Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skärmdumpar på Leopard


NisseO

Rekommendera Poster

På en hel nystartad blogg - Trinity Rubicon - har någon lagt ut skärmdumpar som påstås vara från Mac OS 10.5 Leopard. De visar en inbyggd möjlighet att köra Windows-program.

 

Äkta eller fejk? Kanske visar avsaknaden av skugga vid högra kanten av IE-fönstret en miss i photoshoppandet. :unsure:

post-1328-1151116142.pngpost-1328-1151116347.pngpost-1328-1151116404.png

 

Tabbarna (inte misstagen) i Finder ser i a f trevliga ut. Som taget från PathFinder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror i alla fall att bilden är fejkad.

 

Det finns tre olika alternativ:

1. Windows är installerad på maskinen, vilket antyds av Info-rutan.

2. Windows är inte installerat, utan IE 7 körs genom DarWine eller liknande.

3. Bilden är fejkad.

 

Om man nu tittar på Internet Explorers fönster, så ser man inte de vanliga knapparna för att maximera, minimera och stänga fönstret, som ju brukar finnas upp i *högra* hörnet av fönstren i Windows. Detta antyder alltså att de finns i högra hörnet á la Mac OS X, vilket antyder att det är enligt punkt 2 ovan.

 

Å andra sidan så borde i så fall rullningslisten också ha ett Macutseende, vilket den inte har. Den ser ut som vanligt i Windows, vilket antyder punkt 1.

 

Då finns det en möjlighet kvar, och det är att någon har knåpat ihop denna bild i Potoshop, eller liknande (t.ex GIMP).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Löfberg

Internet explorer... *host* Utveklas inte längre till mac *host*

Fast det var snyggt! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Internet explorer... *host* Utveklas inte längre till mac *host*

Fast det var snyggt! :)

363706[/snapback]

Om du har kollat ordentligt på alla kommentarer där bilderna lades ut, så är det Windows-versionen av IE som körs, och inte Mac-versionen. Det är IE 7, som är den nya kommande versionen för Windows. Dock utan de normala knapparna för att minimera, maximera och stänga fönstret, på den plats där de brukar finnas enligt Windows-standard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skulle det kunna vara Leopard?

apple släpper la aldrig betor lr sånt? :wacko:

och leopard är väl inte färdigtutväcklat än?

 

som jag skrev ngn annan stans... ni får gärna rätta mig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men knapparna kan man flytta runt. Det finns program för Win så att man kan få den oerhört Mac-lik. Så det är fullt möjligt att något sådant är gjort. Annars är det inte vidare svårt att fixa i Photoshop.

 

Men en sådan Finder hade inte varit helt fel. Det verkar också troligt att den kommer se ut så när alla iLife program har samma utseende. Hoppas hoppas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diskussionen i kommentarerna är rätt givande att läsa. Det argumenteras om det är avgörande att det står DDR i Om den här datorn, när MacBooken har DDR2 osv.

 

Det som gör att jag skulle rösta för fejk, är att ordet Windows längst ner i Om ... är skrivet något för långt åt vänster (närmare bestämt en pixel) och att det är skrivet i svartvitt, medan det ovanför står i färg.

post-1328-1151150651.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Hur skulle det kunna vara Leopard?

apple släpper la aldrig betor lr sånt? :wacko:

och leopard är väl inte färdigtutväcklat än?

 

som jag skrev ngn annan stans... ni får gärna rätta mig :)

363736[/snapback]

 

De som är utvecklare (ADC-medlemmar) har nog haft många byggnationer av 10.5 än så länge. Möjligt att något läcker ut.

Fast inga regelrätta betor, nej, utan alltså bara utvecklarversioner. De är ofta uppe på torrent-sidor. :whistling::whistling:

 

Men jag tror inte att det är äkta bilder. Senaste "bilderna på Leopard" var ju Trojanhästen Leap A. :ph34r::ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men knapparna kan man flytta runt. Det finns program för Win så att man kan få den oerhört Mac-lik. Så det är fullt möjligt att något sådant är gjort. Annars är det inte vidare svårt att fixa i Photoshop.

