Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Alternativ till iTunes?


achrya

Rekommendera Poster

sho dawgs!

 

nu finns det säkert 100 gamla trådar med samma ämne, ursäkta i så fall.

 

men någon som har raka tips om program som är alternativ till itunes. är ute efter något i stil med

winamp. och som inte ser ut som itunes typ cog och liknande.

ett fint yttre och bra inre helt enkelt.

 

ride on duwds!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativ finns förvisso, men det beror på vad som eftersöks. Enklast tänkbara är att spela upp musikfiler i Finder.

Man kan ju också använda sig av QuickTime.

 

Ska det gå att skapa spellistor? Eller någon annan funktion? Eller just bara spela upp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativ finns förvisso, men det beror på vad som eftersöks. Enklast tänkbara är att spela upp musikfiler i Finder.

Man kan ju också använda sig av QuickTime.

 

Ska det gå att skapa spellistor? Eller någon annan funktion? Eller just bara spela upp?

 

hm. ja en spellista räcker ju. men det ska ju finnas möjlighet att ha flera även om de inte behöver vara lika som i tunes att man ser dem alla. tänker mig väl likt winamp så att säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
Håkan Walther

Jag lånar den här tråden.

 

Jag letar efter en musikspelar i stil med Winamp, som är liten och smidig, spelar upp den filen jag klickat på i Finder och sedan efterföljande filer (till skillnad från VLC) och som antingen kan läggas "ovanpå alla andra fönster", så som Winamp, eller ännu bättre, visar information om vilken låt den spelar inbyggt i listen högst upp på skärmen. Om det går att få iTunes att göra det sistnämnda så vore det ok, men helst vill jag inte ta bort alla de mappar som jag har färdiga sedan Windows-tiden.

 

Och det får gärna vara gratis :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håkan Walther

Och vad skiljer Songbird från iTunes?

 

Songbird ser ju också ut som ett stort program där man måste skapa spellistor. Jag är ute efter ett enkelt program, som VLC, men som antingen kan lägga sig över alla andra fönster eller lägga information om den aktuella låten i listen högst upp på skärmen, samt att den kan spela alla låtar i en katalog och inte bara den man klickade på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag letar också alternativ till iTunes. Jag tycker iTunes tjorvar till mycket. Döper om filer, placerar dom knasigt osv. Ska kolla in några alternativ tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag letar också alternativ till iTunes. Jag tycker iTunes tjorvar till mycket. Döper om filer, placerar dom knasigt osv. Ska kolla in några alternativ tror jag.

 

Det finns olika sidor att se på det... men du har fel... och jag rätt.

I det här fallet i alla fall.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag letar efter en musikspelar i stil med Winamp, som är liten och smidig, spelar upp den filen jag klickat på i Finder och sedan efterföljande filer (till skillnad från VLC) och som antingen kan läggas "ovanpå alla andra fönster", så som Winamp, eller ännu bättre, visar information om vilken låt den spelar inbyggt i listen högst upp på skärmen. Om det går att få iTunes att göra det sistnämnda så vore det ok, men helst vill jag inte ta bort alla de mappar som jag har färdiga sedan Windows-tiden.

 

http://www.apple.com/downloads/macosx/ipod.../playwatch.html

 

Använder iTunes, men visar infon överst och även i menylisten.

Lägger också till styrkontroller för låtarna i menylisten.

 

http://www.apple.com/downloads/macosx/ipod...playingmac.html

 

Ett enklare program och inte lika snyggt grafiskt, men gratis och lägger låtinformation i menylisten. Det är inte så mycket mer det gör...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håkan Walther
http://www.apple.com/downloads/macosx/ipod.../playwatch.html

 

Använder iTunes, men visar infon överst och även i menylisten.

Lägger också till styrkontroller för låtarna i menylisten.

 

http://www.apple.com/downloads/macosx/ipod...playingmac.html

 

Ett enklare program och inte lika snyggt grafiskt, men gratis och lägger låtinformation i menylisten. Det är inte så mycket mer det gör...

