Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacBook:en hittar inte hårddisken [10.5]


Guzz

Rekommendera Poster

Det verkar som att hårddisken på min 1.5 år gamla MacBook har sjungit sista versen och jag skull nu vilja ha lite råd och hjälp fär att försöka rädda den, det installerade OS:et är 10.5.

 

Det hela startade med att jag märkte att datorn hade hängt sif i viloläget och jag var tvungen att tvångsavsluta den genom att hålla inne strömbrytaren i 10 sek. Tänkte sedan inte mer på det, men när jag sedan nästa dag skulle starta den så fungerade den inte längre. Den kom aldrig längre än till den gråa skärmen. Jag testade då att återställa både PRAM och SMC och lät den sedan starta igen, om det var för att jag väntade längre eller för det nyss gjorda vet jag inte men nu dock en mapp upp med ett frågetecken. Hårddisken gjorde också ett ljud som låter som att den försöker komma igång men lyckas inte riktigt, ett par klick och sedan varvar den ner för att sedan göra det igen.

 

Jag startade upp datorn genom att hålla net alt-tangenten och välja en hårddisk med 10.4.10 på men jag kunde inte hitta hårddisken. Testade även Leopard skivan men inte heller den kunnde hitta min hårddisk.

 

Jag letade fram DiskWarrior 4 för att försöka rädda hårddisken från min Tiger installation men eftersom hårddisken inte kan hittas kan inte heller DiskWarrior hitta den.

 

Finns det något jag kan göra? Skulle det hjälpa att plocka ut hårddisken och sätta den i en extern kabinett?

 

Tacksam för all hjälp jag kan få och inga dumma kommentarer om backup nu. Jag har en backup men eftersom det är en bärbar dator är den inte helt uppdaterad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hanekylling

Det verkar surt.

Men innan du sätter hårddisken i en extern kabinett kanske du kan testa det med firewire mellan 2 macar som vissa har snackat om innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar inte heller men den ger i alla fall ifrån sig lite ljud, är det ett bra tecken? Som den försöker men inte riktig lyckas, kanske ska man dra till den om huvudet har fastnat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som den försöker men inte riktig lyckas, kanske ska man dra till den om huvudet har fastnat?

 

Med våld och vaselin...

Värt att prova, men lova mig att vara försiktig! Riktigt försiktig!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller, har du tagit ut den ur datorn? Ingen garanti kvar?

Då är det bara att slå! (Har du kollat så att Apple inte erbjuder någon förlängd garanti på hårddisken? Det kanske är ett vanligt problem?)

När inte ens DW fungerar då har man problem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
manticore_mantra

Lite gammal tråd men jag tyckte jag vill göra ett inlägg ändå.

Jag har nämligen råkat ut för exakt samma sak på 2 (två!!) stycken macbook som köptes samma dag och detta hända på båda vid samma tillfälle som dig (du skrev att din också var 1,5 år gammal) med typ en veckas mellanrum.

Samma fenomen med frågetecken osv. Lämnade in den ena disken till en firma som kan fixa fram information på diskar om dom inte är för skadade, han frågade om disken hade låtit konstig innan den dog vilket den hade gjort. Han förklarade då att det med största sannolikhet inte gick att rädda infon på disken (vilket det inte heller gick) och att han fått in fler macbooks där det varit omöjligt att rädda något.

Tydligen så slår läshuvudet i disken och förstör den helt så det inte går att göra något vilket enligt honom nästan alltid är fallet på krashade macbook diskar. Han menade att det kanske inte kommer in fler trasiga macbook diskar än från andra dator men att macbook diskarna oftast är helt förstörda till skillnad mot andra märken.

Tycker också det var märkligt att dom gick sönder i 2 datorer köpta samma dag så nära inpå varandra och att nu läsa om fler med datorer från samma tidpunkt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu råkat ut för samma sak. En macbook som inte vill starta, den kommer så långt (?) som till en grå skärm med en mapp och ett frågetecken.

 

Läste att det kanske skulle kunna gå och rädda innehållet genom att starta med installations cdn i.

 

En dum fråga; finns det en eller flera installations cdskivor?

 

Det tipset jag läste var:

1 Mata in installations cd-skivan för Mac OsX för att behålla dina befintliga filer och inställningar.

( Jag inser att det är är lite väl optimistiskt)

 

2. Följ instruktionerna på skärmen. I panelen där du väljer installationsskiva välj Mac OsX-skivan.

 

3. Klicka på alternativ Arkivera/Installera om du vill behålla användare och filer.

 

När jag satte i skivan och startade datorn gick den till något som såg ut som grundinstallationen, inget om att Arkivera/Installera. Det startar med att välja språk, vilka extraprogram man skulle installera, inget om ngn OsX symbol.

 

 

Är jag helt fel ute, eller ska jag fortsätta installationen? Vill om det går rädda det som finns på datorn.

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Arkivera/installera dyker upp under alternativ-knappen tidigt i installationsfasen, i samma veva som du väljer vilken hårddisk du vill installera på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, okej. Jag är fortfarande lite osäker på om det kommer att bli rätt.

 

Eftersom det skulle komma upp ett alternativ Arkivera /Installera ( för att behålla de gamla programmen och filerna) tycker jag att det är konstigt att jag blir tillfrågad om jag vill installera extraprogrammen (dashboard, mailprogrammet etc.)

 

Är det någon om gjort den här ominstallationen nyligen och vilken ordning allt sker i?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt batteri pajade i våras på min Macbook som då inte var fullt två år, fick nytt från apple. En månad senare kunde inte datorn hitta hårddisken, efter support och felsökning blev det utbyte av disken med goodwill från apple (den var ju över två år gammal). Några veckor efter detta så har kylfläkten börjat låta illa.

Apple måste vara duktiga på hållbarhetsberäkna sina produkter men det vore trevligt om dom gjorde beräkningen till längre än två år...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är därför man ska teckna AppleCare.

 

Sedan kan man undra när en del ska lära sig att ha tålamodet att vänta tills hårddisken jobbat färdigt efter de stängt locket, rör inte datorn förrän lampan börjat blinka !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...