Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Så här gör du en säkerhetsbackup av din Leopardskiva


Pocahontas

Rekommendera Poster

Många vill göra en kopia av sin Leopard eller Tiger Install-DVD för att gardera sig utifall DVD-skivan blir oläslig eller kommer till skada.

På sidan 4 så kan i läsa om hur ni gör en kopia av er SnowLeopardskiva, mycket enklare än nedanstående.

 

Så tänkte jag själv när jag köpt min Leopardskiva, och beslutade mig för att göra detta, men inte lägga den på en hembränd och ömtålig DVD-skiva. Inte att förglömma hur tidsödande det är att installera från en DVD.

En hårddisk skulle det vara, helst en Firewire. Går säkert lika bra nu med USB.2.0 om man har en Intel-Mac.

Har man en PowerMac så är det bara firewire som duger att starta upp ifrån.

 

Tipset om hur man gjorde fann jag på Macfixit, och jag beslutade mig för att dokumentera hur jag gick tillväga, när jag i framtiden inför nästa kattdjur behöver göra en säkerhetskopia.

 

Mina anteckningar är inget skönhetsexmpel, bara praktiskt beskrivning, mest tänkt för eget bruk, så ni får stå ut med mitt val av typsnitt i Appleworks och annat.

 

Jag vill bara dela med med mig. Det är möjligt att jag snyggar till det framöver.

Nu har jag tagit skärmdumpar av mina anteckningar, och jag hoppas ni kan tyda dem.

 

Nu behöver ni inte göra exakt så som jag gjort när det gäller partitionerna, ni kan bara göra en partition om ni vill, men då det är lite slöseri med en hel hårddisk för en DVD-skiva, så tycker jag att ni minst bör göra två partitioner.

Den stora då för TimeMachine eller annat ni vill lagra. Lägg bara den minsta partitionen först

 

Här kommer mina bilder..håll till godo ^_^

 

post-113-1227886936.jpg

post-113-1227887074.jpg

post-113-1227887115.jpg

post-113-1227887125.jpg

post-113-1227887136.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 79
  • Created
  • Senaste svar

Ursäkta men jag kanske är lite blåst i huvudet men måste man ha en tom firewire hårddisk eller kan man göra detta på en hårddisk som det redan finns saker sparat på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag utgick från en tom skiva, jag vet inte vad som skulle hända om man lägger in det på en disk med massa annat på.

 

Sedan är det viktigt med att disken är i GUID om du ska ha den till en IntelMac

 

 

Du kan ju testa om det fungerar om det ligger annat på skivan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du är guld poca! det var presis en sådan här guide som jag hoppades på när jag skrev i den andra tråden där jag frågade om det gick att starta från den sedan. toppen! eller ska sanningen fram så hade jag inte vågat hoppas på en sån här utförlig.

 

ska nog följa ditt exempel fast tror att jag bara tar och clonar min befintilga tm disk till den sista pratitionen via super duper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag "nitat" tråden, (det innebär att den alltid ligger överst i en avd.)

 

Nu ligger den under Mac OS, som ni ser på bilden.

 

post-113-1227907596_thumb.jpg

 

Ev. kommer jag att radera detta inlägg liksom de frågor som inkommer, så att tråden är inte är en diskussionstråd.

Däremot är det bra om ni lägger den på minnet när andra frågar om ämnet och ni kan länka hit..

 

Det var vad jag ville säga.. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar en sista sak, efter denna kunniga och välbehövliga utredning... :geros:

 

- På original-dvd:n till leopard finns som bekant en liten windowspartition som innehåller drivisarna till BootCamp 2.0

(eller, typ, 2.01 om det är en senare skiva)...

Den partitionen går väl ohjälpligt förlorad om man följer såväl detta recept som om man bara kopierar originalskivan på en bränn-dvd?

(Eller har jag missuppfattat något, eller har någon annan en annan erfarenhet?)

 

Om svar ja på fråga 1... Hur backar man BootCamp-drivisarna (om nu, som i exemplet ovan, ens inköpta dvd i framtiden skulle låta sig korrumperas till ostartbarhet)

 

undrar J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vet jag faktiskt inte, likaså finns Apple Hardware Test på skivan, som startas upp med att man håller ner D-tangenten vid uppstart.. hur når jag den

 

Testade nu att koppla till min externa disk, och tittar i Startskiva och får upp enbart Install DVD och den partition som jag installerat Leopard på (Leopardens klor)

 

Så hur jag når Apple Hardware Test blir till att lura ut..kunde ju testa med välja Install DVD,att starta om datorn och hålla ner d-tangenten vid uppstart..blir intressant.. Återkommer med det senare, vill inte starta om "just nu" ;)

 

post-113-1227948766.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunde inte vänta, utan starta upp från Firewiredisken, och höll ner d-tangenten.

