Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hårt slag mot iTunes


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Andreas Leijon

iTunes Store har blivit den ledande affären för köp av digital musik och video. Mycket beror förstås på den stora spridningen av iPoden men också på det enorma utbudet. Nu överväger NBC, som står för 40 procent av sålda TV-program, att hoppa av samarbetet med Apple.Läs hela nyheten på MacWorld.se!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple vill förenkla för kunderna och sig själva genom att stå fast vid prisbilden som nu råder.

 

Man kan ju alltid hoppas att de är oss kunder de tänker på :geros:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olika priser kan ge ökade inkomster så jag har förståelse för medie-jätten.

Jag har faktiskt för en gångs skull mindre förståelse för för min favoritdatortillverkare (aj, långt ord). Varför insisterar de på samma priser? På vilket vis skulle de göra det enklare för konsumenter? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är väl bra att det inte ska kunna kosta massor pengar för favorit programmen.. då skulle ju alla företagen vilja göra så.. det blir ju dyrare för kunderna... men det är ju alltid roligare att köpa en tv serie för mer pengar än ingen tv serie alls... :/ Jag tror apple hoppas att NBC ändrar sig för att de kännar så mycket pengar genom iTunes...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är väl bra att det inte ska kunna kosta massor pengar för favorit programmen.. då skulle ju alla företagen vilja göra så.. det blir ju dyrare för kunderna... men det är ju alltid roligare att köpa en tv serie för mer pengar än ingen tv serie alls... :/ Jag tror apple hoppas att NBC ändrar sig för att de kännar så mycket pengar genom iTunes...

 

De stora paranoida bolagen ska inte få bestämma över Apple. Det vore skandal. Världen är ju på väg åt fel håll som det är redan ändå, med extrema piratkopieringsskydd. Jag avskyr piratkopiering, men gillar att kunna kopiera material för hemmabruk. Häromdagen funderade jag exempelvis på att konvertera över 70 DVD-filmer till en extern firewirehårddisk att koppla till min Macbook, men insåg att piratkopieringsskydden gör det hela en aning för bökigt. DVD-fodralen tar en väldig massa plats som jag gärna hade sparat. Hårddiskar är billiga idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

supermatrosen

Tycker det är synd att parterna inte kan komma överens. Jag håller dock med apple och tycker att samma priser ska gälla för alla serier. Annars riskerar man att bolag trycker på för att höja priset på en del serier. Risken finns att det sker höjningar hela tiden så att folk tycker det blir för dyrt att köpa via itunes. För att man skall motivera köp via itunes skall priset vara lågt. 26 kroner för ett avsnitt som blivit satt nu i england är enligt min åsikt allt för högt. 13 kr vore mer lagom för ett avsnitt av en serie. Höga priser leder till att man laddar ner olagligt istället för att betala. Jag betalar gärna en liten summa för att kunna snabbt och enkelt ladda ner ett avsnitt men om priset blir för högt drar man sig för detta. Om itunes skall få genomslag måste priserna pressas och utbudet på serier vara stort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde väl vara självklart att NBC själva får bestämma vad dom vill ha för det dom säljer, jag vet inte om tsarkon var iroisk när han skrev "de stora paranoida bolagen", under den etiketten hamnar väl både Apple och NBC så...

Som kund önskar jag ju såklart så låga priser som möjligt, men i en marknadsekonomi så är det ju självreglerande, om det är för dyrt så handlar ingen och då får dom sänka priserna..

 

Sen VET jag ärligt talat inte vad som är rimligt, men i min värld, så torde produktionskostnaden för ett avsnitt av t.ex. Heroes, vara ofantligt (ofantligtofantligtofantligt) mycket dyrare än säg, för att ta ett bra exempel, låten "Eyes" med Rouge Wave, från samma serie, och då känns 9/13 kr som en konstig prisbild...

