Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook problem!


jastwo

Rekommendera Poster

Sen igår har min macbook helt plötsligt och utan förvarning stängt av sig..bara dött helt enkelt. Ringde supporten runt 3 idag och installerade de senaste uppdateringarna och sånt. Den funkade bra tills för en halvtime sen när den dog igen. Saken är att jag inte kan starta upp den direkt utan måste vänta några minuter innan. Detta är sjukt irriterande och hoppas at nån har ett svar på mitt problem, undviker gärna att skicka tillbaka den till apple då jag hade problem med den första macen jag fick och var tvungen att byta den..har jag sån otur att jag måste byta denna också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är temperaturarna på Macbooken?

Om maskinen blir för varm kan CPU'n stänga sig av sjelv. För at detta skal skje på en Macbook skal maskinen bli veldigt varm! För det skal viftan gå nästan som en flygmotor. Har du inte lagt merke til det, är nog inte problemet av den sorten. Andre ting kan ju ochså intreffa, overuphetning av andra ting. Et annat problem kunne jo varit at viftan inte kjör godt nog.

Om dom här problemen fortsättar är det ingenting du kan gjöra sjelv. Du måste levera inn Macbooken. Tråkigt at någon skal ha det så här. :(

Min fungerar perfekt.

 

Edit,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du läser på

http://www.macfixit.com/

så finns det en artikel om Macbook och deras plötsliga avstängningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min MacBook 1.83 Ghz fick också detta irriterande problem "random shutdowns". För mig stängde den av sig oberoende ifall jag körde med batteri eller utan. Den kunde stänga av sig när som helst och när jag försökte starta upp den igen kunde den stänga av sig en 5 ggr i rad under uppstartsprocessen. Det verkade inte ha något med mjukvara att göra eftersom den även kunde stänga av sig i Windows (Boot Camp). Nu har jag sänt iväg min...

 

Jag rekommenderar dig att söka på nätet om "random shutdowns"... verkar vara ett stort problem. En kille (minns inte var) gav ett tips om att det hjälper ifall man i systeminställningarna och strömspararen stängar av vila för datorn samt för hårdisken. Jag testade detta strax innan jag skickade iväg min och det verkade hjälpa lite... men trots det stängde den av sig. Så nu är den påväg och jag hoppas att jag får en "frisk" MacBook tillbaka...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan snart skriva en bok om macbookens problem.

 

Tangentbord

Fläkt/värme/missljud

stänger av sig

 

Skärper Apple inte kvalitetskontrollen ..... säger det igen, det är ofattbart. När man just också bara har en HAND full olika datormodeller...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för svaren, ska läsa lite på macfixit och se om jag hittar nått där. Stänger den av sig nått mer idag så kommer jag att ringa supporten och antagligen skicka tillbaka den, då får dom fan bjussa på en nano eftersom det isåfall är andra gången jag är tvungen att skicka tillbaka en mac. Som att jag inte behöver datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple är verkligen ett skitmärke vad gäller kvalitén. Vad betalar man premium för? Inte fan är det hårdvaran iaf. Vad spelar innovation och design för roll om skräpet inte håller? Missfärgningar, värme/fläkt, tjutande, pipande, muande, avstängningar. Ska dom hålla på låga produktionskostnader och svajjig kvalitét så bör dom sänka sin priser. Synd att man är hooked på deras OS. Annars hade jag köpt en Thinkpad istället. Skärpning Apple. Jag rekommenderar inte deras bärbara till någon längre!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syrrans MacBook startar inte, kan det ha med ovanstående att göra eller?

 

Hon stängde av den i eftermiddag och efter det startar den inte igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tubular, plocka ut batteriet, prova starta.

funkr det inte,

 

plockar ur batteriet , håll inne powerknappen 10sec.

sätt ihop

 

om inte, plocka ur batteri +ram sätt ihop o starta den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att Macbook stänger ner sig är ett fel på tempsensorn på moderkortet enligt MacFixit idag. Lämna in datorn till Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här var demprimerande läsning...har precis beställt en Macbook (den minsta) och längtar mkt...Men blir orolig när jag läser om alla problem! Får intrycket att Macbooken är extra problemfylld? Stämmer detta verkligen?

