Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Installera OSX från annan dator?


funkyfiat

Rekommendera Poster

Hej grabbar... :D

 

På min lilla älskling har jag bara ynka Jaguar... Den skulle behöva uppdateras och min nya HD behöver en nyinstallering... Saken är att far har tappat bort skivan den ligger på... :cry:

 

På pappas G4 finns Panther och det skulle jag gärna installera på min... Går detta att ordna på nåt sätt? Har inte tillgång till DVD att bränna på, så en annan lösning vore toppen... :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 144
  • Created
  • Senaste svar

koppla in pappas G4 med firewirekabel, starta om den, och håll ner T. Då går den som firewire-disk, och du kommer även åt dvd-spelaren.

 

Installera som vanligt på din dator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så laddar du ner SuperDuper och klonar över pappas Panther

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore ju smidigt att kunna göra det utan att flytta in datorn till pappas kontor - det är en bit dit och Sawtoothen är inte direkt en bärbar... Hur stor blir kloningen? Går den att lägga in på en iBook så länge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på hur stor hårddisk du har på din iBook..Dessutom får du nog göra den som en .dmg.

Blir lite omständigare...

 

Du skulle ju haft ett hårddiskkabinett, helt klart, klämt i den disk du får av mig och tutat och kört :D

Pappa får väl hjälpa dig, har han inga muskler?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på hur stor hårddisk du har på din iBook..Dessutom får du nog göra den som en .dmg.

Blir lite omständigare...

 

Du skulle ju haft ett hårddiskkabinett, helt klart, klämt i den disk du får av mig och tutat och kört  :D

Pappa får väl hjälpa dig, har han inga muskler?

307284[/snapback]

 

Hårddiskkabinett? Var hittar jag grejerna som ska kopieras förresten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du ska glömma det, ty klonar du får du med allt din pappa har på sin disk, och det blir han väl inte så glad över.

 

Fråga om pojkarna har en Panther i byrålådan i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett kabinett är en sådan här grunka, mycket bra grej, borde du införskaffa.

 

 

post-113-1143201351.jpg

 

I den stoppar man i en hårddisk, ex.vis den du fick av mig :lol:

Eller en ännu större, ty 20 GB är lite pluttigt att ha i den.. :)

 

 

Edit:

Obs såg att denna var avsedd för en mindre hårddisktyp,3,5" men finns även för 5,25" hårddisk :blushing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du ska glömma det, ty klonar du får du med allt din pappa har på sin disk, och det blir han väl inte så glad över.

 

Fråga om pojkarna har en Panther i byrålådan i stället.

307292[/snapback]

 

Jag har inga Mac-pojkar i min närhet... Kan jag inte bränna hans på nåt sätt då?

 

Har förresten fått en avi av farbror postgubben, så nu ska jag åka till närmaste postkontor och hämta ut paketet... :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser man på :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag hämtat paketet... :w00t: Dags för installering... *läskigt*

 

Tror du det går att göra nåt åt det här med Panther?

 

Ps. Tack för Apple-kolorna, om jag inte lyckas pilla i mig dom själv så hjälper syrran mig gärna... Hon älskar dom... :P Ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som har ett tips på hur jag löser detta? Har ingen firewirekabel heller...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
såg att denna var avsedd för en mindre hårddisktyp,3,5" men finns även för 5,25" hårddisk  :blushing:

307298[/snapback]

 

Hårddiskar är ju vanligtvis 2,5 tum eller 3,5 tum. :whistling::whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Du har alltså ingen installationsskiva i närheten? Då är din enda utväg att klona farsans system.

 

Detta måste göras via fire wire. Investera i en 6-pins FW-kabel för 25 kronor. Eventuellt, som du säkert redan har kommit på med tanke på din andra tråd, flyttar du över din hårddisk till farsans G4.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Använder du Carbon Copy Cloner, så är det förinställt på att kopiera allt på disken.

 

Avmarkera Users-mappen, så kommer farsans grejer inte med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har alltså ingen installationsskiva i närheten? Då är din enda utväg att klona farsans system.

 

Detta måste göras via fire wire. Investera i en 6-pins FW-kabel för 25 kronor. Eventuellt, som du säkert redan har kommit på med tanke på din andra tråd, flyttar du över din hårddisk till farsans G4.

307369[/snapback]

 

Nej, vi har två G4:or... En på mitt rum och en på fars rum... ;) Det är min som ska få ny HD, pappa har tre diskar, den största på 120 gig... Livet är orättvist! :P

 

Så det går inte att bränna ned systemet och installera på min?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Nej, vi har två G4:or... En på mitt rum och en på fars rum... ;) Det är min som ska få ny HD, pappa har tre diskar, den största på 120 gig... Livet är orättvist! :P

 

Så det går inte att bränna ned systemet och installera på min?

307375[/snapback]

 

Haha.

 

Att bränna är alldeles för krångligt, och kommer garanterat inte att funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha.

 

Att bränna är alldeles för krångligt, och kommer garanterat inte att funka.

307379[/snapback]

 

Skratta lagom... *humpf*

 

Så om jag inte lyckas skaffa en firewirekabel och bära in min tegelsten till pappas så är det kört? :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Skratta lagom... *humpf*

 

Så om jag inte lyckas skaffa en firewirekabel och bära in min tegelsten till pappas så är det kört?  :cry:

307390[/snapback]

 

Hmm ja. Men vad sa du om hårddisken? Om du sätter in din hårddisk i din pappas dator går det ju den vägen.

 

Alternativt om du kör Firewire mellan datorerna, eller kör Pocas kabinettmodell.

 

Det går t.ex. inte att skicka över nätverk.

 

Men pröva om du kan bränna hela hans hårddisk (utom Users) på en DVD. Glöm inte att lägga in Carbon Copy Cloner på samma skiva. Jag TROR det går att starta från en sån bränd DVD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm ja. Men  vad sa du om hårddisken? Om du sätter in din hårddisk i din pappas dator går det ju den vägen.

 

Alternativt om du kör Firewire mellan datorerna, eller kör Pocas kabinettmodell.

 

Det går t.ex. inte att skicka över nätverk.

 

Men pröva om du kan bränna hela hans hårddisk (utom Users) på en DVD. Glöm inte att lägga in Carbon Copy Cloner på samma skiva. Jag TROR det går att starta från en sån bränd DVD.

307427[/snapback]

 

Det här är säkert en JÄTTEDUM fråga... Men kan man använda den firewirekabel som går mellan datorn och skrivbordet? Eller det kanske inte ens är FW? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är säkert en JÄTTEDUM fråga... Men kan man använda den firewirekabel som går mellan datorn och skrivbordet? Eller det kanske inte ens är FW?  :unsure:

307446[/snapback]

Det är tyvärr usb :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddiskar är ju vanligtvis 2,5 tum eller 3,5 tum.  :whistling:  :whistling:

307366[/snapback]

 

Oj nu var jag ute ocjh cykla :blushing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är tyvärr usb :(

307457[/snapback]

 

Ja, det är det ja... Just det... :blushing: Så det hänger inte med nån FW automatiskt, inget på datorn som kräver FW?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta lite med installation av Panther, när du monterat hårddisken och allt är klart får du vänta tills jag eller någon annan skickat dig en Firewirekabel :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder din pappa alla tre hårddiskarna?

Annars hade man kunnat ta ur en, sätta in din, klona över, sätta tillbaka.. Massa jobb förstås.. :(

 

Vänta du lite, Rom byggdes inte på en dag..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...