Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Segt som sirap i MSN


Rufio

Rekommendera Poster

Som nybliven Mac-användare så har jag ett problem med upp och nedladdning i msn, det går typ i 3-5 kB/s trots att jag sitter på en 100/100 Mbit uppkoppling.

 

Upp och nedladdning funkar dock utmärkt i Shakespeer och andra program.

 

Nån som vet hur jag kan åtgärda detta? Vet att det finns andra alternativ men om nån har haft samma problem och löst detta så e det ju bra ;)

 

Har öppnat upp olika portar i routern för att säkerställa att det inte är den.

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske har igång Azureus eller liknande samtidigt? Testade skype igår med Azureus igång ovh fick askass upspeed av förklarliga skäl... :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som nybliven Mac-användare så har jag ett problem med upp och nedladdning i msn, det går typ i 3-5 kB/s trots att jag sitter på en 100/100 Mbit uppkoppling.

 

Upp och nedladdning funkar dock utmärkt i Shakespeer och andra program.

 

Nån som vet hur jag kan åtgärda detta? Vet att det finns andra alternativ men om nån har haft samma problem och löst detta så e det ju bra ;)

 

Har öppnat upp olika portar i routern för att säkerställa att det inte är den.

 

Tack på förhand

449672[/snapback]

 

 

MSN är alltid segt, spelar ingen roll att du har 100/100

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som det sagts så många gånger, överföringar via msn klienter kommer alltid vara segt, Msn är ett stängt protokoll, adium, amsn osv får gissa till sig hur det funkar, därav den dåliga öföringen. Spelar ingen roll vilken lina eller vilka inställningar som görs, det blir kasst ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kört msn på min pc, och då har jag iaf en överföring på runt 1 MB/s vilket jag inte ens kommer i närheten av. Har testat många olika klienter till olika plattformar... tro det eller ej, men msn har funkat bäst... hur sjukt det än låter. Kör jag msn i windows på min iMac (som jag installerat för vissa spel och kodning) så går det snabbare. Lite skumt, men men.

 

Ingen som har "snabb överföring"? typ över 50 kb/s iaf :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Audium och AMsn får ju gissa sig fram, men Microsoft MSN Messenger borde ju ha rätt bra speed, min e askass

451741[/snapback]

 

Det är dålig speed på MSN Messenger, vi måste ju tänka på att det är Microsoft som gjort det.

De är dåliga på att Mac optimera sina mjukvaror när det gäller hastighet och så, Microsoft på Mac går segt. De stödjer inte Universal Binary, utan det måste emuleras av Rosetta emulatorn för den som kör intel processor. Nån gång nästa år kanske Microsoft kommer ut med en bättre variant, kanske... det verkar som de jobbar lika segt som sirap med sina uppdateringar också...

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aktivera webservern i OS X, lägg filen online och skicka URLen? Det är ett fulhack i det här fallet men det fungerar. Se bara till chmod:a filen korrekt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni öppnat rätt portar i routern? Om ni inte har gjort det så kommer alla filöverföringar att gå via en server, och då går det segt. Om man har öppnat rätt portar för MSN, så får det direkt till den man skickar till, och då går det snabbare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni öppnat rätt portar i routern? Om ni inte har gjort det så kommer alla filöverföringar att gå via en server, och då går det segt. Om man har öppnat rätt portar för MSN, så får det direkt till den man skickar till, och då går det snabbare.

452245[/snapback]

 

 

Har öppnat upp portar 6891-6900. Det är väl dom rätta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har öppnat upp portar 6891-6900. Det är väl dom rätta?

452854[/snapback]

Yupp, det är portarna för filöverföring i MSN. Mer om andra portar för MSN hittar ni här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad ska man göra om det ändå går segt då???

är det microsofts msn som suger eller är det med alla det går segt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad ska man göra om det ändå går segt då???

är det microsofts msn som suger eller är det med alla det går segt?

452863[/snapback]

 

Det är msn som suger..i alla fall för mac. I win går det snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo men jag menar skulle överföringarna gå snabbare om jag bytte till adium?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har i alla fall hyfsad hastighet på filöverföringar. Jag har drygt 100 kB/s, som man kan förvänta sig, eftersom jag har 1 Mbit/s ut, och det har de flesta jag känner också. Det är ju upstreamhastigheten som brukar vara lägst, och då är det ju den hastigheten som avgör hur snabbt det går.

 

Bara för att jag har 24 Mbit/s innebär ju inte att jag får den hastigheten, eftersom polaren som skickar filen kanske bara har 1 Mbit/s ut.

 

Dock varierar det en del. Mot vissa jag känner får jag bra hastighet, och mot vissa andra suger det rejält, eller fungerar inte alls, men det beror ju inte bara på min router, utan även routern i andra änden. Så se till att alla era polare har rätt portar öppna också.

 

Om de inte har det så använder sig MSN av UPnP, och då kan det i värsta fall bli andra portar som används. Jag är iofs ingen expert på UPnP, men jag tror att portar tilldelas rätt dynamiskt då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo men för mig går det i typ 0,5-1 kb/s max

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo men för mig går det i typ 0,5-1 kb/s max

452885[/snapback]

Ja, det är ju ingen skojig hastighet direkt. Frågan är bara hur mycket det beror på aMSN eller Adium, eller om det beror på andra faktorer.

 

Själv kör jag aMSN, och får som sagt bra hastigheter mot vissa, och dålig mot andra.

Om de inte har konfigurerat sina routrar korrekt, så går alla filöverföringar via MSN-servrarna, och då går det segt även mellan mig och den jag chattar med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo men för mig går det i typ 0,5-1 kb/s max

452885[/snapback]

 

För mig har det alltid gått långsamt i adium men inte SÅ illa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa Mercury för filöverföring via MSN, för mig funkade det Scheissen-bra tidigare. Skickade runt 100KB/s för nåt år sedan. :D

 

Dock suger Mercury mycket resurser ur datorn, så använd endast när du för över filer. Annars så har jag själv dragit mig till SKype när det gäller feta filer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo men för mig går det i typ 0,5-1 kb/s max

452885[/snapback]

 

 

I feel you bro

 

Det är samma hastighet jag får leva med. Det tar 20 minuter och uppåt att ta emot en jpeg bild.

 

För ett halvår sen gick det bra ibland, men nu är det ständigt helt oanvändbart. Jag har kört utan router... ingen skillnad. Ingen verkar veta vad detta fel beror på. Det gör mig en aning frustrerad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns flera olika "lösningar" som fungerar ibland.

 

Framför allt rekommenderar jag dessa två:

 

1. Kör skype istället. Ocappade uploads, går extremt snabbt att skicka vad som.

2. Kör mercury messenger, den har förmågan att koppla direkt (om du ahr tur, funkar inte alltid).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns flera olika "lösningar" som fungerar ibland.

 

Framför allt rekommenderar jag dessa två:

 

1. Kör skype istället. Ocappade uploads, går extremt snabbt att skicka vad som.

2. Kör mercury messenger, den har förmågan att koppla direkt (om du ahr tur, funkar inte alltid).

453329[/snapback]

 

Tyvärr så har ju alla jag pratar med bara MSN. Jag testade Mercury, toppar då 3 kb/s :bla:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...