Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Småsprickor i höljet


Dan Hedman

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en iphone 3g sedan den 1 augusti. Det är en helt fantastisk apparat men nu har glädjebägaren grumlats.

 

För några dagar sen upptäckte jag att det blivit som små sprickbildningar runt hörlursingången och runt kameran.Eftersom jag har en vit syns sprickorna kanske tidigare än på den svarta. Efter en snabb sökning på internet fann jag att det fanns ett oräkneligt antal rapporter om liknande företeelser på olika forumsidor. Vad som är värre är att dessa sprickor verkar bli fler och synligare. Det verkar också som att dessa sprickbildningar uppkommit från ingenstans då de flesta vittnar om hur noga de är med sina telefoner och hur de förvaras i fodral osv. Detta gäller även mig.

 

Jag har sen Steve Jobs lanserade iphone i början av 2007 väntat tålmodigt och sett fram mot den dagen den skulle komma till Sverige. Jag har varit extremt noggrann med min vita lur för att inga repor eller andra skador ska uppstå. Det tror jag också är ganska vanligt bland oss “apple-nördar”. Visst - vi kanske har högre kvalitetskrav men nog känns väldigt tråkigt när det företag som alltid för mig handlat om kvalité, design och hög finish på sina produkter nu använder ett hölje på telefonen som inte verkar hålla måttet.

 

Sprickorna på min telefon är än så länge inget att tala om men om får tro personer som råkat ut för detta blir dessa sprickor inte färre. Jag läste också svenska Macworlds senaste nummer - och en av iphonerecensenterna kommenterade just att han fått sprickbildningar i sitt hölje vilket drog ner betyget tråkigt nog. Man betalar ganska mycket pengar för luren och det tycker jag är ok, men - då ska inte höljet spricka av sig själv. Kommer apple att hjälpa dessa kunder som råkat ut för detta tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 124
  • Created
  • Senaste svar
Kommer apple att hjälpa dessa kunder som råkat ut för detta tro?

 

Vad har Telia sagt när du pratat med dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sprickorna på min telefon är än så länge inget att tala om men om får tro personer som råkat ut för detta blir dessa sprickor inte färre. Jag läste också svenska Macworlds senaste nummer - och en av iphonerecensenterna kommenterade just att han fått sprickbildningar i sitt hölje vilket drog ner betyget tråkigt nog. Man betalar ganska mycket pengar för luren och det tycker jag är ok, men - då ska inte höljet spricka av sig själv. Kommer apple att hjälpa dessa kunder som råkat ut för detta tro?

 

I Sverige är det Telia du ska vända dig till. Kontakta dem och reklamera telefonen. Det är ett känt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, nu ser jag att även jag råkat ut för det, en mellan SIM och hörlurskontakten, en på undersidan och en på vänster sida i mitten :(

Får ta mig till Telia butiken och reklamera.

 

Tillägg: Ser att jag även har en hel del på baksidan :deppig:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltså... vad gør de med sprickorna? Byter ut telefonen alt. høljet? Men sen då? Borde væl vara samma crappy kvalitet på det høljet???

 

*lite oroad før iphonens barnsjukdomar som hållt sig till tonåren nu nær jag skaffat en norsk vit iphone som jag ej hunnit prøva ifall den lider av 3g problem eller ej :P*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har pratat med Telia och de är osäkra vad som gäller. De säger i princip att du kan ju skicka in den men om servicestället för iphonerna säger att garantin inte täcks får jag betala en 400-500 kr bara för besväret. Men jag har också pratat med en kille på telia (Kungsgatan sthlm) som hade en förteckning med bilder över vad garantin täcker och han påstod att det gick som "scratches". Han visade mig förteckningen de fått av apple men det var bara bilder på första gen. luren. Jag påpekade att den versionen har ju ett helt annat skal och har inte ens sålts i Sverige. Han påstod att garantin gällde för sprickorna ändå. Ja, ja man blir ju inte klokare. Jag tycker faktiskt att apple själva borde ta sitt ansvar men that'll be the day....

