Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa Mac / iPhone i New York med Tax Free?


TheSwede86_returns

Rekommendera Poster

TheSwede86_returns

Hej!

 

Funderar att åka till New York när Apple lanserat sina nya modeller om MacBook/MBP och iPhone.

 

Det jag undrar då är följande:

 

Köper jag en MBP så ligger väl den s.k. "Sales Tax" i New York City på runt 8% dvs. 8% PÅ priset på www.apple.com/store kan jag då köpa den "Tax Free" dvs. få tillbaka pengarna på detta på flygplatsen i New York som man ex. kan få på Arlanda? Om det inte går får man räkna helt kallt med 8% på priset på Apple Store på allting man köper i USA (NYC) då?

 

Om jag då gör det, rapporterar de detta på något sätt till Tullen i Sverige att jag har varor som ska förtullas?

 

Undrar givetvis i helt hypotetiskt syfte, intressant att veta.

 

Ett sidospår, tjänar man någonting att köpa en (ev. framtida) iPhone i USA (om vi nu utgår från den som finns tillgänglig nu)?

Har för mig att de inte sålde lurarna kontant i USA så tjänar man något på det om man köper en i USA och sen tecknar ett svenskt abbonemang i Sverige?

Några tekniska skillnader mellan Europa/USA i lurarna eller att jag tvingas köpa något som lurar luren då den kanske inte blir så glad om jag inte har ett AT&T sim-kort i den?

 

Tacksam för svar - TheSwede86_returns

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Vad jag vet kan du inte köpa iPhone i i USA utan ett amerikanskt kreditkort, och dessutom måste du teckna abonnemang med AT&T på plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TheSwede86_returns

Tack för era svar, marcushedström: som jag trodde då alltså

 

Frågan ang. "Tax Free" står kvar, kan jag köpa saker i New York City's Apple Store på "Tax Free" och måste jag isf. att ha varorna förslutna tills jag kommit förbi tullen i Sverige eller kan jag i princip bara vissa kvittot på flygplatsen och få skillnaden utan att visa varorna?

 

Och isf. "flaggas" detta hos tullen i gamla SveaRike?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TheSwede86_returns

@Pocahontas:

 

Tack jag söker runt och sökte runt innan tråden men verkar vara svar som är tvetydiga, vissa säger "Nej" andra "Ja", ex. detta inlägg:

 

"Om du köper kapitalvaror i USA kan du, då du lämnar landet, få tillbaka VAT (moms) för att sen när du reser in i Sverige deklarera dina varor i tullen och betala svensk moms på varorna istället."

 

Detta verkar vara som det är som i Sverige, vart som helst, (nästan) i Sverige (iaf. där jag jobbade) kunde vi försegla varor och fylla i en TaxFree-lapp som då krävde att varan var fortf. förseglad för att då på flygplatsen kunna få tillbaka de pengarna.

 

Frågan är då om det nu är så i USA om varorna måste vara förseglade eller om de kan användas m.m.

Dessutom om det isåfall "flaggar" detta hos Svenska tullen....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TheSwede86_returns
@Pocahontas:

 

Tack jag söker runt och sökte runt innan tråden men verkar vara svar som är tvetydiga, vissa säger "Nej" andra "Ja", ex. detta inlägg:

 

"Om du köper kapitalvaror i USA kan du, då du lämnar landet, få tillbaka VAT (moms) för att sen när du reser in i Sverige deklarera dina varor i tullen och betala svensk moms på varorna istället."

 

Detta verkar vara som det är som i Sverige, vart som helst, (nästan) i Sverige (iaf. där jag jobbade) kunde vi försegla varor och fylla i en TaxFree-lapp som då krävde att varan var fortf. förseglad för att då på flygplatsen kunna få tillbaka de pengarna.

 

Frågan är då om det nu är så i USA om varorna måste vara förseglade eller om de kan användas m.m.

Dessutom om det isåfall "flaggar" detta hos Svenska tullen....

 

Menar inte att bumpa denna eller bryta mot några regler men om någon admin kan redigera mitt förra inlägg och lägga till detta skulle jag uppskatta det:

 

"Is it possible to have Sales Tax refunded at the airport?

According to the U.S. Customs and Border Protection web site (www.cbp.gov), foreign visitors to the United States frequently confuse the state sales tax with value-added tax (VAT). The state sales tax is a small tax on purchases or services, calculated at the time of purchase, which the individual states assess and which the U.S. federal government neither determines nor receives. VAT, on the other hand, is a national tax commonly applied in foreign countries that is included in the actual sales price of an item. The United States does not have a VAT, and the federal government cannot refund state sales taxes. Some states do not charge tax on items shipped out of state, therefore please ask about sales-tax policies in the state where you make your purchases."

Länk:

http://www.orlandoairports.net/faq.htm#sales_tax

 

Så i princip ska jag vända mig direkt till butiken och fråga dem då man inte kan få tillbaka pengarna på något annat sätt i efterhand utan isf. dras det av (läggs aldrig till) när man köper varorna.

 

Någon exil-Svensk som bor i USA som kan v.v nog att gå in och fråga i en Apple Store i NYC och bringa klarhet i detta skulle jag hemskt gärna uppskatta det.

 

Om det nu mot förmodan skulle gå att i efterhand hämta ut detta på flygplatsen, behöver då varorna fortf. vara förseglade eller liknande?

 

Edit:

 

Det verkar inte funka, se denna länk:

http://answers.yahoo.com/question/index?qi...03104019AA5odSx

 

On-Topic:

 

Svårt att hitta vettig information tycker jag ang. ämnet, mycket "Ja" och "Nej" som cirkulerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en Macbook Air förra året på Apple Store 5th Ave, jag kom inte ifrån att betala 8% lokal moms på köpet.

 

Däremot kan du eventuellt beställa en Macbook från en ÅF i en annan stat och få den levererad till ditt hotell och då betala med kreditkort utan lokal moms påslagen.

 

Däremot kan du råka ut för leveransförseningar och annat som stökar till det, man vill ju inte betala för en laptop som levereras till det hotell man en gång bodde på i ett annat land...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...