Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Jobs: Apple behöver förhoppningsvis aldrig stänga av dina iPhone-apps


falafeln

Rekommendera Poster

Enligt Engadget som citerar Wallstreets intervju med Steve Jobs konfirmerar Steve Jobs att det finns en funktion som möjligör att Apple stänger av skadliga iPhone-program, men han säger också att de förhoppningsvis aldrig kommer behöver använda den funktionen:

hopefully we never have to pull that lever, but we would be irresponsible not to have a lever like that to pull

 

 

ps: rubriken blev fel nu, ska vara " Steve Jobs: Apple behöver förhoppningsvis aldrig stänga av dina iPhone-program" :blushing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 51
  • Created
  • Senaste svar
marcushedenstrom
ps: rubriken blev fel nu, ska vara " Steve Jobs: Apple behöver förhoppningsvis aldrig stänga av dina iPhone-program"

 

Jag har ändrat rubriken. Den var för lång för att allt skulle få plats, så jag kapade "Steve" (alla vet ju vem Jobs är) och skrev "apps" istället för program. Allt för att det skulle få plats på en rad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ändrat rubriken. Den var för lång för att allt skulle få plats, så jag kapade "Steve" (alla vet ju vem Jobs är) och skrev "apps" istället för program. Allt för att det skulle få plats på en rad.

Man tackar ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara att den finns gör en mycket fundersam. Jag som trodde att jag ägde det jag hade köpt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Visst går det att måla fan på väggen. FRA, stasi, KGB, big brother. Välj och vraka.

 

Jag tror detta är en säkerhet från Apples sida, att se till att ingen kan missbruka deras produkt och i slutändan ge kunden skyhöga telefonräkningar eller stjäla privat information. Om ett sådant program skulle dyka upp vill Apple kunna oskadliggöra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror detta är en säkerhet från Apples sida, att se till att ingen kan missbruka deras produkt och i slutändan ge kunden skyhöga telefonräkningar eller stjäla privat information. Om ett sådant program skulle dyka upp vill Apple kunna oskadliggöra det.
Den bästa säkerhet dom kan ha är att granska allt från början, vilket de inte verkar göra över huvudtaget.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är jag OK med.

Ser inte hur det skulle vara negativt för mig som användare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är jag OK med.

Ser inte hur det skulle vara negativt för mig som användare.

Sålänge apple KAN styra din ipod så äger du den inte fullt ut.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den bästa säkerhet dom kan ha är att granska allt från början, vilket de inte verkar göra över huvudtaget.

Det är omöjligt. Ett program kan mycket väl innehålla en "tidsbomb" som börjar stjäla info två månader efter första start. Apple kan ju inte kolla sådant. Det skulle betyda att en granskning tar två månader. Och för att hitta alla tidsbomber som är inställda på 6 månader, krävs ju drygt 6 månaders granskning. Hur många utvecklare tror du det finns som vill vänta 6 månader på godkännanade?

 

Och att kolla i källkoden går inte, den är ju en företagshemlighet, så den får Apple inte titta på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Den bästa säkerhet dom kan ha är att granska allt från början, vilket de inte verkar göra över huvudtaget.

 

Men låt oss säga att något slinker igenom i en värld som inte är perfekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men låt oss säga att något slinker igenom i en värld som inte är perfekt.
visst, världen är inte perfekt, inte ens i apples värld ;)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
visst, världen är inte perfekt, inte ens i apples värld ;)

Där blev halvdussinet personer uti riket väldigt upprörda...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där blev halvdussinet personer uti riket väldigt upprörda...

 

Jag tror bestämt att jag är en av de sex.. :blushing:

 

Tycker det verkar lite FRA över det hela... vi kan .... men inte kommer vi att ...

 

och finns inte en liten risk att någon hacker kommer på hur man gör ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Tycker det verkar lite FRA över det hela... vi kan .... men inte kommer vi att ...

 

Jag kan inte se någon logisk länk mellan försvarets radioanstalts rätt att lyssna av kommunikation, och möjligheten för Apple att svartlista oönskade program.

 

För övrigt tror jag inte du såg sammanhanget när du läste mitt tidigare inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörde jag ordet bakdörr?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörde jag ordet bakdörr?
typ... som absolut ingen kommer kunna komma på... och utnyttja. absolut inte apple heller för den delen.

 

Det verkar som väldigt få här inne vet vad ändamålsglidning är...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser inget problem med detta. Om jag köper ett program som Apple kommer på kan skada mig, mina uppgifter eller Apples produkt eller någon samarbetspartner så är det ok att Apple stänger av det programmet.

 

Sen kan man ju måla fan å väggen och tro att Apple kommer att stänga av program bara av okynne, men varför skulle dom det?