 

mvh

Dan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min flickvän fick sin telefon ivägskickad igår. Två sprickor i närheten av mute-knappen. Säljaren i telia butiken var rädd att det inte var illa nog för att få den utbytt.

 

Som grädde på moset så beter sig telefonen lite märkligt. ipodprogrammet crashar precis som alla aps gjorde i början det blir inte bättre förän man gjort i en restore. Några dagar senare börjar det om igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En telefon för 4000-5500 kronor (ingen billigare heller) ska inte spricka. Klart det ska gå på garantin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns som om telia är tveksamma varje gång man har problem med sin iphone som de skyller på "krångliga apple". Har alltid fått bytt det mesta som gått sönder som jag köpt i min lokala apple butik eller apple store.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns överlag som om byggkvalitén är rätt kass på iPhone 3G. Skalet är ju löjligt känsligt. Lägger man den på bordet blir det en massa små repor på baksidan som inte direkt gör den snyggare. Den känns inte genomarbetad alls, inte gedigen på något sätt. Gör om, gör rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att länge trott att jag varit sprick fri tog jag mig en närmare titt nu efter jag läst den här tråden.

Och visst finns det sprickor. En mellan hörlursuttaget mot kromen runt skärmen, en liten upp från mute-knappen och en en bit in mitt på skalet.

Riktigt tråkigt. :( Får väl åka in till telia och snacka med dem.

Någon som fått sina sprickor godkända och fixade? Eller är telia bara tveksama och skickar in den och så får man betala 500kr sen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns överlag som om byggkvalitén är rätt kass på iPhone 3G. Skalet är ju löjligt känsligt. Lägger man den på bordet blir det en massa små repor på baksidan som inte direkt gör den snyggare. Den känns inte genomarbetad alls, inte gedigen på något sätt. Gör om, gör rätt.

 

Utan att försvara Apple så gäller det i så fall hela branschen. Mobiltelefoner är "slit-och-släng" och det finns gott om modeller med varierande problem ute på marknaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att försvara Apple så gäller det i så fall hela branschen. Mobiltelefoner är "slit-och-släng" och det finns gott om modeller med varierande problem ute på marknaden.

 

Det känns inte speciellt givande att lägga skulden på hela branschen för att Apple producerar en mobiltelefon som har en byggkvalité man kunde önska mer av. Visst, det förklarar ju varför kvalitén är som den är på dagens telefoner. Tycker dock inte att det är ett försvar egentligen.

 

Det är ju upp till var och en av de tillverkare som finns att göra en telefon som fungerar och håller under en i alla fall något längre period än vad iPhone verkar göra. I min mening är det inte okej att folk får problem med sprickor i skalet, knappar som trillar av, displayer som börjar lossna och slutar fungera, mottagning som strular osv. efter såpass kort tid som 3G-varianten funnits i Sverige. Då spelar det ingen roll om mobiltelefoner i dagens läge är "slit-och-släng", om de inte ens håller i ett par veckor. Problemen iPhone har och har haft kan knappast skyllas på att den inte är byggd för att hålla under en längre period än så. Är nog mer att de inte arbetat igenom den ordentligt.

 

(jag noterade att du inte försvarar Apple, blev kanske otydligt dock)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all denna infon om den dåliga kvalitén på iPhone!

Det blir inget köp efter jag läst detta.

Jag väntar tills det kommer en modell där detta är åtgärdat.

Tycker att det är skandal att man får ge ut sådana slit och släng

prylar!

 

Danne/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även jag har detta problem. En stor spricka vid mute-knappen och små sprickor runt kameran och hörlursingången. Jag ringde Telia och dom sa att jag måste gå till en butik och visa upp detta, vilket jag inte har tagit mig tid att göra.

 

Jag ska erkänna att jag inte har något skydd på min iPhone, har den löst i fickan och låter den ligga på skrivbordet. Jag använder den alltså som en vanlig mobiltelefon. Något som den borde klara av utan att spricka tycker man.