Det var inte rätt, hamna på installationspartitionen.

 

Kom på att det är nog fel att hålla ner "D" man kanske borde testa någon annan bokstav, förslag någon?

T blir Target mode gissar jag, F kanske? Måste ju finnas där nånstans.

 

Kollade i menyn för säkerhets skull om det fanns något där, men icke.

 

Får leka lite mer i så fall senare..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag får skämmas lite. :blush: :blush:

 

Misstänker att jag använt min "köpeskiva" av Leopard när jag gjorde denna installation på Firewiredisken, och på den finns ingen Apple Hardware Test.

Den köpta skivan passar ju på alla Macar, PPC som Intel, var därför jag installerade den på en extern disk.

 

Kommer när jag lite tid över att prova med min MacBooks DVD-install som jag vet har AHT installerat

Nackdelen är förstås då att jag inte kan installera Leopard på annat på min MacBook, men det kan finnas de som bara har en dator och ändå vill göra en Säkerhetsskiva på annat medium än DVD.

 

Blir intressant då att se om jag finner AHT på den disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En repris av min första

 

Nu har provat med MacBook och dess medföljande DVD-intallationsskiva att göra en startbar skiva på en liten extern Firewire-hårddisk (WD)

 

Sätter in min gråa DVD-skiva nr 1 i läsaren, när den laddat (stäng ner fönstret som startar) och så startar jag Skivverktyg samt markerar skivan till vänster i fönstret och väljer klicka på Ny avbild uppe i fönsterlisten. Då ser det ut så här:

 

post-113-1228212585.jpg

 

Klickar på spara, och lång process börjar, tog inte tiden, men räkna med en halvtimma.

 

post-113-1228212690_thumb.jpg

 

Då bör det se ut så här på ert skrivbord:

 

post-113-1228212726_thumb.jpg

 

När skivavbilden är klar väljer du att post-113-1228213926_thumb.jpg DVD-skivan från skivverktyg, eller så stänger du ner Skivverktyg och drar ut din DVD-skiva till Papperskorgen (dra inte ut skivavbilden)

 

Nu är man ett steg på väg, ansluter min externa Firewire-hårddisk, det är en 300 GB disk, som jag väljer att partitionera i tre delar, en för att nu ha en startbar installations-DVD som Säkerhetskopia, en partition för en SuperDuperklonad kopia av min MacBook, och en TimeMachinekopia. Här kan ni skippa ett av de två, det bara ett av mina "exter" jag har för mig.

 

Ni kan välja två partitioner, jag valde att göra den första för DVD-skivan i enbart 15 GB.

 

Så här såg ut hos mig

 

post-113-1228215323.jpg

 

På skrivbordet :

 

post-113-1228215384_thumb.jpg

 

Glöm inte att även klickas på Alternativ och välja GUID

 

Stäng ner skivverktyg, och starta det igen

 

Nu återstår det att flytta över min skivavbild till den extera hårddiskens lilla partition.

Till vänster ser ni er interna disk, och under den den externa med sina partitioner.

 

Här gäller det att hålla tungan rätt i mun.

 

post-113-1228216100.jpg

 

Markera din lilla gula partition, och välj Återskapa

 

Därefter fattar du tag i den och drar in den i Mål.

 

Nästa steg är att fatta tag i Skivavbilden som ligger underst i till vänster i fönstret och dra den till Källa

 

Mitt Mål är tomt, så jag behöver inte kryssa i Radera mål.

 

Därefter trycker jag på Återskapa.

Du får upp en fråga du besvarar, och därefter får du ange ditt Administratörslösenord, så tar det ett antal minuter (under 10) för min MacBook att kopiera över till den externa disken.

 

Värre var det inte.

 

När Skivverkyget är klar, avslutar jag det och beger mig till Systeminställningar och Startskiva, där finner jag då detta

post-113-1228217083.jpg

 

Vilket är ett bevis på att det fungerat.

 

Väljer att starta upp från min externa disk och det fungerarde utmärkt

 

Nu finns vad jag vet Apple Hardware Test på denna skiva, så det bli intressant att finna hur jag lockar fram det.

