Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Biblioteken har "missat" intelmac


Blixtra

Rekommendera Poster

Nu är jag riktigt sur på våra bibliotek. Hade tänkt låna en ljudbok och lyssna på, provlyssnade (vilket görs i QuickTime) och kontrollerade vilka krav som ställdes. Det stod att tjänsten hade stöd av Windows XP, 2000, ME, NT4, 98 Andra utgåvan eller 95

Mac OS X och OS8.1 t.o.m. OS9.x, samt att det skulle fungera i

Internet Explorer, Mozilla Firefox Netscape och Apple Safari. Dock krävdes Windows Media player. Så jag laddade ner det och lånade en bok, såg fint ut, men något ljud kom inte fram. Försökte på olika sätt och mailade sedan biblioteket. Fick svar snabbt om att de hade noterat att tjänsten fungerade bäst i Explorer, så kanske skulle jag pröva och ladda ner det . . . eh?

Efter att jag förklarat att IE var pensionerad av Microsoft, följde en kort mailväxling med olika tips och förslag till åtgärder, varav inget funkade. Till slut kom då fram att de aldrig hade testat tjänsten mot intelMac och att det var där problemet låg! Jag kunde alltså inte lyssna på deras böcker på mina nya iMac!

Det är så dåligt så jag har inte ord för det. Fick visserligen löfte om att de skulle åtgärda problemet eftersom de visste att allt fler köper intelMac, men när vet man ju inte. Är så trött på alla dessa "gratistjänster" som bara vänder sig till PC-användare och där det bara tas för givet att det är en sådan man sitter vid . . . :deppig:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller fullständigt med

Det borde vara förbjudet för offentliga inrättningar som bibliotek, kommuner och statsförvaltning att skapa webplatser med teknik som utestänger vissa datorer, oavsett om det är Mac eller annan plattform.

 

Jag föreslår att du (vi) vänder oss till vår IT-minister med dessa frågor.

 

Vet dock ej vad denne heter eller har för e-postadress.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Dock krävdes Windows Media player."

 

Har du testat Flip4Mac i stället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller fullständigt med

Det borde vara förbjudet för offentliga inrättningar som bibliotek, kommuner och statsförvaltning att skapa webplatser med teknik som utestänger vissa datorer, oavsett om det är Mac eller annan plattform.

 

Jag föreslår att du (vi) vänder oss till vår IT-minister med dessa frågor.

 

Vet dock ej vad denne heter eller har för e-postadress.

 

Ha! Tack för det tipset! Hon heter Åsa Torstensson c.

http://www.centerpartiet.se/templates2/Per...e.aspx?id=22942

 

Ska sätta mig och kväll och försöka författa ett mail till människan, känner dock att jag har för lite kunskap om datorteknik för att kunna utveckla något - vet inte ens vad intel egentligen är . . . :blushing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Dock krävdes Windows Media player."

 

Har du testat Flip4Mac i stället?

Ja det har jag, men det funkar inte . . . Bibliotekets svar ang det är följande:

 

"Streamingen ska normalt fungera på Mac, men problemet är egentligen att

Microsoft ju har slutat utveckla Windows Media Player för Mac, samtidigt som

den tänkta ersättaren, Flip4Mac, inte stödjer det format vi streamar i

(Windows Media Audio 9 Voice). Flip4Mac har dock aviserat att de ska bygga

in stöd för detta, så då kommer det att fungera bättre. Vi vill naturligtvis

att detta ska fungera för så många som möjligt, men alternativen är idag

inte så många."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha! Tack för det tipset! Hon heter Åsa Torstensson c.

http://www.centerpartiet.se/templates2/Per...e.aspx?id=22942

 

Ska sätta mig och kväll och försöka författa ett mail till människan, känner dock att jag har för lite kunskap om datorteknik för att kunna utveckla något - vet inte ens vad intel egentligen är . . . :blushing:

 

Kanske denna länk kan ge dig lite vägledning: http://www.verva.se/verksamhetsstod/webb/vl24/anv/krav/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste lägga ut svaret jag fick från biblioteken igår när jag efterlyste en förändring. Jag kände det som om man sköt över problemet på någon annan, men jag kan ha fel. Vad tycker ni?

"Hej,

Nej, det har inte hänt så mycket på den fronten under sommaren. Vi har

givetvis inte glömt bort problemet, men att byta plattform eller införa en

ny (t.ex. Real Player) skulle vara ett mycket stort projekt för oss, så det

är inget som kommer att hända på kort sikt. Grundproblemet är egentligen att

ersättaren för Windows Media Player på Mac - Flip4Mac - inte stödjer den

kodning (codec) vi använder (Windows Media Audio 9 Voice). Flip4Mac har dock

erkänt att det finns ett stort behov av Voice-codecen och att de tittar på

vad de kan göra där. Jag letade lite på deras forum nu och senast 28/6 i år

säger en representant för Flip4Mac "We're seeing what we can do about Voice

support. I can't say more at this time". På samma ställe finns det en del

referenser till problemet med WMP9 och Intel-Mac också, som du kanske är

intresserad av att läsa:

http://forum.flip4mac.com/forum/messagevie...IEWTMP=Threaded

&catid=9&threadid=228.

 

Om Flip4Mac bygger in detta stöd kommer problemet att lösa sig, så vi hoppas

fortfarande att de faktiskt kommer att göra det, särskilt eftersom de

uppenbarligen vet att behovet finns.

Hoppas att detta är ett OK svar så länge, vi har som sagt inte glömt bort

problemet!"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tycker ni?

Jag tycker att du ska fråga vad de själva gör. Det vill säga, vilken dialog de har med Flip4Mac. Har de någon kontakt alls?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du ska fråga vad de själva gör. Det vill säga, vilken dialog de har med Flip4Mac. Har de någon kontakt alls?

 

Det var min ursprungsfråga till dem, men de väntar uppenbart bara på Flip4Mac och verkar inte ha någon dialog eller kontakt . . . :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha! Tack för det tipset! Hon heter Åsa Torstensson c.

http://www.centerpartiet.se/templates2/Per...e.aspx?id=22942

 

Ska sätta mig och kväll och försöka författa ett mail till människan, känner dock att jag har för lite kunskap om datorteknik för att kunna utveckla något - vet inte ens vad intel egentligen är . . . :blushing:

Om du tycker din kunskap är för låg har ju inte med saken att göra. Du har väl rätt att tycka och uttrycka dina behov utan att ha doktorerat i ämnet. Jag ska nog också ta mig tid att klaga. Det är nästan för sällan jag klagar. :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Det var intressant läsning måste jag säga!

 

Kände ni till sverige.se?

Verva står även bakom Sverige.se. Här tror jag ambitionerna var höge än resultatet. Tyvärr inte så många besökare, färre än 10 000 per år enligt idg.se.

 

Här funkar de flesta webbläsare, OS och plattformar. Bra jobbat, så ska det se ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...