Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Installera om Mac OS X, göra en Arkivera/Installera?


Sinneskog

Rekommendera Poster

Hej installerade leopard för ca ett år sen. efter att bara använt Mac i ett par månader. Kommer inte ihåg hur jag gjorde men jag antog att jag stoppade in skivan och hängde med vad den sa åt mig att göra. kommigen hur kan det vara fel?

 

Satt och läste lite på guiden som komm upp på macworld nyligen och läste:

"Uppdatera mera!

Ska du byta från OS X 10.4 till OS X 10.5? Kör bara in Leopardskivan och klicka igenom installationen. Ifall din Mac ens startar efter detta, så kan du ge dig på att du åtminstone får badbollar och menyer med en sekunds fördröjning! Ärligt talat: genomför allt en arkivera/installera i den här situationen."

 

Kan någon förklara detta på ett klassiskt pedagogiskt forum sätt?

 

kan jag gjort en arkivera/installera utan att sitta på dessa kunskaper eller har jag gått på Appels elaka plan?

 

Tacksam för svar:)

 

/N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 126
  • Created
  • Senaste svar
Thomas Ytterberg

Vid en vanlig uppdatering ligger den gamla OS X-installationen kvar inklusive sådant som inte fungerar med det nya systemet. Extra program, drivrutiner och så vidare som man som slutanvändare efter en längre tid antagligen inte har minsta kontroll över och för den delen ofta glömt bort att man en gång installerade. Det är alltså möjligt att uppdatera sig från en halvseg Tiger till en sanslöst badbollande och seg Leopard.

 

Arkivera/installera skapar en helt ny OS X-installation men behåller program och alla användarinställningar, e-post, bokmärken etc. vilket rensar ut att allt gammalt skräp som ligger på systemnivå. Det som behövs installeras om i efterhand (ifall det nu ens behövs) är sådant som drivrutiner och liknande. Man sitter med en helt fräsch OS X-installation efteråt.

 

Arkivera/installera görs enkelt vid installation. När knappen "Alternativ" dyker upp tidigt i installationsprocessen kryssar man för finessen och väljer att behålla användare och inställningar.

 

post-244-1236020517.jpg

 

Detta kan göras när som helst ifall man har en återkommande seg dator eller mystiska, svårlösa systemkrångel. Det tar 20 till 60 minuter beroende på hur man gör det. Att skippa extra drivrutiner för skrivare och liknande gör att det går snabbare. Samma sak ifall man installerar från en extern hårddisk dit man klonat installationsskivan, till exempel som beskrivet i den här tråden:

 

https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=85851

 

Innan en Arkivera/installera är det rekommenderat att kontrollera och reparera hårddisken så att filkatalogen mår bra. något som görs enkelt genom att växla över till Skivverktyg i Verktygsmenyn medan man är inne i OS X-installationen.

 

Efteråt finns den gamla systeminstallationen i en mapp kallad "Previous Systems" som kan slängas om så önskas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Eftersom detta är en så vanlig fråga och förslag på åtgärd, det tipsas om det kanske hundra gånger i månaden, så spikar jag tråden som viktig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har jag installerat nytt minne till min iMac samt uppgraderat till Leopard m h a arkivera/installera.

Allt gick smidigt :D tack vare er här på forumet och du Thomas i synnerhet.

 

Jag är glad

//Gnulia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd att man missat detta helt och hållet. Tycker att min dator varit lite segare sen jag installerade Leopard för över ett år sen med bara uppdateringen. Inget som stört mig speciellt mycket, bara sådär lite så att man blir sugen på en ny MPB 17 tummare :totaltgalen:

Ska bli klart intressant och se om datorn blir lite rappare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten fråga om previos systems när man har arkiverat/installerat.

 

Varför skulle man spara det och inte slänga det?

 

/Markus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
En liten fråga om previos systems när man har arkiverat/installerat.

 

Varför skulle man spara det och inte slänga det?

