Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Upphöjt...


iSwitch

Rekommendera Poster

Hejsan alla!

 

Sitter och knåpar med ett pagesdokument och försöker komma på hur fasen man skriver exponenter med mac. Det samma gäller word för mac. Kan inte komma på det.

 

tacksam förhjälp!

 

Eric

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså som 2:an i kvadratmeter m2 eller hur man sänker ner en tvåa som i koldioxid CO2. Måste ju foinnas ett kommando för en sådan elementär sak!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I pages kan man göra så här: Markera siffran som ska upp eller ner.

Menyn format-font- baseline. Välj raise eller lower.

Kanske finns nåt enklare sätt men det funkar i alla fall. Det går att höja el sänka fler gånger om man inte tycker första gången blev tillräcklig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte mer ett snabbkommando. Om man sitter och skriver något med en del formler osv är det ju jätteosmidigt att krångla sig in i teckenpaletten osv bara för en sådan elementär sak som att skriva upphöjt eller nedsänkt. Det måste ju finnas något enkelt tangentbordskommando!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns som om det var år sedan jag satt i Word och Pages, men i alla fall i Word ska det nog gå att skapa egna kortkommandon i menyn Verktyg > Anpassa. I Pages kan man välja att anpassa verktygsraden (högst upp i fönstren) och där helt enkelt lägga till upphöjt- och nersänkt-knappar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

x^y varianten suger om det är exempelvis kemiska formler man skall skriva. Men annars är den ju okej. Hittae det där med anpassning av verktygsfältet i pages. Användbart ! Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

markuslagerwall
Jag tänkte mer ett snabbkommando. Om man sitter och skriver något med en del formler osv är det ju jätteosmidigt att krångla sig in i teckenpaletten osv bara för en sådan elementär sak som att skriva upphöjt eller nedsänkt. Det måste ju finnas något enkelt tangentbordskommando!

230806[/snapback]

 

Eller så har man den framme hela tiden, förslagsvis uppe i vänstra hörnet...

 

Eller en verktygsrad för Equation Editor om du ska skriva lite mer lite snyggare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonatan Lindström

på jobbet där jag kör win 2000 använder jag kvadrat-2:an en hel del och då håller jag ner alt och skriver "253" vilket jag antar är tecknets nummer i någon teckentabell. kanske finns det något liknande sätt för osx (det funkar nämligen inte att göra precis likadant).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan alla!

 

Sitter och knåpar med ett pagesdokument och försöker komma på hur fasen man skriver exponenter med mac. Det samma gäller word för mac. Kan inte komma på det.

 

tacksam förhjälp!

 

Eric

230747[/snapback]

 

I Pages; Superscript och subscript.

 

Någon som vet hur man använder de angiva kortkommandona, vet inte vilka knapp förutom äpplekringlan och plustecknet?

post-8382-1132601127.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
I Pages; Superscript och subscript.

 

Någon som vet hur man använder de angiva kortkommandona, vet inte vilka knapp förutom äpplekringlan och plustecknet?

231240[/snapback]

 

Menar du ctrl, som betecknas med ^??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...