Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

FAQ: iPhone


Marooned

Rekommendera Poster

Jag tänkte ta upp dom vanligaste frågorna som ställs om iPhone och dess innehåll. Allt från Jailbreak till hur man installerar teman.

 

Först och främst sök här i forumet innan ni startar en ny tråd. Dom flesta frågor har redan tagits upp flera gånger.

 

 

Jailbreak

 

 

 

Kom ihåg att det görs på egen risk när du Jailbreakar din iPhone. Vissa säger att det garantin bryts andra säger att om man återställer den innan du lämnas in på service så är det inga problem. Vad är Jailbreak då?

 

Jo, det är att man "låser" upp telefonen på ett sätt så att du kan installera tredjeparts program. Tillex installera teman, nintendo-emulator och ändra ringsignaler. Man använder sig av antingen två "program" i iPhonen efter Jailbreak som heter Cydia (som är det bättre) och så finns det Installer. Det fungerar precis som app store. Du kan söka efter apps och installera dom och ta bort dom osv. Det bästa är att 99% av appsen i Cydia/Installer är helt gratis.

 

Hur gör jag då för att Jailbreaka min iPhone?

 

Beroende på om du har en iPhone eller en iPhone 3G så är det lite olika.

 

Det finns en mycket bra guide (både text och video) om hur du låser upp/jailbrekar din iPhone. Den finns här för Mac och här för Windows.

 

Samma guide fast för iPhone 3G finns här för Mac och här för Windows.

 

Och för iPhone 3GS finns här för Mac och här för Windows.

 

 

(Om ni får meddelandet Sorry has failed! när ni bygger ipsw-filen när ni använder PwageTool så ändra root partionen storlek som alltid är 500mb till 600mb)

 

 

Uppdatering som löser problemet i 10.5.6

 

När 10.5.6 uppdateringen släpptes kom en spärr som gör att iTunes inte upptäcker din iPhone. Det finns en fix för det här. Fungerar tydligen inte för er som sitter med nya Macbook/Macbook Pro Aluminium. Ni får helt enkelt köra den andra varianten. Skaffa en usb-hubb och anslut er iPhone via den så ska det fungera.

 

 

 

Upplåsning

 

 

Behöver väl ingen närmare presentation varför man gör detta.

 

För upplåsning av iPhone finns den här guiden för Mac och här för Windows.

 

För upplåsning av iPhone 3G/iPgone 3GS finns den här guiden. (Du måste ha jailbrekat din 3G för att låsa upp)

 

För mer info om upplåsning av 3G kolla här och här.

 

DET GÅR INTE ATT LÅSA UPP 3.1 UPPDATERINGEN OM DU HAR iPHONE 3G ELLER 3GS!

Har du iPhone 2G (Första generationen med silvrig baksida) så klicka här.

 

 

 

Min iPhone hänger sig och är allmänt slö

 

 

Har du uppdaterat den? Isåfall testa att göra en enkel återställning (OBS! Tar inte bort någonting). Detta gör du igenom att hålla nere power och home knapparna samtidigt i 10-15 sekunder tills den startar om.

 

 

Teman/Ändra bakgrund

 

 

För att installera Teman på din iPhone måste du först ja Jailbreakat den. Har du gjort detta så går du in i Cydia och letar upp appen Winterboard. Installera denna. Sen är det bara att leta upp valfritt tema i Cydia och installera det. Sen dyker det upp i Winterboard och du bockar helt enkelt i det för att använda det.

Vill du använda egna bakgrunder bockar du i "user wallpaper" i Winterboard.

 

Här finns massvis med teman och andra godsaker.

 

 

MMS

 

 

Det går att skicka MMS med din iPhone. Först måste du jailbreka den. Sen installerar du en av dom MMS-appsen som finns i Cydia. Det vanligaste är SwirlyMMS. Notera att du måste betala för denna app.

 

 

Överföra filer mellan dator/iPhone

 

 

Det går att använda sig SSH men personligen tycker jag det är mycket enklare att använda sig av programmet Diskaid som finns här. Det är helt gratis. Det är smidigt att använda om du har tankat ner ett tema tillex och ska föra över det.

 

Koppla in din iPhone och starta sen Diskaid. Längst ner till vänster finns en flik där det står "media folder" klicka där och ändra till "root" folder. Det kommer upp en en varning om att du inte ska kladda i partionen, tryck "go ahed". Sen tar klickar du på foldern library->themes och där i ligger du temat du har laddat ner. Sen går du in i Winterboard på din iPhone och bockar i temat du just lagt in.

