Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rekommendation: Köp ej


Gäst here we go again

Rekommendera Poster

Gäst here we go again

Jag hade tänkt teckna upp mig på en iphone. Men när Telia släppte sina priser så NEJ.

Snacka om överpriser.

Och varför har bara Telia ensamrätt på att sälja iphone i Sverige? Det är ju då det blir så här.

Fler aktörer= bättre konkurrens och humanare priser.

Så därför, en uppmaning. Köp inte iphone. Om inga köper så kryper Telia till korset och sänker sina priser. Helt övertygad om att så blir fallet. Det är ju efterfrågan som styr utbud och priser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 87
  • Created
  • Senaste svar

Det vore ändå kul om alla höll sig iskalla & bara gled runt i Telia-butikerna & småfluktade på mobilerna & luktade på kartongerna men INGEN köpte en endaste iphone. Det skulle vara kul & se all finnig extrapersonal med namnbrickor bara stå & stirra (med tom blick) på en massa svettiga Mac-kunder med abstinens som ändå håller sig men inte köper en skruv.

 

Tystnaden skulle vara total i Teliabutiken & det enda man skulle höra var ett "pling" från kassan som öppnas.... för att en i personalen skall komma åt nyckeln till demo-montern. Ingen säger ett ord. Ingen handlar nåt. Roy Andersson ska regissera.

 

DÅ skulle vi se en prisändring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast nu är det ju så att priserna är i stort sett identiska i alla länder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

APPLE LOVER

Omöjligt det hade inte funkat. Bra fantasi ändå. Tyvär gillar själv inte telia men är typ besatt av iphone!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Omöjligt det hade inte funkat. Bra fantasi ändå. Tyvär gillar själv inte telia men är typ besatt av iphone!

 

Jag föredrar Telia men är inte intresserad av iPhone.

 

Sen tycker jag det är lite onödigt att varje iPhoneintresserad måste skapa en ny tråd för varje mening. Det finns ett otal trådar med samma frågeställningar, undringar etc.

Varför inte skapa en tråd för varje huvudinriktning, t.ex.:

Teliaabonnemang

Alternativa abonnemang

Jailbraking

Import eller andra inköpskanaler

etc

 

Just denna tråd har ju sin föregångare i nåt som Apple Lover startade, varför inte fortsätta där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror intresset kommer bli ganska svalt i Sverige ändå. I USA blev det ju en toksuccé förra året för att det var något nytt och hajpat. Samt att amerikanarna är lite galna..

 

Nu har alla riktigt hängivna i Sverige redan köpt/ägt en iPhone och för de som ändå skulle kunna tänka sig en från Telia tar nog sig en riktigt funderare med de här priserna. Tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

APPLE LOVER
Jag föredrar Telia men är inte intresserad av iPhone.

 

Sen tycker jag det är lite onödigt att varje iPhoneintresserad måste skapa en ny tråd för varje mening. Det finns ett otal trådar med samma frågeställningar, undringar etc.

Varför inte skapa en tråd för varje huvudinriktning, t.ex.:

Teliaabonnemang

Alternativa abonnemang

Jailbraking

Import eller andra inköpskanaler

etc

 

Just denna tråd har ju sin föregångare i nåt som Apple Lover startade, varför inte fortsätta där?

 

Förlåt är ny här, förklara mer vad du menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag menar är att man faktiskt kan utbyta tankar inom en tråd, precis som du gjorde nu, men där citatdelen sammanflöt med ditt inlägg.

Men, som ett exempel, något ljushuvud har nu startat en tråd : "Bästa jailbreak, activate och unlock program?"

Hur många trådar har vi inte redan i detta ämne. Varför inte utbyta tankar där i stället för att skapa nya likadan trådar hela tiden.

Det blir ju också enklare för er själva om ni slipper söka i tusen trådar om jailbrake i.st. för bara en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

APPLE LOVER
Vad jag menar är att man faktiskt kan utbyta tankar inom en tråd, precis som du gjorde nu, men där citatdelen sammanflöt med ditt inlägg.

Men, som ett exempel, något ljushuvud har nu startat en tråd : "Bästa jailbreak, activate och unlock program?"

Hur många trådar har vi inte redan i detta ämne. Varför inte utbyta tankar där i stället för att skapa nya likadan trådar hela tiden.

Det blir ju också enklare för er själva om ni slipper söka i tusen trådar om jailbrake i.st. för bara en.

 

 

Aa de är sant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men de här fria minuterna. Får man dom varje måmad eller bara en gång. Om det är en gång är det ju katastrofdåligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast nu är det ju så att priserna är i stort sett identiska i alla länder.

 

precis, det är det som är felet och det är det here_we_go_again försöker förlara. Om apple skulle låta alla operatörer få iPhone så skulle ju den operatör som hade bäst priser tjäna bäst, alltså skulle alla operatörer tävla om det lägsta priset! Nu känns det som att telia utnyttjar sin ensamrätt genom att sätta höga priser då man bara kan köpa iPhone hos dem. Och samma sak gäller i USA, england, norge, spanien m.fl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

APPLE LOVER
Men de här fria minuterna. Får man dom varje måmad eller bara en gång. Om det är en gång är det ju katastrofdåligt?

