Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Brandvägg, finns det någon bättre än den inbyggda?


Gäst micke_nkpg

Rekommendera Poster

Gäst micke_nkpg

Finns det någon brandvägg liknande ZoneAlarm för mac? En brandvägg som man kan ge regler för åt båda håll.

 

För läser man vad dagens inbyggda brandvägg klara av så är den lika värdelös som den i Windows XP.

Man kan inte på något sätt sätta regler för vilka program som ska kunna kontakta nätet t.ex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

versiontracker.com är ett bra ställe att leta programvara på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
versiontracker.com är ett bra ställe att leta programvara på.
Visste inte att den platsen fanns. Dessutom verkar det som att det inte finns vettiga brandväggar till mac. :detvarintejag:

 

Någon som vet en brandvägg som det jag letar efter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att vara sån, men varför ska du ha en brandvägg som är ännu mer avancerad än den inbyggda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda ner Little Snitch så får du lite koll på vilka program som snackar med nättet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bättrar på din rubrik lite..

 

 

Använder du Router? I så fall konfigurerar du den.

 

Vilka påstår att Apples inbyggda brandvägg är undermålig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För länge sedan använde jag SunShield. Inte gratis längre...

sunShield Pro is a GUI that enables a user to configure ipfw, the interface to the packet filtering firewall that sits in the kernel. Although it is designed to be as simple as possible, giving access to (almost) full potential of ipfw2 on a single pane requires some knowledge about firewall rules. sunShield Pro however now supports rules packs, sunShield EXchange files, that apply a bunch of rules to match a typical configuration, along wiht the templates for specific services.

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/13637

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Inte för att vara sån, men varför ska du ha en brandvägg som är ännu mer avancerad än den inbyggda?
För att jag vill ha full koll, även på de program/spyware som kan kontaka nätet både in och ut. Den inbyggda brandväggen är gjord enbart för att spärra utifrån o in. Precis lika värdelös som windows egna. en bra brandvägg ska kunna spärr åt båda hållen och användaren ska själv kunna välja vad som ska komma genom och inte. Zonealarm till windows kan detta och det är gratis...

 

Vilka påstår att Apples inbyggda brandvägg är undermålig?
Bara o läsa innan till på hemsidan. Jag som trodde att mac var säkrare, på alla sätt. Men i det här fallet verkar det inte vara ett steg uppåt när man ska gå från windows till mac...

 

Och dessa NAT-brandväggar ger jag inte mycket för...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haft Mac sen Internets barndom och aldrig haft påhälsning. Och jag bor på nätet...

 

Du behöver inte oroa dig, kommer du från PC förstår jag att du har en släng av paranoja :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danne Vendel
För att jag vill ha full koll, även på de program/spyware som kan kontaka nätet både in och ut. Den inbyggda brandväggen är gjord enbart för att spärra utifrån o in. Precis lika värdelös som windows egna. en bra brandvägg ska kunna spärr åt båda hållen och användaren ska själv kunna välja vad som ska komma genom och inte. Zonealarm till windows kan detta och det är gratis...

 

Bara o läsa innan till på hemsidan. Jag som trodde att mac var säkrare, på alla sätt. Men i det här fallet verkar det inte vara ett steg uppåt när man ska gå från windows till mac...

 

Och dessa NAT-brandväggar ger jag inte mycket för...

Som tidigare sagts: Little Snitch

Och förutom versiontracker.com (som är för rögt ibland) har du macupdate.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att jag vill ha full koll, även på de program/spyware som kan kontaka nätet både in och ut. Den inbyggda brandväggen är gjord enbart för att spärra utifrån o in. Precis lika värdelös som windows egna. en bra brandvägg ska kunna spärr åt båda hållen och användaren ska själv kunna välja vad som ska komma genom och inte. Zonealarm till windows kan detta och det är gratis...

 

Bara o läsa innan till på hemsidan. Jag som trodde att mac var säkrare, på alla sätt. Men i det här fallet verkar det inte vara ett steg uppåt när man ska gå från windows till mac...

 

Och dessa NAT-brandväggar ger jag inte mycket för...

Existerar inte spyware till MacOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danne Vendel
Haft Mac sen Internets barndom och aldrig haft påhälsning. Och jag bor på nätet...

