Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ordbehandlingsprogram i Mac ?


adamrobin

Rekommendera Poster

Finns det något ordbehandlingsprogram på MacBooken när man köper den original eller får man köpa till det ?

 

Vad ska man isf köpa ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det följer inte med något ordbehandlingsprogram. Med från början är Textredigerare, som är ungefär som Wordpad i Windows. Den kan hjälpligt öppna de flesta Word-dokument. Dock klara den inte alla, om de t.ex har en innehållsförteckning eller indexregister.

 

Själv tycker jag om Apples eget program Pages, som ingår i iWork. Detta programpaket kostar ca 800 kronor. Om du inte har bråttom så är det nog på gång med en ny version rätt snart. Det ryktas om att den kan komma redan nästa vecka.

 

Annars finns ju Word, om du har riktigt stora behov.

Lite fler tips här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för den snabba hjälpen !

Jag har använt macen i totalt två dagar nu och börjar komma in i det lite, men än finns det många mysterium.. Som till exempel, går det att få helskärm i browsern ? :P

 

Åter till min grundfråga, vad tror ni lämpar sig bäst vid studier. Word eller Mac's egna ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som till exempel, går det att få helskärm i browsern ? :P

Som standard i Safari: Nej.

 

Dock finns det plugins som fixar så att man kan köra i fullskärm. Kommer dock inte på vad de heter på rak arm. Kolla på VersionTracker. Sök på Safari, så hittar du en mängd plugins och andra program för att anpassa Safari efter dina önskemål.

 

Åter till min grundfråga, vad tror ni lämpar sig bäst vid studier. Word eller Mac's egna ?

Svårt att säga. Pages klara att öppna Word-dokument, och du kan även spara i Word-format (.doc).

Läs mer om Pages och iWork-paketet här. Just nu består programpaketet av Pages (ordbehandling/layout) och Keynote för presentationer, men det ryktas om att nästa version även ska innehålla kalkylprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

tycker Word eller NeoOffice

 

Pages är ett layoutprogram med ordbehandlingsfunktioner, inte en ren ordbehandlare i den bemärkelse som Word är

 

 

EDIT: Pages (eller iWork som den ingår i) finns förövrigt inte på svenska

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker om Pages, lätt att lära sig och jag har inte behov av funktioner som att länka in kapitel osv. Som skrivmaskin fungerar det utmärkt och eftersom Apple är inblandat så är det lätt att lägga in bilder och fixa layout. Dessutom fanns det installerat på min dator vid köp, bara köpa en licens och knacka in koden.

Fast vid grupparbeten, alltså flera som jobbar med samma dokument, ska tydligen Word vara vassare.

 

Lagom störande grej här, Kattbråk utanför fönstret. :nattinatti:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns mängder med ordbehandlingsprogram till Macen, och jag har ärligt talat testat de flesta. :)

Den jag slutligen har fastnat för, det är Nisus Writer Pro.

Den är snabb, smidig, har mängder med bra funktioner, fin Word kompatibilitet, väldigt lätt att använda, den kör mot Macens inbyggda stavningslista, den har utsökta funktioner för formatmallar, de typografiska citationstecknen är enligt svensk standard, den kan göra indexlistor och så vidare och så vidare. Helt klart värt att testa, finns för nedladdning i provversion.

Programmet är på engelska, men stödjer svenska fullt ut.

En nackdel - den har tid och datum i engelskt format, detta är en brist.

http://www.nisus.com

 

Andra att nämna:

Pages är Apples ordbehandlare, med mer layoutfunktioner än Nisus Writer Pro. Pages har många fina ordbehandlingsfunktioner, men är man van vid Word så får man lätt intrycket att den saknar funktioner därför att de finns på andra ställen. Den har verkligen ett helt annat gränsnitt än Word, men det är samma gränsnitt som många övriga Apple program (som iWeb) så är man van vid Apples Mac program så är Pages busenkelt. Jag har Pages och klarar mig egentligen utmärkt bra med det, men det finns en brist i nuvarande version - de typografiska citationstecknen är enligt engelsk/amerikansk standard, inte svensk standard. Jag kan helt enkelt inte leva med det.

Pages ingår i iWork paketet där man även får med Keynote som är ett presentationsprogram.

Paketet kostar ett par hundra kr mer än Nisus Writer Pro.

