Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

BOMarchiver, hur kommer man åt det?


MrGarvin

Rekommendera Poster

Inbyggt i Mac OS X finns ju ett hjälpprogram för uppackning och paketering av filer som heter BOMarchiver.

Nu undrar jag om det är någon som fördjupat sig mer i detta program. Oftast löser det ju de vanliga filhanteringarna på ett lysande sätt men jag har även råkat ut för att det försvinner från listan över program som kan öppna en fil och då måste man installera andra program. Då jag hjälper till med support på jobbet så är jag intresserad av att kunna mer om det hela.

 

Min fråga är vad detta är för program egentligen, var det ligger på datorn, hur man kommer åt det rent allmänt. Jag har inte lyckats hitta mycket på nätet om programmet märkligt nog.

 

Jag är alltså INTE intresserad av tips på andra program (väl medveten om att det finns) utan är mer nyfiken på just detta som är inbyggt men ack så dolt.

 

Någon som vet mer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Simon Grabiec

Det är ett inbyggt hjälpprogram i OS X, som alltså ingår som en komponent i operativsystemet. Det exakta namnet är BOMArchiveHelper, du hittar det i Hårddisk/System/Bibliotek/CoreServices/BOMArchiveHelper.app

 

Min erfarenhet är att när programmet inte finns som val i menyn (när du ctrl-klickar på en fil och kikar i "Öppna med...") så är det för att filen inte kan öppnas av programmet. Antingen för att filformatet inte stöds (t ex Stuffitarkiv) eller för att BOM tror att filformatet inte stöds, kanske för att det är fel i några metadata. Eftersom det inte funkar att starta programmet manuellt via sökvägen ovan är det lika bra att ändå ha ett extra program som Unarchiver eller UnrarX för dessa tillfällen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som Simon skriver så är det inte avsikten att man ska köra detta program manuellt. Då hade det legat i Verktygsmappen. Det aktiveras om du t.ex dubbelklickar på en zip-fil. Det är Finder som använder sig av BOMArchiveHelper då. Samma sak gäller om du högerklickar på en fil eller mapp, och väljer "Skapa arkiv". Då är det BOMArchiveHelper som skapar en zip-fil av det som man högerklickade på.

 

Du ska alltså inte behöva associera detta program med något. Programmet ska kunna hantera vanliga zip-filer direkt, men även t.ex GNUZip, som har ändelse gz. Det finns även andra varianter som bzip och bgz med flera. Utöver alla zip-varianterna finns även tar-filer (tar ball som de kallas i Unix).

 

Alla dessa hanteras av denna hjälpapplikation, men via Finder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Jag trodde faktiskt att den tog även stuffit-filer men det är kanske en feluppfattning från min sida. Lätt att blanda ihop vad man gör så här i efterhand :-)

 

Det kan vara därför som det inte dyker upp ja, även om jag har för mig att det hänt även med zip-filer.

 

Ok, då vet jag lite mer. Får se om jag lyckas hitta någon sajt som berättar mer i detalj också. Allmänt nyfiken på programmet. Men det verkar lika gömt på webben som i verkligheten :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm... märkligt.. Nu när jag sökte på BOMArchiveHelper så hittade jag en massa träffar. Skumt. Jag måste ha varit helt förvirrad förra gången :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...