Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är folk galna...


peanjo66

Rekommendera Poster

  • Svars 157
  • Created
  • Senaste svar

Nää, den var ju dessutom defekt. Jag håller med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

Folk som köper beg. Macar på tradera är käpprätt dumma i huvet.

Dom har noll kontakt med verkligheten och datorernas egentliga värde...

 

Tyvärr gör ju detta att det är uteslutet att köpa upp reservdelsdatorer/renoveringsobjekt numera.

Sen Apple blev mer populärt bland gemeneman så har beg. priserna nått bizarra nivåer.

 

För jus den där datorn skulle jag absolut max betalat 1000 för... Gillar även att han bara skickar med laddare om den säljer för 1200... ... genialt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med fejkbud på Tradera? Detta kan ju inte va på rikitgt...

 

HATAR när de rabblar upp alla program som är förinstallerade. Knappast lagliga versioner, dvs inget och noll i värde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg nån kille på Blocket här om veckan som ville sälja en TiBook 500Mhz för 5000kr - det är vad jag kallar noll koll på verkligheten.

 

Många tänker nog såhär: Men den kostade ju 35000kr när den var ny, så då borde den ju vara vär så här mycket.

 

Jämför med en Audi V8 från i början av 90-talet. Den kostade snuskigt mycket pengar då, typ 600 000kr, men nu så kan man få loss en sån för 10 000 (!) utan större problem. Liknande prisras är det på datorer med, så för den TiBooken så hade jag gett några hundralappar bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med fejkbud på Tradera? Detta kan ju inte va på rikitgt...

 

HATAR när de rabblar upp alla program som är förinstallerade. Knappast lagliga versioner, dvs inget och noll i värde.

 

Jodå, finns flera som har lagliga versioner av sina program, förinstallerade eller inte (kan t.ex. handla om en småföretagare som är webbdesigner eller illustratör som ska investera i ny Mac). Skillnaden är dock att de program som följer med också behöver ha medföljande licenshandlingar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Jag kan tänka mig att det finns de som bjuder på sin egen vara för att få upp priset.

 

Samma diskussion finns på 99mac.

http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/244...gnat-v-rde.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många tänker nog såhär: Men den kostade ju 35000kr när den var ny, så då borde den ju vara vär så här mycket.

 

Hmm, företaget jag jobbade på förut datoriserades och köpte en Mac IICX med 20 tums gråskaleskärm, Apple Laserwriter IISC samt Filemaker II.

Priset? Drygt 100.000 kr inkl moms. Jag köpte sedan loss grejorna. Mycket billigare såklart. Men borde förmodligen betalat runt 50.000 kr enl exemplet ovan!?

 

Laserskrivaren är fortfarande väldigt bra och riktigt långsam. Tyvärr så har jag svårt att använda den med något annat än min gamla PowerBook 1400c (som för övrigt kostade 42.000 kr. Jag hade bättre ekonomi på den tiden...) pga avsaknaden av USB och Ethernet.

 

Edit: Tog bort ett av som blev för mycket...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma diskussion finns på 99mac.

 

Nja, samma diskussion är det ju inte... ;-D

Kul att se att det är fler som tycker att världen är galen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan tänka mig att det finns de som bjuder på sin egen vara för att få upp priset.

 

Men det måste ju iaf finnas någon som är villig att bjuda galet högt (högre än "medarbetaren"), eller hur menar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Jag tror att de som bjuder så högt är i maskopi med säljaren. Alltså är deras mål att driva upp prisbilden, så att de senare kan sälja den igen till ett lägre pris, men som känns billigt bara för att alla minns "den dyra" datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Bältesclip

Vansinne.

Jag gav bort en sån för ett halvår sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Jodå, finns flera som har lagliga versioner av sina program, förinstallerade eller inte (kan t.ex. handla om en småföretagare som är webbdesigner eller illustratör som ska investera i ny Mac). Skillnaden är dock att de program som följer med också behöver ha medföljande licenshandlingar.

 

Nja, om du köper en dator med programvaror som har betalda licenser är det knappast olagligt att använda programvarorna. Det är väl snarare den som sålde datorn som gör sig skyldig till avtalsbrott om han installerar eller använder programmen på en ny dator. Tänk efter: Varför skulle installationerna plötsligt bli ogiltiga bara för att datorn byter ägare? Men naturligtvis kan man inte installera om eller sälja vidare licenserna, dock bör ingenting hindra att du använder programmen. Säljaren är ju skyldig att avinstallera dem innan han säljer datorn, annars har han ju inte rätt att installera dem på en ny dator.

 

Alltså en ren tankemiss hos många som säljer sin dator - man låter installerade program vara kvar för att ge ett litet mervärde på datorn, i själva verket överlåter man rätten att använda de installerade programmen på obestämd tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm

1000 spänn är ingenting om man faktiskt behöver burken, och den innehåller lite godsaker som gör det värt det. Juste nätadapter, fräscht batteri, stort minne, då är det värt en del även om burken är defekt (och man har användning för prylarna). Men det får ju finnas gränser, och man ska tänka på att begagnat ofta är i sämre skick än säljaren påstår.

 

De värsta priserna blir aldrig köpta, som 5000 spänn för en iBook eller liknande.

 

En del priser får mig att hicka till rejält:

 

http://www.tradera.com/macintosh_powerbook...uktion-68965412

 

400 spänn på "köp nu"... för en stackars systemskiva till Wall Street? För den summan vill jag nog ha med hela datorn. Fast Wall Street är knappt värt portot längre. Jag kan inte tänka mig att systemskivorna är åtråvärda samlarprylar. De ligger väl och skrotar lite här och var.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ser samma tendenser på vansinniga priser på begagnade macar lite överallt, här, på Blocket för att nämna några.

