Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Testserver (Dreamweaver)


itching

Rekommendera Poster

Hejsan.

Tänkte bara höra om någon vet hur man konfigurerar Php Mysql så att man kan ha en testserver till t.ex. Dreamweaver på datorn. Är rädd att om jag kommer ha mitt webbhotell som testserver att jag av misstag kommer förstöra något så all information som finns sparad kommer försvinna.

 

Men är det någon som har ett käckt tips på hur jag ska göra testservern för Php MySql utan att behöva riskera den informationen som finns sparad på webhotellet. Är jag idel öra.

 

Ha en bra dag!

 

/Prins

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allra enklast som testmiljö är ju att aktivera PHP och webbdelning på din egen Mac. Kräver förstås installation av mysql också samt ett administrationsprogram (phpmyadmin funkar utmärkt).

 

När det väl är gjort så anger man testserver enligt följande i Dreamweaver:

Gå till sajthanteraren och välj att redigera din sajt (eller skapa en ny om du inte har en redan).

I lokal info pekar du ut VAR på datorn din sajt ligger. Förslagsvis i din hemkatalog, Webbplatser

Skriv också URL:en till denna sajt (t. ex: http://127.0.0.1/~kontonamn/sajtens_namn)

Under Testserver anger du följande

Server Model: phpmysql

Access: Lokalt/nätverk

Testserverns mapp: (peka på din sajtmapp igen)

URL: samma som ovan.

 

Nu har du definierat sajten.

I Dreamweavers fönster för databaser skapar du nu en ny databaskoppling via plustecknet i det fönstret.

Ange kopplingen enligt följande modell:

Namn: valfritt (för ditt eget kom-i-håg)

MySql-server: localhost

Användarnamn: användarnamnet till ditt mysql-konto

Lösenord: för mysql-kontot

Därefter klickar du på knappen "Välj" bredvid databas. Om allt stämmer så kommer du nu att kunna välja bland dina databaser i mysql och pekar då på den som ska gälla för din sajt.

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm...kom på att du kanske också frågade hur man fixar php och mysql på sin dator...

Vad gäller installation av mysql så hänvisar jag till http://www.entropy.ch/software/MacOSx/mysql/ där du också hittar länkar till nyttig info.

 

Du behöver sedan också aktivera php på din dator.

 

Starta Terminalen.

Skriv följande:

sudo pico /etc/httpd/httpd.conf

Slå enter och ange ditt lösenord för datorn (du kommer inte att se några tecken skrivas ut) och slå enter igen.

 

Nu har du kommit till en textredigerare som öppnat en konfigurationsfil för din webbserver i macen.

 

Tryck CTRL+W för att göra en sökning.

Skriv:

LoadModule php4_module  

och slå enter.

Markören står nu vid den hittade raden. Använd piltangenterna för att flytta i sidled. Ta bort #-tecknet som står i början på denna rad.

Tryck därefter CTRL+W igen.

Sök nu efter:

AddModule mod_php4.c

Ta bort #-tecknet innan den raden också.

 

Dessa två kommandon startar PHP

Nu behöver du också ange att index.php kan vara en startsida i din dators server.

Tryck CTRL+W igen.

Sök efter

index.html

Vid den raden så lägger du till alternativet index.php så att det färdiga stycket ser ut så här:

<IfModule mod_dir.c>   
   DirectoryIndex index.php index.html
</IfModule>

 

Så nu är du klar.

Tryck CTRL+O för att skriva till filen (alltså spara)

du får en liten fråga om du vill skriva till filen (Y/N) och skriver då Y och slår enter.

 

Starta sedan om din webbserver genom att slå av och på webbdelningen i systeminställningarna/fildelning.

 

Nu är PHP aktiverat på din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad skulle man göra utan Internet forum egentligen. Troligtvis bli helt galen men tack vare sånna som du så besparar man sig mycket sveda och verk.

 

Tack som bara den.

Precis den info. jag behövde.

 

/Prins

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då jag försöker installera mysql så står det det försök installera igen hela tiden. någon som varit med om samma sak och lyckats lösa problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...