Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Irriterande kluckljud


Samwhidt

Rekommendera Poster

Jag har en Macbook Pro 15" inköpt i januari 2009, alltså den "nya" modellen. Det är så att om man lyfter upp datorn eller flyttar på den så kommer det ett ganska tydligt "kluckljud" från datorn. Som om det ligger något löst inuti den. Det låter nästan som om det vore någon vätska som skvalpar omkring i datorn. Så har det vart sen första dagen.Vet någon vad detta är? Eller det kanske t.o.m. ska vara så(knappast troligt dock). Enormt tacksam för hjälp.

 

Mvh Niklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Hej och välkommen hit.

 

Vatten är det säkert inte, men faktum är att det är inte meningen att man ska vandra omkring med datorn igång.. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja Pocahontas

 

Förstår att du skämtar lite men den är så känslig att det räcker med att man flyttar den från ett litet skrivbord bort till andra änden av det lilla skrivbordet. Man måste väl kunna ha en laptop i knät utan att det är knas, det är väl lite av grejen:-)

 

Niklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja har samma sorts klickljud när macen vrids bara ett par grader.. det kan inte vara motion sensorn som rör sig?? nån slags kula som åker fram o tillbaka??? bara en tanke kan va helt ute o cykla =D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade jag varit i dina kläder så hade jag kollat upp kluckandet och fått det avhjälpt med garantin.

Visst är en bärbar till för att bäras runt på, men för att vara på den säkra sidan så ställer jag alltid min Macbook i vila innan jag flyttar den från A till B. Men det är väl kanske en smaksak hur rädd om/försiktig man vill vara med sina dyrgrip.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Standardsak. Rörelsesensorn parkerar hårddisken när den märker att du flyttar datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Med andra ord ska man alltså inte flytta datorn medan den är igång, även om det nu är möjligt.

 

Det går bra. Skillnaden mot förr är att datorn säkrar sig själv mot de mer valhänta användarna. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går bra. Skillnaden mot förr är att datorn säkrar sig själv mot de mer valhänta användarna. :)

 

Slog vad med luen i Augusti att hans hårddisk skulle nå Nirvana innan årsskiftet. Att slå igen locket och låta dator utföra Bungyjump ner i väskan innan sleepimagen är färdigsskriven är samma sak som att inte kolla linan innan man hoppar. Förr eller senare släpper det. I det här fallet, andra veckan i Januari. Så jag missade på fjorton dagar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svarar på fråga från andra tråden:

 

Det vore intressant att jämföra modeller på hårddisk för att upprätta ett register över klickande diskar. Vad är det för modell på din tysta disk Jisuo?

 

Capacity: 232.89 GB

Model: FUJITSU MHZ2250BH FFS G1

Revision: 0081008C

Serial Number: K64LT8A28R60

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min "kluckar" också.. trodde först att det var något som var löst som knäppte till vid vridning men det verkar inte finnas något mönster mellan vridningens håll och kluckandet (den kluckar åt både vänster, höger, fram och bak) så dedär med hårddisken låter ju mer troligt..

Tur att man inte är ensam iaf =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, klickandet/kluckandet beror på att hårddisken parkeras om datorn sätts i plötslig rörelse. Detta för att skydda hårddisken ifall man skulle råka tappa datorn t.ex. Sudden motion sensor heter funktionen.

 

Går att läsa mer här:

http://support.apple.com/kb/HT1935

 

Samt hur man stänger av den här:

http://support.apple.com/kb/HT1934

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, klickandet/kluckandet beror på att hårddisken parkeras om datorn sätts i plötslig rörelse. Detta för att skydda hårddisken ifall man skulle råka tappa datorn t.ex. Sudden motion sensor heter funktionen.

 

Går att läsa mer här:

http://support.apple.com/kb/HT1935

 

Samt hur man stänger av den här:

http://support.apple.com/kb/HT1934

 

 

Vissa hårddiskar ligger i konflikt med sms och kan orsaka kernel panic när man rör datorn efter att monterat dem.

Om man inaktiverar sms på disken så fungerar den igen. Spara dessa kommandon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...