Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

PM G4 startar ej


susy

Rekommendera Poster

PowerMac G4 1,25 system 10.2.8

 

Hej!

Nu hoppas jag att någon kan få ner min puls !

Jag stängde av G4,an i går kväll, med startknappen. Nu på morgonen försökte jag starta datorn med startknappen, men när jag släpper knappen så slocknar lampan och inget händer. Den är medvetslös ! ? Jag drog ur alla sladdar och öppnade för att försöka lukta mig till något havererat. Luktar inget, är iofs fruktansvärt förkyld. Det enda jag reagerade på är att den var otroligt dammig inuti.

Susy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du säger att den är dammig innuti så kan det vara så att någonting går varmt, då den komponenten på sätt och vis stänger av datorn för att inget ska ta skada. Prova att damsuga den försiktigt, men grundligt - Alla fläktar, kylflänsar osv...

 

Sen tror jag att det ska finnas nån typ av resetknapp på moderkortet som gör att allt blir nållställt - givetvis inte all data på disken, men det kanske någon annan vet bättre än jag...

 

Om man går lite längre så kan det vara ett minne, grafikkortet, CPUn eller nått annat som har pajat. Kolla också alla kablar till och från nätdelen, disken, moderkortet. Kolla även så att minnena och alla kort sitter där dom ska, och så att fläktarna snurrar.

 

Det är väl vad jag kan bidra med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lilla batteriet igen...det är antagligen slut, köp nytt

 

post-113-1171799299_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, batteriet var min första tanke. Jag ska prova era svar. (hoppas att det bara är batteriet)

Susy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp rätt bara :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Sen tror jag att det ska finnas nån typ av resetknapp på moderkortet som gör att allt blir nållställt - givetvis inte all data på disken, men det kanske någon annan vet bättre än jag...

495920[/snapback]

 

Huvet på spiken! När det blir såhär ska du nollställa PMU-kretsen. Knappen sitter bredvid det där batteriet.

 

1. Dra ur strömsladden ur datorn.

2. Tryck snabbt på PMU-nollställningsknappen.

3. Vänta några sekunder och kör igång datorn igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den startade! Den går och den FUNGERAR !! :pompoms:

TACK !

 

Om jag får mandat att ge er nån form av hjältestatus, i framtiden så ska det ske.

Jag tryckte på PMU reset.

 

Ska nog köpa ett batteri och dammsuga, för någon anledning måste det ju vara till

haveriet.

 

Tack för hjälpen !

Susy :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad visar Datum och Tid?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1969 och nån tid på fm.

Ställde just om tiden. Jag skulle starta Garage Band, och iconen "hoppade" 1 gång sen dött. Letade fram iLife skivan men kom på att jag varit med om det här förut, med datum/tid och program som inte vill starta. Ändrade tiden och så funkade det.

Det känns som att du har nått att tillägga ? eller ?

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska nog köpa ett batteri och dammsuga, för någon anledning måste det ju vara till

haveriet.

 

 

 

Min PM G4 behöver dammsugas varje år och då står den på ett bord. Var grymt försiktig när du dammsuger!!!! Sugslangen kan bli statisk under sugningen och kan ladda ur sig när du vidrör komponenter..... BZZZT! Död för evigt....... Det bästa är att köpa en liten flaska med tryckluft för hobbyverksamhet och blåsa bort dammet medan sugen får vara på distans.

 

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=256808

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1969 och nån tid på fm.

Ställde just om tiden. Jag skulle starta Garage Band, och iconen "hoppade" 1 gång sen dött. Letade fram iLife skivan men kom på att jag varit med om det här förut, med datum/tid och program som inte vill starta. Ändrade tiden och så funkade det.

Det känns som att du har nått att tillägga ? eller ?

Lasse

496340[/snapback]

 

 

Du kan haft "tur" som fick igång datorn, du tog sista droppen ur batteriet, så bli inte förvånad om den inte startar igen :w00t: Hade det problemet själv så jag känner igen det.

 

Tänk på att om du tillhör de som tar det säkra före det osäkra, och drar ur nätverkskabeln till datorn varje kväll, så "drar" datorn snabbare ur batteriet, för det är det som håller igång klocka och alla andra inställningar i PRAM-minnet...

 

Hade du inte märkt innan att klockan inte hängde med, eller är du kopplat mot atomuret i Tyskland så att klockan själv justarar sig?

 

 

Batteriet är väl dyrt, ligger runt hundringen, leta inte upp lågprisbatterier, det missen gjorde jag och det fungerade inte... :deppig:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

Nej jag har inte märkt att klockan sackat eller stannat. Jag är inte kopplad till det där atomuret (det vore iofs ganska coolt att slänga ur sig ibland).

Jag köper ett batteri från Macoteket ellar nån annan Macsäljare, då borde det väl bli bra ?

Tack för hjälpen !

Susy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

.. jag måste också få be och få tacka, har precis samma problem med min G4. Resetade och den startade. Det får bli nytt batteri! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Huvet på spiken! När det blir såhär ska du nollställa PMU-kretsen. Knappen sitter bredvid det där batteriet.

 

1. Dra ur strömsladden ur datorn.

2. Tryck snabbt på PMU-nollställningsknappen.

3. Vänta några sekunder och kör igång datorn igen.

Finns det någon PMU-nollställningsknapp på G4 MDD...hittar ingen. Min dator vägrar starta efter fläktbyute (120mm fläkt +slotfläkt) se tråd G4 oväsen sid 7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Finns det någon PMU-nollställningsknapp på G4 MDD...hittar ingen. Min dator vägrar starta efter fläktbyute (120mm fläkt +slotfläkt) se tråd G4 oväsen sid 7

 

Ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...