Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Gå runt simlåset på nya iphone 3G


Monir

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en importerad telefon från USA som jag har jailbreakat men simkortslåset är fortfarande aktivt. Jag har köpt ett simkort som ska kunna gå runt simlåset men det har funkat en gång sen när jag startade om telefonen fungerade det inte mer.

 

vad ska jag göra? Någon som har en lösning på detta elände än?

 

/Mo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla så det inte glappar. Om det funkat en gång så borde det funka igen tycker man. Känns som det är glapp ngnstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara så att du vet:

 

Simkorts-adapter är olagligt att använda då det förändrar informationen, den information som telefonen skickar ut i nätet.

Vidare så verkar det som att många råkat ut för precis det du beskriver - det fungerar dåligt, bara ibland och det slutar att fungera efter ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla så det inte glappar. Om det funkat en gång så borde det funka igen tycker man. Känns som det är glapp ngnstans.

 

Nu funkar det!! men endast 2G. 3G vågar jag inte prova än...

 

Men det är fortfarande så att jag har ingen logisk förklaring till varför det funkar just nu....

Jag ska berätta mer om vad jag gjorde vid ett senare inlägg ikväll...

 

/Mo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu funkar det!! men endast 2G. 3G vågar jag inte prova än...

 

Men det är fortfarande så att jag har ingen logisk förklaring till varför det funkar just nu....

Jag ska berätta mer om vad jag gjorde vid ett senare inlägg ikväll...

 

/Mo

 

Ett förtydligande:

Det är fortfarande en iphone 3G men då har jag avsiktligt avaktiverat 3G uppkopplingen....

 

/Mo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag gjorde var att jag köpte en Iphone 3G från usa och visste inte att simlåset inte kunde avaktiveras via mjukvara. då började jag titta efter simkort som kunde gå runt simproblemet. Jag köpte ett men det är ostabilt och fungerar ibland.

 

det är inte pga glapp eller sånt. Jag försöker hitta ett samband varför det funkar ibland och ibland inte.

 

När jag och min vän har hittat lösningen kommer vi att skriva in det här..

 

Mvh

Monir

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag gjorde var att jag köpte en Iphone 3G från usa och visste inte att simlåset inte kunde avaktiveras via mjukvara. då började jag titta efter simkort som kunde gå runt simproblemet. Jag köpte ett men det är ostabilt och fungerar ibland.

 

det är inte pga glapp eller sånt. Jag försöker hitta ett samband varför det funkar ibland och ibland inte.

 

När jag och min vän har hittat lösningen kommer vi att skriva in det här..

 

Mvh

Monir

 

Jag vet inte om du riktigt förstod. Simkorts-adapter är olagligt att använda och det är straffbart att ansluta en sådan telefon till nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om du riktigt förstod. Simkorts-adapter är olagligt att använda och det är straffbart att ansluta en sådan telefon till nätet.

 

Läs denna artikel först innan du påpekar vad som är lagligt.

_____________________________________________________

 

Uppmanar till bojkott av Iphone

415349574.jpgAv makeMailToWithCustomText('peter.larsson', 'idg.se', 'Peter Larsson'); Peter Larsson

 

Prylar Organisationen Free Software Foundation går till våldsam attack mot Apple och har satt ihop en lista över varför Iphone 3G måste bojkottas.

 

showHeliosAd(1040227, 17998, true) if (typeof(cu_1040227_getAdId)=="function" && cu_1040227_getAdId()>0) {if (typeof(cu_1040227)=="function") { document.write(""); cu_1040227(); document.write(""); } } Iphone är en krigsförklaring mot gamla och fundamentala värderingar, som att människor ska kunna kontrollera sina egna prylar snarare än att prylarna ska kontrollera människorna.

 

Det skriver Free Software Foundation, FSF, på sin webbplats.

För att förklara vad de menar har organisationen skrivit en lista om fem punkter över varför Iphone 3G strider mot rätten att kunna kommunicera fritt och att ha ett privatliv.