 

Det perfekta tycker jag skulle vara ett "säkert" format där man kunde visa reklam utan att bara spola förbi den...eller ja, i en perfekt värld är allt gratis och alla lyckliga, men....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att det är upp till bolagen att bestämma vad dom ha för det dom säljer. Men på dvd verkar det ju vara samma pris oavsett produktionskostnaden för filmen, varför är det så egentligen?

 

En dvdbox kostar väl 15-20kr per avsnitt. Itunes borde väl hålla sig under det, är det inte dessutom sämre kvalitet än dvd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är iofs en intressant (och komplicerad) fråga...en sak man kan säga om DVD är ju att det är en sk. "after-market" produkt, där intäkterna ju går utanpå en budget som ju (åtminstone i teorin) redan har gått ihop (även om man ju i större utsträckning nu än tidigare räknar med också dom intäkterna).

Jag vet inte vad siffrorna visar, men/och jag gör ju mig inga illusioner om att NBC, eller någon annan tv-kanal, inte skulle göra sitt yttersta för att tjäna så mycket pengar det bara går, men säg att tv-tittandet på en vald serie har sjunkit 10% när man kan ladda hem avsnitt, då sjunker självklart värdet för annonsmarknaden med motsvarande, så självklart är det ju inte så att produktionskostnaden är allt, men i alla tv-bolag som inte driver public-service verksamhet, så måste ju varje produktion på ett eller annat sätt bära sig självt, ekonomiskt....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag orkade inte läsa hela (så bra tyckte jag det var), det var utdraget och ganska (säkert medvetet) barnsligt skrivet...men grundinställningen att saker skulle vara gratis bara för att det flyger omkring i luften, det trodde jag vi kommit undan vid det här laget, någonstans kommer ju ändå pengarna ifrån, i det här fallet reklamintäkter, och någonstans MÅSTE pengarna komma ifrån, eftersom det ju inte kostar gratis att producera...

 

Sen är det ju såklart så att TV/DVD/iTunes ju är distributionssätt som tilltalar olika typer av människor (en mångfald som aldrig funnits tidigare), bara för att det flyger omkring musik i luften hela dagarna så tycker inte berörda parter att det är konstigt att det säljs skivor och laddas hem musik från iTunes...nu är ju inte vare sig TV eller skivor några gamlingar sett i ett större perspektiv, men i jämförelse är ju internet och andra distributionssätt spädbarn, och självklart tar det ett tag innan formerna för det "sätter sig", men i slutändan är det ju ändå att även om Jeremy Horwitz aldrig betalat en cent för en tv-serie förut, så har det ju aldrig varit gratis att producera...

 

edit: jag läste igenom det sista med, det är en ganska naiv syn han har, om han inte förstått principen med reklam-tv, och jag tycker att min jämförelse med radion, även om det finns brister, är ganska bra...självklart är allt det här en slags lyxkonsumtion, men den som vill ha sin musik här, nu...eller sin tv-serie, här, nu, får ändå betala för det..och att man bara sväljer 99cent för en låt men kräks för 2pund för ett tv-serie avsnitt, känns realekonomiskt skevt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här handlar väl bara om en förhandling som strandat och att NBC vill få tryck på Apple att släppa sin prispolicy. De verkar ha lyckats bra eftersom många blivit upprörda. Svårt att veta vad man skulle betala för ett avsnitt av favvo-serien eftersom man inte har något alternativ än ful-laddning i Sverige om man missar att spela in det. Det är konstigt att film- och tv-bolag hellre riskerar piratkopiering än att tillhandahålla film och tv på ett sätt där någon annan får en del av kakan..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo fast dom vill väl kunna sätta sina egna priser för att jag gissar att dom har en kostnad som motsvarar det priset (oavsett om det är en direkt kostnad för produktion eller en förlorad inkomst för reklambortfall)..

