Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iTunes och extern hårddisk


Äppel

Rekommendera Poster

Går och funderar på att skaffa en extern hårddisk att lagra musik på. Har en del frågor, har letat runt här på forumet, men inte riktigt hittat svar.

 

Hur bra fungerar det att ha musiken på en extern HD och "streama"? Jag antar att Firewire är att föredra, fungerar det felfritt? Ingen stor fördröjning eller så?

 

 

Genom googlin har jag kommit fram till att det inte ska vara något problem att flytta iTunesbibliotekte till den externa disken. Vad jag funderar över är dock om det går att dela på sitt musikbibliotek. Jag skulle gärna ha de "viktigaste" låtarna på min interna hårddisk så jag kan ha dem med mig när jag är ute och reser eller tar med mig datorn till någonstans. Går dett att lösa? Klarar iTunes att hantera två bibliotek och kan det "kombinera" dem så jag får alla låtar när jag har den externa disken inkopplad?

 

Tacksam för all hjälp, vill ogärna proppa MB:ns HD full med musik, men jag vill gärna hitta en lösning med extern hårddisk som är så simidig som möjligt!!

 

 

Kanske blev mer av en programfråga, flytta gärna tråden om den hamnade olämpligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ha låtarna på en extern disk kopplade via eSATA, Firewire 400/800 eller USB2 ska inte vara några som helst problem, bara se till att disken är inkopplade så fort du kör igång iTunes så att den hittar låtarna. Jag tror sökvägen lagras i ngn sort databas så att för att iTunes ska hitta låtarna så måste sökvägen vara den kopplad innan du kör igång iTunes annars får du en massa utropstecken bredvid varje låt. Jag har själv alla mina låtar på en server som jag kör 54Mbit/s trådlöst till och det är ingen fördröjning. Kan dock vara en liten fördröjning då jag kör AirTunes till stereon.

 

Sen kan du ha 2 eller fler bibliotek i iTunes, vet dock inte om man kan kombinera dem. Men när du startar iTunes håll nere ALT så kommer den att fråga om du vill skapa ett nytt bibiliotek eller öppna ett befintligt. Men du skulle ju kunna lägga en del av låtarna på din bärbara som du kan ta med dig och ha ett bibliotek och sen när du stoppar in din bärbara disk så kan du ha ett annat bibliotek för den. Se till när du startar att hålla in ALT bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! Måste säga att jag blir imponerad, det mesta går att lösa väldigt smidigt på Mac och om inte funktionaliteten är inbyggd har alltid någon annan löst det med något fiffigt program! :D

 

Kikade lite snabbt på iTunes Library Managern, och den verkar ju precis lösa det där med att kombinera två blibliotek som jag fattar det. Uppfattade även att man kan hantera upp till två bibliotek utan att behöva betala för programmet, något som en fattig student (som dessutom behöver skrapa ihop pengar till en extern hårddisk, lagom stor och med FW) uppskattar!

 

 

Ang. eSATA: Verkar som en mycket intressant kontakt, men jag antar att det blir svårt att fixa på en MB. :P Behöver ha en Mac Pro och knöla in den på någon kortplats eller hur funkar det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt men till min MBP så verkar man kunna köpa en s.k. PCI express kort som ska passa och den ska ha eSATA. Kanske finns liknande till MB, men jag vet inte. Det börjar bli vanligt på många nya moderkort har jag sett, har själv byggt 3 datorer och alla hade det. 3 Gbit/s gör ju att det går snabbare än både firewire och USB i nuläget. Sen går det snabbt för att den får direkt access till bussen och inte genom ngt sort chipset som vanligt med USB och Firewire. Men jag är inte säker, men det kommer nog bli vanligare och vanligare, Apple borde stoppa in det på sina nya maskiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Går och funderar på att skaffa en extern hårddisk att lagra musik på. Har en del frågor, har letat runt här på forumet, men inte riktigt hittat svar.

 

Hur bra fungerar det att ha musiken på en extern HD och "streama"? Jag antar att Firewire är att föredra, fungerar det felfritt? Ingen stor fördröjning eller så?

Genom googlin har jag kommit fram till att det inte ska vara något problem att flytta iTunesbibliotekte till den externa disken. Vad jag funderar över är dock om det går att dela på sitt musikbibliotek. Jag skulle gärna ha de "viktigaste" låtarna på min interna hårddisk så jag kan ha dem med mig när jag är ute och reser eller tar med mig datorn till någonstans. Går dett att lösa? Klarar iTunes att hantera två bibliotek och kan det "kombinera" dem så jag får alla låtar när jag har den externa disken inkopplad?

 

Tacksam för all hjälp, vill ogärna proppa MB:ns HD full med musik, men jag vill gärna hitta en lösning med extern hårddisk som är så simidig som möjligt!!

Kanske blev mer av en programfråga, flytta gärna tråden om den hamnade olämpligt.

 

 

Jag gör på det sättet och det funkar perfekt , jag har aldrig märkt av något lagg eller så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej.

 

Jag kör via en extern nätverksdisk och streamar musiken via ett trådlöst nätverk till min MB. Funkar hur bra som helst och den kommer ju upp som ett separat bibliotek i iTunes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

hur lägger man till ett alias i iTunes som pekar på till sin externa hd?

Måste man ha ett konto på itunes för att få ut det mesta av programmet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma här som många andra. Har musiken på en G4 MDD och spelar upp på en iBook kopplad till stereon. Dessa maskiner kör bara 11 mbps överföring, och det funkar alltsom oftast utan problem. Dock ska man vara försiktig att ha annan nätverkstrafik igång på någon av burkarna, då hackar det ibland i musiken...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...