 

Mellel är en ordbehandlare från Israel som många gillar, mycket beroende på att det kostar bara drygt 300 kr och därmed ligger sig lägre än Nisus Writer Pro. Användarmiljön är på svenska och det har massvis med många bra funktioner, men jag klarar bara inte av programmet. Främst för att funktionen för styckeformat är omständlig och bökig, man ställer in "lokala" och "globala" format och det är helt enkelt för många inställningar, både Pages och Nisus visar att det går att lösa detta betydligt enklare och smidigare, utan att funktionsmässigt förlora något. Sedan så är det jobbigt att importera existerande texter i Mellel för de importerade dokumentens styckemallar blir låsta och det är bökigt att ändra dem. Jag hoppar Mellel.

 

Mariner Writer är en ordbehandlare för alla som gillar AppleWorks.

Ikonerna är stora och tydliga, nästan lite gulliga, programmet är på svenska, det är extremt lätt och smidigt att använda, den är "strömlinjeformad" på det sättet att den har de viktigaste funktionerna och de är väldigt lätt tillgängliga. Detta är en väldigt bra ordbehandlare som jag gärna skulle ha kunnat valt, fast den kör mot en egen ordlista istället för Apples inbyggda. Den medföljande ordlistan är helt enkelt usel för svenska, innehåller bara 80 000 ord och många enkla, vanliga, ord saknas. När jag skriver med Mariner Write så rödlistar den nästan varje ord jag använder, det kan jag inte leva med.

 

NeoOffice är ett gratis Office paket som i mångt och mycket liknar MS Office, där Word ingår. Är man van vid Word så är NeoOffice ett väldigt fint val. Jag hoppar det därför att gränsnittet är alltför Word likt, många funktioner är lika bökiga som i Word och programmet är långsamt och segt. Dock har det antagligen den bästa Word kompatibiliteten av alla program. Men det är inget nöje att använda det för mig, jag känner mig inte kreativ i det.

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pages är ett layoutprogram med ordbehandlingsfunktioner, inte en ren ordbehandlare i den bemärkelse som Word är

 

Nej, det stämmer inte alls. Pages är en ordbehandlare med layoutfunktioner.

Pages utgår från samma arbetsyta som alla andra ordbehandlare, där du har en mittsektion för brödtexten och marginaler för sidhuvud och sidfot. Jämför detta med layoutprogram som utgår från en helt tom yta där du skapar olika objekt - ramar/platshållare - som kan innehålla bilder och text.

 

I Pages så är texten prioriterad, medan bilder är sekundärt som kopplas till texten.

I layoutprogram så har text- och bildramar samma status och du kan blanda dem hejvilt fritt.

I Pages, som alla andra ordbehandlare, så kopplas bilden med ett ankare till texten, bilden hamnar i texten.

 

Pages är som en mer avancerad version av AppleWorks, med riktig ordbehandling. Det går lätt att dela in dokumentet i flera stycken och kapitel och den har också skapa innehållsförteckning automatiskt. Det finns inget i den som jag saknar rent ordbehandlingsmässigt, och jag har ändå använt de flesta på marknaden förekommande ordbehandlare.

 

Jag startade med Protext och That's Write på 80-talet, för att gå över till Lotus Ami Pro i början av 90-talet, det var en fantastisk ordbehandlare. Sen blev det Lotus Word Pro. I funktionalitet så är Pages rätt likt Lotus Ami Pro.

 

Det som alla ordbehandlare till Macen saknar, förutom NeoOffice/OpenOffice och just Word, det är gruppfunktioner. Dvs - om man vill dela dokumentet med andra och ha möjlighet att skriva in kommentarer och göra ändringsmarkeringar, så är det NeoOffice och Word som gäller. I vissa professionella sammanhang, där flera personer arbetar med samma text, kan det vara fördelaktigt att ordbehandlaren håller koll på vem som gör vad i texten, man kan där koppla flera användare till texten och programmet håller koll på vem som skrev vad, och även håller koll på olika versioner, vilka ändringar som har gjorts mot tidigare version, kommentarer i marginalen och så vidare.

 

Nu kan jag ärligt säga att jag inte har kollat på den funktionen så jättemycket i vare sig NeoOffice eller Word, jag har använt den i Lotus WordPro som är helt klart en mästare på gruppfunktioner. Jag har mest sett att de har möjlighet till grupparbete så.

 

En sak som jag tycker är roande:

Många studenter som skriver avhandlingar tillsammans på universitetet, de använder Word men de använder inte gruppfunktionerna. De sitter där och manuellt lägger in vem som har gjort vad. Programmet har funktioner för detta, men jag vet ärligt talat ingen som verkligen använder dem.

För de vet inte att det går... Det är just detta som är nackdelen med Word, den är inte särskilt lätt att använda när man vill tränga djupare i ordbehandlingsfunktionerna. De flesta använder bara 10% av dess kapacitet.

 

Och då är program som Nisus, Pages, Mariner, och så vidare - bättre val.