 

  1. Iphone blockerar fri mjukvara. Utvecklare måste betala en avgift till Apple, som helt och fullt bestämmer vad som kan eller inte kan installeras på mobiltelefonen.
  2. Iphone stödjer drm-teknologi som har till mål att från utgivarens perspektiv kontrollera spridningen av digitalt material.
  3. Iphone erbjuder möjlighet för andra att spåra var du befinner dig utan att du vet om det.
  4. Iphone erbjuder inte en möjlighet att spela patent- och drm-fria format som Ogg Vorbis och Theora.
  5. Iphone är inte det enda alternativet. Det finns mobiltelefoner som respekterar människors frihet, inte spionerar på dem, stödjer fria mediaformat och tillåter att fri mjukvara används.

Apple har valt att inte kommentera FSFs bojkott.

______________________________________________________

 

 

Har jag inte rätten att få ett privatliv använder jag gärna simadaptern. En kränkning av privatlivet är värre än att använda en simadapter. Och jag är nog inte ensam som tycker så om detta....

 

Jag har inte ens fått det att fungera stabilt än.. Det är fortfarande på test nivå änsålänge...

 

/Mo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

^^

Ovanstående är ju rena vulgärargumenten. iPhone tillverkas av ett kommersiellt företag och agerar lite som de vill i dessa frågor. Det är upp till dig att med din plånbok ta ställning till om du tycker att fördelarna överväger nackdelarna.

Du gör naturligtvis som du vill, men att det skulle vara moraliskt försvarbart att ta till olagliga metoder för att produkten inte uppfyller dina önskemål? Jag betackar mig för den typen av rationaliseringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om du riktigt förstod. Simkorts-adapter är olagligt att använda och det är straffbart att ansluta en sådan telefon till nätet.

 

Men fortfarande helt frivilligt trots allt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

^^

Ovanstående är ju rena vulgärargumenten. iPhone tillverkas av ett kommersiellt företag och agerar lite som de vill i dessa frågor. Det är upp till dig att med din plånbok ta ställning till om du tycker att fördelarna överväger nackdelarna.

Du gör naturligtvis som du vill, men att det skulle vara moraliskt försvarbart att ta till olagliga metoder för att produkten inte uppfyller dina önskemål? Jag betackar mig för den typen av rationaliseringar.

 

Om vi tittar närmare på det tekniska detaljerna och vad simAdaptern igentligen gör så kan vi diskutera och argumentera på högre och mer respektabel nivå istället för att bete oss som unga alfahannar.....

 

Simadaptern skickar ingen information till nätet.. det är inte nätet eller simkort som är låst...det är väl telefon.. simadaptern skickar information bara till telefon och lurar den på nåt sätt..

Det information som telefon skickar till nätet är IMEI nummer och SIMkorts info..det är förbjudet att byta IMEI men det händer inte med simadaptern..

 

så lagbrått = skitsnack (som en vän till mig sa)

 

/Mo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad är det som gör den olaglig?

 

Kortet förändrar den information som telefon identifierar sig med i nätet.

 

"We’ve been monitoring the whole “SIM-card unlock” proxy-SIM situation. This involves using a chip that is attached to your SIM card (with a small modification to your SIM) or sometimes a small PCB soldered inside the phone. These sim mods so far seem very very very questionable. Zf has found that they use trickery of the GSM and UMTS network that is considered highly illegal in most countries and they rely on sending bogus IMSIs and various other nasty hacks to obtain service on your iPhone. A couple of our members have worked out how this all “works” and we’ll try to publish our findings soon. DevTeam recommendation: Steer clear, don’t use!"

 

http://blog.iphone-dev.org/post/44428446/updates

 

Jag förutsätter att de vet vad de pratar om, liksom de teletekniker jag pratat med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs denna artikel först innan du påpekar vad som är lagligt.

