Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skärmkvaliteten på nya iMacarna


jajo

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag vet att detta ämne berörts i flera trådar redan men jag tycker att det är ett såpass viktigt ämne att det förtjänar en helt egen tråd.

 

Jag har är nu inne på min andra Alu iMac 24" (2.4GHz/2GB ram). Båda har haft ett mycket irriterande fel på skärmen som gör att den vänstra delen är blåare/kallare i tonen och den högra delen är gulare/varmare. Det gör att skärmen är i det närmaste omöjlig att kalibrera korrekt eftersom olika ytor på skärmen är så annorlunda. Apple påstår sig inte känna till detta fel men jag börjar misstänka att det är mycket vanligt...

 

Här är några bildexempel på hur förvrängningen kan se ut:

 

Från min första iMac, färgerna svagt förstärkta, bakgrundsfärg är solid grå:

 

imacproblem2.jpg

 

 

 

 

Det ser inte vidare kul ut!

 

Min andra iMac är något bättre men har fortfarande ett mycket störande färgstick, här är blått och gult förstärkt:

 

4.jpg

 

3.jpg

 

Jag har också en mycket dålig svärta, bakgrundsbelysningen blöder genom på flera ställen (mest tydligt till vänster om mitten på toppen av skärmen):

 

1.jpg

 

Är det fler som har såna här problem? Har ni lyckats få tag på ett exemplar som är perfekt?

 

Vore intressant att veta hur utbrett problemet är.

 

Tips: Sätt grå solid bakgrund på skrivbordet och jämför höger och vänster sida.

 

/ Jacob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 54
  • Created
  • Senaste svar
Hej!

 

Jag vet att detta ämne berörts i flera trådar redan men jag tycker att det är ett såpass viktigt ämne att det förtjänar en helt egen tråd.

 

Jag har är nu inne på min andra Alu iMac 24" (2.4GHz/2GB ram). Båda har haft ett mycket irriterande fel på skärmen som gör att den vänstra delen är blåare/kallare i tonen och den högra delen är gulare/varmare. Det gör att skärmen är i det närmaste omöjlig att kalibrera korrekt eftersom olika ytor på skärmen är så annorlunda. Apple påstår sig inte känna till detta fel men jag börjar misstänka att det är mycket vanligt...

 

Här är några bildexempel på hur förvrängningen kan se ut:

 

Från min första iMac, färgerna svagt förstärkta, bakgrundsfärg är solid grå:

 

 

Det ser inte vidare kul ut!

 

Min andra iMac är något bättre men har fortfarande ett mycket störande färgstick, här är blått och gult förstärkt:

 

 

 

Jag har också en mycket dålig svärta, bakgrundsbelysningen blöder genom på flera ställen (mest tydligt till vänster om mitten på toppen av skärmen):

 

 

 

Är det fler som har såna här problem? Har ni lyckats få tag på ett exemplar som är perfekt?

 

Vore intressant att veta hur utbrett problemet är.

 

Tips: Sätt grå solid bakgrund på skrivbordet och jämför höger och vänster sida.

 

/ Jacob

 

Ser inte bra ut. Jaga Apple med om detta. Så ska det ju inte vara. Att dom inte kan komma tillrätta med kvalitetsfrågan en gång för alla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Vägra acceptera och reklamera direkt. I mina ögon är skärmen defekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser inte bra ut. Jaga Apple med om detta. Så ska det ju inte vara. Att dom inte kan komma tillrätta med kvalitetsfrågan en gång för alla.

 

Jo, har talat med Apple och förmodligen får jag en tredje iMac. Men jag börjar tro att den inte kommer vara bättre eftersom Apple inte verkar ta problemet på allvar. En snabb titt i Imac-forumen på Apple Discussions och MacRumours visar att jag inte är ensam om det. Alla exemplar jag sett i butiker har haft samma fel och en bekant har samma fel. Har jämfört med en matt iMac 24" och den hade inte felet.

 

Just därför vore det spännade att höra om nån Alu iMac-ägare med 24" har fått en bra skärm eller om man bara ska reklamera datorn och försöka få tag på en begagnad vit iMac med bra skärm.