 

 

TACK !!!!!!

Det var precis vad jag behövde =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag letar också alternativ till iTunes. Jag tycker iTunes tjorvar till mycket. Döper om filer, placerar dom knasigt osv. Ska kolla in några alternativ tror jag.

 

Det tycker jag inte att iTunes gör, men under Inställningar - Avancerat så kan man välja om man vill att iTunes ska sortera biblioteket eller inte, och även om iTunes ska kopiera över filer till sitt musikbibliotek eller inte göra det. Väljer man att iTunes sorterar musikbiblioteket så skapar den mappar över artist, album och där även lägger till spårinformation i filnamnet. Detta därför att iTunes när den sorterar är albumorienterad. Varje låt, enligt detta tänkande, tillhör ett album.

Fördelen är att om man sedan ska köpa låtar från iTunes Store så är det lätt för iTunes att komplettera album. Den känner igen vilka låtar man redan har i ett visst allbum så när man köper ett helt album så slipper man dubletter utan man köper då bara de låtar man inte redan har.

 

Om man inte vill ha denna sortering påslagen så markerar man bort det i menyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TACK !!!!!!

Det var precis vad jag behövde =)

 

På Apples-hemsida finns en lista över program i olika kategorier, en av dessa kategorier heter iPod + iTunes.

Om man vill ha tips på program för iPod och/eller iTunes, så rekommenderar jag att man letar där - för det gjorde jag för att svara på din fråga. Många frågor skulle kunna undvikas i forum om man letar i programlistan på Apples egen hemsida. :)

Ja, även tredjeparts-program finns där. Och om Apple tycker att någon har lyckats extra bra så blir programmet "staff pick".

 

Här är för iPod + iTunes:

http://www.apple.com/downloads/macosx/ipod_itunes/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tycker jag inte att iTunes gör, men under Inställningar - Avancerat så kan man välja om man vill att iTunes ska sortera biblioteket eller inte, och även om iTunes ska kopiera över filer till sitt musikbibliotek eller inte göra det. Väljer man att iTunes sorterar musikbiblioteket så skapar den mappar över artist, album och där även lägger till spårinformation i filnamnet. Detta därför att iTunes när den sorterar är albumorienterad. Varje låt, enligt detta tänkande, tillhör ett album.

Fördelen är att om man sedan ska köpa låtar från iTunes Store så är det lätt för iTunes att komplettera album. Den känner igen vilka låtar man redan har i ett visst allbum så när man köper ett helt album så slipper man dubletter utan man köper då bara de låtar man inte redan har.

 

Om man inte vill ha denna sortering påslagen så markerar man bort det i menyn.

 

 

Tackar, har gjort så nu. Men det finns inget sätt att få tillbaka allt som det var förut? Jag hade massa låtar sorterat in i album, men itunes la flera hundra låtar i en mapp "okänd artist". Det går inte göra så det ändras tillbaka som det var förut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag må vara dålig på iTunes, men jag förstår ändå varför det fortsätter sortera album även fast jag stängde av den funktionen. Sjukt oordning har jag fått p.g.a av att flera hundra låtar hamnade i "Okänd artist". Nu har jag nästan sorterat om de flesta av de igen. Men när jag t.ex har ett bands alla album i en mapp och jag öppnar de i itunes så visas det i itunes som att det är flera artister. Så jag kan ha flera stycken av flera av samma artist i itunesspelaren även fast jag ordnat alla deras skivor i en mapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där beror på att ID-taggarna inte stämmer. Det finns två fält - artist och albumartist. Om du inte har fältet albumartist ifyllt så blir det för iTunes en okänd artist. Det finns två fält för artist för att album kan vara projekt där olika låtar har olika medverkande artister - typiskt för exempelvis samlingsskivor.