 

Artikeln har inte ett smack med saken att göra. Simkorts-adaptern ändrar den information som telefonen identifierar sig med i nätet och det är olagligt därför att den då inte längre uppfyller de krav som är satta för att den ska få anslutas. Det har ingenting med din personliga frihet att göra. Välj vilken telefon du vill - du får inte använda den som en olaglig "radiosändare" vad du än tycker om det. Du får inte importera vilka trådlösa, sändande enheter du vill och smälla upp dem hemma i köket ens du är ordförande i EFF. Stör du andra viktiga funktioner så bryter du mot lagen och du får inte ansluta och använda vilka telefoner du vill i operatörernas nät. För din och min och alla andras säkerhet finns det grundkrav som alla enheter måste uppfylla. Med en Sim-korts adapter så uppfyller telefonen inte de kraven. Sedan är det helt upptill dig om du vill starta din egen revolution eller om du vill bada med brödrosten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Artikeln har inte ett smack med saken att göra. Simkorts-adaptern ändrar den information som telefonen identifierar sig med i nätet och det är olagligt därför att den då inte längre uppfyller de krav som är satta för att den ska få anslutas. Det har ingenting med din personliga frihet att göra. Välj vilken telefon du vill - du får inte använda den som en olaglig "radiosändare" vad du än tycker om det. Du får inte importera vilka trådlösa, sändande enheter du vill och smälla upp dem hemma i köket ens du är ordförande i EFF. Stör du andra viktiga funktioner så bryter du mot lagen och du får inte ansluta och använda vilka telefoner du vill i operatörernas nät. För din och min och alla andras säkerhet finns det grundkrav som alla enheter måste uppfylla. Med en Sim-korts adapter så uppfyller telefonen inte de kraven. Sedan är det helt upptill dig om du vill starta din egen revolution eller om du vill bada med brödrosten.

 

Jag kommer inte att revolutionera eller att bada med brödrosten men badar jag med brödrosten ser jag till att sladden är urkopplad...

 

Jag behöver starka bevis från pålitliga källor att simkortsadaptern ändrar signalen för att jag tror inte den gör det som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Det enda den gör är att låsa upp simlåset i mobilen... Det jag vill ta reda på är hur simlåset igentligen fungerar... Tror du verkligen simlåset är kopplad till mobilens unika identifikations nummer eller något annan känslig information i telefonen?

 

Hur skulle det påverka din och andras säkerhet när jag använder en simupplåste mobil? Du vet att det finns lagar om att man inte får ladda hem filmer eller musik också....

 

/Mo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skulle det påverka din och andras säkerhet när jag använder en simupplåste mobil? Du vet att det finns lagar om att man inte får ladda hem filmer eller musik också....

 

/Mo

 

Den diskussionen får du ta med den som ansvarar för det nät du tänker ansluta telefonen till. Jag förutsätter att de teletekniker jag pratat med och iPhone Dev Team vet vad de pratar om. Du har inte lyckats anföra något som helst argument för att du har rätt. Jag har citerat iPhone Dev Teams åsikt i frågan. Argumentet om att ladda ned musik och film på nätet förstår jag inte vad det har med diskussionen att göra överhuvudtaget.

 

Laddar du hem piratkopierad mjukvara, filer och musik så är det upp till dig och det är ditt val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den diskussionen får du ta med den som ansvarar för det nät du tänker ansluta telefonen till. Jag förutsätter att de teletekniker jag pratat med och iPhone Dev Team vet vad de pratar om. Du har inte lyckats anföra något som helst argument för att du har rätt. Jag har citerat iPhone Dev Teams åsikt i frågan. Argumentet om att ladda ned musik och film på nätet förstår jag inte vad det har med diskussionen att göra överhuvudtaget.

 

Laddar du hem piratkopierad mjukvara, filer och musik så är det upp till dig och det är ditt val.

 

kära Apple vän, DevTem är ett team som låser upp Iphone mjukvara och sim.

De konkurrerar om samma marknad och hur ska man då ta dem som en pålitlig källa.... Det är klart att de vill att man ska vänta på deras mjukvaruhack på simlåset i iphone 3G..

 

En pålitlig källa ska vara neutral och faktabaserad...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kära Apple vän, DevTem är ett team som låser upp Iphone mjukvara och sim.

