Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Sveriges skönaste dialekt 2008


iLantz

Rekommendera Poster

  • Svars 69
  • Created
  • Senaste svar

Finns la bara en..gôtebôskan ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pratar göteborgska tydligen...till vardags tycker jag det låter ok men när man hör det på radio/tv så låter det förjääääävligt tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pratar göteborgska tydligen...till vardags tycker jag det låter ok men när man hör det på radio/tv så låter det förjääääävligt tycker jag.

 

Det gäller väl oavsett dialekt. Här på jobbet låter det inte så farligt, men om man lyssnar på vinnaren så låter det inget vidare. :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag älskar dialekter och tycker att alla låter hur sköna som helst. Men jag har ändå favoriter. Sydvästskånska ligger i topp på min lista!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker lätt Halmstad-dialekt a lá Thomas Pettersson är "skönast" :)

"Plus-Sverker" har också skön dialekt.

Skånska.. hmm.. tycker själv att jag låter som Edvard Persson när jag hör mig själv på inspelning (och det är ingen komplimang)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker lätt Halmstad-dialekt a lá Thomas Pettersson är "skönast" :)

"Plus-Sverker" har också skön dialekt.

Skånska.. hmm.. tycker själv att jag låter som Edvard Persson när jag hör mig själv på inspelning (och det är ingen komplimang)

 

 

Måste hålla med dig om Thomas Pettersson. :)

Anders "Anders & Måns" har rätt skoj dialekt också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Östgötska tycker jag är en härlig dialekt.

Gotländska och skånska pratat av kvinns är sexigt. Åländska är också mysigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Östgötska tycker jag är en härlig dialekt.

Gotländska och skånska pratat av kvinns är sexigt. Åländska är också mysigt.

 

Lantisvarianten av Östgötska är däremot inte sexigt att höra ifrån en eventuell partner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström
Lantisvarianten av Östgötska är däremot inte sexigt att höra ifrån en eventuell partner.

Ha-ha, min fru kan ta fram den varianten efter att ha tillbringat sommrarna i Östgötatrakterna i hela sitt liv. Och du ska veta en sak, det är sexigt! :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte ta in sr.se på jobbet <_< men med rötterna i Motala, nåja lite i alla fall. Och arbetskamrater från Motala så kan jag tänka mig hur det låter.

 

Östergötland rules :innocent:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte ta in sr.se på jobbet <_< men med rötterna i Motala, nåja lite i alla fall. Och arbetskamrater från Motala så kan jag tänka mig hur det låter.

 

Östergötland rules :innocent:

 

Haha, det finns ett par rediga östgötar här då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
rickard1234
Sveriges skönaste dialekt har tydligen avgjorts.

Vinnare är Titti Andersson i Motala.

 

http://www.sr.se/cgi%2Dbin/p4morgon/

 

Jag hoppas verkligen inte att jag pratar sådär. :chockadskeptisk:

Vilken dialekt tycker ni är "skönast"?

"Directory Listing Denied

 

This Virtual Directory does not allow contents to be listed."

 

http://www.sr.se/cgi-bin/p4/artikel.asp?Artikel=1761311 säger inget om P4morgon heller.. :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Östgötska tycker jag är en härlig dialekt.

Gotländska och skånska pratat av kvinns är sexigt. Åländska är också mysigt.

Finlandsvenska i allmänhet är läckert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Småländska, närmare bestämt från Kalmar, är lätt sveriges skönaste dialekt. Gotländska är också härligt att lyssna på

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Småländska, närmare bestämt från Kalmar, är lätt sveriges skönaste dialekt. Gotländska är också härligt att lyssna på

 

På tal om det, ett citat ifrån mig

 

http://warpdrive.se/9815

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SJälv tycker jag att finlandssvenskan är den mysigaste dialekten. Typ mumintrollen. Hur underbara är inte dom?

Annars är ju faktiskt göteborskan fina grejor. Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt klart skelleftemål. Att höra en vacker kvinna tala skelleftemål kan få vilken man som helst att flytta.... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt klart skelleftemål. Att höra en vacker kvinna tala skelleftemål kan få vilken man som helst att flytta.... :borstatanderna:

 

dalmål funkar annars :)

Men kom inte dragande med Våmhusmål eller det där dom pratar i Älvdalen :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag älskar dialekter och tycker att alla låter hur sköna som helst. Men jag har ändå favoriter. Sydvästskånska ligger i topp på min lista!

:ThumbsUp:

är väl samma för oss som för göteborgarna enligt Ardri, på tv låter skånska sjukt, känner ingen som pratar så grötigt som tv-skånska, gör sig skåningarna till på tv, eller är det bara upplänningar som immiterar skånska och inga riktiga skåningar? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dalmål funkar annars :)

Men kom inte dragande med Våmhusmål eller det där dom pratar i Älvdalen :chockadskeptisk:

 

Jag gillar dalmål men det är ju på hemmaplan.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:ThumbsUp:

är väl samma för oss som för göteborgarna enligt Ardri, på tv låter skånska sjukt, känner ingen som pratar så grötigt som tv-skånska, gör sig skåningarna till på tv, eller är det bara upplänningar som immiterar skånska och inga riktiga skåningar? :fundersam:

 

Nja, jag känner faktiskt en skåning som pratar RIKTIGT grötigt. Han skulle försöka bokstavera Ubuntu för mig. Det var riktigt svårt att höra. :D Så det finns faktiskt folk som pratar grötigt i Skåne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Göteborska, ingen tvekan !!!

Tvåa är nog dalmål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...