Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

ÅÄÖ i mail till PC


leakim

Rekommendera Poster

När jag skickar word-bilagor döpta med å, ä eller ö i mail till PC så kan de inte öppna filerna. De kan öppna filerna om de döper om dem men det kan man inte begära.

 

Vad göra, mer än att döpa filerna utan svenska bokstäver?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för encoding? Jag har tidigare propagerat för utf-8, men nu förstått att ISO-8859-1 är bäst för mail.

 

Markera ditt mail, som du skickat, gå sedan in under Innehåll > Brev > Källkod och leta efter "charset=ISO-8859-1" eller "charset=UTF-8". Vilket är det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej Pal8, jag hakar på tråden här och ställer en fråga. Jag har nämligen haft samma problem och hittade en lösning här i forumet (hittar inte inlägget nu) som gick ut på att skriva in ett kommando i terminal-fönstret. Detta löste mitt problem med att maila till PC-kollegor. Dock har jag under de senaste dagarna haft problem igen. Mail jag skickar ut ser rätt ut, men då jag får svar så ser texten ut så här:

 

>Vi köpte bordet i september (sökte efter rätt storlek i flera

>månader)

 

Då jag kollar raw source ser det ut så här:

Vi k=C3=B6pte bordet i september (s=C3=B6kte efter r=C3=A4tt storlek i =flera =20 m=C3=A5nader)

 

Detta var ett svar på en blocket annons-mailkonversation, så jag vet inte vilket operativ system hon hade. Jag gjorde som du rekommenderade ovan och min string i raw source är: charset=UTF-8;

 

Men sen kommer det komiska. Då jag mailar en väninna som också har mac så ser min text lika konstig ut då den kommer fram till henne:

Helst i början av veckan eftersom min föregående tid är på

 

Men då hon svarar mig ser hennes text korrekt ut, men min text är då konstig.

 

Och när jag får in mail ser vissa konstiga ut. Som t.ex. detta om en ögonkoll:

Fˆr att kunna undersˆka hornhinnan mÂste ˆgat undersˆkas utan linser och du bˆr inte anv‰nda linser p undersˆkningsdagen.

 

Jag blir jätte stressad av detta eftersom jag i jobbet mailar ut mycket info till media och nyhetslistor och det sista jag vill är att reta upp någon med att maila kinesiska. Vore JÄTTE TACKSAM för hjälp med detta. Förstår att man inte kan eliminera alla problem eftersom vissa mottagare har fel inställningar, men bara jag hittar ett sätt som har minsta möjliga felkällor så vore jag jätte tacksam. Skulle ogärna byta mailsystem eftersom jag kör .mac account mellan fler maskiner och nätet.

 

Jag har en iMac intel duo core Tiger osx 10.4.6 och mail 2.0.8

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man öppnar terminalen och skriver:

 

defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "UTF-8"

 

och sedan trycker retur så har man valt UTF-8 som default.

Tydligen kan ISO-8859-1 vara ett alternativ och jag ska själv ändra nu för några kollegor har klagat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Pal8, jag hakar på tråden här och ställer en fråga. Jag har nämligen haft samma problem och hittade en lösning här i forumet (hittar inte inlägget nu) som gick ut på att skriva in ett kommando i terminal-fönstret. Detta löste mitt problem med att maila till PC-kollegor. Dock har jag under de senaste dagarna haft problem igen. Mail jag skickar ut ser rätt ut, men då jag får svar så ser texten ut så här:

 

>Vi köpte bordet i september (sökte efter rätt storlek i flera 

>månader)

 

Då jag kollar raw source ser det ut så här:

Vi k=C3=B6pte bordet i september (s=C3=B6kte efter r=C3=A4tt storlek i =flera =20 m=C3=A5nader)

 

Detta var ett svar på en blocket annons-mailkonversation, så jag vet inte vilket operativ system hon hade. Jag gjorde som du rekommenderade ovan och min string i raw source är: charset=UTF-8;

 

Men sen kommer det komiska. Då jag mailar en väninna som också har mac så ser min text lika konstig ut då den kommer fram till henne:

Helst i början av veckan eftersom min föregående tid är på

 

Men då hon svarar mig ser hennes text korrekt ut, men min text är då konstig.

 

Och när jag får in mail ser vissa konstiga ut. Som t.ex. detta om en ögonkoll:

Fˆr att kunna undersˆka hornhinnan mÂste ˆgat undersˆkas utan linser och du bˆr inte anv‰nda linser p undersˆkningsdagen.