 

 

Ringsignaler

 

 

För att skapa egna ringsignaler till din iPhone tycker jag det är enklast att göra det med hjälp av Garageband. Du startar Garageband och lägger in låten du vill använda. Sen klipper du den så lång du vill ha den. Sen tar du exportera till iTunes. Då lägger den sig i iTunes (oftast som namnet "ditt namn och sen låt) Sen drar du bara ut den på valfritt ställe tillex skrivbordet. Du kan se ta bort den från ditt iTunes bibliotek. Sen startar du Diskaid och längst ner till vänster finns en flik där det står "media folder" klicka där och ändra till "root" folder. Det kommer upp en en varning om att du inte ska kladda i partionen, tryck "go ahed". Sen klickar du på folder library->ringtones och lägger in din låt där. Sen går du in på inställningar på iPhonen->ljud->ringsignal och väljer din låt.

 

 

Jag kommer fylla på mer mer info här efterhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 224
  • Created
  • Senaste svar
marcushedenstrom

Bra! Jag klistrar den här tråden så den håller sig aktuell.

 

Du kommer tyvärr inte kunna editera ditt inlägg efter mer än 20 minuter, men om du vill göra ändringar i framtiden kan du PMa mig eller en annan moderator så lägger vi till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyggt jobbat :ThumbsUp: :ThumbsUp: :ThumbsUp: :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Läste något om en unlock till 3G till årsskiftet.. Kommer detta fungera på våra svenska modeller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag använder den ovanstående upplåsningsguiden för 2G iPhone kan man sedan ringa från den, sms:a etc. direkt efter eller måste man installera något? Försvinner appsen som jag har nu som jag installerat med Cydia? Hur stor risk är det att det misslyckas? Finns det något negativt med att uppdatera?

Jag har en macbook alu och iPhone 1.1.1

 

Stort tack i förhand! ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag använder den ovanstående upplåsningsguiden för 2G iPhone kan man sedan ringa från den, sms:a etc. direkt efter eller måste man installera något? Försvinner appsen som jag har nu som jag installerat med Cydia? Hur stor risk är det att det misslyckas? Finns det något negativt med att uppdatera?

Jag har en macbook alu och iPhone 1.1.1

 

Stort tack i förhand! ^_^

 

 

Först och främst, du sitter på en Macbooj Alu med 10.5.6 antar jag? Om ja så kommer det inte funka vad jag förstått. Om du inte kopplar din iPhone med sladden i en usb-hub.

 

På dina andra frågor.

 

Den kommer fungera direkt att ringa med och allt annat. Inget mer behöver installeras. Allt från telefonen försvinner, men du kan göra en backup i iTunes innan. Finns backup apps i Cydia också både för app store apps och Cydia apps. Risken att misslyckas om du följer guiden är minimal. Skulle du misslyckas är det bara att göra om det tills du lyckas, har inte hört om någon som följt guiden som på någotsätt förstört sin telefon eller nåt sådant. Så du blir ett unikt fall isåfall :)

 

Inget negativt att uppdatera, tvärtom. Massa buggar som åtgärdats + att många apps lräver 2.0+ för att fungera. Men ska du bara jailbreka eller låsa upp den? Den är ju redan upplåst eller hur, då är det lättare att bara jailbreka den så slipper du köra hela upplåsnings grejen. Kolla i mitt första inlägg i denna tråden så hittar du länk till bara jailbrek till din 2G och hur du ska göra. Men som sagt fungerar inte vad jag försått på Macbook Alu med senaste uppdateringen till Leopard. Så isåfall gör som sagt sådär med usb-hubben eller jailbreka den i Windows om du har en PC hemma eller har lagt in Windows på din Macbook. Finns länk i första inlägget till hur du gör i Windows med.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står att min macbook har 10.5.5, kanske inte fungerar ändå?!

Om man bara ska jailbreaka den, är det bara att följa guiden och ta iPhone 2G istället för 3G från början?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står att min macbook har 10.5.5, kanske inte fungerar ändå?!

Om man bara ska jailbreaka den, är det bara att följa guiden och ta iPhone 2G istället för 3G från början?

 

 

Ok har du 10.5.5 så ska det fungera vad jag vet. Testa, den kommer säga till om det inte funkar.

 

Här är guiden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och om det inte fungerar är det bara att dra ut usb kontakten och allt var som innan?

Du får ursäkta alla mina frågor men jag vill vara helt säker innan jag gör något ;)

Det står att min firmware is not supported by QuickPwn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och om det inte fungerar är det bara att dra ut usb kontakten och allt var som innan?

Du får ursäkta alla mina frågor men jag vill vara helt säker innan jag gör något ;)

Det står att min firmware is not supported by QuickPwn.

 

 

Ja, funkar det inte så händer inget. Bara dra ur usb-sladden.

