Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Jabra BT620 + Nokia N80


Mizhou

Rekommendera Poster

Jag är lite sugen på Jabras nya stereoheadset BT620. De går att parkoppla med två andra enheter, förutsatt att de använder olika Bluetooth-profiler. Jag har ingen bärbar musikspelare med BT :(

Jag har bara en iPod Shuffle, så det är uteslutet.

 

Då återstår mobil och dator. Jag skulle alltså vilja parkoppla detta headset med min Mac, och med en Nokia N80 (som jag också planerar att köpa). För att lyssna på musik i dessa lurar så måste den andra enheten (min Mac) ha stöd för BT-profilerna A2DP (för själva musiken) och AVRCP (för att den ska kunna kontrollera datorn, som t.ex pausa musiken om min mobil ringer).

 

Det vore inte helt fel att kunna använda dessa lurar för chatt också.

 

Är det någon som vet om dessa lurar fungerar ihop med Mac? De ska i alla fall fungera ihop med Nokia N80. Att iSync inte har stöd för Nokia N80 än vet jag, men det kan jag fixa till själv rätt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mizhou,

Jag har inget svar på dina frågor. Men jag är själv intresserad av att köpa BT headset. Jag följer därför denna tråd och hoppas du kan skriva lite om hur det funkar när du väl köper ett headset.

Själv hade jag för ett tag sedan ett SE BT headset som jag kopplade till datorn och använde för att prata i Skype. Detta fungerade ganska bra men en otrolig räckvidd. Tyvärr fungerade inte svara knappen på headsetet till skype. När jag inte hade headsetet igång hade skype också problem att koppla om sig automatiskt till datorns mic och högtalare.Vet inte om detta har uppdaterats sen dess.

Dock tog batterierna slut på det headsetet och sedan dess har jag inte skaffat något nytt.

Men det hade varit optimalt om man kan använda det till både mobilen och datorn. Kommer antagligen köpa ett nytt innom kort så det hade varit kul att höra om det finns folk som kan berätta lite om sina erfarenheter med olika headset.

 

Backe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fördel med detta headset är att det kan laddas via en USB-kabel, och det går också att använda headsetet samtidigt som det laddas. Jag hoppas bara att Apples Bluetooth-drivrutiner har stöd för de BT-profiler som krävs. Det vore ju rätt nice att kunna svara på ett samtal i t.ex Skype, även om man inte sitter precis bredvid datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske MacWorld kunde köra ett test av BT-headsets ihop med Mac, och kolla vad som funkar, och vad som inte funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har BT620 mic???

 

Har den ngn svara knapp på headsetet??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste precis lite om den.... den har mic... Najs.

Den verkar optimal!

 

Snäll, någon måste testa om den e så grym som den verkar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har BT620 mic???

 

Har den ngn svara knapp på headsetet??

375861[/snapback]

Mikrofonen är inbyggd, och den har alltså ingen mikrofon som sticker ned framför munnen som de flesta andra headset. Därför ser det bara ut som ett par lurar.

 

Den har svaraknapp, och andra kontroller för mobiltelefon på ena luren (vänster har jag för mig), och kontroller för t.ex en musikspelare på den andra luren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varning!

 

Sidan på länken nedan har en fånig Flashanimation, med ljud på hög volym, så skruva gärna ned volymen på era datorer innan ni klickar på den.

 

Mer info om detta headset på jabra.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Jag är lite sugen på Jabras nya stereoheadset BT620. De går att parkoppla med två andra enheter, förutsatt att de använder olika Bluetooth-profiler. Jag har ingen bärbar musikspelare med BT :(

Jag har bara en iPod Shuffle, så det är uteslutet.

 

Då återstår mobil och dator. Jag skulle alltså vilja parkoppla detta headset med min Mac, och med en Nokia N80 (som jag också planerar att köpa). För att lyssna på musik i dessa lurar så måste den andra enheten (min Mac) ha stöd för BT-profilerna A2DP (för själva musiken) och AVRCP (för att den ska kunna kontrollera datorn, som t.ex pausa musiken om min mobil ringer).

 

Det vore inte helt fel att kunna använda dessa lurar för chatt också.

 

Är det någon som vet om dessa lurar fungerar ihop med Mac? De ska i alla fall fungera ihop med Nokia N80. Att iSync inte har stöd för Nokia N80 än vet jag, men det kan jag fixa till själv rätt enkelt.