 

Jo det finns en bakdörr i det här systemet som möjliggör detta och om man inte gillar läget så får man köpa en annan telefon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kan man ju måla fan å väggen och tro att Apple kommer att stänga av program bara av okynne, men varför skulle dom det?
för att visa att de "räddar sina användare" ;) Nej, men om de säger nu att de inte kommer använda det så kan de helt plötsligt komma på en annan sak man kan använda samma grej till. Det är detta som kallas ändamålsglidning. Kan de stänga program, bör de även kunna se vad du gör med din iphone.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser inget problem med detta. Om jag köper ett program som Apple kommer på kan skada mig, mina uppgifter eller Apples produkt eller någon samarbetspartner så är det ok att Apple stänger av det programmet.

 

Sen kan man ju måla fan å väggen och tro att Apple kommer att stänga av program bara av okynne, men varför skulle dom det?

 

Jo det finns en bakdörr i det här systemet som möjliggör detta och om man inte gillar läget så får man köpa en annan telefon.

 

Det här en intressant debatt. Jag tycker personligen att det verkar väldigt skumt att Apple kan ta sig in i min telefon eller iPod och ta bort skadliga program, vilket innebär att min telefon inte är min att göra vad jag vill med. Kanske lite att måla fan på väggen, men samtidigt, hur hade 80% av det här forumet reagerat om vi bytte ut "Apple" mot säg "Microsoft"?

 

Men det är väl lugnt, det är ju snälla och gosiga APPLE som vill in och mysa i min telefon och ta bort allt det skadliga, inte MICROSOFT som bryter sig in och tar bort de program jag köpt! en jävla skillnad må jag säga, jag vill inte ha någon i min telefon förutom mina egna inställningar, oavsett om företaget som gör det styrs av Steve Jobs eller Steve Ballmer, även om Jobs ger ett mer sofistikerat intryck.

 

Och jag måste fråga, om det hade varit en Nokia-telefon, hade du sagt "Jo det finns en bakdörr i det här systemet som möjliggör detta och om man inte gillar läget så får man köpa en annan telefon"?

 

Tycker tyvärr att Apple får mer och mer storhetsvansinne, det är ingen bra känsla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stör mig faktiskt lite att Apple har den här möjligheten. När iPhone lanserades fick vi höra att utrustats med Mac OS X Leopard (specialversion givetvis) och som vi vet sedan tidigare så är Mac OS X inte bara världens bästa OS utan också ett av det säkraste. Sedan kom det ut att man inte kunde lägga in egna program i luren, Apple kom med en förklaring som gick ut på att det inte vore bra om AT&Ts nät kraschar på grund av att någon skrivit ett dumt program. Senare meddelade Apple att de jobbar på en SDK och nu är vi framme vid idag.

 

Om Mac OS X är säkert så behövs väl inga sådana här nödlösningar?

Om Mac OS X inte är säkert så borde väl vanliga Mac-versionen ha samma nödbroms?

 

Och det här jailbreakandet, det utnyttjar väl säkerhetshål i Mobile Safari? Finns samma hål i Safari?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det finns en bakdörr i det här systemet som möjliggör detta och om man inte gillar läget så får man köpa en annan telefon.

 

Hade jag känt till det innan så hade jag gjort det. Vänd på resonemanget och fundera på om Microsoft hade haft en bakdörr i Windows Mobile - hade det också varit acceptabelt?

 

Apple ska skydda sina produkter utan bakdörrar. Apple ska inte kunna slå av/på saker i min telefon, min egendom, oavsett skäl. En bakdörr kan, teoretiskt, utnyttjas av andra och det finns ingen anledning att acceptera en bakdörr bara därför att du litar på Jobs och Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter ruggigt.

Frågan är på vilka olika sätt "satelliten" kan användas ?

Terroristbekämpning - Marknadsanalys - Kundvård (host)

Näee, detta borde vara valfritt :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter ruggigt.

Frågan är på vilka olika sätt "satelliten" kan användas ?

Terroristbekämpning - Marknadsanalys - Kundvård (host)

Näee, detta borde vara valfritt :(

 

 

Valfritt?

 

"Vill du ha en bakdörr i din telefon vänligen kryssa i rutan nedan"

 

:borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Välj något av följande alternativ:

1. Jag har inget att dölja och vill därför installera

2. Jag har något att dölja och vill därför inte installera

3. Jag har inget att dölja men vill trots det inte installera (skriftligt intyg krävs)"

B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Näee, detta borde vara valfritt :(

En amerikansk släkting hade följande skylt på kylskåpsdörren:

You have two choices for dinner:

Take it or leave it.

Eller i detta fall: Köp en iFåne eller låt bli. Det är fullständigt valfritt!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...