Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bra program


MacAlex

Rekommendera Poster

Hej! Varför inte göra en lista med bra program värda att ladda ner till Mac. Borde finnas en sån sida på MacWorld där det finns program som man ser länkar till där man laddar ner dem, man kan skriva vad man tycker om programmen och sånt. Vi kan ju också tipsa om bra program i en tråd. Så varför inte denna? Här kommer tips på bra program:

 

Grön = Gratis/ Open Source

Röd = Kostar.

Blå = Shareware

Jag kan ju lägga alla programmen översta i tråden så man lättare hittar dem. Skriv gärna en beskrivning om programmen som ni tipsar om. Skriv också länk till tillverkarens sida där man kan ladda ner programmet.

 

Browser

Camino - Bra gratis Open Source webläsare från Mozilla (tillverkare av Firefox). Väldigt bra konkurent till Safari, snygg snabb och funktionell.

Shiira - Gratis webläsare med en del fiffiga funktioner som exposeliknande tabs med mera.

Chatprogram

AdiumX - Snyggt gratis chattprogram som stödjer bland annat AIM, MSN, Jabber, Yahoo, ICQ osv.

Fire - Bra chatt med stöd för bland annat AIM, ICQ, MSN, Jabber och Yahoo. Funktionellt och ganska snyggt.

Proteus Numera gratis chattprogram med stöd för flera chattprogram. När jag skulle testa det funka det inte alls. Om någon annan har provat så skriv gärna.

IRC Klienter

Colloquy - Otroligt snygg och användarvänligt IRC klient.

FTP

Cyberduck - Bra gratis FTP program.

Bilder/Grafik/Design

Image Well - Gratis program ganska simpelt program som lätt kan användas för lite mindre saker än stora tunga tex Photo Shop bilder, som att till exempel ändra storlek på bilder och annat. Bra för bloggare och fler.

Video/Film

Democracy - Ett program där man kan ladda ner video podcasts och video.

Fildelningsprogram och Torrents

Acquisition Snyggt och bra fildelningsprogram som hittar många filer. Det går att använda gratis men för att det ska funka bättre så kostar det och det är lite jobbigt med alla popups som frågar om man vill köpa programmet. Bra program.

Organisation, Arbete, Kontor, Hem, Annat

Cashbox Bra program för att hålla kolla på din ekonomi och annat.

ProVoc Väldigt bra glosprogram och läxprogram.

 

Kom gärna med fler tips! Ni får gärna också tipsa om spel. Skriver tråden i denna forumdel för att det är svårt att hitta i programdelen och det finns ingen speciell bra del där. Kan finnas någon liknande annan men bättre med en fräsch. Tipsa på! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I´m pretty sure en sådan här tråd redan existerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I'm pretty sure att jag redan sa det*

 

Kan finnas någon liknande annan men bättre med en fräsch.

 

Fräschare med en fräsh! Eller? :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, jag som läser slarvigt, eller så är det demens i antågande. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:rolleyes:

 

Har märkt att många program för mac kostar, en del inte lite heller. Blir ju ganska så dyrt i längden om man skulle köpa massa Mac program. Fast tur att det finns så många bra gratis program :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniela, tror faktiskt du har rätt, demensen är på tillbakagång! Tror att Poca hade nåt sånt en gång!

Eller, kanske jag är dement i alla fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:rolleyes:

 

Har märkt att många program för mac kostar, en del inte lite heller. Blir ju ganska så dyrt i längden om man skulle köpa massa Mac program. Fast tur att det finns så många bra gratis program  :ThumbsUp:

290212[/snapback]

 

Tror nog jag köpt licenser för ca 500:- i månaden för sharewareprogram!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror nog jag köpt licenser för ca 500:- i månaden för sharewareprogram!

290215[/snapback]

 

Oj okej.

 

Tipsa på med program, people!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna här är bra oxå

http://macforge.net/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länktipset dmarcovici!

 

När jag ska redigera mitt första inlägg i tråden för att länka till bra program så syns ingen redigeringsknapp. Skumt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniel_hejhopp
Tack för länktipset dmarcovici!

 

När jag ska redigera mitt första inlägg i tråden för att länka till bra program så syns ingen redigeringsknapp. Skumt.

295487[/snapback]

 

Man har bara ca 20 min på sig att redigera ett inlägg. Därefter kan det inte redigeras

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man har bara ca 20 min på sig att redigera ett inlägg. Därefter kan det inte redigeras

295488[/snapback]

 

Vad dåligt! Speciellt i såna här trådar där man uppdaterar det översta inlägget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ska försöka hitta lite mer roliga program. Tipsa på! Men vill editera första inlägget. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jättebra lista. Synd bara att tråden kommer att bli alldeles för rörig för att vara överskådlig.

 

Skilj gärna på gratis program, free software och open source. Det är stor skillnad och ganska relevant för många.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjo jag kan ju inte editera först posten så det är dåligt. Mmh ska försöka skilja på Open Source och free software men först och främst måste man kunna editera första inlägget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...