Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med Telia/SEB E-legitimation


Knug Olaf

Rekommendera Poster

Jag installerade SEB/Telia E-legitimation för någon vecka sedan. Installationen gick bra och jag gjorde ett test på Telias hemsida för att kolla att allt installerats korrekt = inga problem.

 

Nu när jag ska använda E-legitimationen fungerar det mycket dåligt. Jag har provat på csn.se och minpension.se där E-legitimationen används. Samma problem på båda. Varje gång jag klickar på en länk (ibland räcker det med att jag flyttar muspekaren) kommer ett felmeddelande.

 

post-6667-1171404909.png

 

Ibland måste jag trycka "ok" på felmeddelandet flera ggr för att komma vidare, totalt 15-20 ggr för att t.ex. kolla prognosen för min pension. Jag måste även trycka in min kod för själva E-legitimationen minst 5 ggr under tiden. Något tips på vad detta kan vara?

 

Jag har mailat supporten på csn men fick till svar att endast Windows/Explorer fungerar. På minpension.se står att Firefox/Mac OS ska fungera.

 

Jag använder Mac OS 10.4.8, Firefox 2.0.0.1 på min iMac G5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
Jag installerade SEB/Telia E-legitimation för någon vecka sedan. Installationen gick bra och jag gjorde ett test på Telias hemsida för att kolla att allt installerats korrekt = inga problem.

 

Nu när jag ska använda E-legitimationen fungerar det mycket dåligt. Jag har provat på csn.se och minpension.se där E-legitimationen används. Samma problem på båda. Varje gång jag klickar på en länk (ibland räcker det med att jag flyttar muspekaren) kommer ett felmeddelande.

 

post-6667-1171404909.png

 

 

Ibland måste jag trycka "ok" på felmeddelandet flera ggr för att komma vidare, totalt 15-20 ggr för att t.ex. kolla prognosen för min pension. Jag måste även trycka in min kod för själva E-legitimationen minst 5 ggr under tiden. Något tips på vad detta kan vara?

 

Jag har mailat supporten på csn men fick till svar att endast Windows/Explorer fungerar. På minpension.se står att Firefox/Mac OS ska fungera.

 

Jag använder Mac OS 10.4.8, Firefox 2.0.0.1 på min iMac G5.

492706[/snapback]

 

Det är inte så att du råkat ut för det klassiska felet att Firefox själv väljer certifikat, och då väljer fel - nämligen det första certifikatet. I så fall fixar du det så här: I Firefox, välj preferences, sedan fliken advanced och där under väljer du följande under "When a website requires a certificate" - "Ask me every time". Det brukar alltid vara det UNDRE certifikatet som skall användas, så är det iaf för mig på t ex Skatteverket m fl ställen.

 

PS, du måste troligen starta om Firefox efter du ändrat denna inställning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"When a website requires a certificate"  - "Ask me every time". Det brukar alltid vara det UNDRE certifikatet som skall användas, så är det iaf för mig på t ex Skatteverket m fl ställen.

 

Tack för snabbt svar, men det fungerade tyvärr inte. När jag valde det undre certifikatet (jag kan välja på två olika) kommer följande felmeddelande upp (och jag kommer inte vidare alls):

 

post-6667-1171458020.png

 

Om jag istället väljer det första (översta) certifikatet får jag det gamla vanliga felmeddelandet istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjaba, prova med Firefox 1.5.0.6 istället.Min fru har haft liknande surr med SEB men nu funkar det.Välj sedan det undre,av de två certifikaten som ploppar upp när du loggar in.

Lycka till :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos
Tjaba, prova med Firefox 1.5.0.6 istället.Min fru har haft liknande surr med SEB men nu funkar det.Välj sedan det undre,av de två certifikaten som ploppar upp när du loggar in.

Lycka till :ThumbsUp:

493099[/snapback]

 

Jag har oxå ett cert som jag skaffat via SEB, och det är alltid det undre som skall användas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Olli Ojonen

Detta hände mig igen. :irriteradtjej:(Brev till Telia)

 

Hej!