 

Konstigt, kanske bara för du sitter på en sån gammal 1.1.1. Då kanske du får köra en unlock/jailbreak ändå. Vet inte, någonannan som kanske vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga i denna underbara FAQ att nu fungerar det även att låsa upp 3G telefonerna via något som dev team kallar yellowsn0w. info här!.

Och här har ni en liten How to guide!

(jag har testa denna metod med en telia låst iPhone och det funkade med ett telenor sim i min telefon!)

Gott nytt år allihopa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan meddela att PwangeTool inte fungerade med OS 10.5.5 och iPhone 1.1.1

 

 

Du har ingen PC eller äldre Mac hemma? Isåfall är det bara att göra det där.

 

 

Edit: Googlade runt lite och hittade detta:

 

 

"The dev team just came out with these suggestions for a fix:

 

1. Replace the following plugin kexts from within IOUSBFamily.kext with the ones from 10.5.5 and then rebuild kextcache (if you don’t understand this, then you shouldn’t attempt it!)

 

/System/Library/Extensions/IOUSBFamily.kext/Contents/PlugIns/AppleUSBHub.kext

 

/System/Library/Extensions/IOUSBFamily.kext/Contents/PlugIns/IOUSBCompositeDriver.kext

 

2. Use a USB hub in-between the DFU device and the Mac and insert/reinsert the iPhone’s USB cable.

 

3. Use a PwnageTool created .ipsw on Windows! Oh the irony!"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fungerade det visst ^^ ändrade root saken från 500mb till 590, kan vara det.

Ska man återställa från säkerhetskopia eller ställa in den som ny iPhone?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fungerade det visst ^^ ändrade root saken från 500mb till 590, kan vara det.

Ska man återställa från säkerhetskopia eller ställa in den som ny iPhone?

 

 

Japp, står i mitt första inlägg. root size är större på 2.2 så man måste ändra.

 

Åsterställ från säkerthetskopia, om du vill ha kvar den som den var innan med kontakter osv. Annars som ny om du vill ha den helt ren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm... tja man kanske skulle ta och uppdatera då, innan man uppdaterar os x till 10.5.6, verkar ju inte svårt. Antar att det inte ska spela nån roll hur man gjorde sin ursprungliga upplåsning? 1.1.4/2G är det jag har nu och jag har hittils inte kännt att jag har behov av att uppdatera, men nu börjar det suga lite att åtminstone komma åt app store. Installerade ju massa jox på den i början men det är längesen jag installerade nåt nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena, har nyss köpt en iphone från USA, och jag fick då inte med något Simkort.

 

Hur skall jag då göra för att kunna synka den och låsa upp den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena, har nyss köpt en iphone från USA, och jag fick då inte med något Simkort.

 

Hur skall jag då göra för att kunna synka den och låsa upp den?

 

 

3G eller första generationen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en first gen 8 GB.

 

 

Står precis hur du ska göra och var du hittar filer osv för att låsa upp den, i första inlägget i denna tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Står precis hur du ska göra och var du hittar filer osv för att låsa upp den, i första inlägget i denna tråden.

Jo jag läste det och försökte följa instruktionerna, det jag dock hade problem med var att komma åt restore-knappen då meddelandet om att jag hade ett felaktigt simkort låg i vägen. Det löste sig dock och nu fungerar det strålande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tja tja.

 

Har en iphone 3g och gjorde en uppgradering till 2.2 på itunes, dumt nog som jag märkte.

Gjorde sen ett jailbreak på den för att kunna använda andra operatörer (telenor) men det funkar inte.

Har googlat en massa och det sägt att det inte går.

Men samtidigt hittade jag nått som heter Rebelsim och nått annat som heter Yellowsnow!

Nu undrar jag om det är någon som kan bekräfta att nått av detta fungerar eller nått annat jag kan göra?

Jag vill helst ha svar från någon som har gjort det men all svar uppskatas =)

Känns som att jag inte har råd med fler misstag pga för mycket pillepill..

Tack till alla som hjälper mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tja tja.

 

Har en iphone 3g och gjorde en uppgradering till 2.2 på itunes, dumt nog som jag märkte.

Gjorde sen ett jailbreak på den för att kunna använda andra operatörer (telenor) men det funkar inte.

Har googlat en massa och det sägt att det inte går.

Men samtidigt hittade jag nått som heter Rebelsim och nått annat som heter Yellowsnow!

Nu undrar jag om det är någon som kan bekräfta att nått av detta fungerar eller nått annat jag kan göra?

Jag vill helst ha svar från någon som har gjort det men all svar uppskatas =)

Känns som att jag inte har råd med fler misstag pga för mycket pillepill..

Tack till alla som hjälper mig

 

https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=88294 kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...