Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Airport Med Mac och PC samtidigt?


bapdelabap

Rekommendera Poster

Hejsaaaaaan. Installerat ett Airport Extreme kort på min Powerbook. Funkar finfint. Men hur gör jag när jag sedan vill samtidigt köra min sambos XP PC på min Airport Extreme Basstation? Please help meeeeeeeeeee.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsaaaaaan. Installerat ett Airport Extreme kort på min Powerbook. Funkar finfint. Men hur gör jag när jag sedan vill samtidigt köra min sambos XP PC på min Airport Extreme Basstation? Please help meeeeeeeeeee.

380663[/snapback]

Det ska väl gå, om du har hårdvara i XP-maskinen som stödjer 802.11b eller g. Dock finns det en bugg i XP, som gör att XP ofta tappar kontakten med basstationer, och det är inte heller helt lätt att konfigurera upp det så att det fungerar, men det har inte med din AirPort basstation att göra, utan hur trassligt XP är.

 

Tyvärr har jag ingen XP-burk i närheten nu, så jag kan inte kolla hur man gör. Jag har inte allt det i huvudet tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Om du aktiverat WEP-kryptering i basstationen behöver korkade Windows WEP-nyckeln i hexadecimal form.

För att få fram den nyckeln, gör så här:

 

1) På Macen, gå in i Airport Administratörsverktyg som finns mappen Verktygsprogram i programmappen.

2) Gå in i inställningarna för din basstation

3) Ur menyn "basstation" väljer du "Likvärdigt nätverkslösenord"

4) Skriv ner alla dessa knäppa tecken på en lapp. Det kan bara var 0-9 samt A-F, inte några andra bokstäver.

 

Denna 26 tecken långa kod ska du skriva när Windows frågar efter lösenordet, och du ska skriva den med förbundna ögon, två gånger likadant, annars får du skriva om den. (det är inget skämt!)

 

Och så undrar folk varför det finns så många öppna trådlösa nätverk...

 

Om du inte vill skriva med förbundna ögon, skriv koden i notepad och klistra in den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tack Jonte, installerade XP för några dagar sen på min nya Mac Book och grejade inte att koppla upp mig mot mitt nätverk. Nu funkar det perfekt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Okaj! Men jag har ett slutet nät och behöver nätverkskortets (Pcn's) för att lägga in i behörighetsstyrningen, hur hittar man det?? XP är ju inte särskilt logiskt...

 

:skondans:

 

Om du aktiverat WEP-kryptering i basstationen behöver korkade Windows WEP-nyckeln i hexadecimal form.

För att få fram den nyckeln, gör så här:

 

1) På Macen, gå in i Airport Administratörsverktyg som finns mappen Verktygsprogram i programmappen.

2) Gå in i inställningarna för din basstation

3) Ur menyn "basstation" väljer du "Likvärdigt nätverkslösenord"

4) Skriv ner alla dessa knäppa tecken på en lapp. Det kan bara var 0-9 samt A-F, inte några andra bokstäver.

 

Denna 26 tecken långa kod ska du skriva när Windows frågar efter lösenordet, och du ska skriva den med förbundna ögon, två gånger likadant, annars får du skriva om den. (det är inget skämt!)

 

Och så undrar folk varför det finns så många öppna trådlösa nätverk...

 

Om du inte vill skriva med förbundna ögon, skriv koden i notepad och klistra in den.

389209[/snapback]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okaj! Men jag har ett slutet nät och behöver nätverkskortets (Pcn's) för att lägga in i behörighetsstyrningen, hur hittar man det?? XP är ju inte särskilt logiskt...

448474[/snapback]

Nej, det är ju tyvärr inte så logiskt. Jag tror att det bästa sättet är att starta Kommandotolken (som är Windows motsvarighet till Terminalen), och där skriva:

ipconfig /all

 

Observera att det ska vara mellanslag mellan ipconfig och snedstrecket.

Då får du en massa information, däribland MAC-adressen, som ibland även kallas hårdvaruadress eller hardware address.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag pillat in uppgiften i airportkonfigurationen, men nu är det för många väggar i vägen.... Men annars fungerar det perfekt!

 

Tack!

 

Nej, det är ju tyvärr inte så logiskt. Jag tror att det bästa sättet är att starta Kommandotolken (som är Windows motsvarighet till Terminalen), och där skriva:

ipconfig /all

 

Observera att det ska vara mellanslag mellan ipconfig och snedstrecket.

Då får du en massa information, däribland MAC-adressen, som ibland även kallas hårdvaruadress eller hardware address.

448480[/snapback]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...