 

Men en sådan Finder hade inte varit helt fel. Det verkar också troligt att den kommer se ut så när alla iLife program har samma utseende. Hoppas hoppas!

363752[/snapback]

Ja hoppas kan man alltid göra...vi får se i Augusti på WWDC :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De som är utvecklare (ADC-medlemmar) har nog haft många byggnationer av 10.5 än så länge. Möjligt att något läcker ut.

363771[/snapback]

De flesta ADC-medlemmarna har INTE fått någon version alls av 10.5

Jag är själv medlem, och vi kommer inte få förrän efter WWDC.

De enda som får tidigare är de stora programföretagen, såsom Adobe, MS's MBU (Mac Business Unit) med flera. Alla mindre utvecklare får vänta till mitten av augusti. De som åker till WWDC får en installationsskiva där, och vi andra får den hemskickad ett par veckor efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
De flesta ADC-medlemmarna har INTE fått någon version alls av 10.5

Jag är själv medlem, och vi kommer inte få förrän efter WWDC.

De enda som får tidigare är de stora programföretagen, såsom Adobe, MS's MBU (Mac Business Unit) med flera. Alla mindre utvecklare får vänta till mitten av augusti. De som åker till WWDC får en installationsskiva där, och vi andra får den hemskickad ett par veckor efter.

363788[/snapback]

 

Aha okej. Jag har ingen aning, men del låter vettigt att ni kanske få dem först i slutskedet av utvecklingen, men innan GM släpps.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha okej. Jag har ingen aning, men del låter vettigt att ni kanske få dem först i slutskedet av utvecklingen, men innan GM släpps.

363802[/snapback]

Det brukar inte vara i slutskedet. Tiger delades ut på WWDC 2004, och den släpptes inte förrän i april 2005, så det var ca tio månader före release som utvecklarna fick den.

 

Mac OS X 10.5 blir dock nästan i slutskedet, eftersom utvecklarna får den nu i augusti, och den ska ju bli GM före jul enligt planerna. Den ska släppas i dec 2006-jan 2007.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i docken! iCal & Adressboken i ett! Men jag blev inte så upphetsad av de här bilderna, såg ganska vanligt ut. Här hittar man mycket mer seriösa patent från Apple http://hrmpf.com/wordpress/

363809[/snapback]

Nej, de bilderna är inte speciellt upphetsande, men det kommer annat i Mac OS X 10.5 som är desto mer upphetsande. Tyvärr kan jag, pga tystnadsplikt, inte skriva om det på detta forum.

 

Men jag säger bara... Håll i er, för det kommer att komma mycket intressanta saker i 10.5

Tiger vara bara förrätten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligt att något läcker ut.

Fast inga regelrätta betor, nej, utan alltså bara utvecklarversioner. De är ofta uppe på torrent-sidor.  :whistling:  :whistling:

363771[/snapback]

Det här skulle alltså ha läckt ut från Apples innersta grupp av utvecklare, eftersom det är så långt i förväg.

Nej, Apple släpper ju inte några beta-versioner av systemet - det är väl märkligt att pyttemjuk gör det - utan labbar med olika builds och det brukar vara ett väldigt tjoande om vilken build som är Gold Master på torrent-sajterna strax före en release ... hm :whistling: ... säger kompisarna.

 

Ännu ett argument för att det är fejk är ju att den som lagt upp dumparna på flickr har gjort två försök på både den första och den tredje dumpen. Medan jag inte lyckas hitta någon skillnad mellan de två olika varianterna av den första dumpen, så är de av den tredje olika: På den första glömde photoshopparen att placera docken i mitten, men han fixade det till den andra.

