Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dåligt Apple tangentbord


Lancia

Rekommendera Poster

Så här gick det till, spillde vatten på tangentbordet, senaste USB modellen.

Det la av.

La det på torkning direkt, testade efter en vecka, fungerar inte, som om returknappen var nertryck hela tiden + andra tangenter som inte fungerade.

Skruvade isär det, många skruvar var det....

upptäcker att det är konstruerat så att vatten samlas längs ner utan att kunna rinna ut. Där oxiderar/rostar? en lackad plåt och oxid tränger in eller bildas mellan de tre plastfolierna som styr tangenterna.

tog isär och gjorde ren med elektronikrengöring, det var mycket oxid på folien.

lackade plåten för att stoppa oxiden.

Skruvade ihop, och det fungerar nästan, vänstra ctrl, alt och kommand har lagt av troligvis för mycket oxid som förstört folien, men det går att använda med knapparna till höger.

Tycker det är en väldigt dålig konstruktion, tangentbordet samlar skräp som syns tydligt, är känsligt för vatten, och oxiderar.

Näst tangentbordsköp blir ett 3-parts hoppas de är bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här gick det till, spillde vatten på tangentbordet, senaste USB modellen.

Det la av.

409720[/snapback]

 

För det första, det är inte meningen att man ska spilla vätska i sina tangentbord... Så det är inte dåligt för att det inte höll, det är ju förståeligt..

 

det är som jag skulle säga, Asså den här Peugeot 206 suger!! För det första stannade motorn o. körde fast när jag körde i 1.5meters högt vatten, som var saltvatten dessutom.. sedan torka jag den i en månad, funkade fortfarande inte... och sen började skiten rosta?.. :huh:

 

Om du ska ha ett tangentbord me dig i badet köp då ett sådant.. som ska hålla vid "tvättmaskinstvätt" :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mycket man inte ska som händer ändå...

Tangetbord behöver göras ren ibland, om konstruktionen är så att det riskerar att rinna ner vatten vid rengöring som orsakar oxid så är den felaktig.

Är det en dålig konstruktion så är det. Står det Apple på loggan så måste det var bra grejor.

Inget av de Apple tangetbord som jag haft förut har lagt av, fast ungarna spillt och smulat ner dessa.

Att göra en jämförelse med en Peugeot 206 tycker jag inte är helt OK.

Jämför istället med ett topplock som på första Saab 99 där den oxiderade fast vid blocket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När vi nu var inne på frågan med trådlöst tangentbord.. Jag har ett Apple wireless keyboard.. Funkar helt ok.. Dock med det störande momentet att i princip varje gång jag startar upp så har tangentbordet ingen kontakt.. Jag måste alltid dra ut min blåtands adapter ur macen å sen sätta in den igen.. Och först då kopplar de ihop.. Nån som har en susning om varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här gick det till, spillde vatten på tangentbordet, senaste USB modellen.

Det la av.

La det på torkning direkt,

409720[/snapback]

Den första åtgärden är ju naturligtvis att skaka ur allt vatten ur alla möjliga vinklar och SEDAN lägga på torkning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den första åtgärden är ju naturligtvis att skaka ur allt vatten ur alla möjliga vinklar och SEDAN lägga på torkning.

Ja det gjordes också, men genom att det finns tre lager plastfolie utan förslutning som ligger med kanten i lägsta punkten så hjälper inte det. Vattnet sugs upp direkt mellan dessa, metallplåten under gör att det oxiderar.

Det hade räckt om folierna vore täta, limmade eller så.

Jag tycker att det är en skitkonstruktion, inget tangetbord som Apple gjord förut är så dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

Hade det varit jag (och jag har gjort samma sak med ett apple tangentbord, modell svart usb.) Så skruvade jag isär det på engång och lät det torka... nu fungerar det som en klocka igen och ingenting har oxiderat. som bonus så är det mycket renare också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mycket man inte ska som händer ändå...

Tangetbord behöver göras ren ibland, om konstruktionen är så att det riskerar att rinna ner vatten vid rengöring som orsakar oxid så är den felaktig.

409745[/snapback]

 

Står det i manualen att man ska rengöra det me rikligt med vatten?