 

jag hoppas att det inte är någon här som lever i illusionen att det ÄR gratis, jag hoppas alla förstår att om vi inom en rimlig framtid, med bibehållna ekonomiska system (jag älskar att man i Star Trek t.ex. kommit ifrån ekonomi som drivkraft) får hårddiskinspelare (i datorn eller separata) som på ett effektivt sätt spelar in och tar bort reklamen från allt vi kollar på, så är risken väldigt liten att någon vill betala för det reklamutrymmet , vilket innebär att antingen så tar tv...eller ja, produktionsbolagen, in dom pengarna på annat håll, eller så får vi klara oss utan serier som Heroes, 24 eller Battlestar Galactica...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hoppas att det inte är någon här som lever i illusionen att det ÄR gratis, jag hoppas alla förstår att om vi inom en rimlig framtid, med bibehållna ekonomiska system (jag älskar att man i Star Trek t.ex. kommit ifrån ekonomi som drivkraft) får hårddiskinspelare (i datorn eller separata) som på ett effektivt sätt spelar in och tar bort reklamen från allt vi kollar på, så är risken väldigt liten att någon vill betala för det reklamutrymmet , vilket innebär att antingen så tar tv...eller ja, produktionsbolagen, in dom pengarna på annat håll, eller så får vi klara oss utan serier som Heroes, 24 eller Battlestar Galactica...

 

..att snabbspela förbi reklamen är en av mina främsta anledningar till att spela in favoritserierna :-) (ja, jag har hårddiskvideo med elektronisk program guide, det är guld)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo fast dom vill väl kunna sätta sina egna priser för att jag gissar att dom har en kostnad som motsvarar det priset (oavsett om det är en direkt kostnad för produktion eller en förlorad inkomst för reklambortfall)..

 

Det finns ingen marknads-Nisse som sätter priser efter kostnaden. Man sätter efter vad kunden är beredd att betala. Uppenbarligen har de sålt lite f ö r bra på iTunes ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men duh...vad ska "vi" piratkopiera då om dom inte producerar några tv program ? smart...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dom drar in sina tvprogram = piratkopieringen ökar

 

Mmm, men jag skulle inte bli förvånad om NBC och Apple kommer överens sen ändå

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen marknads-Nisse som sätter priser efter kostnaden. Man sätter efter vad kunden är beredd att betala. Uppenbarligen har de sålt lite f ö r bra på iTunes ;)

 

Nej, men det finns ju en faktiskt kostnad för att producera ett program, med andra ord, det fins en kostym-nisse, och han vill ha lön, och sen finns det 100 andra nissar, och dom vill också ha betalt, och sen finns....så jag menar, självklart finns det ju NÅGOT som bestämmer kostnaden, sen är det ju så i en marknadsekonomi att dom drar in mer än det verkligen kostar, men vi behöver väl inte gå in på diskussionen om dom ekonomiska systemen fungerar eller inte...så är det ju bara...skulle det vara så att pengarna dom drog in på iTunes bara var grädde på en redan mosig kaka (om du förstår vad jag menar) så vore det ju bara korkat att dra sig ur iTunes, och korkade är dom ju INTE..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men det finns ju en faktiskt kostnad för att producera ett program, med andra ord, det fins en kostym-nisse, och han vill ha lön, och sen finns det 100 andra nissar, och dom vill också ha betalt, och sen finns....så jag menar, självklart finns det ju NÅGOT som bestämmer kostnaden, sen är det ju så i en marknadsekonomi att dom drar in mer än det verkligen kostar, men vi behöver väl inte gå in på diskussionen om dom ekonomiska systemen fungerar eller inte...så är det ju bara...skulle det vara så att pengarna dom drog in på iTunes bara var grädde på en redan mosig kaka (om du förstår vad jag menar) så vore det ju bara korkat att dra sig ur iTunes, och korkade är dom ju INTE..

 

Jag säger inte att man ska piratkopiera, klart att man ska betala för det man köper så att folk får ett jobb att gå till och mat på bordet. Vad jag vill ha sagt är att NBC vill få igång precis den här debatten. Det handlar om förhandling och om vem som har mest att förlora på att affären spricker. Jag tror att det är ett spel för gallerierna. Sen kan man tycka vad man vill prissättningar. Nu har de ju spelat ut det ultimata kortet "får jag inte mer betalt så slutar jag" och chefen har synat..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nja, det hade ju varit läget om dom hade FÅTT höja priset, och då hade också konsumenten fått bestämma om det varit värt det, om jag har förstått diskussionen rätt, och ska fortsätta din jämförelse, så har man gått till en mellanchef och sagt att man vill ha mer lön, och så har han förbjudit dig att ta det högre upp...