 

Det måste räknas som en designmiss att ha äpplet på baksidan i silverfärg då reporna syns extremt väl på den ytan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns inte speciellt givande att lägga skulden på hela branschen för att Apple producerar en mobiltelefon som har en byggkvalité man kunde önska mer av. Visst, det förklarar ju varför kvalitén är som den är på dagens telefoner. Tycker dock inte att det är ett försvar egentligen.

 

Det är ju upp till var och en av de tillverkare som finns att göra en telefon som fungerar och håller under en i alla fall något längre period än vad iPhone verkar göra. I min mening är det inte okej att folk får problem med sprickor i skalet, knappar som trillar av, displayer som börjar lossna och slutar fungera, mottagning som strular osv. efter såpass kort tid som 3G-varianten funnits i Sverige. Då spelar det ingen roll om mobiltelefoner i dagens läge är "slit-och-släng", om de inte ens håller i ett par veckor. Problemen iPhone har och har haft kan knappast skyllas på att den inte är byggd för att hålla under en längre period än så. Är nog mer att de inte arbetat igenom den ordentligt.

 

(jag noterade att du inte försvarar Apple, blev kanske otydligt dock)

 

Problemet är ju att det är bara de som har problem som skriker. Finns garanterat hundratusentals iPhones som är totalt felfria.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon varit och snackat med Telia och fått sin telefon inskickad på garanti eller ej, så skriv det gärna här. Så samlar vi ihop lite fakta.

 

Jag tänkte åka till Telia på måndag och höra vad de säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också en stor tydlig spricka vid muteknappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har med en spricka vid hörlurs kontakten. Den enda som jag sett på min än så länge! Förstår faktiskt inte varför apple valde plast! Aluminium på den första, plast på 3G. Sen rostfritt på iPod touch. har min löst i fickan med, men den fickan är endast avsedd för iPhone:n så den har ändå inte blivit så farligt repig. Men hade hellre sett att den var i aluminium som den första.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha putsat rent min hittar jag en spricka, denna sitter dock jämt till höger om e:et i "iPhone".

Tror ni det är samma fel som för er andra eller är det jag som gjort den (med tanke på att den sitter så centralt).

 

Vad gäller för övrigt om man har Jailbreakat?

Gäller garantin på hårdvaran(plasten och liknande) fortfarande?

 

iövrigt älskar jag min iPhone! :skondans:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var inne hos Telia i dag och där sa de att det inte går på garantin :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var inne hos Telia i dag och där sa de att det inte går på garantin :(

 

Jag hade kört hela svängen med ARN om de inte ger med sig. Det är väl klart att skalet till en telefon med ett par månader på nacken inte ska spricka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men å andra sidan är det nog svårt att bevisa att man inte åstadkommit skadan genom sitt sätt att använda telefonen. Jag menar mina telefoner har gått sönder när jag kastat de i golvet.

 

Jag tror absolut inte ni gjort det för jag har ju själv sett att endel har sprickorna. Men det blir nog svårt att få igenom det på garantin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men å andra sidan är det nog svårt att bevisa att man inte åstadkommit skadan genom sitt sätt att använda telefonen. Jag menar mina telefoner har gått sönder när jag kastat de i golvet.

 

Jag tror absolut inte ni gjort det för jag har ju själv sett att endel har sprickorna. Men det blir nog svårt att få igenom det på garantin.

 

 

Jag hade skrivit ut ett litet urval av alla de artiklar, rapporter och blogginlägg som skrivits om de små sprickorna i skalet och tagit med mig till butiken. Jag behöver inte bevisa något. Det räcker att jag kan göra gällande att det handlar om ett fel som fanns på/i varan vid köpet och i det här fallet är rätt uppenbart.

 

Räcker inte det och Telia inte ger med sig så hade jag författat en anmälan till ARN och bifogat tidningsartiklar mm. Det finns inte på kartan att jag skulle ha accepterat sprickor i skalet till en telefon för 4000-5500 kronor - inte för en billigare telefon heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...