 

Visst, en iMac är inga proffsgrejer men det här bristerna kan vilken vanlig användare som helst se och är oacceptabelt. På Macworlds hemsida syns det tydligt - den gråa bakgrunden på vänstersidan av forumet är blåaktig och på högersidan är det gulaktigt...

 

/ Jacob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vägra acceptera och reklamera direkt. I mina ögon är skärmen defekt.

 

Jupp, det är ju som sagt min andra med identiskt fel. Det är omständigt och tar mycket tid att byta dator, man måste ta säkerhetskopior på filer och det är långt att köra. Om det inte blir bättre än så här kan jag lika gärna reklamera den direkt och spara tid. Tycker dock att det är konstigt med tanke på hur bra den säljer och hur relativt få felanmälningar som kommit in här på Macworld-forumet (på MacRumours och Apple Discussions förekommer det folk som bytt dator fem-sex gånger utan att fått en bra skärm...)

 

Vore intressant att veta både om andra har felet samt om nån inte har det.

 

/ Jacob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, har talat med Apple och förmodligen får jag en tredje iMac. Men jag börjar tro att den inte kommer vara bättre eftersom Apple inte verkar ta problemet på allvar. En snabb titt i Imac-forumen på Apple Discussions och MacRumours visar att jag inte är ensam om det. Alla exemplar jag sett i butiker har haft samma fel och en bekant har samma fel. Har jämfört med en matt iMac 24" och den hade inte felet.

 

Just därför vore det spännade att höra om nån Alu iMac-ägare med 24" har fått en bra skärm eller om man bara ska reklamera datorn och försöka få tag på en begagnad vit iMac med bra skärm.

 

Visst, en iMac är inga proffsgrejer men det här bristerna kan vilken vanlig användare som helst se och är oacceptabelt. På Macworlds hemsida syns det tydligt - den gråa bakgrunden på vänstersidan av forumet är blåaktig och på högersidan är det gulaktigt...

 

/ Jacob

 

Så du menar att du fått den bytt 2 ggr redan? Då är det på sin plats att dom kompenserar dig med något, t ex en iPod Nano eller dylikt. Ditt problem är helt oacceptabelt.

 

Man ska också vara medveten om att Apple support är lite motsträviga först, liksom som om det är första gången dom hör talas om ett problem även om det dräller av insändare på nätet om just det specifika problemet. Just detta retar mig, och jag tror det är en policymiss som skadar mer än det gör nytta. Men ligger man på är dom inte helt omöjliga, ibland riktigt vettiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar att du fått den bytt 2 ggr redan? Då är det på sin plats att dom kompenserar dig med något, t ex en iPod Nano eller dylikt. Ditt problem är helt oacceptabelt.

 

Man ska också vara medveten om att Apple support är lite motsträviga först, liksom som om det är första gången dom hör talas om ett problem även om det dräller av insändare på nätet om just det specifika problemet. Just detta retar mig, och jag tror det är en policymiss som skadar mer än det gör nytta. Men ligger man på är dom inte helt omöjliga, ibland riktigt vettiga.

 

Dom väntar väl in i det sista med att "underkänna" de egna produkterna. Jag skulle inte tacka nej till kompensation men helst av allt vill jag ha en fungerande iMac utan att behöva vara utan dator i 2 veckor för service... Det är en otroligt tilltalande dator förutom skärmproblemen.

 

Här kommer några länkar från andra forum som jag refererade till:

 

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=351264

http://discussions.apple.com/thread.jspa?t...15&tstart=0

http://discussions.apple.com/thread.jspa?t...5&tstart=30

 

/ Jacob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en ny 24 alu imac och känner igen din beskrivning.

Skärmen är definitivt ej jämnt belyst vilket medför att det blir blåare/kallare på vänster sida mot gulare/varmare på höger sida.

Också smärre backlit problem..

Men kanske har jag problemet i mindre omfattning än för din dator?

Har också följt trådarna på amerikanska forum och inser att problemet är utbrett.

Dock inga pixelproblem samt färger och bilder ser bra ut ,problemet är mest vid ljusa sidor..

Annars nöjd med en för övrigt fin dator.

Har ej tagit ställning till om jag skall leva med problemet, det känns som att risken är stor att man får liknande problem igen, och dessutom risk för döda pixar..