374678[/snapback]

 

 

Hej Mizhou,

 

du skriver ordet "profil" några gånger. Kan jag översätta det med ordet "protokoll", eller har det med "drivisar" att göra.

 

Finns det i så fall ett maximalt antal "profiler"? Eller är det som i fallet usb - 128 möjliga enheter anslutna (i teorin i alla fall).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du skriver ordet "profil" några gånger. Kan jag översätta det med ordet "protokoll", eller har det med "drivisar" att göra.

379732[/snapback]

Jag vet faktiskt inte själv. När det gäller Bluetooth så heter det tydligen profiler, men jag skulle gissa att du har rätt i att är något slags protokoll.

 

Finns det i så fall ett maximalt antal "profiler"? Eller är det som i fallet usb - 128 möjliga enheter anslutna (i teorin i alla fall).

379732[/snapback]

Jag har ingen koll på detta heller tyvärr.

 

Om man i Systeminställningar/Bluetooth klickar på fliken Enheter, så står det "Enhetstjänster" en bit ned i den stora rutan. Jag skulle tippa på att det är detta som avses med profiler. Om det sedan är olika protokoll, eller bara varianter på ett och samma protokoll, vet jag inte.

post-238-1154445871_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Verkar inte ha hänt något nytt...

 

Jag har sökt runt och kollat men inte hittat någon mer info att få ihop headsetet med en mac.

Vore väldigt intressant om någon har mer information om detta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade denna länk om Jabra ihop med mac:

http://www.it-enquirer.com/main/ite/more/headset_review/

 

Det som är intressant är detta:

Any drawbacks? Well, yes. Just like any other Bluetooth headset so far, I was out of luck when I tried using the Jabra with the G5. It worked, until I restarted the computer. Then the set stopped working and I had to go through the complete setup again.

 

Men frågan är hur bra det funkar, dessutom körde han med G5'a och jag har en MacBook...

 

Fråga nr 1 är: Funkar det att lyssna på musik fast man inte har A2DP från macen?

Fråga nr 2 är: Funkar headsettet med mobiltelefonen som bara har "vanlig" bluetooth? (SE V600i)

 

Om någon har svar på detta blir jag glad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...
Det som är intressant är detta:

Fråga nr 1 är: Funkar det att lyssna på musik fast man inte har A2DP från macen?

Fråga nr 2 är: Funkar headsettet med mobiltelefonen som bara har "vanlig" bluetooth? (SE V600i)

 

Om någon har svar på detta blir jag glad!

 

Min kombo är Nokia N70 - BT620s - MacBook (intel) - linux laptop och de pratar med varandra och båda datorerna kan använda headset med bra ljudkvalite efter lite handpåläggning

 

1. Frågan är lite felstäld, rakt av så kan dagens osx bara prata profilen (protokollet) sco med headset, dvs det blir telefonkvalité - dvs väldigt burkigt och mono, så som frågan är ställd är svaret ja.

 

Om jag försöker svara på det jag tror du var efter, så får du antingen vänta till i höst, nästa version av OSX kommer att stödja A2DP (Advanced Audio Distribution Profile - bra ljud i stereo) samt AVRCP (kommer ej ihåg vad det står för, men det är magin att styra musikspelaren, byta låt, pausa osv) profilerna.

 

Om man är tekniskt lagd så kan man lägga till stöd för A2DP i sin befintliga OS X, men det kräver en del pillande och är definitivt inte automatiskt eller integrerat. Man måste först öppna ett terminalfönster och starta ett program som mappar om ljudet varje gång man skall koppla ut sig till headsetet, dessutom, om man har ljud igång och låter macen suspenda så är man stekt - omstart krävs, om man bara kommer ihåg att pausa ljudkällan så går det bra att somna.

mer info om hur du gör hittar ni på:

http://blog.david.connolly.name/2007/02/st...-on-mac-os.html

 

Den lösningen hanterar inte AVRCP, har inte hittat någon fix för det.

 

Det tog mig runt tre timmar med all felsökning o testning att få det att funka bra mha den där länken. Jag skulle beskriva det som en typisk grej som linux-nissar är vana att göra men kanske inte så många osxister ;)

 

Samma sak gäller för linux, även där måste man tillämpa lite handpåläggning, urlen för linux lösningen är: http://bluetooth-alsa.sourceforge.net/build.html

Denna fixar tom AVRCP!

 

2. Javist, för telefonsamtal funkar det bra, mindre bra för musikspelning då man får burkigt ljud och bara volymreglering samt svara/avsluta samtal

 

mvh/Jacob Lundqvist

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...