För de är smidigare, snabbare, enklare, billigare...

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tack för en lysande genomgång av ordbehandlare Raphael! Klart användbara kommentarer. Mer sånt på forumet :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Abiword (GNU) är en riktigt bra ordbehandlare som är fri att använda:

http://www.abisource.com/

 

Mig veterligen är den inte Universal Binary, utan körs under emulatorn på en Intel-Mac.

Det kan vara en brist för de som har Intel.

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade hoppats att nya iWork 08 skulle kunna tillåta mig att dumpa word för gott. Men icke :superirriterad: . iWork klarar tyvärr inte en så grundläggande grej som att sammanställa en innehållsförteckning för längre dokument (se Apple Support Discussions). För mig som ofta jobbar med stora textdokument där innehållsförteckingar är ett måste innebär detta att jag måste sitta kvar på sura Word. iWork klarar heller inte att importera innehållsföteckningar från word-dokument. Är du student inom samhällskunskap/humaniora är jag rädd att du måste använda word eftersom du då ofta jobbar med stora textdokument och innehållsförteckingar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade hoppats att nya iWork 08 skulle kunna tillåta mig att dumpa word för gott. Men icke :superirriterad: . iWork klarar tyvärr inte en så grundläggande grej som att sammanställa en innehållsförteckning för längre dokument (se Apple Support Discussions). För mig som ofta jobbar med stora textdokument där innehållsförteckingar är ett måste innebär detta att jag måste sitta kvar på sura Word. iWork klarar heller inte att importera innehållsföteckningar från word-dokument. Är du student inom samhällskunskap/humaniora är jag rädd att du måste använda word eftersom du då ofta jobbar med stora textdokument och innehållsförteckingar.

 

Det är fel att säga att TOC funktionen (Table of Contens) i Pages inte klarar av stora textdokument, det är inte så att den ballar ur för stora textdokument. Vad det handlar om att TOC funktionen i Pages har en nivå på sin innehållsförteckning, den spaltar inte upp underkategorier. Detta har inget med textdokumentets storlek att göra.

 

Den listar...

 

1. Inledning

2. Kapitelrubrik

3. Ett till kapitel

 

Men inte...

 

1. Inledning

1.1.1 underrubrik

1.1.2 en till underrubrik

Och så vidare.

 

Huruvida det behövs göras en förteckning även med underrubriker och delrubriker i ett dokument, beror på fakulteten. Det tycks finnas olika skrivregler på olika universitet, det har jag lärt mig när jag har samtalat med vänner som studerat vid andra universitet. Så hör med fakultetens krav först.

 

Visst finns det fler ordbehandlare än MS Word som klarar av innehållsförteckningar i flera nivåer, NIsus Writer Pro exempelvis! Den har dessutom typografiska citationstecken enligt svensk standard. :) NWP kostar mindre än iWork och är fantastisk. Jag kör det själv sedan några veckor och är supernöjd. Enda jag ogillar är att det inte går att få automatiskt datum efter svensk standard - det går med Pages. Datumen i NWP ligger som makron och de är anpassade efter engelsk standard.

Så man får skriva datumet manuellt. Detta är skälet till att jag kör Pages för brev (med datum) men NWP för allt annat.

 

Så prova NWP som ett alternativ till MS Word!

www.nisus.com

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är fel att säga att TOC funktionen (Table of Contens) i Pages inte klarar av stora textdokument, det är inte så att den ballar ur för stora textdokument. Vad det handlar om att TOC funktionen i Pages har en nivå på sin innehållsförteckning, den spaltar inte upp underkategorier. Detta har inget med textdokumentets storlek att göra.

 

Stora textdokumnt = kräver TOC i flera nivåer - det var så jag menade. Det är därför omfattande dokument blir ogörliga i Pages för mig. Det är uppenbart att du inte är samhällsvetare eller humanist :borstatanderna: I annat fall hade du förstått den undermeningen. Innehållsförteckningar med flera rubriknivåer är så basalt så Pages faktiskt inte förtjänar att kallas ordbehandlingsprigram så länge programmet inte kan hantera detta.

 

Jag tackar för tipset om NWP! En kritisk fråga är dock: hur är kompatibiliteten melllan NWP och Word? För mig är det ett absolut måste att kompatibiliteten är 100% eftersom i stort sett alla mina kollegor, studenter och elever jobbar med Word och jag måste smärtfritt kunna ta del av och arbeta med deras dokument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stora textdokumnt = kräver TOC i flera nivåer - det var så jag menade. Det är därför omfattande dokument blir ogörliga i Pages för mig. Det är uppenbart att du inte är samhällsvetare eller humanist :borstatanderna: I annat fall hade du förstått den undermeningen.