 

Visst datorn kostade 30.000 ny för 3 år sedan. MEN att begära 6000 - 7000 för en 15" PBG4. Vem vill betala det när man får en helt ny MacBook för 9795 kr? Inte jag iallafall.

 

Läste någonstans en bra guide om prissättning på begagnade datorer. Gick i princip ut på att om datorn är så ny att man fortfarande kan köpa datorer med samma hastighet, kolla vad en sådan kostar nu och utgå från det priset, inte det man själv gav när modellen var top of the line. Tyvärr minns jag inte hur de tyckte man skulle prissätta datorer långsammare än vad som finns att köpa nya.

 

Är själv på jakt efter en begagnad PB 12" för att nostalgi köra lite OS 9 och diverse spel på. Men med de priser på begagnat som folk begär lutar det snart mer åt att köpa en helt ny MacBook eller MacBook Pro och göra om min gamla PB 17" till leksak.

 

Vad skulle jag själv begära för min PB 17" om den var till salu? Kanske 4000 kr eftersom den är utrustad med 150 Gb disk och 2 Gb ram och OS 10.5. Men inte mer, det tycker jag inte den är värd när man jämför prestandan på de datorer som säljs idag. Hade den varit helt original med 512 Mb ram och 80 Gb disk, inte mer än 3000 kr

 

Får folk verkligen sålt sina datorer till de priser som begärs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får folk verkligen sålt sina datorer till de priser som begärs?

På Tradera kan man söka på avslutade annonser (under avancerad sökning). Där kan du se vad varan säljs för, alternativt att ingen bjöd på den.

 

På Blocket har man ju ingen chans att se vad varan verkligen säljs för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag köper en vara för ett pris som jag är nöjd med har jag ju betalat vad varan är värd, det är jag som köpare som sätter värdet.

Min PowerBook 12" köpte jag för ca fyratusen på Tradera för ett halvår sen. Skulle aldrig sälja den för under femtusen, finns det köpare på Tradera som bjuder kanske ännu mer för denna godbit så är den alltså värd det.

Värdet är alltså personligt, helt subjektivt, och jag skulle aldrig ge mer än 800:- för en iPhone 2G, för mig är den inte värd mer, medan den fortfarande säljs för över tretusen till dem som anser att den är värd så mycket.

Att nån påstår sig ha slängt prylar som på Tradera betingar tusenlappar säger väl mer om vederbörandes dåliga affärssinne och oförmåga att värdera bagagnat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

400 spänn på "köp nu"... för en stackars systemskiva till Wall Street? För den summan vill jag nog ha med hela datorn. Fast Wall Street är knappt värt portot längre. Jag kan inte tänka mig att systemskivorna är åtråvärda samlarprylar. De ligger väl och skrotar lite här och var.

 

Hacka inte på min wall street, mkt bra skärm och jag har samlat alla mina OS9 program och disketter på den och det är väldigt nostalgiskt samtidigt som MacDraw och Macwrite går relativt snabbt på den. Det enda sorgliga är Hellcats som går i överljudsfart. Och så tar den väldigt lite plats i bokhyllan när jag inte behöver den. Klart värd runt en femhundring om batteri och annat är OK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

På tal om Tradera; här är (antagligen) någon jävla bot som har bjudit över 3000 kronor för en iPhone 3G dock.

 

Inte en iPhone - en docka!!

 

http://www.tradera.com/Apple_Iphone_3G_Doc...uktion-69735753

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju ett vanligt problem, att folk inte verkar kunna läsa specifikationerna, eller att kolla vad produkten kostar på Prisjakt.se. Man glömmer också ofta att räkna in frakten och betalar alltså mer för en begagnad produkt än för en ny med garanti.

Ännu vanligare, gäller både Tradera och Blocket, är att säljarna i mänga fall inte har förmågan att beskriva sin produkt, man har nästan obegränsat utrymme för att beskriva produkten, men missar ibland att nämna fabrikat och modell och andra väsentliga egenskaper.

Och värst av allt, samma problem som vi har här på forumet, man missar en beskrivande rubrik.

Många som skriver som: "Se hit, bara 1 krona", "Tillfälle ..." etc. Tradera har ju bristen att man vid normalsökning bara söker i rubrikerna. Söker man då på Sony Ericsson eller kanske K660 så finns inte den intressanta informationen och så får man inte alla träffar.

Alltså kan man göra fynd genom att leta bland taskiga rubriker, ingen annan har ju hittat prylen och man kan få den som enda budgivare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flera stycken idioter som inte förstått vad det är dessutom...

Men varför sätter annonsören in en stor bild på en iFåne, där den vita dockningsstationen knappt syns mot den vita bakgrunden? Jag tycker inte det är försvarbart. Ja, jag såg att det stod med (alltför) liten text att iFånen inte ingick.

Men som sagt, varför sätta in en bild på det som INTE ingår???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flera stycken idioter som inte förstått vad det är dessutom...

Dessutom har säljaren lagt in annonsen under "Mobiltelefoner" och INTE under " Mobiltillbehör".

 

Verkar nästan vara ett bedrägeriförsök.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tal om Tradera; här är (antagligen) någon jävla bot som har bjudit över 3000 kronor för en iPhone 3G dock.

 

Inte en iPhone - en docka!!

 

http://www.tradera.com/Apple_Iphone_3G_Doc...uktion-69735753

Den här är snäppet värre :propellerbaver:

 

http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=66578412

 

En N95 displayfilm för 1025 :tappahakan:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...