Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Finder startar om sig hela tiden!


02simond

Rekommendera Poster

Hej

Jag har haft problem de senaste 2 dagarna med att många program tvångsavslutas. Främst vid uppstart av programmen. Det är bland annat Safari, iTunes och Firefox som är drabbade men vilket program som helst kan drabbas. Och alldeles nyss så började allting skita sig.

 

Finder startar om sig och lever rövare. Jag kan inte göra något så jag filmade hur det såg ut med min mobil, så ni kan se det här.

 

Videoklipp över problemet

 

Hoppas ni har nån aning över vad jag kan göra åt detta.

 

Tack så hemskt mycket för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att slänga Finder.plist i din Hemmamapps Bibliotek

 

Återkom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så följer du detta tipset

 

post-113-1187445721.jpg

 

 

Eller om du har Onyx, radera alla D.S_ storefilerna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har haft problem de senaste 2 dagarna med att många program tvångsavslutas. Främst vid uppstart av programmen. Det är bland annat Safari, iTunes och Firefox som är drabbade men vilket program som helst kan drabbas. Och alldeles nyss så började allting skita sig.

 

Finder startar om sig och lever rövare. Jag kan inte göra något så jag filmade hur det såg ut med min mobil, så ni kan se det här.

 

Videoklipp över problemet

 

Hoppas ni har nån aning över vad jag kan göra åt detta.

 

Tack så hemskt mycket för svar.

På filmen ser det ju ut som programmet XTorrent är med i problemet lika mkt som Finder. Följ Pocas råd men extra tips är ju att radera/avinstallera "suspekta" program, bara för att kunna utesluta andra fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På filmen ser det ju ut som programmet XTorrent är med i problemet lika mkt som Finder. Följ Pocas råd men extra tips är ju att radera/avinstallera "suspekta" program, bara för att kunna utesluta andra fel.

 

problemet med allt är att jag kan ju inte göra något på datorn för att Finder startas om hela tiden. Och Xtorrent är med för att jag har den som startobjekt, den hinner starta lite innan Finder börjar starta om sig.

 

Jag lyckades dock stoppa i OS X installeringsskivan och starta upp på den för att testa att reparera skivan och skivbehörigheter. Den håller på med det nu, sen får vi se. Det verkar i alla fall vara jävligt mcyekt att laga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll ner shift när du startar (säker start) och gå sedan in i Systeminställningar och ta bort skräpet

 

Sedan ska du undvika att ha program som startobjekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll ner shift när du startar (säker start) och gå sedan in i Systeminställningar och ta bort skräpet

 

Sedan ska du undvika att ha program som startobjekt.

 

testar detta nu, får se hur det går.

annars tänkte jag starta upp datorn i FireWire-mode så jag kan testa att radera Finder.plist

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

säker start funkar inte, starta upp med tömning av pram funkar inte, fixat skivbehörigheter funkar inte, ta bort Finder.plist funkar inte. Nu försöker jag ta bort DS filer med DSWipe via firewire.

 

Om inte det funkar vet jag inte vad jag ska göra.

(förövrigt lyckades jag hinna ta bort Xtorrent som startobjekt emellan omstarterna av Finder, men problemet kvarstår)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

hej igen. Jag har efter en månads period med fungerande dator fått samma problem igen. Så jag installerade om OS:et igen och så funkar allt. Sen nu, några dagar efter så har jag fått samma problem igen. Det sista jag gjorde i Biblioteket som kanske har pajat datorn är att jag kopierade in massa Codecs för Quicktime till Quicktime mappen i Biblioteket. Kan det vara så att nån söndrig Codec för Quicktime kan skapa detta problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Kanske, kanske inte. Men om du har "Förhandsvisa Symboler" påslaget för skrivbordet (kommando-J) kommer Finder att titta in de filmerna som ligger på skrivbordet i syfte att skapa den förhandsvisade symbolen.

 

Är det några pruttiga codecs för fultankade filmer brukar de inte vara det stabilaste på jorden vilken kan få Finder att krascha när den försöker skapa symbolerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske, kanske inte. Men om du har "Förhandsvisa Symboler" påslaget för skrivbordet (kommando-J) kommer Finder att titta in de filmerna som ligger på skrivbordet i syfte att skapa den förhandsvisade symbolen.

 

Är det några pruttiga codecs för fultankade filmer brukar de inte vara det stabilaste på jorden vilken kan få Finder att krascha när den försöker skapa symbolerna.

 

jag har inte på förnadsvisning så det borde inte vara det problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du håller på och trixar för mycket på din dator..

Om du nu tror att det var de codecs som du kopierade in i Bibliotek och problemen kom, så bör du väl ha slängt ur dem igen.

 

Som jag ser det får du göra en Arkiv/Install till att börja med och undvik att lägga till något som orsakar dina problem. Framför allt ska man undvika att installera flera "suspekta" program på en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du håller på och trixar för mycket på din dator..

Om du nu tror att det var de codecs som du kopierade in i Bibliotek och problemen kom, så bör du väl ha slängt ur dem igen.

 

Som jag ser det får du göra en Arkiv/Install till att börja med och undvik att lägga till något som orsakar dina problem. Framför allt ska man undvika att installera flera "suspekta" program på en gång.

 

Varje gång det har pajat så har jag Arkiv/installerat om. men jag antar att jag får vara mer försiktig med program med mera. Det skumma är bara att redan direkt efter en Arik/install så har jag lite mindre problem som att program tvångsavslutas mycket mer än de borde och tex Programuppdatering funkade inte. Så jag fick ta ner en Combouppdatering manuellt. Sedan började Programuppdatering funka. Kanske behöver göra en Total ominstallering. Men det får bli när Leopard kommer i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...