Ville bara visa att du inte är ensam , antagligen har många av de nya 24" detta problem i mindre eller större utsträckning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag som nu propagerat för 24" när 20" var så - ganska - kass, fast på ett annat sätt, osså är denna oxå knasig, eller så har du bara haft extrem otur. ...Nej jag råder dig att fundera på att köpa en minimac eller en Pro och en lös skärm istället, då har du många fler skärmar och paneltyper att välja emellan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för rapporten Pomme, jag misstänkte att jag inte var ensam. Jag tror precis som du att alla nya iMac 24" har det här problemet mer eller mindre. Om jag är optimistisk är min utbytesmaskin något bättre men fortfarande sämre än vad jag kan acceptera. Kanske har vi olika toleransgräns. För strösurf nån halvtimme om dagen funkar den, men att sitta längre stunder blir jobbigt. Precis som jag skrev i tråden på MacRumours har jag ibland inbillat mig att problemet försvunnit och varit "nöjd". Sen rätt var det är går man in på en hemsida med mycket grått/vitt innehåll och då blir man direkt påmind om det. Inte kul. Inte heller kul att mina svartvita bilder ser ut att vara halvsepia.

 

Jochum,

 

Av 6 iMac 24" som jag sett IRL har 6 haft problemet. Det är lite för dåliga odds för att jag ska kunna skylla allt på att jag är otursförföljd. Den bästa hittills var en butiksmaskin på Macoteket i Uppsala, förmodligen mycket tidigt produktionsdatum för den har stått där ett tag.

 

Min förhoppning är att detta kan lösas. Jag vill verkligen ha iMacen. En Mac Pro och 20" Cinema-skärm blir för dyrt. Då får jag nog titta på en annan datorleverantör istället.

 

Läget hittills: 7 av 7 datorer (de jag sett och Pomme's) har problemet.

 

/ Jacob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft min imac 24" 2.8ghz nu i en vecka... och jag får inte fram de felen.. inte ens ett pixelfel... kusinen och mina kompisar har å tittat och de säger att jag har haft helvetets tur gällande skärmen :l... eller så är det bara de som bestälde första ruchen som har problem... så jag och tjejen är lycklig ^^

 

enda felet med min skärm är att jag önskar man kunde ställa ner ljuset ännu mer... finns det något program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ThG,

 

Kolla in Shades för att dimma skärmen: http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/31515

 

Kul att du fått en bra skärm... Det ger oss andra hopp om att det inte är omöjligt! Vore kul om du kunde fotografera skärmen när den visar endast grå bakgrund (spara en 1920x1200-bild med solid gråfärg och visa slideshow). Eller vafan, njut av datorn istället! :)

 

/ Jacob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hihi Jajo, såg du att jag rekommenderade minimacen i en annan tråd? :)

Det kan jag verkligen göra, några procent slöare än en iMac javisst men vad gör det?! Ha en bra skärm är så mycket viktigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack :) det ska jag! njuter förfullt med att sortera mina foton... just nu blev orolig att det var så mycket fel på macarna... :l... jag är kräsen och vill verkligen inte att det ska vara sånna fel...

 

shades var super bra! förstår inte varför apple gjort att man inte kan tona ner till komplett mörker... :l

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack :) det ska jag! njuter förfullt med att sortera mina foton... just nu blev orolig att det var så mycket fel på macarna... :l... jag är kräsen och vill verkligen inte att det ska vara sånna fel...

 

shades var super bra! förstår inte varför apple gjort att man inte kan tona ner till komplett mörker... :l

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hoynala@mac.com

Har haft störande färgstick, blått vid två tillfälle (under 3 veckor) tror snarare att detta är ett drivrutinsproblem. Då detta försvinner direkt vid omstart. Jag använder min Imac 24" c.a 7-10 timmar per dag och skulle det vara ett hårdvarufel så hade detta problem varit oftare ( 2 gånger som sagt ).

 

Man släppte en serivepack 1.1 till Imac för ett par dagar sedan, och det är möjligt att man "fixat" drivrutinerna i denna... Inga problem än....

