Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mobilt bredband låser hela datorn?


Hagman

Rekommendera Poster

Jag har precis börjat med Mac och har ett USB-modem för 3G från Tele2. Jag har installerat deras drivrutiner enligt anvisning förutom att jag inte kunde skriva in internet.tele2.se. Detta då det inte kom upp någon ruta med texten "Please input your apn:". (vet inte om jag ev. gjort något fel då detta var det första jag någonsin installerat på en Mac.) Jag har uppdaterat till 10.4.9. och kör Safari. Mina problem är följande:

 

1. Hela datorn hänger sig och kräver "hård" avstängning d.v.s med powerknappen. Har hänt totalt tre gånger på mindre än en vecka.

 

2. Hur ser jag vilken hastighet jag har alternativt vilken signalstyrka det är?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis börjat med Mac och har ett USB-modem för 3G från Tele2. Jag har installerat deras drivrutiner enligt anvisning förutom att jag inte kunde skriva in internet.tele2.se. Detta då det inte kom upp någon ruta med texten "Please input your apn:". (vet inte om jag ev. gjort något fel då detta var det första jag någonsin installerat på en Mac.) Jag har uppdaterat till 10.4.9. och kör Safari. Mina problem är följande:

 

1. Hela datorn hänger sig och kräver "hård" avstängning d.v.s med powerknappen. Har hänt totalt tre gånger på mindre än en vecka.

 

2. Hur ser jag vilken hastighet jag har alternativt vilken signalstyrka det är?

 

För att kunna skriva in "internet.tele2.se" så måste du starta programmet HuaweiDataCardApp.app.

 

Signalstyrka och hastighet är något som vi mac användare inte behöver kunna se enligt Tele2 efter som denna möjlighet inte existerar i mac drivrutinen :(.

 

Antar att du har stängt av pinkoden...

 

Kan du surfa en viss tid innan datorn hänger sig? Mitt problem är att jag inte kan surfa mer en ca: 15 minuter (oftast mindre) innan datorn hänger sig och måste tvångsomstartas via powerknappen som du säger. Har kontaktat Tele2 men dom har tyvärr inte hört talas om problemet. Vet inte vad jag skall ta mig till. Systemet (10.4.9) är helt nytt och fräscht, inte en massa annat installerat så en konflikt borde vara utesluten (men man kan ju aldrig vara 100% säker). När jag kopplar modemet till den stationära PC:n så är allt frid och fröjd så det verkar ju inte vara något fel på själva modemet heller : / Som du förstår så söker jag febrilt efter en lösning också. Hoppas du får ordning på ditt problem snarast.

 

Mvh/Cihan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag får tacka för tipsen. Nu börjar man bli lite mera varm i kläderna när jag kört OSX i en måndad.

 

Ja nu när jag startade programmet så gick det att skriva in texten men jag vet inte vad det gör för nytta. Jag la även in programmet i programmappen. Jag får se om det kan göra någon nytta. Jag har även stängt av pinkoden. Jag brukar kunna sufra i genomsnitt 40min innan det låser sig. På min bärbara PC fungerar det bättre men någon gång har det inte gått att koppla upp sig alls men det beror nog på svajigt 3G-nät.

 

Jag har även laddat ner drivrutiner ifrån 3 men vet inte om jag vågar köra in dem. är det någon som vet om man kan använda deras drivrutiner till Tele2:s nät? Eller är det till och med exakt samma drivrutin i grunden? Det är ju exakt samma modem i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rastarallare
Jag har även laddat ner drivrutiner ifrån 3 men vet inte om jag vågar köra in dem. Är det någon som vet om man kan använda deras drivrutiner till Tele2:s nät? Eller Ãr det till och med exakt samma drivrutin i grunden? Det är ju exakt samma modem i alla fall.

 

Det är precis samma drivrutin, den är från början släppt av tillverkaren Huawei och finns att ladda ner från deras sida. Så det är nog dem man får ligga på, borde väl bli samma problem oavsett om man kör Tele2, 3 eller Telia som alla använder samma modem. Om det inte är något annat med Tele2s lösning som ställer till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kör med filerna från TRE så måste du gå in och ändra APN från data.tre.se till vad det ska vara ifyllt när du kör Tele2. Detta gör du i HuaweiDataCardApp. TRE drivrutinerna fyller i detta automatiskt.

 

Jag kör själv mobilt bredband från 3 på min Macbook. Ha rhaft det lite över en månad och det har aldrig låst datorn. Tycker det fungerar riktigt bra. Synd bara att jag inte har turbo 3G där jag använder det. Utan det det är vanlig 3G som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Hela datorn hänger sig och kräver "hård" avstängning d.v.s med powerknappen. Har hänt totalt tre gånger på mindre än en vecka.

 

Har precis skaffat mig Tele2 "Fri Surf" och upplever exakt samma sak... Är det någon som kommit på nån lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min flickvän har precis samma problem med sin Macbook Pro. Ett nyköp av dator och Tele2-abonnemang. Systemet låser hela datorn, gång på gång. Det verkar som om antalet öppna flikar i Safari och Firefox framkallar låsningen - "typ när (super)datorn har "mycket" att hålla reda på".

 

Det är även problem att starta (ringa) upp internet med modemet. Systemet verkar överbelastat eller liknande (i Mora). Om man nu kommer ut på nätet, är det trögt som sirap som aldrig vill släppa taget. Samt att man snart blir utkastad.

 

"Request timeout"

mfl.

 

Tele2 känner inte till något problem! På supporten har de aldrig hört talas om några problem med deras produkt på Mac. Ett svar var att det måste vara fel på den nya datorn och referarade till att testa produkten på en annan Mac. Om det då skulle vara fel även på den så var det inget de kunde göra åt saken ändå. De referade till att söka information på annan plats, typ hos Apple.

 

Så länge Tele2s mobila bredband inte fungerar felfritt på Mac kan man ju knappast rekommendera deras tjänst till Mac-användare.

 

Nu vet vi inte om vi skall prova att lägga in "3:s" drivrutin och prova?

 

Hoppas någon kan hjälpa oss alla med tele2-problemet? Bäst hade varit om Tele2 själva ville visa den viljan och servicen till sina kunder. Speciellt när de nu marknadsför sig så hårt för att även passa Mac-system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Nu har vi fått Tele2s mobila bredband att fungera med Macbook Pro (tror vi).

 

Vi gick helt sonika ut och installerade 3:s drivrutin till modemet Huawei E220 USB. Föjde instruktionerna noga och fick det att fungera. Det verkar som om deras drivrutin är en nyare variant än den som Tele2 förmedlar.

 

Samma drivrutin finns på Communica som verkar vara Huawei E220:s agentur. På deras sajt står det lite motsägelsefullt att denna drivrutin inte fungerar med PC-Card eller USB-adaptrar från Telia, Tele2 eller Tre. Hur detta hänger ihop vet jag inte för Tre har "samma" drivrutin samt installationsguide.

 

Första gången ut på nätet med den nya drivrutinen, var vi tvungna att gå in i Nätverk under Systeminställningen för att koppla upp/ansluta där ifrån då modemet var av någon anledning avstängt.

 

Lycka till ni andra som har problem, vi får se hur länge detta fungerar. :borstatanderna:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...