Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken effekt ger mer RAM-minne


funkass

Rekommendera Poster

Vilka blir fördelarna om jag installerar 1 gig extra ram på min imac som för närvarande har 512mb.

 

Tack i förhand

 

 

Ändrade din rubrik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Mer minne låter dig köra fler och tyngre program samtidigt utan att det virtuella minnet måste användas där minne växlas in och ut från hårddisken. Det beror helt på vad du pysslar med på datorn.

 

Adobe CS-sviten igång med både Indesign, illustrator och Photoshop samtidigt kommer att vara väldigt segt med 512 MB och först vid 1,5 - 2 GB internminne fungera utan att behöva växla till hårddisk. Förutsatt att du inte laddar in för många och för tunga dokument samtidigt.

 

Kör du bara surf och e-post är det inga problem med 512 MB.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer minne låter dig köra fler och tyngre program samtidigt utan att det virtuella minnet måste användas där minne växlas in och ut från hårddisken. Det beror helt på vad du pysslar med på datorn.

 

Adobe CS-sviten igång med både Indesign, illustrator och Photoshop samtidigt kommer att vara väldigt segt med 512 MB och först vid 1,5 - 2 GB internminne fungera utan att behöva växla till hårddisk. Förutsatt att du inte laddar in för många och för tunga dokument samtidigt.

 

Kör du bara surf och e-post är det inga problem med 512 MB.

 

//Thomas

392912[/snapback]

Jag har 1,5 GB RAM på min dator, och just nu surfar jag bara. Ändå visar aktivitetskontrollen att det virtuella minnet är på nästan 4 GB, och det verkar aktivt eftersom siffran förändras. Vad beror detta på om det stämmer, det du skriver?

 

Se bifogad skärmdump.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det som visas som Virtuellt minne är den sammanlagda mängden minne varje program (process egentligen) begär och tror sig ha tillgång till. Sedan är det en annan femma vad som används och det är det som räknas till det aktiva minnet. Det inaktiva minnet är utnyttjat minne (dvs innehåller relevant information för programmen) som inte använts på ett tag och som står i tur att skyfflas till disk när behovet kommer. Det residenta minnet är delar av OS X kernel som aldrig får hamna på disk. Eller ja, det vore kanske möjligt om vi accepterade en skenande hårddisk och kanske tusenfaldig prestandaförlust. :)

 

Den viktiga är siffrorna vid sidor in/ut. In är minne som lästs in. Inte nödvändigtvis från hårddisken men även från andra delar av minnet. Det värdet kommer att öka hela tiden och är normalt. Däremot är sidor ut viktigt att hålla koll på för det innebär att det virtuella minnet har plockat från polen av inaktivt minne och skyfflat till disk. Alltså räcket inte de fysiska minnet till för alla program och dokument.

 

En sida är 4 kilobyte. Själv har jag just nu 345.576 sidor UT vilket motsvarar över 1,3 gigabyte data som godtyckligt (knappast 1,3 GB i en fin, lång rad) skrivits till hårddisken i stötar om 4kB. Det skulle man kunna räkna om till en tidsförlust!

:byrakrat:

 

Upplever man att datorn bli långsam efter långa arbetspass är det ganska effektivt att logga ut och in igen. Program läcker minne hela tiden och detta nollställs då. Kerneln läcker inte mycket men den kräver förstås en omstart för att nollställas.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Nej det där är förvirrande...

 

"Virtuellt minne" där står för den mängd virtuellt minne ett program har tilldelat sig. Det är alltså varken fråga om virtuellt minne på harddisken eller fysiskt minne i RAM, utan ett virtuellt (i ordets ursprungliga bemärkelse) minne.

 

Vad du ska titta på är pagein/out (sidor in/ut), vilket du har väldigt bra. Om du har väldigt många "sidor ut", nästan lika många som in, då är det dåligt med minne. Men du har inga sidor ut, vilket innebär att du har alldeles lagom med minne :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Nej det där är förvirrande...

 

"Virtuellt minne" där står för den mängd virtuellt minne ett program har tilldelat sig. Det är alltså varken fråga om virtuellt minne på harddisken eller fysiskt minne i RAM, utan ett virtuellt (i ordets ursprungliga bemärkelse) minne.

393009[/snapback]

 

Bra, rätt ska vara rätt! Jag skrev "reserverat på hårddisk" när ingenting egentligen reserveras utan OS X betraktar allt ledigt utrymme på hårddisken som tillgänglig för växlingen.

 

Det är därför det kan bli problem när hårdisken börjar bli full. Virtuellt minne på 4 GB men bara 1 GB ledigt på hårddisken. Vad händer när OS X behöver skyffla ut 1,1 GB?

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bugar för dessa förklaringar, som utan tvekan grundar sig på omfattande kunskaper. Då kan jag andas ut vad gäller mitt RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

"Omfattande kunskaper"... det är väl lite av en överdrift tycker jag :blushing:

 

Men kul att stå till tjänst :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...