 

Prova att ladda i Safari och växla med äpple+ö och äpple+ä, så syns det. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får jag bara fråga dig Mizhou/Daniel Ström vad du mer exakt gör som ADC-medlem och hur blev du detta, är det bara köpa medlemskap eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får jag bara fråga dig Mizhou/Daniel Ström vad du mer exakt gör som ADC-medlem och hur blev du detta, är det bara köpa medlemskap eller?

363824[/snapback]

Vad jag gör som medlem? Jag programmerar förstås. Vad annars? ;-)

För att bli medlem så måste man först och främst ha fyllt 18 år, eftersom man annar inte får skriva på avtal, som krävs för att bli medlem. OM man är över 18 år, så kan man styra in sin webläsare till http://connect.apple.com/, och där bli online-medlem, vilket är gratis. Då får man dock inga utvecklarversioner alls av Mac OS X. Däremot så kan man ladda ner nyare versioner av XCode, och lite andra saker.

 

När man blivit online-medlem så kan man logga in på ADC, och klicka på ADC Store, där man kan köpa ett Select-medlemskap, som kostar 500 USD per år. Då får man en massa förmåner, som t.ex utvecklarversioner av Mac OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag säger bara... Håll i er, för det kommer att komma mycket intressanta saker i 10.5

Tiger vara bara förrätten.

363819[/snapback]

 

Argh! Säg inte så... Nu blir man ju nyfiken :P

 

(44 dagar till WWDC... :( )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Herobix
Jag tror i alla fall att bilden är fejkad.

 

Det finns tre olika alternativ:

1. Windows är installerad på maskinen, vilket antyds av Info-rutan.

2. Windows är inte installerat, utan IE 7 körs genom DarWine eller liknande.

3. Bilden är fejkad.

 

Om man nu tittar på Internet Explorers fönster, så ser man inte de vanliga knapparna för att maximera, minimera och stänga fönstret, som ju brukar finnas upp i *högra* hörnet av fönstren i Windows. Detta antyder alltså att de finns i högra hörnet á la Mac OS X, vilket antyder att det är enligt punkt 2 ovan.

 

Å andra sidan så borde i så fall rullningslisten också ha ett Macutseende, vilket den inte har. Den ser ut som vanligt i Windows, vilket antyder punkt 1.

 

Då finns det en möjlighet kvar, och det är att någon har knåpat ihop denna bild i Potoshop, eller liknande (t.ex GIMP).

363677[/snapback]

 

vad är det för fel om window är installerat? dem har säkert gjort det lättare för en som person att få åöversikt över det man har, vilket man då vissar vilka operativsystem man har installerat...

 

angående IE7 så har det hänt att det har kommit överraskningar ;) men man vet aldrig!

 

angående trean, jag vet inte, men det ser snyggt ut i alla fall =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag gör som medlem? Jag programmerar förstås. Vad annars? ;-)

För att bli medlem så måste man först och främst ha fyllt 18 år, eftersom man annar inte får skriva på avtal, som krävs för att bli medlem. OM man är över 18 år, så kan man styra in sin webläsare till http://connect.apple.com/, och där bli online-medlem, vilket är gratis. Då får man dock inga utvecklarversioner alls av Mac OS X. Däremot så kan man ladda ner nyare versioner av XCode, och lite andra saker.

 

När man blivit online-medlem så kan man logga in på ADC, och klicka på ADC Store, där man kan köpa ett Select-medlemskap, som kostar 500 USD per år. Då får man en massa förmåner, som t.ex utvecklarversioner av Mac OS X.

363827[/snapback]

 

Kodar du åt Apple då? Lön?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan till Mizhou är väl främst när iWork kommer på svenska. Det ska väl inte vara en så stor process för att få det att fungera? Det kan man väl nästan köra på projekt här nu under alla lediga sommartimmar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han som lagt ut skärmdumparna har hur som helst nu erkänt att han gjort dem i Photoshop, men fina var de. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...