Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Väldigt högt fläktljud när jag lyssnar på CD


Ginosso70

Rekommendera Poster

Hej! Jag skulle lyssna på en skiva i dag. Jag stoppade in den och så hörde jag först hur fläkten gick upp en nivå, sen en till och sen en till. Därefter håller den sig på en väldigt hög nivå medan skivan är i. Om jag slutar lyssna på skivan, går det ner efter ett tag. Men sen så såfort jag startar spåret igen så går fläkten upp igen och det låter rätt högt.

 

Ska det verkligen vara så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Är du säker på att det inte är DVD-spelaren du hör? Den låter rätt mycket.

 

Använd iStat (widget) för att se fläktens varvtal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag lyssnar står det att fläktarna snurrar 1998 - 2003 varv/minut

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det normalt? Nej det är inte cd - spelaren, det är fläkten i anslutning till superdriven antar jag, men ska den fläkten va så högljudd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om jag har ljudet på låten på ca 4 punkter så hörs fläktljudet fortfarande ganska högt och tydligt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Jag väckte just min Macbook ur vila. iStat pro visar att fläkten går på 1800 varv och den är knäpptyst.

 

Jag tänker mig att du håller koll på varven före, under tiden du lyssnar, och efter. Se hur varvtalet ändras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag väckte min ur vila nu också. Den visar 1998 varv. Det kan ju inte stämma? Det måste vara något fel för den går ju knappt upp trots att ljudet blir mycket mycket högre när jag matar in en cd. Min är också knäpptyst när jag väckt upp den ur vila nu, men om jag slutar skriva i en sekund och lyssnar så kan jag höra fläktljudet svagt. Den här datorn fick jag i tisdags, fick byta min förra macbook. Men jag har för mig att den hade tystare fläktar, hmmm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Standardvarvtalet brukar ligga runt 2000rpm, då låter den i princip ingenting.

 

Men det är ju skivan som snurrar när du lyssnar från skivan, och skivan låter rätt mycket när den snurrar. Helt normalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Jag tror fortfarande att det är CD-spelaren du hör. Om fläkten inte ökar i varvtal när oljudet börjar stödjer det hypotesen.

 

Om du vill kan du använda SMC Fan controller för att brassa på fläkten manuellt. Då får du höra hur fläkten låter när den varvar upp, och du kommer nog höra att det inte är samma ljud som du hör när du spelar din CD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, ni har nog rätt det är skivan. Men ska den låta så förbannat högt när den snurrar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej... nu när jag startat om datorn låter den mindre. Skumt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej min fläkt ligger runt 2000 rpm så det borde inte vara något fel! Och den är väldigt tyst ja, tycker bara att den förra jag hade.. där kunde jag inte höra om datorn var påslagen om jag ex. satt och skrev i pages eller nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Läsaren i Apples bärbara brukar vara av dammsugarkaraktär när det kommer till buller. Rippa ned cd:n i iTunes istället. Det brukar också låta bättre än att spela direkt från skivan, förutsatt att man har hörlurar/ljudanläggning därefter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag rippade ner den till itunes :) Men en fråga till. Med min tidigare macbook som jag hade innan jag bytte (pga en spricka i chassit) så tyckte jag mig inte kunna höra datorn ett dugg när jag satt på normalt avstånd från den. Men nu kan jag höra ett väldigt svagt fläktljud, ett konstant blåsande ljud. Det är inte ett irriterande ljud eftersom att det är så stillsamt och jag tänkte inte på det tidigare.

 

Men kan Ni också höra att Era datorer låter om ni sitter framför dem i idle? Den är näst intill knäpptyst, men ett litet ljud?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mitt "blåsljud" kommer från där hårddisken sitter. Den kanske måste kylas mest. Men kan Ni höra efter på era?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hör inte ett ljud från min. Först när fläkten börjar komma upp i 3-4000 varv som det hörs för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hörde inte min fläkt alls förrän jag upptäckte ljudet första gången. Sen dess vet man ju vad man letar efter och då hör man den såklart! Kan helt enkelt bara vara så att du blivigt nojjig på ljudet och därav hör det :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Hårrddisken har en motor som snurrar med 4000 eller fler varv i minuten och den är därför inte helt ljudlös.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Men hör någon annan ljudet förutom jag? Vill ju inte liksom att den ska låta i onödan när man har pröjsat så mycket för den.

 

Det är ett väldigt lågt ljud visst, men det är fortfarande hörbart som ett svagt blåsande ljud, och när jag sätter örat mot området till höger om plattan kan jag höra att det är ljudet som jag uppfattar. Jag kan höra det när jag sitter på normalt avstånd från datorn, inte högt, men svagt blåsande. Har någon samma upplevelse eller är den helt knäpptyst för Er?

 

För jag upplevde den jag hade innan som knäpptyst. Men sedan fick jag bytta och jag upptäckte ljudet på den här. Det kan ju ha varit så att den också hade det, men det verkar konstigt eftersom jag upptäckte ljudet på just den här ganska snabbt och inte på den andra efter nästan två veckor.

 

Vill gärna veta för att liksom kunna vederlägga det här som en defekt eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Men hör någon annan ljudet förutom jag? Vill ju inte liksom att den ska låta i onödan när man har pröjsat så mycket för den.

 

Det är ett väldigt lågt ljud visst, men det är fortfarande hörbart som ett svagt blåsande ljud, och när jag sätter örat mot området till höger om plattan kan jag höra att det är ljudet som jag uppfattar. Jag kan höra det när jag sitter på normalt avstånd från datorn, inte högt, men svagt blåsande. Har någon samma upplevelse eller är den helt knäpptyst för Er?

 

För jag upplevde den jag hade innan som knäpptyst. Men sedan fick jag bytta och jag upptäckte ljudet på den här. Det kan ju ha varit så att den också hade det, men det verkar konstigt eftersom jag upptäckte ljudet på just den här ganska snabbt och inte på den andra efter nästan två veckor.

 

Vill gärna veta för att liksom kunna vederlägga det här som en defekt eller inte.

 

Det mesta i vår omgivning avger ljudvågor av olika styrka och tonhöjd. Definitivt allt som rör sig.

Knäpptyst=avstängd eller stendöd.

.

Vi har väl fått våra öron av någon anledning. När jag är i köket lyssnar jag om datorn är igång

i sovrummet När jag sitter framför datorn hör jag om jag glömt stänga av spisen i köket,

Man lär sig att uppfatta ljud som den oerfarne, ej alls uppfattar.

 

Var inte nojig för lite olika ljud lär dig leva med dem och dra nytta av dem.

 

En reflektion. Vi hörs salakalle. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...