Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"high end" ljudkort


j0cke

Rekommendera Poster

Det finns ju lite olika studio forum osv där ute.. Men jag vet ju att det finns en och annan hifiintresserad här :).

 

Jag är iallafall ute efter ett Firewire ljudkort till min imac. Jag behöver inte ha massa in och utgångar på det då jag endast ska använda det till att lyssna på musik med, det som är viktigt för mig är att den funkar bra som DAC och eventuellt även en riktigt bra hörlursförstärkare. Jag använder idag en Harmony design ear90 så det är inte ett måste med hörlursutgång.

 

Jag har sett detta:

duet_gallery1_lg.jpg

http://www.apogeedigital.com/products/duet.php

 

Det verkar helt klart intressant. Frågan är vad man får för pengarna.

 

Kom gärna med lite förslag, pris runt 1-5000:- känns lagom. Det ska driva ett par Sennheiser HD-650 om det är utgång på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apogee gör säkert bra ljudkort.

 

Jag har Audiofire2. Har dock haft svårt att hitta inställningar i hårdvarukonfigurationen till mitt musikprogram som gör att knäppljud inte uppstår. Men det kan ha att göra med hur många instrument man kör samtidigt, antalet VI's verkar påverka. Är osäker på hur det fungerar. När jag spelat in audio har det gått bra. Då blir det bara ett stereospår åt gången.

 

Knäppljud har för övrigt även de som har extremt bra ljudkort problem med. Så det handlar nog om annat än kvalitén på ljudkortet. Om jag kör via det interna ljudkortet så blir det inga såna ljud, men då blir ju ljudkvalitén i övrigt inte lika bra. Det är egentligen skrämmande dåligt att de flesta verkar acceptera dessa "baconljud". :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om vi inte talar om musikproduktion, utan enbart lyssning av musik och film, menar ni verkligen att det är så stor skillnad på om jag kopplar från den digitala utgången på min MacBook till min förstärkare, eller om jag kopplar till samma förstärkare till ovan sagda ljudkort...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, skillnaden kommer bli stor. Jag går också i planer på att skaffa ett riktigt bra ljudkort då jag spelar upp all min musik på datorn i lossless och tycker den förtjänar det bästa.

 

Jag har spanat lite på Mbox familjen, kan det vara något tror ni?

http://www.digidesign.com/index.cfm?langid...p;ref=mbox2f-hp

 

Sen är jag lite nyfiken på vad ni har er musik i för format på datorn? :innocent:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du bara ska lyssna på musik så är det nog bättre att köpa en förstärkare, Apogee Duet är gjort för att spela in med, så du slänger i princip bara pengar i sjön om du skaffar det (kostar trots allt +5000 kr) Köp en schysst förstärkare istället, alt. en hörlursförstärkare om du bara ska ha hörlurar, typ en Musical Fidelity X-Can V3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du bara ska lyssna på musik så är det nog bättre att köpa en förstärkare, Apogee Duet är gjort för att spela in med, så du slänger i princip bara pengar i sjön om du skaffar det (kostar trots allt +5000 kr) Köp en schysst förstärkare istället, alt. en hörlursförstärkare om du bara ska ha hörlurar, typ en Musical Fidelity X-Can V3.

 

Grejen är väl att det är signalkällan och ljudmaterialet är det som är viktigaste i tt ljudsystem om man vill få välljud.

 

Om man har bra förstärkare och högtalare och en dålig ljudkälla kommer ljudet ändå bli rätt kasst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är väl att det är signalkällan och ljudmaterialet är det som är viktigaste i tt ljudsystem om man vill få välljud.

 

Om man har bra förstärkare och högtalare och en dålig ljudkälla kommer ljudet ändå bli rätt kasst

 

Ja vadå? En Mbox gör ju inte redan inspelat material bättre helt magiskt heller. Det jag menar är att om ni inte ska spela in något så är det värdelöst att köpa en Mbox eller liknande då inspelnings-möjligheterna är det man betalar mest för. Man drar en optisk kabel och låter förstärkaren sköta konvertering och uppspelning. Vad ska ni ha för högtalare tänkte ni ens?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var också inne på samma spår, det beror ju såklart på vad man har för anläggning, men ska man lägga 5000 kr, så tror jag dom flesta får bättre resultat om man lägger dom på antingen en förstärkare/receiver eller helt enkelt en riktigt bra DAC, jag har iaf svårt att se att det kan vara sån skillnad på dom digitala utgångarna, jag vet att när jag byggde PC, så kopplar man ju t.ex. från digitalutgången på CD läsaren, direkt ut till utgången på ljudkortet, och att vissa tillverkare, däribland Meridian, helt enkelt hade CD läsare av "datormodell" som transporter...men jag kan ha fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPaul> Läs vad jag skrev i mitt första inlägg "Jag använder idag en Harmony design ear90 så det är inte ett måste med hörlursutgång." ;)

 

Jag har själv haft funderingar på att lägga pengarna på en bra DAC då imacens optiska utgång ska vara 100%.. MEN helst av allt vill jag bara ha en låda via firewire än 2st lådor som är stora, fula och drar mycket ström...