 

/Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft störande färgstick, blått vid två tillfälle (under 3 veckor) tror snarare att detta är ett drivrutinsproblem. Då detta försvinner direkt vid omstart. Jag använder min Imac 24" c.a 7-10 timmar per dag och skulle det vara ett hårdvarufel så hade detta problem varit oftare ( 2 gånger som sagt ).

 

Man släppte en serivepack 1.1 till Imac för ett par dagar sedan, och det är möjligt att man "fixat" drivrutinerna i denna... Inga problem än....

 

/Andreas

 

Det är nog ett annat problem i så fall. Mitt problem är konstant och förändras bara lite när datorn blir varm (till det bättre).

 

Bra - jag räknar två här som inte har problemet... Jag tror att det är en viss batch av iMacar som drabbats.

 

/ Jacob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

va inne o tittade på ett demoex i affär idag, o med blotta ögat kunde jag inte avgöra om jag inbillade mig ett gult parti i mitten eller ej vid grå bakgrund.. så jag antar att du kan lägga till en på listan över problemfria!

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag väntar nu på min tredje iMac... Förhoppningsvis är den bra! Rapporterar vad som händer.

 

/ Jacob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska hämt min nya iMac 24 idag och jag hoppas verkligen inte det ska vara några problem med skärmen. Det vore skandal!

Har en Samsung hemma redan, kopplad till min Mini och det är väldigt bra bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska hämt min nya iMac 24 idag och jag hoppas verkligen inte det ska vara några problem med skärmen. Det vore skandal!

Har en Samsung hemma redan, kopplad till min Mini och det är väldigt bra bild.

 

Berätta hur det går!

 

Jag får mitt tredje utbytesex idag. Återkommer med besked om hur den ser ut.

 

/ Jacob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Berätta hur det går!

 

Jag får mitt tredje utbytesex idag. Återkommer med besked om hur den ser ut.

 

/ Jacob

 

Hej Jacob

 

Jag har också en 24" sen drygt 10 dagar och jag har typ 1/4 del av vänster sidan som är en aningom ljusare medan från mitten till höger sidan käns i sin tur då 

varmare tungsten färgad om man betraktar en jämn grå bakrund. Efter kallibreringen blev allt lite bättre men man kan se det om man just letar efter fenomenet när man är på sidor som denna forum.

 

Jag har inte bestämmt än vad jag ska göra men eftersom inte jag heller har pixelfel och kan ej "slita" mig från den så avvaktar jag tills vidare med reklamationen.

Vill inte heller få en i inbyte som har mera och större fel på skärmen.

Annars maskinen fungerar tip top och jag är helnöjd med den. Installerat Win XP genom BootCamp och installerat några spel ( UT2003/4, Q3,Doom3,Need For speed 2)

och alla fungerar utmärkt och den stora skärmen bara förstärker spelupplevelsen.

 

Beställt 4Gig minne till den från TBH.se för 2200kr och då blir den perfekt att testa CS3 och börja pilla på mina bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lajson,

 

Vänta inte för länge med att ringa Apple. Det kan vara bra att göra det direkt om man har ett fel på datorn.

 

Själv fick jag mitt tredje exemplar idag - med samma fel... Nu har jag faktiskt ledsnat helt. Har ringt Apple och bett om att få reklamera datorn. Återkommer med hur det går.

 

/ Jacob

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick hem min idag. 24 2.4ghz. Jag har inte kollat så kritiskt än (kanske bäst att låta bli) kollade mot jämngrå bakgrund och lite HD (film och bild) samt flyttade fönster i Finder, måste säga att jag är grymt nöjd, bilden är helt jävla underbar (för mig), slår min HD-TV med hästlängder.

 

Tilläger att nyhetens behag kanske gör en något blind (men jag tvivlar) samt att jag är inget proffs med proffs-behov/ögon.

 

Lycka till...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får återkomma med lite fler "tester" av min en-dags gamla iMac 24. Men visst ser jag lite nyansskillnader i den solida grå bakgrunden som är när man startar datorn. Dessutom är det väldigt stark backlight när man har svart bild. Det är högst upp till vänster som det "lyser igenom". Jag ska återkomma med bilder på detta.

 

Som någon annan skrev så är jag osäker på om jag ska reklamera. Är ganska bestämd på att ha iMac och är det såhär på de flesta så är det inte så mycket att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...