 

 

Nä det är varje månad som du betalar in räkningen så blir allt noll igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men de här fria minuterna. Får man dom varje måmad eller bara en gång. Om det är en gång är det ju katastrofdåligt?

 

Nä det är varje månad..

 

Mvh. Mathias

 

Edit: 2 late ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

precis, det är det som är felet och det är det here_we_go_again försöker förlara. Om apple skulle låta alla operatörer få iPhone så skulle ju den operatör som hade bäst priser tjäna bäst, alltså skulle alla operatörer tävla om det lägsta priset! Nu känns det som att telia utnyttjar sin ensamrätt genom att sätta höga priser då man bara kan köpa iPhone hos dem. Och samma sak gäller i USA, england, norge, spanien m.fl.

 

Telefonen och tillhörande abonnemang är alltså billigare i de länder där 2 operatörer ska lansera den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch vad dyrt med telia priserna och inga 199 dollar där inte hmm.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch vad dyrt med telia priserna och inga 199 dollar där inte hmm.....

 

Med tanke på att man så klart räknar dollarns värde lite högre än vad det för tillfället är.

säkert att en dollar = 10 kronor, eftersom det är lättast så blir priset:

199 dollar = 1990 + moms = 2487,50

 

fan, den kostar 2495. well, det var ju nära iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telefonen och tillhörande abonnemang är alltså billigare i de länder där 2 operatörer ska lansera den?

 

det borde vara så, ja.. om dom inte har snackat ihop sig. Men på sikt blir det ju billigare om flera operatörer får sälja iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att man så klart räknar dollarns värde lite högre än vad det för tillfället är.

säkert att en dollar = 10 kronor, eftersom det är lättast så blir priset:

199 dollar = 1990 + moms = 2487,50

 

fan, den kostar 2495. well, det var ju nära iaf.

 

De e sant glömde bort momsen där :sorry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det borde vara så, ja.. om dom inte har snackat ihop sig. Men på sikt blir det ju billigare om flera operatörer får sälja iPhone.

 

Eller så kan det ju vara så att de helt enkelt måste lägga sig på en viss nivå för att gå i vinst.

Jag har väldigt svårt att tro att alla operatörer lägger fram ungefär likadana abonnemang av anledningen att de har ensamrätt.

 

Var någon här i forumet som hade räknat ut ungefär hur mycket som var kostnad för telefonen och hur mycket som var abonnemanget och det är nog ingen slump att priset på telefonen hamnade på ungefär samma summa som den olåsta iphonen i Italien.

Eller att summan var ungefär lika mycket som den i Finland kostar om man köper den med valfritt abonnemang.

Runt 5000 kronor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst here we go again

Apple´s kostnad för att producera en telefon har beräknats till ca 173 dollar dvs. 1038 kr enligt analytiker på Isuppli. Sen kan ju var och en räkna själva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple´s kostnad för att producera en telefon har beräknats till ca 173 dollar dvs. 1038 kr enligt analytiker på Isuppli. Sen kan ju var och en räkna själva.

 

Är det 1000 kronor för bara tillverkningen? Inte utvecklingen osv?

Men okej. 1000 kronor. Då är det inte orimligt att Telia får punga ut 2000 per telefon till Apple och då vill sälja den för 4000... minst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fabianrichert
Tror intresset kommer bli ganska svalt i Sverige ändå. I USA blev det ju en toksuccé förra året för att det var något nytt och hajpat. Samt att amerikanarna är lite galna..

 

Nu har alla riktigt hängivna i Sverige redan köpt/ägt en iPhone och för de som ändå skulle kunna tänka sig en från Telia tar nog sig en riktigt funderare med de här priserna. Tror jag.

 

 

Sista meningen fick mig att känna mig smutsig. :(

 

Jag har inte bestämt mig ännu, Finland är inte långt bort och kanske går att köpa utan abonnemang där. Italien ska jag ändå resa till i höst så jag kan köpa en olåst där i så fall. Eller så tar jag Telias men väntar ett par veckor för att se hur prisskillnaden blir.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här blir det iPhone! Det jag inte förstår är att ni klagar över normala priser?? En telefon för 5000kr kostar så här mycket! Att ni börjar klaga på det nu bara för iPhone inte kostar 5kr som ni trott är bara löjligt... klarar man inte av 299kr per månad ska man inte ha en telefon..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra ide att ni bara tittar och inte köper. Jag kan nämligen inte hänga på låset eftersom jag måste jobba. Då var jag rädd för att den hinner bli slutsåld innan jag hinner dit. Sprid gärna till alla era vänner att de inte får köpa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sluta nu och gnäll om priser! iMini-priset är helt OK med tanke på den revolutionära förändring som bytet av telefon och tjänster innebär! Priset på 199 dollar som Jobs gick ut med på keynoten var givetvis inte pris för användare. Det var priset som Telia eller annan operatör betalar. Att de sedan lägger på drygt 100% är ju illa men det får man ta om man vill ligga i frontlinjen. (jämför med all annan ny teknik som lanseras; platttv, xbox, ps3, gps, smartphones)

 

Häng på låset den 11! Då får du framtidens multifunktionstelefon med en tillförlitlig och bra operatör som du kan ställa krav på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...