Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Plötsligt är fläktarna igång konstant.


Daniela

Rekommendera Poster

Sedan idag på dagen är MacBookens fläktar igång hela tiden. T.o.m. när inget program är igång. Har kollat aktivitetskontroll och enligt den så är det något som drar en del processorkraft, men i listan över aktiva processer ser jag inget som skulle vara konstigt.

 

Jag har startat om, jag har reparerat skivbehörigheter, jag har rensat med Cocktail. Inget verkar hjälpa.

 

Några förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nähä nähä, det var inte mycket rörelse på det här forumet ikväll!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, men det är alltså ingen process som drar kraft? Hjälper en omstart?

Jag vet att min dator brukar rusa med fläktarna när jag laddar den, men det är bara ibland tills den är fulladdad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för underlag för din MacBook?

 

Kolla så inte ventilationshålen på baksidan och undertill är igensatta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, men det är alltså ingen process som drar kraft? Hjälper en omstart?

Jag vet att min dator brukar rusa med fläktarna när jag laddar den, men det är bara ibland tills den är fulladdad.

Har startat om. Och den är fulladdad.

 

Vad har du för underlag för din MacBook?

 

Kolla så inte ventilationshålen på baksidan och undertill är igensatta.

Samma underlag som alltid, bordet. Har testat flytta på den också.

 

Det kanske är dags för en cudareset?

En vadå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En PRAM-reset skulle jag nog föreslå, om jag inte tänker fel så styr det fläktarna.

 

Det vet väl hur man gör?

 

Omstart, tryck ner alt, cmd p, r

håll kvar tills du hört startljudet 2 ggr och släpp sedan upp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska försöka mig på det imorgon. Vågar inte nu. Min tjurskalliga envisa övertrötta lilla dotter kanske får för sig att vakna igen då... Fast iofs, det verkar vara försent redan. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska försöka mig på det imorgon. Vågar inte nu. Min tjurskalliga envisa övertrötta lilla dotter kanske får sig att vakna igen då... Fast iofs, det verkar vara försent redan. :totaltgalen:

 

Tjena Daniela, såg inte att det var du, du är dig inte lik på avataren.

Kan det ha kommit babybajs i kylkanalerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena Daniela, såg inte att det var du, du är dig inte lik på avataren.

Kan det ha kommit babybajs i kylkanalerna?

Muaha, ja inget är omöjligt i det här huset. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt standardsvar - Kontrollera att du inte har något som väntar i utskriftskön.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt standardsvar - Kontrollera att du inte har något som väntar i utskriftskön.

Lite skamset erkänner jag att så enkelt var det nog... :blush:

 

När jag läste det kom jag på mig själv... Skrev ju ut saker tidigare idag, men fick bråttom och stängde bara ner och det blev ett dokumet outskrivet. Tack för hjälpen i alla fall, skulle säkertligen dröjt ett tag innan jag kommit på det själv!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsch, det är väl inget att skämmas för. Snarare är det idiotiskt programmerat att försöka skriva ut nonstop trots att man inte ens har någon skrivare inkopplad. Hade själv samma problem i våras, och det tog mig flera dagar innan jag kom på vad som var fel, efter mycket googlande. Det är ju inte direkt som så att man sitter och tittar i utskriftskön för skojs skull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Taxar den processorn så hårt att fläktarna måste köras konstant bara för att det ligger ett dokument i utskriftskön? Det låter ju helt bisarrt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Taxar den processorn så hårt att fläktarna måste köras konstant bara för att det ligger ett dokument i utskriftskön? Det låter ju helt bisarrt.

 

Jo så illa är det, med alla nya Macar..borde funnits något som indikerade det i menyraden, och att man smidigt kunde tömma kön.

Hade något liknande på min Mac Mini, fick inte bort utskriftskön heller, annat än att ta bort skrivaren, och lägga till den igen, samtidigt löste jag problemet att skrivaren som alltid låg kvar i Dockan, aktiv. Den ska försvinna efter utskrift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo så illa är det, med alla nya Macar..borde funnits något som indikerade det i menyraden, och att man smidigt kunde tömma kön.

Hade något liknande på min Mac Mini, fick inte bort utskriftskön heller, annat än att ta bort skrivaren, och lägga till den igen, samtidigt löste jag problemet att skrivaren som alltid låg kvar i Dockan, aktiv. Den ska försvinna efter utskrift.

 

Låter ju som en typisk - och smidig - Apple-lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Gud så bra att kunna gå tillbaka och kolla i gamla trådar! Samma problem - samma lösning! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan säga att detta var riktigt tur att jag såg denna tråden. tänkte hoppa in för att kolla efter varför min batteritid hade halverats på ungefär en vecka.

efter att ha sett det med skrivaren fick jag flashback när jag febrilt försökte skriva ut ett dokument men inte lyckades (försökte använda farsans skrivare istället för min egna. inte en av mina bästa stunder).

nu är jag tillbaka på mina 4h+. tack så mkt ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Samma sak hos mig, en glömd utskrift i kö fick fläkten på min Macbook att ligga konstant på ca 6000 rpm i någon vecka, innan jag läste detta. Helt galet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...