 

Du behöver inte oroa dig, kommer du från PC förstår jag att du har en släng av paranoja :D

Det handlar inte om att få påhälsning eller inte. Det handlar om att kunna konfigurera den på ett enkelt sätt. Det går i Macens egen, med det är lite pyssel. Med LittleSnitch går det inte bara innihelsicke mycket fortare. Du får också omedelbar koll på vilka program som "ringer hem" vilket Macens brandvägg inte klarar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danne Vendel

Förresten: Är det samme micke som på wF, så tjena moss här också.... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En PC-kompis berättade för mig idag om spycookies och hävdade att detta fenomen "måste" finnas till mac också. Cookies som kollar in vad man gör på nätet och skickar infon vidare samt kan kolla upp ens lösenord etc.

 

Finns detta till mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danne Vendel
En PC-kompis berättade för mig idag om spycookies och hävdade att detta fenomen "måste" finnas till mac också. Cookies som kollar in vad man gör på nätet och skickar infon vidare samt kan kolla upp ens lösenord etc.

 

Finns detta till mac?

Detta har ju inte med ämnet i tråden att göra, utan är s.k. "thread hijacking" (dvs att man helt enkelt snor en tråd, vilket anses vara dålig stil) så kan du väl starta en ny tråd och be nån moderator ta bort inlägget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Danne Vendel
Gratis motsvarighet till Little Snitch:

 

GlowWorm FW Lite

Jag kollade inte så noga förstås. Men jag tyckte nog att det såg ut som om den kostade $29,95... eller?

 

EDIT: Hittade till slut denna text:

 

The above downloads will operate in "GlowWorm FW Lite" mode until a registration code is installed. Requires Mac OS X 10.4.

 

Så: Full version: $29,95. Lite version: gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Det handlar inte om att få påhälsning eller inte. Det handlar om att kunna konfigurera den på ett enkelt sätt. Det går i Macens egen, med det är lite pyssel. Med LittleSnitch går det inte bara innihelsicke mycket fortare. Du får också omedelbar koll på vilka program som "ringer hem" vilket Macens brandvägg inte klarar.
Tack, det var detta jag var ute efter. Hittade just efter massor med sök Little snitch.

 

Macens egna klarar som sagt inte av detta, liksom inte samma sak i windows.

 

Ps. ja danne, det är samma person bakom användarnamnet ;) Håller på o ska gå över till mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade inte så noga förstås. Men jag tyckte nog att det såg ut som om den kostade $29,95... eller?

Kan vara lätt att missa :)

 

The above downloads will operate in "GlowWorm FW Lite" mode until a registration code is installed. (innan var de två olika program, nu är det "lite" så länge man inte registrerar)

 

Kan dock inte svara på vad skillnaderna är gentemot Little Snitch, men tycker att ett gratisalternativ kan vara värt att prova.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Haft Mac sen Internets barndom och aldrig haft påhälsning. Och jag bor på nätet...

 

Du behöver inte oroa dig, kommer du från PC förstår jag att du har en släng av paranoja :D

Det handlar om att jag vill ha koll även på det som finns på datrn gör. Jag vill kunna styra vad / vilket program som ska kunna skicka info från datorn. Den inbyggda kan inte dettta, då den enbart går på port mm. Den frågar dig inte varje gången ett program ska kontakta nätet om du vill det.

 

Varför snaesr du detta som paranoja? om du bor på nätet borde du veta vad det finns att göra oxå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon brandvägg liknande ZoneAlarm för mac? En brandvägg som man kan ge regler för åt båda håll.

 

För läser man vad dagens inbyggda brandvägg klara av så är den lika värdelös som den i Windows XP.

Man kan inte på något sätt sätta regler för vilka program som ska kunna kontakta nätet t.ex.

Jo, deta går med den brandvägg som finns i OSX, dock inte från det grafiska gränssnittet. Om du vill göra detta så måste du konfigurera brandväggen manuellt från Terminalen.

 

starta Terminalen, som finns i Verktygsprogram. Skriv

man ipfw

och tryck på enter, så får du upp manualen för den inbyggda brandväggen.

 

Den klarar allt du vill, plus en hel del därtill, men det kräver dock en hel del kunskap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Jo, deta går med den brandvägg som finns i OSX, dock inte från det grafiska gränssnittet. Om du vill göra detta så måste du konfigurera brandväggen manuellt från Terminalen.

 

starta Terminalen, som finns i Verktygsprogram. Skriv

man ipfw

och tryck på enter, så får du upp manualen för den inbyggda brandväggen.

 

Den klarar allt du vill, plus en hel del därtill, men det kräver dock en hel del kunskap.

Oki, men varför står då inte det på apples egna sida över features?

Finns det någon lättbegriplig manual i pdf typ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olli Ojonen

Använder ett program som heter WaterRoof, vet inte hur bra den funkar men har inte märkt några broblem ännu. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...