De konkurrerar om samma marknad och hur ska man då ta dem som en pålitlig källa.... Det är klart att de vill att man ska vänta på deras mjukvaruhack på simlåset i iphone 3G..

 

En pålitlig källa ska vara neutral och faktabaserad...

 

DevTeam tar inte betalt för sin produkt och konkurrerar alltså inte om några kunder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kära Apple vän, DevTem är ett team som låser upp Iphone mjukvara och sim.

De konkurrerar om samma marknad och hur ska man då ta dem som en pålitlig källa.... Det är klart att de vill att man ska vänta på deras mjukvaruhack på simlåset i iphone 3G..

 

En pålitlig källa ska vara neutral och faktabaserad...

 

De är inte konkurrenter om någonting. Mjukvaran är helt gratis och de har med andra ord inga ekonomiska intressen överhuvudtaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De är inte konkurrenter om någonting. Mjukvaran är helt gratis och de har med andra ord inga ekonomiska intressen överhuvudtaget.

 

Ekonomiska intressen är inte det som är det viktiga här, utan att vara först, att få bra ryckte i hacker världen och det ger i sin tur ger dem högre status i branchen.. Så det är det de konkurrerar om..

 

De ägnar sin fritid och liv åt detta och ingenting är gratis på denna jord förutom mors kärlek kan jag lugnt säga.

 

En hackare kan inte döma en annan hackare... det är bara inte trovärdigt... statliga verk är heller inte trovärdiga eftersom de vill inte ha något med hacker branchen att göra.

 

Det enda du och jag kan göra är att ta reda på hur simlåset igentligen fungerar och hur man går runt det..

 

Utan dessa detaljer kan vi inte säga något än....

 

Nästa fråga är hur skaffar vi den informationen? Är det någon som vet?

 

/Mo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ekonomiska intressen är inte det som är det viktiga här, utan att vara först, att få bra ryckte i hacker världen och det ger i sin tur ger dem högre status i branchen.. Så det är det de konkurrerar om..

 

De ägnar sin fritid och liv åt detta och ingenting är gratis på denna jord förutom mors kärlek kan jag lugnt säga.

 

En hackare kan inte döma en annan hackare... det är bara inte trovärdigt... statliga verk är heller inte trovärdiga eftersom de vill inte ha något med hacker branchen att göra.

 

Det enda du och jag kan göra är att ta reda på hur simlåset igentligen fungerar och hur man går runt det..

 

Utan dessa detaljer kan vi inte säga något än....

 

Nästa fråga är hur skaffar vi den informationen? Är det någon som vet?

 

/Mo

 

Ok, jag tar till mig din föreläsning och drar den fullt logiska slutsatsen att du inte heller är trovärdig. Du har inte lyckats anföra någonting förutom dina egna åsikter. Jag väljer att lita till de teletekniker jag också konsulterat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag tar till mig din föreläsning och drar den fullt logiska slutsatsen att du inte heller är trovärdig. Du har inte lyckats anföra någonting förutom dina egna åsikter. Jag väljer att lita till de teletekniker jag också konsulterat.

 

Är det inte det som är meningen, att diskutera och vara öppensinnad för andras åsikter och vad du sen väljer att göra är din ensak.... Det enda jag begärde är mer teknisk beskrivning av vad du påstår i dina inlägg. Och om du tycker att jag är trovärdig eller ej är också din ensak.

 

Jag har faktiskt läst elektro inriktning mot telekom på KTH och därför kritisk på hur DevTeam förklarar simadapterns funktion. Att simadaptern kan manipulera så känslig information i nätet eller telefonen är inte tänkbart.

 

När DevTeam lyckas hacka simlåset genom mjukvara kommer alla ändå att använda programmet. Det är bara en fråga om tid när det sker. De är grymt DUKTIGA!

 

Tills dess kommer jag göra allt för att hitta en lösning som får min Iphone 3G att låsas upp.... så som många andra här på forumet...

 

/Mo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...