 

Så om man vill att exempelvis ett bands alla album ska sorteras under det bandets namn så måste det bandets namn stå i fältet Albumartist på alla låtarna, och så måste fältet Album vara rätt ifyllt också på alla låtar för det räcker med ett fel någonstans för att iTunes ska tro att det är olika. Nu kan man redigera flera låtar på en och samma gång så det är inte tidsödande som det låter. Markera - välj visa info, och skriv in enhetliga uppgifter. Viktigt är även att ha rätt spårnummer på låtarna.

 

iTunes sorterar efter ID-taggarna som finns i låtarna, oavsett hur du har lagt dem i mappar. Så om du lägger låtar i olika mappar på hårddisken och har en viss sortering där så är det ingen sortering som iTunes läser eftersom den går helt efter informationen i ID-taggarna som tillhör varje låt. Därför är det så viktigt att ID-taggarna är rätt, och saknas det information - vilket det uppenbarligen gör i ditt fall - så måste du komplettera den informationen manuellt för att iTunes ska kunna sortera dem rätt.

 

Så, ju mer information du har, ju fler fält som är ifyllda, desto lättare blir det för iTunes att sortera rätt.

Jag har inte alls de problemen du erfar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar, har gjort så nu. Men det finns inget sätt att få tillbaka allt som det var förut?

 

Nej, man kan inte återgå till som det var innan om man inte har gjort en säkerhetskopia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag må vara dålig på iTunes, men jag förstår ändå varför det fortsätter sortera album även fast jag stängde av den funktionen.

 

Jag förstår inte vad du menar. Menar du att iTunes flyttar omkring filerna på hårddisken även fast du har stängt av den ska göra det - eller menar du att den sorterar i spelarfönstret? Spelarfönstrets visning är inte kopplat till hur filer ligger på hårddisken. Spelarfönstrets visning är kopplat till en indexfil som ligger i iTunes-mappen och den bygger även på ID-taggarna hos varje låt.

 

Så oavsett hur du har mapparna på hårddisken så visar iTunes alltid låtar på sitt eget sätt. Du sorterar inte iTunes genom att sortera på hårddisken, du sorterar i iTunes genom iTunes inbyggda funktioner för sortering och genom att fylla i fälten för ID-taggarna rätt.

 

Du ska alltså inte jobba mot hårddisken när du använder iTunes, det är i iTunes allting ska sorteras och inte i Finder om det är iTunes man använder som spelare och biblioteksprogram för musik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Vi kan alltså konstatera att det finns inget alternativ till iTunes på en mac - Lite halvmärkligt om ni frågar mig..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Leonchafik

Nya limewire är riktigt bra ... där kan man ha alla sina låtar, bilder, filmer samtidigt som man kan ladda ner...känns som en blandning av winamp och itunes ....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan alltså konstatera att det finns inget alternativ till iTunes på en mac - Lite halvmärkligt om ni frågar mig..

 

En fundering som jag har är varför man skulle vilja byta från iTunes...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fundering som jag har är varför man skulle vilja byta från iTunes...

 

För att slippa skiten naturligtvis!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fundering som jag har är varför man skulle vilja byta från iTunes...

 

Personligen så funkar iTunes ganska så bra för mig - Tycker man att iTunes hanterar namn konstigt så beror det enbart på taggarna, är taggarna rätt så funkar iTunes ypperligt.

 

Men jag har en bekant som jag har haft många ordkrig med när det gäller mac.. Han har nu efter mååånga års kämpande med pc faktiskt gått över till mac. Det som har varit intressant att höra är hur hur han upplever sitt nya liv.. Till en början ansåg han att man inte hade lika många valmöjligheter i mac, osx bestämde mer hur saker skulle vara. Sen kom han till det stadiet att han faktiskt inte behövde bestämma själv.. Som han sa: Med min pc (i slutet) så funkade inte mycket och jag hade ingen aning om varför, nu med macen så har jag ingen aning nu heller men nu funkar allt så jag behöver inte ha en aning längre :)

 

Men han är inte överens med iTunes.. Han är van vid WMP och tycker att den är bättre.. Han tycker att han blir "tvingad" att använda iTunes.. Det är väl där skon klämmer antar jag..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...