Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fildelning mellan kompisar lagligt.


Pocahontas

Rekommendera Poster

Borde inte följden av detta bli att det är ok att dela ut film och musik över exvis BitTorrent, om man inskränker sig till att skicka torrent-filen bara till sina släktingar och kompisar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick för mig att det var just detta dom ändrade på för något år sedan med de nya lagarna? Men här står ju fortfarande egentligen att "Om du inte vet att det är olagligt kan du inte straffas".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg

Hmm.. Man får inte bryta ett kopieringsskydd för att kopiera låten. Men man får dela med sig av de till vänner och familj.

post-21298-1188820678_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk oxå på att ni ingår avtal med S/W-företaget när ni öppnar förpackningen/installerar prg som nästan uteslutande innebär att ni inte får ta kopior.

I såna fall bryter ni inte mot upphovslagen enbart utan ffa mot avtalet. det kan bli mkt dyrara om det i avtalet står att domstol i USA skall avgöra fallet.

 

Inom icke-konsument fall, dvs om ert ftg köpt, är det lätt att få dessa klausuler att gälla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk oxå på att ni ingår avtal med S/W-företaget när ni öppnar förpackningen/installerar prg som nästan uteslutande innebär att ni inte får ta kopior.

I såna fall bryter ni inte mot upphovslagen enbart utan ffa mot avtalet. det kan bli mkt dyrara om det i avtalet står att domstol i USA skall avgöra fallet.

 

Inom icke-konsument fall, dvs om ert ftg köpt, är det lätt att få dessa klausuler att gälla.

 

Det kan vara så, men jag tror inte att man kan ta det för givet. Alla svenska lagar är inte dispositiva (möjliga att tillfälligt undanta genom avtal). Om inte det lagrum som tillåter spridning av upphovsrättsskyddad mjukvara till släkt och vänner är dispositivt, går det inte att förutsätta att det upphör att gälla pga av den nämnda typen av avtal. Dessutom tillkommer frågan om hur olika typer av lagstiftning verkar över nationsgränser. Alla typer av avtalsframställning skapar heller inte bindande avtal enligt svensk lag. Antagligen krävs tolkning av juridiskt kunniga för att man ska kunna vara säker på vilka lagliga begränsningar som gäller i varje sådant här enskilt fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man styra i Bittorrent till vilka andra som den skall delas till?

Det är ju bara de som har tillgång till själva torrentfilen som kan delta i delningen av materialet du har haft som källa till torrentfilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Operatörer kommer aldrig att jaga fildelare.

Inte frivilligt!

Operatörerna tjänar pengar på sina kunder. Och för att motivera den dyrare och snabbare uppkopplingen har man använt argument som laglig nedladdning av musik och SF:s onlinebiotjänst. Både kund och operatör är dock medvetna att det oftast handlar om olaglig nedladdning med DC el. Bittorrent.

Operatörerna kommer inte att börja stänga uppkopplingar om de inte måste. Företag fungerar helt enkelt inte på det viset.

Ingen operatör kommer att ta det som sitt eget ansvar att göra något åt nedladdningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

supermatrosen

Tanken som jag förstått det är inte att operatörerna själva ska jaga fildelare men att dom kan bli tvingade att stänga av en användare som laddar upp mycket material. Såg detta på svensk kanal igår och blev som vanligt förbannad när folk som uppenbarligen aldrig använder internet uttalar sig.

När nu möjligheten att ladda ner material finns och knappast kommer försvinna borde det ju vara i musik, film industrins intresse att skapa lagliga alternativ med låga prisen och bra service. Om nu en stor grupp företag knyter till sig till tex itunes och kan erbjuda serier,filmer och musik till bra priser skulle jag inte ha något imot att betala en liten summa för materialet om det håller bra kvalitet. Förstår inte att detta inte går in i hjärnan på media folket. Man kan inte förvänta sig att folk vill betala fullt pris för att ladda ner en film eller cd så nu får dom ta mig fan anpassa sig till rådande omständigheter. Själv är jag inte så musik intresserad men desto mer intresserad i film och tv serier. Film hyr jag eftersom kvaliteten är bäst på dvd och priset trots allt inte är så farligt. Betalar 90 kr för 2 filmer här i Norge. För 350 kr i månaden får jag låna hur många filmer jag vill om jag nu skulle ha lust till det. Tv serier är desto knepigare att få tag i och idag finns inget lagligt alternativ. Itunes är inte möjligt att använda för att se serier här i Norden ännu och nu när NBC har dragit sig ut med en rad bra serier ser det ännu mörkare ut. Visst en del serier kommer hit till Norden och sänds på tv men vem orkar vänta i 2 säsonger sända i USA och sedan titta på 1 avsnitt i veckan inklusive massa reklam när den väl köps in av nordiska kanaler. Inte jag i alla fall. Bra serier borde snappas upp och sändas här på tv kanske redan efter 5 visade avsnitt i USA om det ska vara aktuellt att följa serier på tv här. Det är precis som om de nordiska kanalerna inte förstår hur snabbt utvecklingen går och vilka möjligheter som finns. För några år sedan fanns inget annat alternativ än att snällt titta på tv om man vill se serier. Eventuellt kunde man vänta och köpa en serier på dvd eller vhs när den kom ut. Själv tittar jag endast på discovery kanalerna och nyheter på svenska kanaler...thats it! Tv kanalerna kommer förlora en stor del av sina tittare om de inte förändrar sättet att tänka! Vem vill titta på tv när man kan slippa reklam och titta på serier,filmer när man vill och hur man vill!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg

Dessutom är inte fildelning och utdelning av upphovsskyddat material samma sak.

 

Fildelning genför du rent teoretiskt varje gång du besöker en hemsida. Detta genom internet temporary files.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg

Sålänge företag envisas med att ha DRM i sina filmer/låtar så kommer utdelning av musik och film mm pågå.

 

Att man inte förstår att har en konsument köpt en vara är det dennes sak vad du gör med den varan. Sedan om det är en låt i mp3-format eller ett täcka har inte med saken att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ju en rätt "gammal" idé detta. Tror dock det är svårt för någon att bevisa om man nu skulle åka fast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fildelning är helt lagligt, även om det inte sker mellan just kompisar.

Javisst, så länge filernas innehåll INTE är upphovsrättsligt skyddat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Operatörer kommer aldrig att jaga fildelare.

Inte frivilligt!

Operatörerna tjänar pengar på sina kunder. Och för att motivera den dyrare och snabbare uppkopplingen har man använt argument som laglig nedladdning av musik och SF:s onlinebiotjänst. Både kund och operatör är dock medvetna att det oftast handlar om olaglig nedladdning med DC el. Bittorrent.

Operatörerna kommer inte att börja stänga uppkopplingar om de inte måste. Företag fungerar helt enkelt inte på det viset.

Ingen operatör kommer att ta det som sitt eget ansvar att göra något åt nedladdningen.

Bevare oss för internetpolisen

http://www.nyteknik.se/art/42009

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att man inte förstår att har en konsument köpt en vara är det dennes sak vad du gör med den varan. Sedan om det är en låt i mp3-format eller ett täcka har inte med saken att göra.

Jo, det har med saken att göra vad det är för sak du köpt. Om du exempelvis köper en musik-CD får du slå på den med hammare, slänga den, köra i dokumentförstörare, men du får inte sprida kopior hur som helst. Kolla lagen om immateriella rättigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst, så länge filernas innehåll INTE är upphovsrättsligt skyddat.

Nej, fildelning i sig är fortfarande lagligt. Piratkopiering däremot inte. Många blandar ofta ihop begreppen. Med samma logik skulle man kunna säga att datoranvändning är olagligt, bara för att man kan göra olagliga saker med den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det har med saken att göra vad det är för sak du köpt. Om du exempelvis köper en musik-CD får du slå på den med hammare, slänga den, köra i dokumentförstörare, men du får inte sprida kopior hur som helst. Kolla lagen om immateriella rättigheter.

 

Hur är det då att göra intrång och modifiera mjukvaran i en telefon ? Är inte det också olaglit ?

 

Just på denne forum pågår en planering att modifiera iPhone för att kunna användas utanför staterna. Se följande länk https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=55228&hl=

 

Hur definierar ni detta ? Alla pratar om upphovsrätt men det pågår en öppen diskussion att ändra mjukvaran i självaste Apples mobil på en MAC forum. Hur hänger detta ihopp ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det då att göra intrång och modifiera mjukvaran i en telefon ? Är inte det också olaglit ?

 

Just på denne forum pågår en planering att modifiera iPhone för att kunna användas utanför staterna. Se följande länk https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=55228&hl=

 

Hur definierar ni detta ? Alla pratar om upphovsrätt men det pågår en öppen diskussion att ändra mjukvaran i självaste Apples mobil på en MAC forum. Hur hänger detta ihopp ?

tydligen tryckfelsnisse var i farten

 

detta är den rätta länken,

 

https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=55222&hl=

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, fildelning i sig är fortfarande lagligt. Piratkopiering däremot inte.

Ja, det var just det jag skrev (tyckte jag i alla fall).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...