Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Grafiken på de nya Macbooksen


Fredda81

Rekommendera Poster

Jag förbokade en ny macbook "unibody" 2,4 GHz och har nu testat saker som jag gjorde på mina gamla Macbooks.

 

Först köpte jag en maskin med GMA950 och grafiken i spel gick hackade otroligt. Sen köpte jag en med GMAX3100 och grafiken hackade fortfarande på det mesta men gick något bättre men kompatibiliteten var sämre i mina ögon (fel i grafiken)

 

Nu sitter jag här med min nya vackra macbook och det har börjat skymma och tangenterna har börjat lysa så småt och jag har gjort några observationer på spel och grafik demos (www.mac.scene.org).

 

Har inte testat några direkt kommersiella spel ännu förutom "Islands Mini Golf 1.5" som har mycket vackra vatteneffekter med spegling etc. Och detta spelet flöt aldrig med vare sig GMA950 eller GMAX3100 även om det gick bättre med det senare så var man ändå tvungen att sätta ned upplösningen till det lägsta och inte ha med alla effekter för att det skulle flyta något sånär men med den nya datorn flöt absolut perfekt (och jag tål inte minsta lilla o-flyt skall tilläggas) på högsta upplösningen med allt grafiskt "lulllull" påslagit. Ladda ned speletdemot och prova (googla på namnet), det är riktigt kul och grafiken är okej, särskilt vatten effekterna är fina. Sedan körde jag grafik demos från mac.scene och demos som i beskrivningen skulle kräva en macbook pro flöt som vatten även de, jag provade flera stycken inklusive ett som skulle kräva ett Nvidia Geforce 8600 gts flöt 100%, det syntes verkligen att det var en hög framerate. Jag ska tillägga att dessa demos hackade med ett GMAX3100. Kom gärna med fler upplysningar om era spelupplevelser men såvitt jag förstår skall tom Oblivion IV (bootcamp windows XP) fungera över 30 frames/ sekund och då är det i mina ögon fullt spelbart.

 

Så alla ni som säger att de nya macbookerna inte är för spel bör tänka om, GeForce 9400M är definitivt ett grafik chip att räkna med, också när det gäller spel.

 

mvh Fredde

 

Ps. Jag fyller på med tillägg efterhand som jag provat fler spel, både i Leopard och i Windows Xp (måste installera windows först dock) kommer jag att posta mina observationer. Jag vill tillägga att GMA chippen inte är fullt så dåliga som alla tror om de bara hade programerats för att utnyttja sin funna potential men Intel och apple är för lata och det är inte världens lättaste sak att skriva bra drivrutiner för grafik chip (jag programmerar så jag vet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 129
  • Created
  • Senaste svar

Och som sagt..

Ni som fått era nya macbooks, 2,4 eller 2,0 Ghz, berätta om era upplevelser med det nya grafikchippet (som också verkställer som syd och nord bryggan i datorn) och den nya busshastigheten som också påverkar grafiken och informationen till och från chippet och det delade ramminnet.

 

mvh Fredde

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick den idag och upplever den bara som väldigt snabb vad jag än gör..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas på fler tester, speciellt av spel som är grymt roliga att lira med kompisar! Till exempel CS, wc3 och andra lättare spel.

 

Huvudsaken är ju att det är spelbart och att det inte ska hacka till!

 

Kommer med omdömen när jag fått min dator!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska man välja förresten om man ska spela PC-spel på den nya MB:n.

 

Vista eller XP?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska man välja förresten om man ska spela PC-spel på den nya MB:n.

 

Vista eller XP?

 

XP så klart. Finns det någon som helst anledning att välja det urusla Vista?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XP så klart. Finns det någon som helst anledning att välja det urusla Vista?

 

DirectX 10 är en anledning. 9400M har stöd för DX10 och i XP har man inte tillgång till det. Jag kommer nog med största sannolikhet att köra Vista (som jag med några förbehåll faktiskt gillar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde just demot för Toca Civic (bil simulator spel) och körde det med alla effekter på max upplösningen för macbook och det flöt 100%, fantastiskt häftigt!

