Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

PCI USB 2.0 funkar Windows till Mac?


iCos

Rekommendera Poster

Funkar Clas Ohlssons PCI kort USB 2.0 till min MDD dual 1.42GHz eller krävs det speciella drivrutiner? I katalogen står bara Windows omnämnd. Har läst någanstans att det ska funka men behöver mer kött på benen innan jag köper det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte ett USB 2.0 från Classe för ngt år sedan och det funkar utan några drivrutiner, men nu har dom lite olika kort från gång till gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Jag köpte ett USB 2.0 från Classe för ngt år sedan och det funkar utan några drivrutiner, men nu har dom lite olika kort från gång till gång.

 

Vilket kort var det du köpte? Just nu verkar CO bara ha ett USB-kort, och det är med VIA-chippet (varning).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket kort var det du köpte? Just nu verkar CO bara ha ett USB-kort, och det är med VIA-chippet (varning).

Jag köpte för ett år sedan på CO, med VIA-chippet och det funkade inte (MDD också). Säkrast är att köpa ett kort med NEC-chipset. Kostar inte mer, men kanske inte finns hos Clas i sjön... jag köpte mitt på komplett.se har jag för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet jag om det är VIA eller NEC chipset och vad står det för?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Hur vet jag om det är VIA eller NEC chipset och vad står det för?

 

Det är tillverkaren. Om du ser bilden på COs site ser du tydligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej...var hittar jag ett NEC kort här i stan? Såg inget på komplett.se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej...var hittar jag ett NEC kort här i stan? Såg inget på komplett.se.

Kjell o co eller Teknikmagasinet ska ha. Kanske inte alla kort är NEC, men vissa iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket kort var det du köpte? Just nu verkar CO bara ha ett USB-kort, och det är med VIA-chippet (varning).

Mitt kort heter MRT-USB2PCI-5A och jag köpte det i november 2005 tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kjell o co har Sicab och Stlab med reservation för stavning...är det någon som har erfarenhet av dessa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack :tappahakan:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag köpte ett usb2.0 -pcikort på kjell & company till min gamla powermac g4. funkar perfekt utan drivrutiner, bara att sätta i så är de klart! via funkar bra för mig, billigt också 180 kr.

 

så lägg inte mer pengar på något dyrare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
marcushedenstrom

Har köpt ett ST Lab-kort på Inet för 145 spänn. Det har NEC 720101-chip. Bör funka; extralars (forummedlem) påstod att det var nästan exakt det chippet som användes i de första Mac mini. Ska installera det på måndag.

 

Detta.

http://www.inet.se/datorkomponenter/kontro...sb-2-0/5400888/

 

 

Edit: refererade till fel forummedlem ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har köpt ett ST Lab-kort på Inet för 145 spänn. Det har NEC 720101-chip. Bör funka; allas vår Winmac påstod att det var nästan exakt det chippet som användes i de första Mac mini. Ska installera det på måndag.

 

Detta.

http://www.inet.se/datorkomponenter/kontro...sb-2-0/5400888/

145:-? på min skärm står det 76:- :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

76 spänn? Inte för mig; här står det garanterat 145 kronor. Har du kanske någon hemlig rabatt på inet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

76 spänn? Inte för mig; här står det garanterat 145 kronor. Har du kanske någon hemlig rabatt på inet?

Eller så valde jag internet butik och du vanlig butik :)

post-180-1186138858.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Eller så valde jag internet butik och du vanlig butik :)

 

Japp, så var det. Skumt att det skiljer så mycket mellan postorder och butik. Fast sen tillkommer ju frakten, och Inet ligger ju nära där jag bor så det var smidigt att titta in på vägen hem.

 

De skriver lite om prissättningarna här.

http://www.inet.se/?page=priser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt SYBA-kort med nämnda NEC-chip. Fungerar bra, efter att ha uppdaterat datorn med en USB2EHCI-drivrutin. Dock fungerar inte vila-funktionen om något är anslutet, inte ens om den är "utmatad". Ställer man datorn i vila vill den inte vakna igen, tvångsomstart krävs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

145:-? på min skärm står det 76:- :)

:tappahakan: Hur är ett så lågt pris möjligt? Snackar vi sweatshops, eller snackar vi sweatshops...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Lite updatering på mitt äverntyr med USB-kortet.

 

Det ST Lab jag köpte häromfredags fungerar till och från; tack vare drivrutinerna extralars mailade, plus den nyare versionen jag hittade på webben slipper jag kernel panics.

Dock laggar videon från min Elgato-sticka av oförklarlig anledning, och jag kan bara tro att det är pga USB-kortet. Dessutom hänger datorn sig om jag har ett USB-minne eller kameran ansluten när den går i vila.

 

Så jag har köpt ett "riktigt" mackompatibelt Belkin-kort från dustinhome. Ska installera det under kvällen; förhoppningsvis funkar det klockrent. Det är alltså ett sådant kort som enligt specifikation stödjer Mac OS X 10.2.7 och senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte mitt usb2 pci på teknikmagasinet i veckan, det första jag fick hem fungerade inte. Bytte till en annan modell i butiken med nec chips Unitek D-720101 som fungerade helt perfekt direkt i min powermac g4

 

198kr

 

/KL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Har installerat Belkin-kortet. Det har alltså exakt samma chip som det förra; NEC D720101GJ.

 

Med Belkin funkar Eyetv-stickan suveränt. Dock krashar datorn fortfarande om man har en lagringsenhet (USB-minne, kamera m.m.) inkopplad vid vila. Men såhär kanske det är med alla PCI-kort?

 

Belkinkortet behåller jag; det andra åker tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med Belkin funkar Eyetv-stickan suveränt. Dock krashar datorn fortfarande om man har en lagringsenhet (USB-minne, kamera m.m.) inkopplad vid vila. Men såhär kanske det är med alla PCI-kort?

Min beter sig lite annorlunda. Enheten som sitter i när datorn går i vila syns sedan inte när datorn väcks igen. Endast att dra ut kabeln, varpå felmeddelande om att jag matat ut på fel sätt kommer som ett brev på posten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...