Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Startvägran -- kernel panic? -- hjälp!


nkf

Rekommendera Poster

Hej alla mac-experter. Jag har en gammal G3 på jobbet (blådåre) som har börjat krångla. OS är Panther (10.3-nånting). Den hängde sig när jag satt med Photoshop (vilket har hänt tidigare), så jag drog igång en omstart. Detta brukar funka, och göra det fritt fram att köra igen. Men då lyckades den inte få igång OSX. Svart ruta och budskapet "you need to restart your computer". När jag följer den uppmaningen kommer jag tillbaka till samma budskap. Och det där blir ju ganska trist i längden.

 

restart.jpg

 

Jag sökte på här på forumet och det mesta verkade peka på problem med RAM-minne. Plockade ut alla minnesbrickorna (128+128+256+256) och började prova mig fram. När jag bara hade originalminnet (Apple 128) gick datorn igång! Plockade ut dom viktigaste filerna via USB och bestämde mig för att gå vidare genom att testa dom andra minnena ett i taget.

 

Och här kommer det sura: nu får jag inte ens igång den med bara originalminnet! Det är ständig repeat på "you need to restart your computer" som gäller. Vad ska man hitta på?

 

Jag har en version av Panther hemma, men är osäker på om det är samma. Kan man försöka starta från den på något sätt. G3:an saknar helt startdiskar och sådant.

 

Ett stort hjälp! till alla mac-proffs här på sidan. Om jag inte får igång burken så blir jag förmodligen dömd till en framtid med pc och windows...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniel_hejhopp
Jag har en version av Panther hemma, men är osäker på om det är samma. Kan man försöka starta från den på något sätt. G3:an saknar helt startdiskar och sådant.

408691[/snapback]

 

Du kan starta från skivan om du håller inne "C" när datorn startas. Det spelar ingen roll vilket operativsystem som ligger på hårddisken då, eftersom alla filer läses från skivan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel! En hjälte från Mölnlycke. Tack för ditt svar.

 

Är start från skiva alltså det smartaste jag kan göra som nästa steg?

Det får bli imorgon -- har inte mitt Panther här (smart, eller hur).

En fråga: hur gör jag med RAM-minnena? Jag har plockat ut allihop

nu för att testa dom en i taget. Ska jag dundra in allihop när jag försöker

starta från skiva?

 

Det som gör mig så förvirrad är ju att den gick igång en gång, när jag bara

hade en RAM-bricka i. Strange.

 

Schysst Miles-bild. Fast den här tråden känns mer blues än jazz.

 

Tack igen. Verkligen. Alla idéer mottages tacksamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniel_hejhopp

Hehe, tack för elogerna! :lol:

Jag skulle börja med att reparera skivan (görs i skivverktyg när du startar från skivan). Då kommer du att få reda på ifall det är hårddisken som är trasig. Dessvärre verkar det som att det är fel på själv moderkortet eftersom inget av ram-minnerna fungerar. Att alla dina ram-minnen slutar fungera samtidigt är löjligt osannolikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh nej, merde. Jag ser inte fram emot pc på jobbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fortsätter i den här tråden som en ensam idiot, och hoppas att någon vis kommer förbi.

 

Lyckades nyss få igång datorn med hjälp av säker start (shift), vilket jag naturligtvis borde ha testat för länge sen. Kanske skulle den här tråden in i "Jag är inte nybörjare på mac, men idiot".

 

Sen reparerade jag skivbehörigheter, stängde ner, satte i resten av mitt RAM, och nu funkar den.

 

Kan Daniel eller någon annan 1) berätta vad jag egentligen gjorde med den där skivbehörighetsgrejen, och 2) om jag borde vidta någon annan åtgärd?

 

Tacksam för hjälp, känner mig rätt okunnig och famlande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi andra funderar en stund till.... :fundersam: :fundersam:

 

min gissning är att det låter mer som ett korrupt system som du hade från

början än något med hårdvaran....

 

Att starta systemet från CD/DVD:n fungerar alltid som Daniel skrev åvan...

 

hade hårddisken varit skadad som vi trodde ett tag... så hade det varit Knepigare

att laga felet... då den skadade delen måste isoleras.... och då krävs det ju att du formaterar om den... och då är ju första frågan om du hunnit gjort back up innan

 

att leta efter skadade sektorer på HD:n gör inte skivkontroll....

 

nu får andra ta vid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, sant. Felaktiga behörigheter ska inte leda till kernel panic. Är det fel på hårddisken krävs det mer än att man reparerar behörigheter för att det ska fungera igen, antingen reparerar hårddisken mjukvarumässigt eller byter ut den. Fel på minnet passar in i felbeskrivningen, men som daniel_hejhopp skrev så är det så fruktansvärt osannolikt att alla minnesmoduler skulle gå sönder samtidigt att det bara inte kan vara så. (Ta i trä..) Logikkortet känns alltså som den mest troliga kandidaten.

 

Kör Apple Hardware Test från skivan som följde med datorn, gör det med alla minnesmoduler i datorn och kör det långa testet. Gör det många gånger, helst under en hel dag. (Eller tills du hittar (ett) fel.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först: stort tack för hjälpen. Det här forumet är grymt.

 

Sen: G3:an går fint just nu. Jag skriver till exempel det här på den.

Kan det vara så att den säkra starten räckte?

 

Har ingen Hardware test cd till G3, men kanske till datorn hemma

(PB G4). Kan man i så fall köra den -- är det samma skiva, eller

är det olika för olika modeller?

 

Som sagt, burken går fint nu, men jag vill ju gärna försäkra mig,

i den utsträckning det är möjligt, om att den inte lägger ner igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan starta i "verbose mode" och då får man se hur startprocessen löper och hur allt laddas samt, vilket är det viktigaste, var det skiter sig och datorn säger "sorry, we are hanging here..."

Kan hjälpa till vid felsökande (ibland) - även om det ofta stannar på olika ställen på grund av minnesmoduler :-)

(Oxid syns nästan inte men är ett sattyg)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Verbose mode". Det låter grymt avancerat. Är det från panther-cd:n.

Eller är det nån annan expert-move man ska kunna.

 

10.000 kr-frågan: burken funkar igen, ska jag hitta på något eller låta

sovande hundar sova, eller vad det nu heter.

 

Alltså jag har inte tio tusen spänn. Men ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En märklig historia....

skulle jag vara drabbat.... installerar jag ett nytt system och tar bort det

gamla.... eftersom jag inte vet orsaken till felet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...