 

Jag blir jätte stressad av detta eftersom jag i jobbet mailar ut mycket info till media och nyhetslistor och det sista jag vill är att reta upp någon med att maila kinesiska. Vore JÄTTE TACKSAM för hjälp med detta. Förstår att man inte kan eliminera alla problem eftersom vissa mottagare har fel inställningar, men bara jag hittar ett sätt som har minsta möjliga felkällor så vore jag jätte tacksam. Skulle ogärna byta mailsystem eftersom jag kör .mac account mellan fler maskiner och nätet.

 

Jag har en iMac intel duo core Tiger osx 10.4.6 och mail 2.0.8

342273[/snapback]

 

Prova ogenhalls tips, med Latin1 (ISO-8859-1).

 

defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "ISO-8859-1"

 

(Det kan vara att det blir fel igen efter en uppdatering.)

 

I vilket fall som helst, har bara du rätt i dina mail så uppstår problemet på vägen eller hos mottagaren. Det kan vara i mailservern det blir fel, eller om det går via något gränssnitt för webbmail med PHP inblandat som inte hanterar unicode fullt ut. Därav anledningen till att Latin1 fortfarande är bäst för mail.

 

Du kan se vad du har för encoding genom att skriva ett mail till dig själv och sedan spara det som utkast. Markera sedan mailet och välj Brev > Källkod från menyn. Där hittar du sedan:

 

Content-Type: text/html;

charset=ISO-8859-1

 

eller

 

Content-Type: text/html;

charset=UTF-8

 

Är det ISO-8859-1 är allt frid och fröjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hört att en "bra"(rätt inställd?) mailklient känner igen vilken textkodning som gäller (det står ju i koden) och översätter korrekt. Tydligen så har PC-användare med Outlook förinställt på Latin 1, men det ska hjälpa att bocka för en ruta i inställningarna som väljer "automatiskt", typ...

 

Ska kolla upp detta nu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hört att en "bra"(rätt inställd?) mailklient känner igen vilken textkodning som gäller (det står ju i koden) och översätter korrekt. Tydligen så har PC-användare med Outlook förinställt på Latin 1, men det ska hjälpa att bocka för en ruta i inställningarna som väljer "automatiskt", typ...

342313[/snapback]

Stämmer att en mailklient ska känna igen om man skickar ett mejl på svenska, koreanska eller utf-8 och ställa in sig därefter. Dessvärre gör inte alla mejlprogram det, framförallt är det pc-program som förutsätter att man alltid vill ha västeuropeiska tecken i Europa (och med samma logik alltid ha japanska tecken i japan t ex).

 

Jag skickar alltid som utf-8 eftersom det är framtidens melodi, alltfler mailklienter använder automatiskt utf-8, vilket i längden helt kommer avskaffa problemet med teckenuppsättningar. Jag har bara ytterst sällan problem med pc-användare, de flesta har inga problem med utf-8, endast de som kör äldre system som Win 95/98 eller äldre mailprogram kan få problem.

 

Vad det gäller bilagor så är det tyvärr säkrast att ta det säkra för det osäkra och använda o istället för ö och a istället för å,ä, som man gjort sedan urminnes tider. Det är det enda säkra sättet att undvika problemet, eftersom du aldrig kan veta vad för teckenuppsättning din mottagare använder (en del har t ex ISO-8859-2 (centraleuropeisk) eller ISO-8859-10 (skandinavisk), finns en uppsjö av dessa).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, hjälp.... Tydligen är det bäst att hålla kvar UTF8 kodningen (har tidigare gjort som ogenhall rekommenderar). Eller? Åsikterna tycks skilja sig om vilket som är bäst.

 

Usch så osäker jag nu blev...

 

 

Men jätte tack alla för hjälpen!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, hjälp.... Tydligen är det bäst att hålla kvar UTF8 kodningen (har tidigare gjort som ogenhall rekommenderar). Eller? Åsikterna tycks skilja sig om vilket som är bäst.

342328[/snapback]

Ja, du har rätt i att det inte finns en perfekt väg att gå. Det beror också mycket på vilka du skickar mejl till. Om alla sitter på splitternya PC/Mac med Outlook eller Mail så bör du inte ha några problem med utf-8, om däremot alla dina mottagare sitter med MacOS 8.5 och Windows 98 så kan du räkna med problem hur du en gör. Om du dessutom har mottagare @hotmail och @spray.se (två exempel på notoriskt hopplösa mejlklienter - i hotmail försvinner mail spårlöst pga spamfilter och spray har tom problem med att skicka ett ämne/titel/subjekt när man skickar mejl) eller annan webmail så kan ISO vara ett bättre val tills dessa moderniserats eller lagts ner.

