Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Välja alternativ med knappar?


bash

Rekommendera Poster

Jag har en iBook G4 och ett par frågor...

 

1. Hur man väljer att markera knappar med tangenbordet, t.ex. vid "stänga av datorn"-rutran. I Windows gör man detta med piltangenterna...

 

2. Går det inte att klippa ut en mapp med Appletangent+X? Det alternativet är "ljusgrått", jag kan endast kopiera mappar med Appletangent+C. Finns det något annat sätt att göra det på?

 

/Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Går det inte att klippa ut en mapp med Appletangent+X? Det alternativet är "ljusgrått", jag kan endast kopiera mappar med Appletangent+C. Finns det något annat sätt att göra det på?

 

 

 

klippa ut går inte att göra med mappar och filer. det är kopiera som gäller på mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

klippa ut går inte att göra med mappar och filer. det är kopiera som gäller på mac.

372647[/snapback]

Om du drar och släpper inom samma disk så flyttar du mappen. Om du drar och släpper till annan disk så kopierar du mappen.

 

Att välja knapp med piltangenterna funkar inte, vet inte om det går att tweaka fram. Faktiskt en av få saker jag saknar från Windows... Å andra sidan så minskar risken för att man gör fel med Apples variant. :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Det finns tydligen två riktiga blunders i MAC då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du markerar mappen, håller nere äppeltangenten och trycker backsteg, försvinner mappen med dess innehåll ner i papperskorgen. Var det det du ville göra?

 

Välja knapp med piltangenterna??? Menar ni en knapp på tangentbordet? Då kan man väl lika gärna trycka på rätt tangent på en gång. Antar att jag inte förstått vad ni menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

anders lund
Om du markerar mappen, håller nere äppeltangenten och trycker backsteg, försvinner mappen med dess innehåll ner i papperskorgen. Var det det du ville göra?

 

Välja knapp med piltangenterna???  Menar ni en knapp på tangentbordet? Då kan man väl lika gärna trycka på rätt tangent på en gång. Antar att jag inte förstått vad ni menar.

372708[/snapback]

 

Att klippa ut en mapp och sedan klistra in den på ett annat ställe är samma sak som att först kopiera mappen, klistra in den på ett nytt ställe, sen ta bort originalmappen. Ungefär samma funktion som klippa ut fyller i en texteditor. Väldigt dumt att det inte går i mac os x, för det saknar jag...

 

Angående knapp på tangentbordet så menar han en knapp i ett program, vilket inte(så vitt jag vet) går att markera och byta knapp i programmet, med hjälp av tangentbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det går att byta alternativ i statusrutor med kortkommando, men jag minns inte hur.

 

prova att sök här på forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en iBook G4 och ett par frågor...

 

1. Hur man väljer att markera knappar med tangenbordet, t.ex. vid "stänga av datorn"-rutran. I Windows gör man detta med piltangenterna...

 

/Daniel

372627[/snapback]

 

Det går att markera knappar med tabb ifall programeraren av programmet har tänkt sig det så. Annars finns det kortkommandon för en massa knappar.

 

Men ska du stänga av datorn är ju den knappen färdigt markerad då slår du ju endast retur.

 

För restart trycker du r, för sleep s, för cancel esc.

 

Vet inte hur det fungerar på exotiska språk som svenska kanske det ska vara som in orginal systemet eller så ska det vara o för omstart osv.

 

PS. Har aldrig fattat varför man inte kör systemet på det språk som det är gjort för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

De här frågeställningarna dyker ofta upp. Blunder eller inte? Ja, det handlar om vad man är van med och på vilka grunder finesserna är införda i operativsystemen.

 

Jag har till exempel aldrig saknat förmågan att klippa och klistra filer i Macen. Oftast har jag ändå de aktuella mapparna där det ska flyttas runt tillgängliga i Finder. Som alternativ finns alltid snabbnavigeringen, "spring loaded folders", där man där man drar och håller objekten över mappar så att deras fönster öppnas och man kan navigera. Håll ned alt för att kopiera istället för att flytta/motsvarande windows klippa ut.

 

Men när jag kör Windows upplevs klipp- och klistralösningen naturligare eftersom man oftare arbetar med helskärmsfönster och växlar med aktivitetsfältet eller Alt-tab. Där skulle Macens lösning vara mindre lyckad.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det kan ju ha lite med metaforen av att arbeta vid skrivbordet att göra oxå.

