Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bank ID...trist


larslucidor

Rekommendera Poster

larslucidor

Jag kör Handelsbankens internetbank - tänkte använda BankID på Skatteverkets sajt - men tji fick jag. Trots att jag kan sköta bankärendena med Netscape 7.01 funkar inte bankID på andra sajter. Ska Hb inte kunna få rätsida på detta snart?

 

Lars :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte deklarera över nätet i år men det är omöjligt om man inte kör DoS :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga problem med Safari och FSB :ThumbsUp:

 

Hade inte MacWorld en artikel om Bank ID? Minns inte vilket nummer :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

larslucidor

Jag gick även jag bet på deklarationen, trots att det såg ut att fungera så gjorde det inte det.

Vi borde gemensamt kräva att bankerna stödjer MacOS fullt ut :w00t: Det är en demokratisk rättighet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan uppdateringen till MacOS X 10.4.6, så går det alldeles utmärkt att logga in på Svenska Handelsbanken (SHB) med Safari. Det går också att skaffa BankID med Safari.

 

Om man ansöker om BankID med Netscape, så går dessa dock INTE att använda med Safari. Man MÅSTE använda Safari för att skaffa BankID. Då går det att använda detta BankID på både Skatteverket och Försäkringskassan utan problem.

 

Det finns dock en sak som inte fungerar med Safari på Handelsbanken fortfarande. Det går INTE att betala räkningar eller göra överföringar. Safari vill inte godkänna SHBs plugin, som används för att signera.

 

För mer information läs här.

Nedanför alla bilder på websidor som inte fungerar, så finns en hel del kommentarer. Jag har skrivit under namnet "Daniel Ström (inte MacPros)", för att inte förväxlas med en annan Daniel Ström som arbetar för MacPro. Överst i artikeln så finns också en länk, som mer specifikt handla om SHB. Klicka gärna på den också, och läs även kommentarerna där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder FSB och där fungerar BankID utan problem med Mac. Kan göra allt jag vill med mitt BankID. Tyvärr kunde jag inte deklarerar på nätet i år på grund av en lägenhetsförsäljning. Skatteverket kan inte hantera den informationen via nätet än, så det är inte Macs fel den här gången.

 

Förhoppningsvis ska jag kunna deklarera på nätet nästa år då jag inte lär sälja någon lägenhet eller annan bostad i år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har SEB och kunde nästan utan krångel fixa bank-ID och deklarera på nätet. (Har dock för mig att det inte gick med Safari, utan att jag fick köra med FireFox.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

larslucidor

Tack för bra svar. Bra med informationen på MacPro - t.ex. att man kan generera Handelsbankens BankID på en PC och använda på Mac. Visserligen en besvärlig väg att gå men i väntan på att allt blir löst på Mac så...

Jag får nog ta mig i kragen och köpa Tiger oxå. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

t.ex. att man kan generera Handelsbankens  BankID på en PC och använda på Mac. Visserligen en besvärlig väg att gå men i väntan på att allt blir löst på Mac så.

374097[/snapback]

Om du kör Mac OS X 10.4.6 så slipper du gå den omvägen, så jag antar att du inte läste alla kommentarer som jag hade skrivit där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
Sedan uppdateringen till MacOS X 10.4.6, så går det alldeles utmärkt att logga in på Svenska Handelsbanken (SHB) med Safari. Det går också att skaffa BankID med Safari.

 

Om man ansöker om BankID med Netscape, så går dessa dock INTE att använda med Safari. Man MÅSTE använda Safari för att skaffa BankID. Då går det att använda detta BankID på både Skatteverket och Försäkringskassan utan problem.

 

Det finns dock en sak som inte fungerar med Safari på Handelsbanken fortfarande. Det går INTE att betala räkningar eller göra överföringar. Safari vill inte godkänna SHBs plugin, som används för att signera.

 

För mer information läs här.

Nedanför alla bilder på websidor som inte fungerar, så finns en hel del kommentarer. Jag har skrivit under namnet "Daniel Ström (inte MacPros)", för att inte förväxlas med en annan Daniel Ström som arbetar för MacPro. Överst i artikeln så finns också en länk, som mer specifikt handla om SHB. Klicka gärna på den också, och läs även kommentarerna där.

373948[/snapback]

 

Testade idag med Safari och ladda ner BankID men det funkar inte.

 

Detta finns skrivet i infon:

 

"Använd ditt BankID var du vill

Om du väljer att spara e-legitimationen BankID – på ett USB minne eller liknande kan du enkelt använda det från valfri dator.

 

Begränsning

Tjänsten är tills vidare bara tillgänglig för dig med svenskt personnummer och som är 18 år eller äldre.

Tjänsten fungerar för närvarande ej för Mac-användare."

 

Jag har mailat:internetsupport.privat@handelsbanken.se

 

Hej!

 

Nu börjar det bli jobbigt när inte BankID fungerar med Mac.

 

Jag bor på "lannet" Försäkringskassan har bara öppet tisdagar 10-15 och de har dessutom stängt för lunch en timma.

 

Jag har inte bil.

 

Idag skulle jag ha receptbelagd medicin från Apoteket men det krävs BankID

 

Snart är det deklaration, BankID

 

Måste jag skaffa konto på en annan bank som t.ex. Swedbank för att kunna använda BankID eller

kommer den tjänsten till Handelsbanken inom en snar framtid?

 

Jag har Netscape 7.1 Safari 2.0.4 Firefox 1.5.0.9

 

 

M.v.h. P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...