 

Jag har som sagt valt att använda utf-8 då det är den kapablaste teckenuppsättningen, man kan ju alltid tala om för mottagaren att de har föråldrade program om de har problem. (Detta beror ju inte alls på Mac, vilket en del pc-ägare menar, utan på att en del äldre mailprogram inte följer mail/mime-standarden/rfc-rekommendationer). Med tiden löser detta sig självt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, hjälp.... Tydligen är det bäst att hålla kvar UTF8 kodningen (har tidigare gjort som ogenhall rekommenderar). Eller? Åsikterna tycks skilja sig om vilket som är bäst.

 

Usch så osäker jag nu blev...

Men jätte tack alla för hjälpen!!!!

342328[/snapback]

 

Utf-8 är egentligen bäst. Det är framtiden. Men jag har funnit att det ger minst problem med Latin1. Tills den dag att unicode slagit igenom på allvar, i språk som PHP och applikationer, är det Latin1 som gäller för mig. Prova. Du kan alltid ändra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Semmelman

I Brev->Textkodning i Mail har jag Standard valt, vet inte vad det innebär, men i skickade brev står det att det är charset=ISO-8859-1 alla fall och jag har mycket mycket sällan problem.

Skickar jag brev till mig själv och spar som utkast står det dock charset=US-ASCII, fattar ingenting?

Finns det ingenstans i Mail man ställer in Utf-8, måste det göras med terminalen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite kommentarer:

>Vi köpte bordet i september (sökte efter rätt storlek i flera 

>månader)

 

Då jag kollar raw source ser det ut så här:

Vi k=C3=B6pte bordet i september (s=C3=B6kte efter r=C3=A4tt storlek i =flera =20 m=C3=A5nader)

Ovan är utf-8 encodat, så att ha NSPreferredMailCharset satt till utf-8 borde fungera här.

 

Men sen kommer det komiska. Då jag mailar en väninna som också har mac så ser min text lika konstig ut då den kommer fram till henne:

Helst i början av veckan eftersom min föregående tid är på

Även detta är utf-8...

 

Och när jag får in mail ser vissa konstiga ut. Som t.ex. detta om en ögonkoll:

Fˆr att kunna undersˆka hornhinnan mÂste ˆgat undersˆkas utan linser och du bˆr inte anv‰nda linser p undersˆkningsdagen.

342273[/snapback]

Här har antagligen ISO-8859-1 använts, förinställning som ISO hade hjälpt här.

 

Slutsats är alltså att varken NSPreferredMailCharset satt till utf-8 eller iso-8859-1 hade löst problemet för alla mejl. Bäst är nog att lämna Apples inställningar som dom är och acceptera att det ibland kan bli fel.

 

PS. PC-program använder ibland ”mailheadern” Charset: … , vilket inte är standard, istället för mime-typ: Content-Type: text/plain; charset="utf-8", vilket kan ställa till problem. Vad man kan prova är att lägga in en egen mailheader i Mail:

Charset: utf-8 (som inte är standard men heller inte ställer till problem för moderna mailklienter)

som skickas med varje mail och ökar sannolikheten att det blir tolkat korrekt på pc om man vet med sig att man alltid skickar sina mejl i utf-8...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, menar du att man alltid ska börja alla mail med texten "Charset: utf-8" ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Brev->Textkodning i Mail har jag Standard valt, vet inte vad det innebär, men i skickade brev står det att det är charset=ISO-8859-1 alla fall och jag har mycket mycket sällan problem.

Skickar jag brev till mig själv och spar som utkast står det dock charset=US-ASCII, fattar ingenting?

342376[/snapback]

Mail försöker alltid hitta den minimala/optimala teckenuppsättningen, t ex om du skriver brev utan åäö så går det bra med US-ASCII, använder du åäö så måste västeuropeisk teckenuppsättning användas. Skickar du dessutom en text med ett grekiskt alfa-tecken i så måste texten utf-encodas för att åäö och alfa ska kunna ”rymmas” i en och samma teckenuppsättning. Skickar du en text på arabiska så väljer Mail ut lämplig teckenuppsättning (t ex ISO-8859-6) för detta språk.

 

Så även om du satt en ”önskad” teckenuppsättning betyder inte detta att Mail alltid använder den utan bara om den passar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, menar du att man alltid ska börja alla mail med texten "Charset: utf-8" ?

342379[/snapback]

Nej, man får gå in i inställningar och hitta något i stil med typ ”alltid skicka med headern: bla bla”, annars kommer det inte fungera. Ärligt talat så vet jag inte om man kan göra detta i Mail, men jag har för mig att jag sett det någonstans i menyn eller inställningar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...