 

 

du klipper tex. ut text och bild från ett dokument....men inte f*n klipper du ut en mapp eller en fil från ditt skrivbord.

 

du flyttar mappen till ett nytt ställe på skrivbordet/kontoret....eller kopierar den om du vill ha dubletter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS. Har aldrig fattat varför man inte kör systemet på det språk som det är gjort för.

372733[/snapback]

 

 

Hade tänkt att köra allt på engelska, men iom att jag är nybörjare kan jag inte kortkommandon i huvudet utan måste se dem i menyerna för att lära mig dem. Om man som jag har ett svenskt layout på tangentbordet visas alla kortkommandon fel (= anpassat för engelskt tangentbord) i menyerna. Detta är väl en trejde blunder om jag får vara lite gnällig :-)

 

I allt mitt gnäll måste jag tillägga att detta verkar vara ett fantastiskt forum med många hjälpsamma medlemmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som jag stör på mig är att det inte går att trycka enter för att öppna en markerad mapp, om jag bläddrar mig fram till en mapp i finder med piltangenterna och vill öppna den med enter så går inte det? Finns det nån inställning eller kan man trycka nåt annat?

 

Eller måste man helt enkelt dubbelklicka på den?

 

Rikard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniel_hejhopp
En sak som jag stör på mig är att det inte går att trycka enter för att öppna en markerad mapp, om jag bläddrar mig fram till en mapp i finder med piltangenterna och vill öppna den med enter så går inte det? Finns det nån inställning eller kan man trycka nåt annat?

 

Eller måste man helt enkelt dubbelklicka på den?

 

Rikard

372983[/snapback]

 

äpple+o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att klippa ut en mapp och sedan klistra in den på ett annat ställe är samma sak som att först kopiera mappen, klistra in den på ett nytt ställe, sen ta bort originalmappen. Ungefär samma funktion som klippa ut fyller i en texteditor. Väldigt dumt att det inte går i mac os x, för det saknar jag...

 

Nja, inte går att göra är väl överdrivet. Du flyttar mappen med musen så flyttas den (Håll nere tangenten alt istället för att dupliceras). Tycker jag fungerar bra. Jag skulle inte vilja ett sätt där man kopierar först och sedan klistrar in någon annan stans. Vad händer om systemet kraschar eller det blir strömavbrott just när man just klippt ut mappen utan att ha klistrat in den någon annan stans?? Försvunnen för evigt. Eller om man klistrar ut en mapp hoppar över i Photoshop och glömmer mappen och kopierar något annat. Vips så var alla dom filerna borta och ersatt av ett bildklipp. Låter läskigt farligt om du frågar mig.

 

För övrigt om man verkligen gillar tangentbordet över musen så kan man ju sköta all filverksamhet i Terminalen. Invanda Mac-användare kanske är vana att mer använda musen, om man ska flytta en mapp från plats A till plats B så tycker jag nog att det mest logiska och tydligaste är att just lyfta och flytta den med musen.

 

Angående knapp på tangentbordet så menar han en knapp i ett program, vilket inte(så vitt jag vet) går att markera och byta knapp i programmet, med hjälp av tangentbordet.
Det är nog en vanesak, det förvalda (ok, spara, eller vad det nu kan vara) är ett "bästa" förslag från programmet. Att acceptera det gör man ju alltid med väster. Sedan finns nästan alltid kortkommandon för andra "svar" också - och vad jag tycker är smidigt med maccen är att de är samma i alla program t ex kringla-punkt för avbryt/nej eller kringla-s för spara. Är lätt att man tabbar sig fel och returar för snabbt. Men, det är klart det är en vane-/smak-sak.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jakob.bohem

I de flesta fall finns det annorlunda kortkommandon för att göra samma saker som i Windows. t ex. Äpple + Shift + 4 för att ta en skärmdump. Man kan också lägga till kortkommandon för hela operativet som man tycker saknas under Systeminställningar - Tangentbord och mus. Här kan man också välja om tab-tangenten ska bläddra mellan alla "reglage" i en dialogruta, eller bara listor och fält. Esc funkar ju som avbryt som nån skrev och Retur som "OK". Det enda jag verkligen saknar är en snabbknapp för "zooma" eller att ändra storlek på fönstren (grön plugg), som numera svarar från F8 på mitt tangentbord. Verkar funka sämra i program med engelska menyer, så en brist med Mac OS kan man kanske kalla det iaf!