I mina ögon så är det ju självklart så att har man tillverkat en "vara" så har man också rätt att bestämma hur mycket man vill ha betalt för den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nja, det hade ju varit läget om dom hade FÅTT höja priset, och då hade också konsumenten fått bestämma om det varit värt det, om jag har förstått diskussionen rätt, och ska fortsätta din jämförelse, så har man gått till en mellanchef och sagt att man vill ha mer lön, och så har han förbjudit dig att ta det högre upp...

I mina ögon så är det ju självklart så att har man tillverkat en "vara" så har man också rätt att bestämma hur mycket man vill ha betalt för den...

 

OK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nja, det hade ju varit läget om dom hade FÅTT höja priset, och då hade också konsumenten fått bestämma om det varit värt det, om jag har förstått diskussionen rätt, och ska fortsätta din jämförelse, så har man gått till en mellanchef och sagt att man vill ha mer lön, och så har han förbjudit dig att ta det högre upp...

I mina ögon så är det ju självklart så att har man tillverkat en "vara" så har man också rätt att bestämma hur mycket man vill ha betalt för den...

 

Ja men de får de ju också, de lär väl börja sälja sina tv-serier i egen regi eller på någon annan site som sätter priset som NBC vill. Men Apple som har en ide med sin affär har också rätt att bestämma om hur saker skall vara i deras affär. Om deras ide är en ehetsprisaffär (EPA) så tycker jag de är i sin fulla rätt att säga ifrån om vilket pris som skall tas.

 

Problemet är mer komplext, frågan är om det är affären eller varan som är viktigast. I detta fallet är det inte självklart. Apple tillhandahåller ett helt ekosystem med iPodar, iTunes etc. med hög cool-faktor. Visst kan NBC välja att sälja för mer pengar på Zune istället och så får man se om det är varan eller affären som betyder mest för kunden. Byter folk till Zune så är det NBC som har makten men byter folk till andra tv-serier och behåller iPoden så står de där med lång näsa.

 

Visst vet jag att man kan konvertera mellan fomaten och så men i verkligheten är de flesta kunder för lata och okunniga för det så lämnar NBC iTunes så lämnar de iPodden också. Men det kan vara rätt kanske. iPod har varit coolt nu i ett par år. Inget är coolt i evihet och min gissning är att iPhone är Apples sätt att möta insikten att iPod-eran snart är slut. Vem vet vad som kommer härnäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, även om jag nog tror att idén med iPhone bygger på samma som iPoden :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg

iTunes må vara stööst i usa, men är de verkligen det i europa?

 

Jag tycker att genrellt ska den som säljer en vara kunna sätta det pris den vill. Priser ska kunna varieras efter t.ex popularitet på t.ex tv-serier.

 

Sedan vore det mycket bättre i mitt tycka om itunes gick över till mp3-format eller varför inte ogg-format i musik.

 

Prispolitiken i sverige7europa är ofantligt dålig över lag när det gäller "downloads". allt kostar lika mycket till stor del. Undra varför folk inte köper... :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Apple som har en ide med sin affär har också rätt att bestämma om hur saker skall vara i deras affär. Om deras ide är en ehetsprisaffär (EPA) så tycker jag de är i sin fulla rätt att säga ifrån om vilket pris som skall tas.

Är inte helt insatt i hela frågan, men en reflektion:

 

Är det inte i alla andra sammanhang ganska självklart att det är butiksinnehavaren som bestämmer priset mot kund? Förvisso så sätter ju leverantören priset till butiken, och därigenom indirekt priset mot slutkund. Men det är ändå butiken som sätter priset...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...