Vore praktiskt att kunna köra det testet från en snabbare medium än DVD-skiva.

 

Så vad gör jag, jo jag startar om, håller ner d-tangenten och visst kommer Apple Hardware Test fram.

:pompoms: :pompoms: :pompoms: :pompoms:

 

Det lyckades, det var kul, man ska välja språk även där, så nu kör jag ett Apple Hardware Test .

Inte för att det behövs, men är man ändå där så... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Goodiegood! :)

 

Annars ska skillnaden på Hardware Tests närvaro eller icke bero ifall man gör en skivavbildning av enheten eller av volymen markerad. Markera man volymen får man inte med de dolda specialpartitionerna, men du fick med detta ändå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror du Thomas, är Apple Hardware Test maskinspecifik för ex.vis min MacBook?

Inte avsedd för att användas på en Mac Mini.

 

Kunde iofs testat på en Mac Mini, själv tror jag att den inte ska användas där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Tror nog inte de bemödar sig med att hålla separata versioner för varje Mac, förutom PowerPC/Intel-versioner då. Däremot kan det finns någon form av databas knuten till programmet som av rent kronologiska skäl gör att det inte fungerar. Men testa och se. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för en underbar guide!

Tänkte partitionera 3 st delar.

1st Intel Install

1st PPC Install

1st backup partition

 

Men när jag väljer alternativ för ppc partitionen från guid till Apple Partitionskarta så ändras allt.

Hur kan jag komma runt detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var lite värre det, tror nog inte detta går.

Jag har valt att ha en HD för PPC och en HD för Intel.

 

Men det är möjligt att går att dela in en HD i olika formatteringar, men jag har inte svaret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får ha firewire disken till PPC-macen och usb-disken till intel-macen.

Gör jag rätt som väljer Apple-Partitionskarta vid formateringen till ppc?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har märkt att vissa saker inte följer med om man bara tar underpartitionen på leopard skivan :o.. Tex Boot Camp drivrutiner och liknande. Ville bara varna för detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får ha firewire disken till PPC-macen och usb-disken till intel-macen.

Gör jag rätt som väljer Apple-Partitionskarta vid formateringen till ppc?

 

 

Ja, du väljer rätt !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Gäst baconatte

Hallå alla

Följde instruktionerna för min externa hårddisk( firewire). Gjorde tre partitioner en för installationsskiva( kallad startskiva), en för Leopard och en för Time machine. också precis som i ditt exempel i systeminställningarna som startskiva.

Första gången jag startade upp från denna så blev jag ombedd att installera Leopard vilket jag också gjorde. Sålunda blev också den installationsskiva.

Men sedan... när jag väljer en av de två som startskiva står det bara och snurrar. Jag får stänga av datorn/Ibook G4) och då återvänder datorn till originalet dvs startskivan på datorns hårddisk.

Vad har jag missat?

start.tiff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Hallå alla

Följde instruktionerna för min externa hårddisk( firewire). Gjorde tre partitioner en för installationsskiva( kallad startskiva), en för Leopard och en för Time machine. också precis som i ditt exempel i systeminställningarna som startskiva.

Första gången jag startade upp från denna så blev jag ombedd att installera Leopard vilket jag också gjorde. Sålunda blev också den installationsskiva.

Men sedan... när jag väljer en av de två som startskiva står det bara och snurrar. Jag får stänga av datorn/Ibook G4) och då återvänder datorn till originalet dvs startskivan på datorns hårddisk.

Vad har jag missat?

 

Ja, något har du missat för jag hänger inte riktigt med vad som har hänt. Såvitt jag vet blir man inte ombedd att installera OS X, däremot så hamnar man direkt i installationsläget när man startar från Leopardskivan/partitionen. Då ska du givetvis endast installera Leopard om du vet att måste.

 

Så jag tolkar det som att du faktisk installerade Leopard på den den partition som innehåll Leopardskivan vilket du naturligtvis inte ska göra eftersom du då skriver över hela installationsskivan och omintetgör poängen med allt detta. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Det ska gå med svart skiva också, bara följ min anvisningar jag visar i början av tråden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt engagemang!

 

En fråga bara: Hur mycket utrymme tar denna installation? Du har ju valt storleken 12GB på din partition, men behövs detta? Jag tänkte använda ett USB-minne jag har liggande, och undrar om det kanske räcker med 8GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...