Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ny HD?


carl.

Rekommendera Poster

Hej!

 

Köpte min Macbook i vintras och är extremt nöjd. Att "hotta" upp den med 2 gb RAM var smart. Men nu börjar hårddisken bli full, och jag funderar på att skaffa större. Nu har jag 80 gb men tänkte kanske satsa på ca 200 gb.

 

Hur funkar det att byta? Är det bara vissa HD som funkar till Mac? Och hur går själva bytet till? Som jag förstått finns det ju bara en HD-plats. Vad händer med alla systemfiler osv när man byter? Kan man göra det själv?

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en extern firewiredisk, inte behöver du väl springa och släpa med allt du fyllt din disk med?

Har du backup förresten?

Din hårddisk kanske rasar i eftermiddag.. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se här

 

https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=46910

 

Jag själv har utsett komplett till leverantör när jag skall byta disk "snart".

 

http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10614

 

Själv skulle jag välja toshiba 160GB då den snurrar 5400varv

Dom har också ett prisvärt kabinett till den gamla disken, jag kan alltså ännu inte berätta om alltihopa fungerar men ett tips för att få till det smidigt med flytten bör väl vara att använda programmet SuperDuper

 

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317452

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får mer lagringsutrymme för pengarna om du köper en extern hårddisk, och dessutom slipper du öppna datorn.

 

Har du koll på vilken sorts RAM du ska ha?

 

Western Digital och Seagate har bra externa hårddiskar. LaCie har fått dåligt rykte.

 

Om du absolut måste ha en intern disk, köp då inte en Western Digital Scorpio, för den har en intern rörelsesensor som kan störa den som sitter i din MacBook.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo självklart har jag en extern HD, 250 gb med backup på alla foton, jobb osv.

 

Däremot upplever jag att 80 gb är lite om man vill ha med sig "det viktigaste" - högupplösta foton, musik och lite film när man är på resande fot.

 

Lellemars: 2,5 " Serial ATA är alltså det som gäller? Är det lätt att byta själv? Skruva upp osv?

 

Hur fungerar SuperDuper? Man gör en backup till extern hårddisk, installerar nya hårddisken i datorn och sen? OS lär ju inte starta med ny "tom" HD installerat i datorn?

 

Tack för alla snabba svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp ett firewirekabinett till den nuvarande interna disken.

Gör en backup med superduper på din nuvarande externa.

 

Sätt in en ny hårddisk i datorn, formattera den med hjälp av din Installationsskiva > Skivverktyg.

Glöm inte att formattera den i GUID partitionssystem.

 

Starta om datorn, ha den gamla hårddisken ansluten via firewire, håll ner alt vid start, och du kan välja den externa och starta upp på den. Kopiera över allt till den nya interna.

 

Det var ett alternativ, ett annat är att du installerar ett nytt fräscht system på den interna när du ändå har installationsskivan isatt.

Efter installationen låter du flyttassistenten hämta alla program och inställningar från den externa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp ett firewirekabinett till den nuvarande interna disken.

Gör en backup med superduper på din nuvarande externa.

 

Sätt in en ny hårddisk i datorn, formattera den med hjälp av din Installationsskiva > Skivverktyg.

Glöm inte att formattera den i GUID partitionssystem.

 

Starta om datorn, ha den gamla hårddisken ansluten via firewire, håll ner alt vid start, och du kan välja den externa och starta upp på den. Kopiera över allt till den nya interna.

 

Det var ett alternativ, ett annat är att du installerar ett nytt fräscht system på den interna när du ändå har installationsskivan isatt.

Efter installationen låter du flyttassistenten hämta alla program och inställningar från den externa.

 

Det där sista alternativet verkar lätt och logiskt! Kanske bör använda SuperDuper när jag gör den backupen.

 

Finns det någon begränsning i antal gånger man kan installera Mac OSx från installationsdisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Finns det någon begränsning i antal gånger man kan installera Mac OSx från installationsdisken?

 

Nej.

 

Extern disk hade jag bara valt om om jag visste att jag behövde långtidslagra enorma mängder data, som jag bara använder när jag sitter på plats med externa disken.

 

För den är väl ingen som vill bära omkring en extra hårddisk såfort man ska någonstans?

 

Och att byta hårddisk i Macbook är superenkelt. Kolla här.

http://eshop.macsales.com/tech_center/inde.../directory.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpa en ny disk och hölje så jag kan göra m den gamla disken te en 60gb fickminne ..

då gåre lätt att med som pocohontas ssa superduper , kopiera mitt oSX te nya disken sen byta ut diskarna i datorn.

 

160gb är inte så där överdrivet dyrt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...