 

/Markus

 

Bara du själv kan svara på den frågan. :)

 

Släng den ifall du vet att du inte behöver det. Sannolikt finns det inget där som du behöver. Men kanske är det en systemkonfigurationsfil som du manuellt har hackat med terminalen. Kanske ett exotiskt kopieringsskydd som kräver en viss fil på en viss plats etc.

 

Är du osäker. Vänta någon vecka med att radera den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, Kommer dock inte ihåg hur jag just gjorde. men det låter som man verkligen skulle märka att datorn blev seg med en massa badbollar, Jag får ju dock badbollar lite då och då och datorn är ju onekligen inte lika snabb nu som jag upplevde att den var när den var ny, vilket känns naturligt på ngt vis.

Går det att se hur man installerade? Installerade även leopard på en Macbook, vilken jag först var tvungen att installera Tiger på (böt HD'n i samma veva) den kändes dock ganska seg.

 

Frågan lyder bör man alltså göra om allt? och vart har vi bästa guden till detta i sådant fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Till nummer 9-2008 skrev jag en guide till de olika sätten att rensa ut en Mac. Allt ifrån det milda med arkivera/installera, till att formatera hårddisken och där välja att flytta tillbaka användare eller att skapa helt nytt där man flyttar dokument manuellt och installerar om alla program. Det beror på vad man vill uppnå.

 

Seghet och badbollar kan mycket bero på annat, allt i från för lite internminne och hårddisk som håller på att haverara till kassa torrentklienter. Därför bör man köra Aktivitetskontroll så man kan spåra processor- och minnesanvändningen så att badbollar och pauser kan sättas i ett sammanhang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

behåller även Arkivera/installera all sin musik, bilder och alla dokument och program?

 

Har problem med Spaces och ser enda utvägen att få det att funka igen är att installera om OSX.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

behåller även Arkivera/installera all sin musik, bilder och alla dokument och program?

 

Har problem med Spaces och ser enda utvägen att få det att funka igen är att installera om OSX.

 

japp. till 100% med bilder och musik.

och till 99,9 % av programmen. det som inte kommer med finns ändå kvar i en mapp som heter previus systems. men är nu separerat från operativsystemet.

det som med större säkerhet inte kommer med utan hamnar i ovan nämnda mapp är drivrutiner som du installerat själv.

 

och som alla vet så är mitt påstående att 100% av bilderna är kvar helt osant. eftersom vadsomhelst kan hända med datorer. ha alltid en backupp vare sig du ska installera om systemet eller ej!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

larslucidor

En smärre kommentar:

Jag har gjort Arkivera/installera några ggr, både under OS Panther och nu senast under Tiger - utan att uppgradera märk väl.

 

Oftast har detta varit en fröjd för datorn, jag vann senast tillbaka 10 GB utrymme och allt gick fint...såg det ut som. Då började KRÅNGLET. Visade sig efter hand att samtliga Apple-program drabbades av problem trots att alla är skarpa versioner och inga kopior av något slag. Viktiga filer hade tagits bort, programmen kraschade direkt på studs i dockan och det var stört omöjligt att få rätsida på saker igen, trots ominstalleringar och uppdateringar.

 

Som tur är kunde jag gå tillbaka till min gamla installation genom programmet Superduper som Pocahontas tipsade mig om en gång. Ett verkligt superprogram! Detta räddade min tillvaro och jag kände mig lycklig över att ha varit så förutseende att jag hade en perfekt kopia av den gama startskivan.

 

Jag hade kunnat tänka mig att vissa mindre viktiga program skulle råka på strul, men inte Apples egna i senaste versioner med originalskivor på allt.

 

Nu är frågan: Vågar jag köra Arkivera/installera från mitt just inköpta Leopard? Ska jag offra till gudarna först?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

börjar precis fundera hur det blir iPhonen om man kopplar den till en nyinstallerat iTunes, iTunes raderar väl inte allt på iPhonen då?!

 

Om så är fallet så kan jag absolut inte göra det! har precis köpt program för över 200kr, har inte råd att köpa det igen!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har problem med Spaces och ser enda utvägen att få det att funka igen är att installera om OSX.