 

Lycka till med Macen, när man väl vant sig vid arbetssättet med mindre fullskärmsfönster och Exposé vill man inte byta tillbaka (!) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I de flesta fall finns det annorlunda kortkommandon för att göra samma saker som i Windows. t ex. Äpple + Shift + 4 för att ta en skärmdump. Man kan också lägga till kortkommandon för hela operativet som man tycker saknas under Systeminställningar - Tangentbord och mus. Här kan man också välja om tab-tangenten ska bläddra mellan alla "reglage" i en dialogruta, eller bara listor och fält. Esc funkar ju som avbryt som nån skrev och Retur som "OK". Det enda jag verkligen saknar är en snabbknapp för "zooma" eller att ändra storlek på fönstren (grön plugg), som numera svarar från F8 på mitt tangentbord. Verkar funka sämra i program med engelska menyer, så en brist med Mac OS kan man kanske kalla det iaf!

 

Lycka till med Macen, när man väl vant sig vid arbetssättet med mindre fullskärmsfönster och Exposé vill man inte byta tillbaka (!) :)

373000[/snapback]

 

Jag lyckas inte få in knapptryckningen ^F7 för att byta default-inställningen till TAB-knappen. Har du lyckats?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Hur man väljer att markera knappar med tangenbordet, t.ex. vid "stänga av datorn"-rutran. I Windows gör man detta med piltangenterna...

372627[/snapback]

I alla program gäller att den blåfärgade rutan kan "klickas på" genom att trycka på enter. Ofta är det "OK", och då kan man avbryta genom att trycka på esc.

 

i rutan för att stänga av datorn, så kommer retur att välja den blå knappen, dvs "Stäng av", medan esc bara stänger den rutan, och maskinen lämnas igång. När rutan är öppen kan man trycka s för sleep (vila) och r för restart (Starta om).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

äpple+o

372986[/snapback]

Startar även program, men det kanske alla visste... :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som jag stör på mig är att det inte går att trycka enter för att öppna en markerad mapp, om jag bläddrar mig fram till en mapp i finder med piltangenterna och vill öppna den med enter så går inte det? Finns det nån inställning eller kan man trycka nåt annat?

 

Eller måste man helt enkelt dubbelklicka på den?

 

Rikard

372983[/snapback]

 

 

det går ju även bra att använda collumn-view i findern...så slipper du öppna mappar med dubbelklick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, inte går att göra är väl överdrivet. Du flyttar mappen med musen så flyttas den (Håll nere tangenten alt istället för att dupliceras). Tycker jag fungerar bra. Jag skulle inte vilja ett sätt där man kopierar först och sedan klistrar in någon annan stans. Vad händer om systemet kraschar eller det blir strömavbrott just när man just klippt ut mappen utan att ha klistrat in den någon annan stans?? Försvunnen för evigt. Eller om man klistrar ut en mapp hoppar över i Photoshop och glömmer mappen och kopierar något annat. Vips så var alla dom filerna borta och ersatt av ett bildklipp. Låter läskigt farligt om du frågar mig.

 

I windows funkar det så att ursprungsmappen inte tas bort förrän man klistrat in den på sitt nya ställe, ingen fara vid strömavbrott eller annan kopiering alltså.

 

För övrigt har jag ställt in så att tab flyttar fokus mellan allt, men det är mycket få program - även sådana som ingår i operativsystemet - som stöder detta.

 

Däremot älskar jag äpple + alt + ´ !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det går ju även bra att använda collumn-view i findern...så slipper du öppna mappar med dubbelklick.

373088[/snapback]

 

Ja det är precis det jag gör.. Men när jag kommer till den mappen där jag vill öppna en fil så går ju inte det med enter, utan man får du använda äpple+o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
daniel_hejhopp

Jag fick ett het tips om att man kan styra det alternativet som har blått runt omkring sig med tabb, och sedan välja alternativet med mellanslag. Funkar prima här!

 

post-7816-1153578106_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...