Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Stänga av uppstartsljudet


aistrei

Rekommendera Poster

Hej

Jag har haft pc sen okt 1996 och har väl lärt mig en del om Windows 95/98/NT4/2000/XP.

Bl.a. att man kan stänga av ljudet som kommer när Windows startar och när man stänger av Windows.

 

Kan man stänga av ljudet som kommer när Mac OS X startar? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

ja det finns 3:e partprogramvara för detta

 

är inget att rekommendera dock

 

startupsound kan vara bra att höra när man gör felsökningar

 

stäng istället av ljudet vara kväll innan du stänger av datorn så slipper du höra det, alternativt sätt datorn i vila

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
är inget att rekommendera dock

 

startupsound kan vara bra att höra när man gör felsökningar

 

Det enda Psst gör är att nolla ljudnivån. Så om du t.ex. nollställer parameter-RAMet när något inte funkar så återställs ljudet till det normala.

 

Själv har jag monterat bort högtalaren, av andra anledningar skall nämnas. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Herobix

även fast jag stänger av högtalarna, som är inkopplade via sladd så hörs ljudet från dem som är inbyggda, irriterande

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
även fast jag stänger av högtalarna, som är inkopplade via sladd så hörs ljudet från dem som är inbyggda, irriterande

 

Använder du Psst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
använder ingenting

 

Jag tror du lyckas bättre om du installerar Psst.

 

Du vet väl att det är olika ljudkontroller för de inbyggda högtalarna och externa? Så om du nollar den inbyggda kanske det hjälper, och du kan ha det så hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ny Mac-användare och har inte testat detta, men: Går det inte att ta reda på vilken fil som uppstartsljudet ligger i och byta ut det mot en tom/tyst fil?

 

Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Jag är ny Mac-användare och har inte testat detta, men: Går det inte att ta reda på vilken fil som uppstartsljudet ligger i och byta ut det mot en tom/tyst fil?

 

Nej. Av en viktig anledning. Startljudet ligger inte i Mac OS, alltså inte i operativsystemet. Du har kanske lagt märke till att startljudet hörs även om du inte har någon systeminstallation tillgänglig, och dessutom hörs startljudet sekunden efter att du trycker på startknappen. Så snabbt hade det inte gått att ladda operativsystemet.

 

Startljudet ligger i datorns fasta programvara. Alltså den mjukvara som körs innan Mac OS laddas. Här går det egentligen inte att ändra på något, utan du får gilla läget.

Som nämnt ovan; den satta ljudvolymen styr även volymen innan systemet startar, så nollar du volymen innan du stänger av slipper du höra startljudet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Tack för tipsen :ThumbsUp:

 

Jag har testat Psst och det är alldeles tyst när jag startar macen. :galetglad:

 

Från det ena till... nåt helt annat

 

Det är inte som att försöka kontakta Com Hem eller nån sån, där man ringer idag och kommer fram nästa vecka... kanske.

 

Här går det undan. Man hinner ju knappt posta så finns det svar. :respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Av en viktig anledning. Startljudet ligger inte i Mac OS, alltså inte i operativsystemet. ...

Startljudet ligger i datorns fasta programvara. ...

Aha. Då måste man vara firmware-hacker för att ändra det.

 

Ett hårdvaruhack kunde vara ett litet miniatyrrelä som sluter (kopplar in högtalarna) med några sekunders fördröjning från power on. Mycket snack och lite verkstad för min del, skulle nog aldrig ta mig tid att bygga denna modd.

 

Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag tycker det är otroligt skönt att startljudet går ut i datorns högtalare och inte på ljudutgången. Då skulle ju hela rummet skaka av boomen när den går ut i subwoofern.

 

En liten doingg tycker jag känsn tryggt; Macen funkar. :)

Fast på en del modeller är ljudet alldeles för högt jämfört med den inställda volymen tycker jag.

Och det är tur att det nollställs när man zappar PRAM, ljudet är viktigt när man felsöker. Det vore dumt om man bytte fel del i datorn bara för att nån hade hackat sönder start-ljudet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
garretblake
Nej. Av en viktig anledning. Startljudet ligger inte i Mac OS, alltså inte i operativsystemet. Du har kanske lagt märke till att startljudet hörs även om du inte har någon systeminstallation tillgänglig, och dessutom hörs startljudet sekunden efter att du trycker på startknappen. Så snabbt hade det inte gått att ladda operativsystemet.

 

Startljudet ligger i datorns fasta programvara. Alltså den mjukvara som körs innan Mac OS laddas. Här går det egentligen inte att ändra på något, utan du får gilla läget.

Som nämnt ovan; den satta ljudvolymen styr även volymen innan systemet startar, så nollar du volymen innan du stänger av slipper du höra startljudet.

 

Tack för den informationen.

Har inte haft en susning om detta utan har alltid undrat om man kan ändra startup ljudet.

Undrar bara om det finns möjlighet att lägga in ett Shut down ljud. Ni vet... som man kunde på lite äldre Macar, typ Galenskaparnas: " Hej då Macen, vi syns i morrn!"

 

Kan man göra det på nyare Macar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startupljud? Kära nån... stänger ni av era datorer? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startupljud? Kära nån... stänger ni av era datorer? ;)

Jag måste då inte min Mac vill sova med mitt ATI 9600 :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste då inte min Mac vill sova med mitt ATI 9600 :(

 

Jo det finns säkert goda anledningar, mitt utrop var lite skämtsamt. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
hanekylling

Om man inte vill stänga av ljudet helt utan bara sänka det. Går det att göra det i Psst också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom vår vanligaste dator står så till så sitter hörlurarna i nästan jämnt. Det gör att man aldrig besväras av boinggggljudet de få gånger man startar datorn. Här står datorerna i vila om ingen använder dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom vår vanligaste dator står så till så sitter hörlurarna i nästan jämnt.

 

Just det. Eller så kan man plugga in en hörlurskontakt utan hörlurar i. Som ett hårdvarulås av low-techmodell för startljudet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det. Eller så kan man plugga in en hörlurskontakt utan hörlurar i. Som ett hårdvarulås av low-techmodell för startljudet.

 

Detta fungerar inte på alla Macar. Min Mac Pro spelar upp ljudet i den interna högtalaren istället för genom sladden som sitter i högtalarutgången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gorancarlsen
Om man inte vill stänga av ljudet helt utan bara sänka det. Går det att göra det i Psst också?

 

Med Startup Sound kan du ställa ljudnivån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag har konstant hörlurarna i hörlursuttaget, men den skriker ändå... trots att jag har den där psst och ställt in den på nästan jättetyst...

Pssst funkade tills den sista uppdateringn för mig ungefär.. så lyckan var bara nån vecka eller två...

 

:tappahakan:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...