 

e-snobben> Knäppljuden som du nämner har jag aldrig varit med om på PC.. hoppas jag slipper det även nu.

 

gummianka> ja, det lär bli stor skillnad. Nu vet jag inte vad du har för förstärkare, men DACen som sitter i den är antagligen sämre än den som sitter i ett ljudkort för 5000:-.

 

parkour> Jag har inte hört något om det du länkar till så där kan jag inte hjälpa tyvärr.

 

Jag använder framförallt Lossless till min musik. Ibland även mp3, men gillar jag det jag hör så köper jag skivan och lägger in den som lossless.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gummianka> ja, det lär bli stor skillnad. Nu vet jag inte vad du har för förstärkare, men DACen som sitter i den är antagligen sämre än den som sitter i ett ljudkort för 5000:-.

 

Jo fast i ett firewireljudkort som primärt riktar sig mot musiker, som ju dom flesta gör, så ligger ju knappast krutet på DAC:en, och sen ska man då ha riktigt bra analog förstärkare, eller riktigt bra hörlurar, för att kunna tillgodogöra sig den skillnaden (och det var det jag menade, sitter man på en grym analog hi-end anläggning, så kan det göra skillnad)

Ska man sen lyssna på musik i flera kanaler, filmer med ljud i flera kanaler, så är ju ljudkortet tämligen överflödigt, då man ju inte använder DAC:en i kortet, oavsett om den är bättre...

 

men okej..jag argumenterade aldrig mot att den analoga utgången var bättre, utan min fråga gällde den digitala..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser nu att det rörde sig om enbart lyssning. Men jag fastnade nog vid rubriken "high end, ljudkort" och den maffiga bilden på ljudkortet samt dess beskrivning "With control functions built directly into Apple’s Logic Pro, Soundtrack Pro and GarageBand software, Duet empowers you to create professional recordings effortlessly".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gummianka> Jag skulle personligen aldrig köpa ett så dyrt ljudkort för att få ut den digitala signalen. Då skulle jag hellre köpa en Squeezebox och överföra allt digitalt till den och sedan gå via en DAC och sedan in i förstärkaren. Så gör jag nu..

 

Detta kort jag ska köpa måste jag dock ha till min hörlursförstärkare och mina lurar till datorn..

Jag vill tro att de använder bra DACar i dyra ljudkort... det var iallafall helt ok prylar i ESI Juli@ som jag hade innan...

 

e-snobben> ingen fara skedd :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det måste ju ändå sägas att för MP3 musik i dom kvalitéer som cirkulerar så är en lösning med en separat DAC och ljudkort i klassen 5000 kr overkill, och många gånger kan man tjäna på att hålla den digitala signalen digital så långt som möjligt, och då får man nästan mer för pengarna om man köper en förstärkare/receiver med nätverks eller usb ingång, dom flesta satsar ju ändå på en "hembio" lösning idag, med så mycket integrerat som möjligt..

sen får ju folk såklart lägga pengar på vad dom vill...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte att någon inte håller med dig där. Själv lyssnar jag på lossless filer och vill ha så bra ljud som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Echo Audiofire2 kanske vore något isåfall? Förstår fortfarande inte syftet med att köpa ett musikerkort men att du inte vill ha massa extra ingångar. Duet är säkert bra för avlyssning men det är integreringen med Logic och ingångarna för instrument osv. som man betalar för.

Vad är problemet med att dra optisk kabel till en förstärkare? skillnaden kan väl knappt vara märkbar då ljudet inte rörs av ljudkortet.

 

iaf. http://www.musicalfidelity.com/products/smlx/xdacv3.html den kanske vore något då? Dom är bra, kompakta och väldigt snygga tycker jag. Dra optisk kabel till den och till din hörlursförstärkare så blir det nog bra. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, skillnaden kommer bli stor. Jag går också i planer på att skaffa ett riktigt bra ljudkort då jag spelar upp all min musik på datorn i lossless och tycker den förtjänar det bästa.

 

Jag har spanat lite på Mbox familjen, kan det vara något tror ni?

http://www.digidesign.com/index.cfm?langid...p;ref=mbox2f-hp

 

Sen är jag lite nyfiken på vad ni har er musik i för format på datorn? :innocent:

Kommer bli stor? Om han har bra DAC:ar i sin förstärkare så blir väl skillnaden minimal, eftersom macbooken bara skickar vidare den digitala signalen och inget annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer bli stor? Om han har bra DAC:ar i sin förstärkare så blir väl skillnaden minimal, eftersom macbooken bara skickar vidare den digitala signalen och inget annat?

Gah, såg att ni redan gått igenom det, sorry.

 

Nåja, j0cke, tvivlar på att du skulle märka någon skillnad mellan lame-enkodade MP3s i -V1 --vbr-new, jämtemot dina lossless-enkodade diton, samt då DACen i en vettig förstärkare och något dyrare externt. Utför gärna en blind test.