 

Jag tackar för tipset om NWP! En kritisk fråga är dock: hur är kompatibiliteten melllan NWP och Word? För mig är det ett absolut måste att kompatibiliteten är 100% eftersom i stort sett alla mina kollegor, studenter och elever jobbar med Word och jag måste smärtfritt kunna ta del av och arbeta med deras dokument.

 

Jag är faktiskt humanist med flera års studier bakom mig inom olika humanistiska fakulteter och kulturvetenskaper (bl a svenska, idéhistoria och filmvetenskap), och jag vet att olika fakulteter på olika universitet har olika standarder för sina dokument, olika skrivregler. Jag har alltid skrivit mina innehållsförteckningar för hand. Under min studieperiod så använder jag Lotus WordPro på Windows och före dess Lotus Ami Pro. Visst fanns det funktioner för automatisk innehållsförteckning i Lotus WP, men det var inget som jag utforskade. MS Word har jag alltid undvikit och det är en tradition som jag fortsätter med sedan jag bytte till Mac för faktiskt rätt exakt ett år sedan! Jubileum, hurra hurra hurra!

 

Jag kan inte ge dig ett bra svar på din fråga om 100% kompatibilitet med Word i Nisus Writer Pro eftersom jag sällan utväxlar Word dokument, det jag hitills har fått har sett väldigt bra ut så kompatibiliteten är god men exakt hur god är svårt för mig att besvara. Nisus Writer Pro använder RTF som grundformat, men kan både importera och exportera MS Word.

 

Jag tycker att Pages är en äkta ordbehandlare, trots att den saknar automatisk innehållsförteckning i flera nivåer. För många typer av dokument räcker det med innehållsförteckning över kapitel. Författare av romaner (många romaner har överhuvudtaget inte ens en innehållsförteckning), artiklar, reseberättelser, bibliografier... Jag har massor med böcker hemma, både skön- och facklitteratur, som inte har en innehållsförteckning i flera undernivåer. :)

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha laddat ner och testat NPW måste jag tyvärr konstatera att inte heller den klarar att konvertera innehållsförteckningar från Word. När jag öppnar min avhandling (ett worddokument på drygt 300 sidor med en TOC i flera nivåer) finns inte innehållsförteckingen med överhuvudtaget. Samma trista resultat som i iWork alltså - men denna gång utan ens ett felmeddelande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha laddat ner och testat NPW måste jag tyvärr konstatera att inte heller den klarar att konvertera innehållsförteckningar från Word. När jag öppnar min avhandling (ett worddokument på drygt 300 sidor med en TOC i flera nivåer) finns inte innehållsförteckingen med överhuvudtaget. Samma trista resultat som i iWork alltså - men denna gång utan ens ett felmeddelande.

 

Du ser, du borde aldrig ha skrivit i Word från början! :)

Om du hade skrivit det i Nisus Writer Pro från början så hade du fått innehållsförteckning i flera nivåer. :)

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag önskar att du hade sagt det till min handledare och den mac-hatande datansvarige på institutionen då jag började forskarutbildningen...Budskapet var liksom "Word är det enda ordbehandlingsprogrammet som finns oavsett om man kör mac eller PC". :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag önskar att du hade sagt det till min handledare och den mac-hatande datansvarige på institutionen då jag började forskarutbildningen...Budskapet var liksom "Word är det enda ordbehandlingsprogrammet som finns oavsett om man kör mac eller PC". :cry:

 

Det är jättetråkigt att det är så, jag hoppas på mer öppna standarder i framtiden. Det finns många förslag på det (Open Document är ett). Det är aldrig bra att låsa sig fast vid en mjukvara från en leverantör, särskilt inte när man kör Mac och Microsoft alltid släpper Mac-versioner långt efter Windows-versioner.

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha laddat ner och testat NPW måste jag tyvärr konstatera att inte heller den klarar att konvertera innehållsförteckningar från Word. När jag öppnar min avhandling (ett worddokument på drygt 300 sidor med en TOC i flera nivåer) finns inte innehållsförteckingen med överhuvudtaget. Samma trista resultat som i iWork alltså - men denna gång utan ens ett felmeddelande.

 

Har du provat Mellel? De själva påstår att den är gjord för bl a studenter/utbildning/doktorander. Jag har svårt för vissa saker i Mellels gränsnitt och hur den hanterar styckeformat, men för andra kan Mellel mycket väl vara "it".

http://www.redlers.com/index.html

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det något ordbehandlingsprogram på MacBooken när man köper den original eller får man köpa till det ?

 

Vad ska man isf köpa ?