 

mvh Fredde

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Colin McRae demot flöt också 100% i max upplösning. Okej spelet är inte direkt purfärskt men det hade inte gått att köra med ett GMA chipp.

//Fredde

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte fråga om nån med en ny alu macbook hade lust att testa spelet Urban Terror, är ganska intresserad av att veta hur många fps man kan få ut av det.

 

Tack på förhand! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DirectX 10 är en anledning. 9400M har stöd för DX10 och i XP har man inte tillgång till det. Jag kommer nog med största sannolikhet att köra Vista (som jag med några förbehåll faktiskt gillar).

 

säker på det? har för mig man måste ha det till cod4 som jag körde för en vecka sen (på xp) dock inte säker...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

säker på det? har för mig man måste ha det till cod4 som jag körde för en vecka sen (på xp) dock inte säker...

 

Du behöver en del speciallösningar för att få DX10 att funka på XP. Vista är huvudplattformen för DX10. DX 9.0c är kravet för CoD4. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte fråga om nån med en ny alu macbook hade lust att testa spelet Urban Terror, är ganska intresserad av att veta hur många fps man kan få ut av det.

 

Tack på förhand! :)

 

Testade och det flöt på bra!

Körde i 1280x800 på Bilinear körde två banor och det låg på 90+ hela tiden av vad jag hann se! :)

 

Kul spel förresten, bara in och panga på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade och det flöt på bra!

Körde i 1280x800 på Bilinear körde två banor och det låg på 90+ hela tiden av vad jag hann se! :)

 

Kul spel förresten, bara in och panga på!

 

Tack för det testet! :)

Får man fråga vilken server/hur många spelare/vilka banor det var? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det testet! :)

Får man fråga vilken server/hur många spelare/vilka banor det var? :)

 

Kommer inte ihåg vilken bana det var men vi var 5 st som spelade, FFA.

 

Jag har ju inte speciellt bra koll på banorna, men säg en bana så ska jag testa vid tillfälle och rapportera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer inte ihåg vilken bana det var men vi var 5 st som spelade, FFA.

 

Jag har ju inte speciellt bra koll på banorna, men säg en bana så ska jag testa vid tillfälle och rapportera.

 

Om du hade lust så kanske du skulle kunna test Alpha clans server streets/uptown, då skulle man kunna få en bra bild över prestandan. Servern är en tdm server och brukar ha mellan 15-30 spelare oftast.

 

Tack på förhand igen! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som har windows på mac.

Går det snabbare att köra spel på vista än på xp.

Och går fläkten tystare när man kör vista än xp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du hade lust så kanske du skulle kunna test Alpha clans server streets/uptown, då skulle man kunna få en bra bild över prestandan. Servern är en tdm server och brukar ha mellan 15-30 spelare oftast.

 

Tack på förhand igen! :)

 

Fungerar stabilt, körde spectator och ligger mellan 69-95 fps

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som lirat Counter-Strike 1.6 på den nya macbooken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer testa cod 4 och Company of Heroes på nya MacBooken när jag får min. Hoppas att den håller det som apple lovat.....

 

PS. Kommer troligtvis skriva i tråden då och dela med mig av mina upplevelser och iaktagelser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde Doom 3 via xp och det flöt 100% i högsta upplösningen med ultra hög kvalitet på texturer etc, dvs allt på max. Det var inte ens i närheten att fungera innan. Jag vet att det inte är purnytt men kräver ändå en del för att flyta hundra.

 

mvh Fredde

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Doom 3 känns imponerande att det fungerade till 100%, verkligen lovande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer testa cod 4 och Company of Heroes på nya MacBooken när jag får min. Hoppas att den håller det som apple lovat.....

 

PS. Kommer troligtvis skriva i tråden då och dela med mig av mina upplevelser och iaktagelser.

 

kör du med bootcamp eller liknande då? eller funkar det med crossover?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...