För OM det står så, då är det ju felaktigt, men skulle det inte stå så är inte den felaktig, det är du som "brutit" mot deras "manual"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Björn Nordström

Spillde kaffe en gång i tangetbordet, men det fungerde ändå. Tänkte ändå att det var kanske bästa att spola rent det under rinnande vatten :pompoms: ingen bra idé…

 

Monterade isär eländet (många skruvar som sagt var) och delade på de tunna plastfilmerna (det är där problemet sitter) och torkade med hårfön. Och vojjla sade greven (ty han behärska även franska), det fungerade igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*suck*

409804[/snapback]

Instämmer.

Eller som jag brukar säga till mig själv när jag klantat mig, "är hövvet dummt får kröppen/plånboken lida".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog tycker jag den här tråden har en viss löjlighets-faktor. Alltså, det finns skyddade tangentbord för miljöer där stora mängder damm, vatten och liknande mer industriella miljöer förekommer. Dessa tangentbord är inplastade med gummiytor (ingummade kanske man säger då? :) )... Så skaffa dig ett sådant.

 

Man ska ej förtära drycker eller mat nära datorn, att människor gör det ändå är inte datortillverkarnas fel. De talar om att att man ska skydda deras grejjor, står i handboken. Aktas för stark värme, stark kyla, starkt solljus, och fukt, vätska.

 

Ska man rengöra tangentbordet ska man rengöra med en torr trasa, typ mikrofiber duk.

Om man nu har svåra fettfläckar så kanske man lär sig att tvätta händerna innan man använder ett tangentbord. Har man grisat ner ett tangentbord så kraftigt så det ej går bort med torr trasa, då bör man tänka igenom hur man lever sitt liv. Men en *mycket lätt* fuktad trasa med ljummet vatten, ej lösningsmedel, brukar fungera.

 

Hälsar

R

 

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min 4-årige son hällde kaffe i mitt trådlösa tangenbord. Förgrömmade onge! Jag insåg dock min egen klantighet att ställa kaffe i närheten av tangentbordet. Straffet för denna klantighet blev att jag köpte ett nytt tangentbord. Det fungerar utmärkt. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min tv brukar alltid gå sönder när jag badar med den i badkaret...

 

jävla dålig kvalle på den alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har spillt på mitt tangis (logitech s510) två gånger nu, saft och läsk och hällde bara ur och 'blåste' lite på det och det funkar prima :D

Några tangeneter är lite sega bara...nedrans socker :P

 

Kan för övrigt rekomendera detta tangentbord, älskar det :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spillde rödvin (dyrt sådant) över alla mina femtioelva fjärrkontroller som låg framme på bordet, + att vi hade en vit rätt "långhårig" ny matta på golvet.

 

 

Alla fjärrisarna fungerade efter isärtagning och sköljning med kallt vatten, därefter torkning.

Mattan har fortfarande en fläck, har inte ids lämna in den för kemtvätt... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elektricitet och vatten är ingen bra kombination. :armskeptisk: Bäst är att låta vattenglas, kaffe- och temuggar stå på behörigt avstånd från sin kära hemelektronik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elektricitet och vatten är ingen bra kombination. :armskeptisk: Bäst är att låta vattenglas, kaffe- och temuggar stå på behörigt avstånd från sin kära hemelektronik.

418163[/snapback]

Håller med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

spillde sämsta tänkbara... en skvätt läsk på min powerbook 12" för en par år sedan och försökteverkligen på de flesta sätt regöra men det tog forever att en få det tangentbordet att inte klibba... usch! värsta sorten och jag lärde mig att vätska i samband med tangentbord e skitdumt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt reagerat på att Apples tangentbord är som en avlång skål. Även om drycker är tio mil bort så återstår det biologiska avskrapet från fingrarna och dammet i luften. Allt grums lägger sig i denna skål, förr eller senare. Å andra sidan verkar det vara löst ihopfogat via tre insexskruvar, så det går nog att rengöra tämligen enkelt.

 

Förr sades det att man kunde köra ett skitigt tangentbord i diskmaskinen. Gäller inte längre, va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...