 

Är det mindre problem så räcker det med att starta om Dock.

Skriv:

 

killall Dock

 

i Terminal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Nu är frågan: Vågar jag köra Arkivera/installera från mitt just inköpta Leopard? Ska jag offra till gudarna först?

 

Räcker nog med att köra Superduper en gång till innan. :)

 

Det skadar inte att kontrollera och reparera såväl Skivbehörigheter som skivan innan du gör arkivera/installera. När det misslyckas att flytta användare och filer brukar det bero på sådana problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det mindre problem så räcker det med att starta om Dock.

Skriv:

 

killall Dock

 

i Terminal.

 

Det har jag provat många gånger :( tillslut så installerade jag Pacifist och installerade om hela docken.

Men då slutade Spaces fungera. åtminstone inte att växla emellan. Nu funkar inte ens Spaces om man har ena hörnet aktivt för spaces, noll reaktion...

 

eftersom jag måste installera om så har jag beställt en ny och större hdd, passa på. Tänkte vänta tills OS 10.6 kommer, men blev nu istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Seghet och badbollar kan mycket bero på annat, allt i från för lite internminne och hårddisk som håller på att haverara till kassa torrentklienter. Därför bör man köra Aktivitetskontroll så man kan spåra processor- och minnesanvändningen så att badbollar och pauser kan sättas i ett sammanhang.

Microsofts mjukvara har en irriterande ovana att installera en massa oönskade typsnitt som sen kan resultera i dubletter.

Det idealiska är naturligtvis att bara ha typsnitt som man faktiskt använder så jag vill rekommendera att:

 

1. Starta Typsnittsbok, markera alla typsnitt och kontrollera typsnitt (i Arkiv-menyn).

2. Radera allt med ett rött kryss efter sig, de fungerar inte i alla fall.

3. Radera eller avaktivera allt med gult utropstecken efter sig. Förmodligen dubletter.

4. Till sist kan det vara idé att åtminstone avaktivera sådan som ändå inte används men bör göras med stor försiktighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Rätt text till fel svar? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt text till fel svar? :)

Seghet & badbollar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Hänger inte riktigt med i dina tankebanor, förutom den vanliga tesen att allt som har med Microsoft att göra är ondskefullt.

 

Att leta i Typsnittsbok för att finna ett allmänt svar på seghet och badbollar vore att välja de smala stigarna först. Skulle däremot Aktivitetskontroll visa att ATSServer rusar iväg och tar processorkraft, då kan man med god säkerhet misstänka problem med typsnitten eller typsnittschachen.

 

Men det är OT och egentligen ett annat problem än vad den här tråden handlar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är OT och egentligen ett annat problem än vad den här tråden handlar om.

Arkivera & installera är bara en sista utväg, när man inte klarat av att hitta det egentliga problemet. :nerd:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Arkivera & installera är bara en sista utväg, när man inte klarat av att hitta det egentliga problemet. :nerd:

 

Som allmän felsökningsmetod finns det gott om saker att titta på innan, även om det rätt ofta slutar med X antal timmar av tomhänt jakt efter något som sedan fixas på den knappa timme det tar att arkivera/installera.

 

När det kommer till att arkivera/installera i samband med ett systemskifte så är tidsåtgången ungefär den samma. Med skillnaden att den ena metoden ger säkrare resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister

Datorn känns seg och jag funderar på att köra en Arkivera & installera, finns det några nackdelar med att köra en sådan? Något man ska fundera över innan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Datorn känns seg och jag funderar på att köra en Arkivera & installera, finns det några nackdelar med att köra en sådan? Något man ska fundera över innan?

 

Du kan ju alltid göra en allmänt tillsyn innan du arkiverar/installerar. Till exempel bekanta dig med Aktivitetskontroll och där spåra vilka processer som tar kraft, till exempel torrentklienter.

 

Det är aldrig fel med backup och innan du kör igång processen skadar det inte att kontrollera och eventuellt reparera flikatalogen via Skivverktyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...