Börjar bli riktigt trött på e-leg. Måste ha det för att kunna logga in på GE-Moneybank, Apoteket och andra företag. Har installerat det 3 gånger, men efter några dagar går det inte att använda längre. Meddelandet jag får är att uppgradera. Det är här Ni har ett katastrofalt tillväga gångs sätt.

 

Har redan markerat Rosetta och laddat ner Net iD, så jag klickar OK. Se bilden (1)

 

post-18112-1184188465.png

 

Då händer följande: Se bilden (2)

 

post-18112-1184188506.png

 

Klickar även på OK här. Sen är det STOPP. Det är omöjligt att klicka på Nästa, ingenting händer.

 

Har en iMac intel 20” 2Gb internminne.

 

Blir smått irriterad eftersom det har fungerat förut. Visserligen har jag fått hålla på massa olika varianter. Har tydligen två konton 1) Ojonen 2) ojonen@comhem.se, som jag tidigare har testat i Era tester och har fungerat då. Nästa vecka är det tvärstopp igen. Vad ska jag göra och framför allt vad kan Ni göra.

 

Med vänlig hälsning

 

Olli Ojonen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Jag lider med dig, eftersom jag har samma problem, fast lite värre. Jag får det inte ens att funka öht. Jag kommer till sidan "nu ska programvaran installeras" där jag blir tillsagd att starta firefox med Rosetta. Startar om FF med Rosetta och kommer till samma ruta igen. Derefter kommer jag inte längre, för den fastnar i "kontrollerar om du redan har programvaran". Har även testat att dra hem linux-programvaran och installerat den, men det förbättrar inte saken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

Hej,

 

mitt gamla e-leg gick precis ut så jag var tvungen att göra en ny installation. Minns att det var bökigt förra gången, men efter lite funderande fick jag ihop det enligt följande metod:

 

* Starta Firefox 2.0.0.11 i Rosetta-läge (Inte 3.0-betan)

* Tag bort samtliga gamla e-leg i Firefox ("Prefs" - "Advanced" - "Encryption" - "View certificates" - "Delete")

* Kolla även att Firefox är inställt på "Ask me every time"

* Logga in på din bank och begär e-leg

* När du kommer till Telia-sidan, följ guiden tills det står att du skall starta om Firefox

* Starta om Firefox

* Gå in på Telia-sidan igen och kolla att ditt e-leg fungerar

 

Först hade jag en hel del problem innan jag fick det hela att lira, men det berodde företrädesvis på att det låg gamla certifikat kvar och spökade

 

Hoppas detta hjälper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stöter på problem. För det första har jag inge certifikat under "Dina certifikat" eller "Andra personers" heller. Det enda jag hittar ligger under utfärdare, där de ligger en hel drös med kryptisk (höhö) information. Är det några av dom jag ska ta bort?

 

Men, tänkte jag, det visar sig att jag itne har nåra certifikat. Vad bra, då testar vi. Loggar in och börjar begära och så. Så när jag kommer till fönstret som säger att man ska starta firefox med rosetta skiter jag i det och trycker på nästa. Då frågar den om jag vill installera en säkerhetsmodul. Klickar på ok varpå den säger att jag redan har den. Vad bra tänker jag, bara tuta och köra. Men nejdå, jag kommer minsanna inte vidare. Med andra ord har jag samma problem som Olli. Vad gör egentligen Telia för fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan det vara så enkelt som att du inte kör firefox under rosetta?

såg att SEB/Telia e-leg är POWERPC endast och att man måste tvinga firefox att köras via rosettan för att det ska fungera trots att firefox är ett universal program.

 

Tack och lov har jag min G4 mini kvar så jag kör e-leg på den och där fungerar det.

(fast installationen är värre än en finne i baken)

 

(så går det när man är trött och inte läser alla inlägg noggrant, det svaret hade du redan fått, sorry)

:stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om inte jag sa det. Jag har testat att köra med Rosetta, men det funkar, om möjligt, ännu sämre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia/SEB:s E-legitimation är ännu inte kompatibel med Leopard, därför fungerar det inte. Vet inte om man kanske fixat det nu, men för ett par veckor sedan var det i alla fall så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, såg inte att du körde Tiger. Glöm mitt inlägg.

Ring annars Telias egen support. CSN har nog ingen koll på detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...