Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur varm får cpu:n vara?


Fredda81

Rekommendera Poster

Hur varm får cpu;n egentligen vara på en powerbook G4 1,5 GHz 768 MB ram?

 

Här är värdena:

 

CPU: 63 C

battedri: 33 C

Hårddisk: 47 C

 

 

Är det onormals värden?

 

Tacksam för svar Freddie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror väl det har diskuterats ett par gånger utan att man kommit fram till något. Datorn är utrustad med fläkt som ju gå igång (ibland helt hysteriskt snabbt) så man får ju hoppas det räcker! Men visst, delar din oro och när jag precis fått min pb var jag lite nervös över det! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, man vill ju inte att datorn ska ta skada, i mätprogrammet visar den processor iconen i röd ton när temperaturen är på 63, det borde ju innnebära att det är lite högt, har märkt att grafiken verkar bli något instabil när Cpu temperaturen är så hög. Finns det inga uppgifter på vad som är optimal cpu temperatur och vad som är direkt skadligt?

 

mvh F

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog inget att oroa sig för. Blir det för varmt stänger processorn av sig innan den hinner ta skada, såvida den inte är överklockad eller modifierad på annat sätt. Se även till att datorn har fritt med luft runtomkring och har "fötterna" kvar på undersidan.

 

Att grafiken känns instabil när processorn är varm har troligtvis inte med temperaturen att göra utan snarare att datorn arbetar hårt och därför inte hinner med att rita grafiken som den ska vara.

 

Är processorn ofta varm rekommenderar jag att inte ha för många program öppna samtidigt.

Ibland kan man åtgärda det genom att stoppa i mera minne. Ju mer minne du har i datorn desto mindre data måste skyfflas mellan hårddisk och minne. Avlastar man detta blir både CPU och hårddisk svalare. Men, jag vet inte exakt hur stor skillnad det skulle göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mono_cut: är du säker på det där med att g4:an har automatiskt avstängning? Tycker mig minnas att jag pratade med någon på kullander&kullander (mac-återförsäljare i Malmö) som sa att det faktiskt inte fanns dylikt dito monterad tillsammans med g4, kan ha fel!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Kan säga att min blådåres G3 på 500 Mhz stannade när den blev för varm. Hängde. :whistling::whistling::whistling:

 

(ja, det var den som var klockad. ^_^ )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mono_cut: är du säker på det där med att g4:an har automatiskt avstängning? Tycker mig minnas att jag pratade med någon på kullander&kullander (mac-återförsäljare i Malmö) som sa att det faktiskt inte fanns dylikt dito monterad tillsammans med g4, kan ha fel!

210406[/snapback]

 

Säker är jag inte. Men så måste det vara. Min gamla pc stänger av vid 90 grader... Men som sagt, jag är inte hundra.

 

Värsta brandfaran annars ju

 

:lol::w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Processorn tål en j*vla temperatur.

 

Värre är det med kisel och plast runtomkring. :ph34r::ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren

På min PC just nu med AMD Athlon 2600+ på 2.13GHz så ligger CPU'n just nu på 59 grader och HD'n på 35 grader samt moderkortet på 39 grader Celcius.

 

Då har jag just nu iTunes igång och splear samt 11 webbläsarfönster och en BitTorrent klient igång som pumpar på för fullt. Dessutom PowerDVD igång. CPU användning uppe i 45%.

 

28914500083.jpg

 

 

Men generellt bör man inte oroa sig förän HD'n passerat 50 grader moderkortet 60 grader och CPU'n 75 grader. Men dina värden är något höga!. Kan bero på damm. Jag hade lite damm i min som jag dammsög ut och då sjunk tempen med 5 grader!. Men det gäller ju en stationer desktopdator. Jag antar att bärbara med tanke på det trånga utrymmet blir lite varmare generellt!.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att datorn hänger sig på grund av värme är knappast detsamma som att det finns en inbyggd funktion för att skydda processorn mot överhettning som stänger av datorn, visst kan man ju tycka att det är samma sak men njeaaeee... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja man tycker ju att apple bordde byggt in en funktion som varnar en när temperaturen börjar bli för hög elller sänker klockfrekvensen så att processorn svalnar.

 

 

mvh Freddie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja man tycker ju att apple bordde byggt in en funktion som varnar en när temperaturen börjar bli för hög elller sänker klockfrekvensen så att processorn svalnar.

mvh Freddie

210828[/snapback]

 

exakt så är det. jag ger mig inte :w00t::whistling:

 

If the 12-inch PowerBook G4 detects a system temperature that is high, due to high ambient

temperatures or other factors, it will automatically force the system to reduced speed mode regardless

of the selected setting.

 

hämtat från: http://developer.apple.com/documentation/H...PowerBookG4.pdf :ph34r::ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Min G5:a ligger uppe på 71 grader nu. Men jag litar på att den stänger av sig när den fått nog.

Proccessorn jobbar 85%. Tempen brukar ligga på 62-63 när man satt på den. Skall jag vara rädd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är tempen under säg 100° är det ingen egentlig fara på taket. Freescale säger att G4:an har en medellivslängd på tio år i 105°C. Problemet är att moderkortet tar skada långt innan det, men man får tänka på att temperaturen inte mäts i utkanten av CPU:n, utan rätt nära mitten. Att termometern visar 90° betyder inte att det som ligger an mot moderkortet är så varmt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Trevligt att ha glödande metall i knät när man är ute och reser...

 

Är tempen under säg 100° är det ingen egentlig fara på taket. Freescale säger att G4:an har en medellivslängd på tio år i 105°C. Problemet är att moderkortet tar skada långt innan det, men man får tänka på att temperaturen inte mäts i utkanten av CPU:n, utan rätt nära mitten. Att termometern visar 90° betyder inte att det som ligger an mot moderkortet är så varmt.

234429[/snapback]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket möjligt, men har du haft en dator som haft tempen 100° i knän någon gång?

 

Ingen metall man använder i en dator börjar glöda vid så lite som ~100°C.

304521[/snapback]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, sannerligen inte. Jag tror att dom flesta datorer automatiskt stängs av långt innan 100°C. Men jag förstår inte riktigt vad du menar. Som jag sade tidigare (för flera månader sedan) mäts inte processortemperaturen på undersidan av plastskalet på datorn. Att processorn ligger på 60-70°C betyder ju inte att utsidan av datorn är så varm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...