:fundersam:

 

/Anna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här var demprimerande läsning...har precis beställt en Macbook (den minsta) och längtar mkt...Men blir orolig när jag läser om alla problem! Får intrycket att Macbooken är extra problemfylld? Stämmer detta verkligen?

:fundersam:

 

/Anna

395772[/snapback]

 

 

Alla Macbook är inte problematiska, de första som kom ut verkar vara de som drabbats mest.

Förhoppningsvis kommer du att bli nöjd med din..

Håller helt med dig om att det kan kännas lite kymigt, skulle själv bytt ut min iBook, men väntat med att investera i en ny Macbook just för att komma förbi barnsjukdomarna.

De bör vara lösta nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så då kanske jag kan vara lugn (are) i alla fall...när kom Macbooken egentligen? Med tanke på barnsjukdomarna...

 

/Anna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

asså om ni är ovissa kan ni vänta så kan jag posta en tråd här om nåra veckor. jag var också orolig me behövde verkligen en så jag köpte.

 

o jag e FETT NÖJD :bultandehjarta: inte haft några problem hitils... den stängde av sig engång o jag plocka ur batteriet så starta den..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det var i Maj de första började säljas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

asså om ni är ovissa kan ni vänta så kan jag posta en tråd här om nåra veckor. jag var också orolig me behövde verkligen en så jag köpte.

 

o jag e FETT NÖJD :bultandehjarta: inte haft några problem hitils... den stängde av sig engång o jag plocka ur batteriet så starta den..

395780[/snapback]

 

Den ska inte stänga av sig en gång. Det kan ju tyda på mysigt hårdvarufel som ligger och väntar. :kaffe::pompoms:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissningsvis är det en mindre serie av Macbook som har detta knepiga "plötslig avstängning" och Apple gör nu allt för att rätta till dessa datorer

 

post-113-1157604527.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissningsvis är det en mindre serie av Macbook som har detta knepiga "plötslig avstängning" och Apple gör nu allt för att rätta till dessa datorer

396457[/snapback]

 

Ja, jag har då rakt inte råkat ut för någon plötslig avstängning av min MacBook... :)

 

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Råkade för första gången ut för detta för ett par veckor sedan. Jag gjorde de saker man kunde göra, enligt Apple, för att se att det var ett hårdvarufel.

 

Kontatade dem i fredags och sa som de var, det var inget som helst krångel. Jag fick ett ärendenummer så jag ska sticka förbi med datorn till MacForum här i stan under veckan.

 

En fråga: Kommer de att vara tvungna att göra en ominstallation av systemet? Skall jag göra en komplett backup innan jag lämnar in den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Råkade för första gången ut för detta för ett par veckor sedan. Jag gjorde de saker man kunde göra, enligt Apple, för att se att det var ett hårdvarufel.

 

Kontatade dem i fredags och sa som de var, det var inget som helst krångel. Jag fick ett ärendenummer så jag ska sticka förbi med datorn till MacForum här i stan under veckan.

 

En fråga: Kommer de att vara tvungna att göra en ominstallation av systemet? Skall jag göra en komplett backup innan jag lämnar in den?

397837[/snapback]

gör backup om du vill ha kvar de du har ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Backup ska man alltid se till att få gjort innan man lämnar ifrån sig en dator. :yeahbaby:

Om du har något du vill behålla på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hm asså ska jag ha i orginalminnena eller mina köpa 3e partsminnen i ?

mina har 1.8V , vet något vad macbookens minnen har i V ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till alla som har problem, tänk på när ni kör med nätsladd så bör ni koppla ur ert batteri, enligt AppleSupport!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hm asså ska jag ha i orginalminnena eller mina köpa 3e partsminnen i ?

mina har 1.8V , vet något vad macbookens minnen har i V ?

397870[/snapback]

 

Detta skulle jag också gärna vilja veta, hade tänkt att sticka och lämna in den innan skolan imorgon. Kan man lämna sina köpta minnen i?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den börjadde fukka igen och kontatade supporten idag, fick lite tips om hur jag kunde göra men efter ett tag så dog den igen..jävla otur..iaf så lämnar jag in den på lagning imorrn förhoppningsvis och hoppas på att de löser problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...