Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

G4 933 mhz, nybörjarfrågor


An3Azz

Rekommendera Poster

Ska byta från gaming-pc till Mac då jag lessnat på spel öht och inte behöver en speldator, har en Mac g3 sen förut, har dock lite funderingar.

Datorn jag ev ska köpa är en PowerMac G4 Quicksilver 933 mhz.

 

1. Kommer jag att finna G4 Macen slö jämfört med min Athlon 64 3500 pc? Till normala aktiviteter som lite bildred. skivbränning mm mm. Tycker fö inte att min gamla 400mhz G3 är speciellt slö, dock märkbart jämfört med pc:n (6 år äldre så det är inte så konstigt)

 

2. Är det firewire som standard på den?

 

3. Kan man sätta i USB2 kort och SATA-kort, om ja var handlar man sånt?

 

ska jag satsa på denna? Eller ska jag köpa en värre, har inga möjligheter att köpa en ny mac så det är uteslutet, vill dock ha en powermac så man har plats för lite extra hdd:s mm

 

Har ca 6000:- att röra mig med.

 

mvh

Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska byta från gaming-pc till Mac då jag lessnat på spel öht och inte behöver en speldator, har en Mac g3 sen förut, har dock lite funderingar.

Datorn jag ev ska köpa är en  PowerMac G4 Quicksilver 933 mhz.

 

1. Kommer jag att finna G4 Macen slö jämfört med min Athlon 64 3500 pc? Till normala aktiviteter som lite bildred. skivbränning mm mm. Tycker fö inte att min gamla 400mhz G3 är speciellt slö, dock märkbart jämfört med pc:n (6 år äldre så det är inte så konstigt)

 

2. Är det firewire som standard på den?

 

3. Kan man sätta i USB2 kort och SATA-kort, om ja var handlar man sånt?

 

ska jag satsa på denna? Eller ska jag köpa en värre, har inga möjligheter att köpa en ny mac så det är uteslutet, vill dock ha en powermac så man har plats för lite extra hdd:s mm

 

Har ca 6000:- att röra mig med.

 

mvh

Andreas

306969[/snapback]

1. Klart snabbare än din iMac G3 ja, men antagligen lite långsammare än din PC.

 

2. Två FW 400-portar

 

3. USB2: Ja, köp ett som är EHCI-kompatibelt och helst har NEC-chipset (VIA-chipset funkar tydligen inte alltid). Dessa hittar du på Clas Ohlson eller vilken PC-nasare som helst för en eller ett par hundra. SATA: Jag tror att de måste vara macspecifika, men det vet jag inte. Köp på Macoteket för säkerhetes skull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du BARA ordbehandla kommer du inte märka så fet skillnad. CD-bränning beror på brännarhastigheten och operativsystemet, övrig hårdvara spelar inte så stor roll. Körde du Windows på din PC kommer det att kännas OK.

 

Vad beträffar bildbehandling och dylikt prestandakrävande kommer din 933 mHz G4 att vara mycket klenare än en Athlon 64 3500. Beror naturligtvis mycket på minnet, men det skiljer många års utveckling.

 

Notera dock att Macen är så mycket trevligare att arbeta med att jag personligen blir mer produktiv bakom skärmen på en 8600 med OS 8 än bakom skärmen på en P4 3 GHz med Win XP. (Notera då att jag tänker på kreativ ordbehandling och inte programmering ;) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjo jag har liksom oxå blivit torsk på Macens interface så att säga, kommer nog mest att surfa, bränna saker mm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang USB2, jag satte i ett sådant från clasohlson i min quicksilver dual 800 och det funkade prima!. Kostar ca 200 på clasohlson jämfört med 400 på macoteket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det verkar vara mycket pengar för inte så mycket dator. Det finns modernare maskiner för samma pengar, kollade lite på allaannonser.se och hittade dessa:

 

Om du är beredd att låta det ta lite tid borde du kunna få en iMac G5 för 6000. Såg just nu denna annons om en iMac G5 för 7000:- http://www.annonsparken.se/?p=showad&id=12294

 

Eller varför inte en Mac Mini, som redan har USB2 iinbyggt, för 4200:- här http://www.blocket.se/vi/7610744.htm?ca=11_s

 

iMac Globe för 4000-5000 spänn. http://www.blocket.se/vi/7626442.htm?ca=11_s

 

G4 1,25 Ghz för 6000:- http://www.blocket.se/vi/7580349.htm?ca=11_s

 

USB2 finns väl på alla dessa utom G4:an tror jag, och vill du ha extra hd går det ju alltid att köra en extern via FW som finns på allihop.

 

Betala inte för mycket! Många säljare tar alldeles för mycket betalt för sina gamla godingar som var svindyra för några år sedan, men som inte kan mäta sig med moderna macar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
:whistling::whistling::whistling:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang USB2, jag satte i ett sådant från clasohlson i min quicksilver dual 800 och det funkade prima!. Kostar ca 200 på clasohlson jämfört med 400 på macoteket.

307111[/snapback]

 

FUNKAR DET?? Vilket var det?? Jag måste ha ett omedelbart!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:whistling:  :whistling:  :whistling:

307129[/snapback]

 

Alla kan inte hitta sådana fantastiska begagnatpriser som du lyckats med. I så fall skulle vi alla sitta med 3-4 PowerMacar var. :lol:

 

Jag är inte det minsta avundsjuk :D

Själv fick jag nöja mig med en Mac mini eftersom jag var tvungen att skaffa en andra dator snabbt, men den rullar på fint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FUNKAR DET?? Vilket var det?? Jag måste ha ett omedelbart!

307167[/snapback]

Japp har också ett kort från Classe och det funkar till 100%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja anledningen till att det inte blir en macmini eller imac är att jag vill ha expansionsmöjligheter, det har man i en powermac. Får nog isf leta en stund till så att rätt objekt dyker upp till rätt pris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:whistling:  :whistling:  :whistling:

307129[/snapback]

 

Jag gav ju 2000 för min fw800 2x1,25 med 2gb ram. Utan disk och bara DVD läsare.

 

Jag :whistling::whistling::whistling::whistling: med Marcus

 

/Fred

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Jag gav ju 2000 för min fw800 2x1,25 med 2gb ram. Utan disk och bara DVD läsare.

 

Jag  :whistling:  :whistling:  :whistling:  :whistling: med Marcus

 

/Fred

307314[/snapback]

 

Ja du fick en bra deal där. :w00t::w00t::w00t::w00t::w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...