 

Ladda hem Open Office. På många sätt bättre än Microsoft Office.

Ja, det är gratis! :)

 

http://www.openoffice.org/product/index.html

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda hem Open Office. På många sätt bättre än Microsoft Office.

Ja, det är gratis! :)

 

http://www.openoffice.org/product/index.html

 

OpenOffice körs ju än så länge under Unix X11 fönstersystem, vilket innebär att man måste installera X11 också. Det är rätt segt och i mitt tycke värdelöst. NeoOffice är i grunden samma som OpenOffice, men gjort för Mac och använder Magens egen fönstermiljö.

http://www.neooffice.org/neojava/en/index.php

 

Det känns fortfarande segt (för det använder Java) och liknar ett Windows-program väl mycket, men det är ju gratis...

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pages är Apples ordbehandlare, med mer layoutfunktioner än Nisus Writer Pro. Pages har många fina ordbehandlingsfunktioner, men är man van vid Word så får man lätt intrycket att den saknar funktioner därför att de finns på andra ställen. Den har verkligen ett helt annat gränsnitt än Word, men det är samma gränsnitt som många övriga Apple program (som iWeb) så är man van vid Apples Mac program så är Pages busenkelt. Jag har Pages och klarar mig egentligen utmärkt bra med det, men det finns en brist i nuvarande version - de typografiska citationstecknen är enligt engelsk/amerikansk standard, inte svensk standard. Jag kan helt enkelt inte leva med det.

Pages ingår i iWork paketet där man även får med Keynote som är ett presentationsprogram.

Paketet kostar ett par hundra kr mer än Nisus Writer Pro.

 

Ett tips till dig (och alla andra som besväras av detta problem) är att gå in och ändra i konfigurationen.

Dokumentet AutoCorrect.plist som kan öppnas i textredigeraren reglerar hur citationstecken används, hur kapitaliseringen ser ut etc.

Gå till programmet pages i programmappen, högerklicka och välj "visa innehåll".

Sökvägen till dokumentet blir sedan:

Contents/Frameworks/SFWordProcessing.Framework/Versions/A/Resources/English.Iproj/

 

När man så öppnat dokumentet kan man klippa ut avsnittet nedan:

 

<!-- Whenever we see a ' from the keyboard, replace it with ‘ if its considered to the left or ’ if its considered to the right -->

<!-- Whenever we see a " from the keyboard, replace it with “ if its considered to the left or ” if its considered to the right -->

<key>smartQuotesString</key> <!-- Don't localize -->

<string>'‘’"“”</string> <!-- Localize. Specify a straight character, followed by a left and right version of the character. Can specify up to 5 sets of 3 characters. Any after that are ignored. German: <string>'‚‘"„“</string> -->

 

Detta tycks ha löst problemet.

 

Om man önskar använda kapitalisering i början av meningarna men blir galen på att i ständigt blir en versal kan man gå längre ner i dokumentet och ordna med detta.

 

Ett supertips som jag tyvärr inte kan ta åt mig äran för då jag själv fick hjälp av en betydligt kunnigare person.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips till dig (och alla andra som besväras av detta problem) är att gå in och ändra i konfigurationen.

Dokumentet AutoCorrect.plist som kan öppnas i textredigeraren reglerar hur citationstecken används, hur kapitaliseringen ser ut etc.

Gå till programmet pages i programmappen, högerklicka och välj "visa innehåll".

Sökvägen till dokumentet blir sedan:

Contents/Frameworks/SFWordProcessing.Framework/Versions/A/Resources/English.Iproj/

 

När man så öppnat dokumentet kan man klippa ut avsnittet nedan:

 

<!-- Whenever we see a ' from the keyboard, replace it with ‘ if its considered to the left or ’ if its considered to the right -->

<!-- Whenever we see a " from the keyboard, replace it with “ if its considered to the left or ” if its considered to the right -->

<key>smartQuotesString</key> <!-- Don't localize -->

<string>'‘’"“”</string> <!-- Localize. Specify a straight character, followed by a left and right version of the character. Can specify up to 5 sets of 3 characters. Any after that are ignored. German: <string>'‚‘"„“</string> -->

 

Detta tycks ha löst problemet.

 

Om man önskar använda kapitalisering i början av meningarna men blir galen på att i ständigt blir en versal kan man gå längre ner i dokumentet och ordna med detta.

 

Ett supertips som jag tyvärr inte kan ta åt mig äran för då jag själv fick hjälp av en betydligt kunnigare person.

 

Jag skrev för snabbt :dumstrut: . Såg att detta inte gav önskat resultat. Borde gå att fixa med lite trixande

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...