 

Lossless är bra för lagring och arkivering, men inget som behövs för att kunna njuta av musiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ipaul> jag har kollat på det där echo då jag har blivit rekomenderad det förrut då en kompis har ett sådant till sin macbook pro. Anledningen till att jag kollar på "studio" kort beror på att de har bättre hårdvara än billigare kort..

Jag bor i en 2a nu och en 3a om ett halvår, jag har hörlursförstärkaren i mitt sovrum vid datorn som är ca 10m från min DAC och förstärkare i vardagsrummet, därför vill jag helst ha ett externt ljudkort med hörlursutgång som är minst lika bra som min hörlursförstärkares. På så sätt slipper jag en låda för DACen och en låda för harmony design hörlursförstärkaren och slipper då 2 extra strömkablar.

 

Music fidelity är något dyr, tror att den ligger runt 7500:-

 

 

Ibisaeg> Jag kanske inte hör någon skillnad som du skriver, men varför kompromissa när man inte behöver det? Jag har idag en smidig lösning för att koda mina cd skivor som funkar klockrent för mig. Jag kör allt via en otroligt bra DAC via min squeezebox, så jag vill inte kompromissa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det måste ju ändå sägas att för MP3 musik i dom kvalitéer som cirkulerar så är en lösning med en separat DAC och ljudkort i klassen 5000 kr overkill, och många gånger kan man tjäna på att hålla den digitala signalen digital så långt som möjligt, och då får man nästan mer för pengarna om man köper en förstärkare/receiver med nätverks eller usb ingång, dom flesta satsar ju ändå på en "hembio" lösning idag, med så mycket integrerat som möjligt..

sen får ju folk såklart lägga pengar på vad dom vill...

 

Han sa ju att han hade all musik han gillade i lossless. Säg till om jag har fel men dom flesta vanliga stereoförstärkare vad jag vet har ingen inbyggd D/A omvandlare och även om den nu skulle ha det så är den antagligen rätt värdelös.

 

En separat D/A omvandlare eller ett ljudkort lär ju hålla mkt högre kvalité än någon inbyggd lösning i en förstärkare/receiver. Sen om jag uppfattade det hela rätt så skulle Jocke bara använda det till sina hörlurar så...

 

Ingen är perfekt så jag kan ha fel ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det du kallar för "dom flesta vanliga förstärkare" finns inte längre :)

Tittar man på vad som SÄLJS idag (och dom senaste 2 åren) så är det hembioförstärkare, små system i olika konfigurationer, i princip alla med en inbyggd digital ingång och ofta också med en USB port, och däri sitter ju onekligen en eller flera DAC (och köper jag en hembioförstärkare för 5000 kr idag så vågar jag påstå att DACarna i den är klart i samma hörbara klass som ett inspelningsljudkort i samma prisklass.

Och en direkt digital signal ger i princip alltid bättre ljud än en lösning DAC - ADC - DAC som blir fallet om man använder en analog utgång till en förstärkare som jobbar med signalen digitalt...

Men jag sa ju det, en riktigt bra DAC är svår att slå, men det är samma sak där, många hembioförstärkare idag har speciella kretsar för just hörlursförstärkning, som är väldigt bra..

Sen uttrycktes det ju som så att "om man inte behöver kompromissa" det upplever jag som ett "money is no object" och då finns det ju ännu bättre alternativ, både den ena och den andra vägen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Parkour> Du är perfekt. Alla rätt hittils! ;)

 

Tack skönt att höra.

 

Till gummianka: eftersom han använder HÖRLURAR så snackar han om stereoljud.

Jag kommer inte orka käfta emot dig längre så......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apogee gör inga dåliga produkter vad jag har hört, och dessutom är de ju Mac ONLY. Så kompatibilitet lär ju bli på topp isådana fall. Dock är runt 4.500-5.000:- ganska mycket för ett ljudkort med så få in och utgångar. Men så får man ju också kvalité på både ljudet och byggkvalitén.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lutar faktiskt åt detta:

 

audiofire2_both_big.jpg

 

Tydligen ska detta vara riktigt bra, bra dacar, kort signalväg osv osv... många har rekomenderat detta som jag har pratat med.. Lite specar:

 

* FireWire (IEEE 1394a) interface with 8' cable

* Bus powered with 6-pin FireWire interface

* External 12VDC power supply provided

* 2 balanced ¼" analog inputs:

o 113dB (A-weighted) dynamic range

o +4dBu / -10dBV nominal levels

* 2 balanced ¼" analog outputs:

o 114dB (A-weighted) dynamic range

o +4dBu / -10dBV nominal levels

* Stereo headphone output with volume knob

* Headphone output is independent from line outputs (listen to cue mix separate from house mix)

* S/PDIF I/O at 24-bit/96kHz

* MIDI I/O

* S/PDIF - MIDI breakout cable included

* Supports full duplex 4 channel in, 6 channel out operation at 24 bit, 96 kHz sample rate

* Pocket sized ( 3.5in x 4.25in x 1 in)

* Heavy-duty aluminum case

* Near zero latency hardware monitoring

 

Billigt också! 2300:-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som ett bra val Jocke, hoppas du blir nöjd

 

Låt mig gärna veta hur det funkar sen när du haft det ett tag :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...