Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Lösenordsskydda Mappar


jonestar

Rekommendera Poster

Är det någon som vet om det går att lösenordsskydda mappar i OSX? Eller dölja innehållet i en mapp. Jag vill helst att den alltid ska fråga efter lösenord... även om man är inloggad som administratör.

 

Tack på förhand

 

Mvh Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd skivverktyg och skapa en .dmgmapp, där kan du även lösenordsskydda den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sweet! ska testa så fort jag kommer hem... sitter på en smutsig pc just nu.

 

Tack för svaret!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd skivverktyg och skapa en .dmgmapp, där kan du även lösenordsskydda den.

208277[/snapback]

 

Jag har skapat en .dmg-mapp nu... men hur lösenordsskyddar jag den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man skapar dmg-mappen kan man välja kryptering och då frågar den efter lösenord… men inte behöver jag fylla i lösenord när jag öppnar den sen… nåt gör jag fel?

 

Fast det är klart, det är kanske bara är jag som inte behöver öppna den med lösenord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när man öppnar skivavbilden (.dmg-filen) så hamnar en enhet på skrivbordet... för att öppna enheten behövs tydligen inget lösenord... men för att skapa enheten, genom att öppna skivavbilden, behöver man ange lösenord. Och tydligen så går det att "mata ut" enheten och sedan "öppna" den igen (genom skivavbilden) och filerna som man sparade på enheten fins kvar.

 

Så det verkar som att det här fyller mina behov, även om det är lite krångligt...

 

thanks a bunch people! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jochum

 

Så här enkelt är det.

 

Skivverktyg, klicka på Ny avbild.

 

post-113-1129226845_thumb.jpg

 

Då får du upp denna bilden, fyll i vad du önskar ha,

Placera den på skrivbordet. (Enklast, så vet man var den är)

 

post-113-1129226968_thumb.jpg

 

När du skrivit lösenord osv och skivavbilden hamnar på skrivbordet ser det ut så här.

 

post-113-1129227039_thumb.jpg

 

Lägg den mapp, eller filer du vill ha för dig själv i den vita diskavbildningen.

När du lagt dit det du vill ha drar du den till papperskorgen.

 

Kvar har du på skrivbordet din .dmg

Den lägger du där du vill ha den, i din Usermapp ex.vis.

Lägg även en kopia i din docka.

 

Nästa gång du vill komma åt din "hemliga mapp" så klickar du på din kopia i Dockan och ombeds ge lösenordet.

 

Smidigt

 

En rättelse bara, när du vill ha den i Dockan skall den ligga till höger om strecket,

nära papperskorgen alltså...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan t.ex ändra utseende på sin .dmg :P

Som en liten pippi

 

post-113-1129227673_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle oxå använda "gles skivavbild" utifall bara en del av utrymmet används.

En gles skivavbild växer & krymper med innehållet du fyller den med.

 

Glöm inte bort att klicka bort bocken för att lägga till lösenordet till nyckelringen, annars kommer ju skivavbildningen att öppnas som om den inte är lösenordsskyddad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack mikaellq, det glömde jag tillägga, detta med nyckelringen :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha! Här lärde man sig något nytt igen !!! :-) Tackar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jupp, nu funkar det!

Nyckelringen var ju viktig. :)

Med skillnaden att jag inte kan slänga den vita diskavbildningen men mata ut den!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jupp, nu funkar det!

Nyckelringen var ju viktig. :)

Med skillnaden att jag inte kan slänga den vita diskavbildningen men mata ut den!

208523[/snapback]

 

 

Det var lustigt, vad kör du för Mac OS X?

Ska iofs inte ha nån betydelse, har alltid gått att dra den vita skivavbilden till papperskorgen.

Den försvinner i "tomma intet" när man drar dit den, ty man slänger ju inte sin .dmg, man bara stänger försluter den igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jisses!

 

Snacka om att få svar på sina frågor utan att ens fråga. Har grunnat mycket på det här hur man kan skydda vissa mappar. Låter andra sitta vid burken ibland och har vissa saker som jag varken vill dela med mig av eller riskera få kastat/ändrat av misstag av någon förvirrad PC-tok som bara skall kolla lite. Hade dock inte lust att lägga upp ett helt användarkonto bara för den sakens skull då det är ganska lite som jag känner behov av att skydda på det viset.

 

Jag undrar bara hur man ändrar ikonen, som till den där pippin t.ex. det nämner du inte Pocahontas.

 

I övrigt så kan jag bara buga och bocka, detta är inte första gången jag blir hjälpt av dina fiffigheter!

 

För de som vill roas av att se hur det var i PC-träsket som jag nyligan lämnade så gå till:

http://www.flamingmailbox.com/maccomedy/in.../windows_rg.swf

Kanske gammal för de flesta men kul ändå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar bara hur man ändrar ikonen, som till den där pippin t.ex. det nämner du inte Pocahontas.

208817[/snapback]

Via Arkiv:Visa info i Finder. Den lilla ikonen längst upp till vänster är den som man ska kopiera och klistra från/till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D

 

Pippin hämtade jag bara från en bibba ikoner jag har.

 

Nu sitter jag vid en HP, så jag kan inte visa ex.

 

Välj Visa info om din bild du vill ha.

Då får du bilden som en liten bild i den rutan.

Markera bilden (ikonen) och välj kopiera.

 

Sedan markerar du hårddisksymbolen på samma sätt, väljer Visa Info.

Markerar den lilla hårddisksymbolen i rutan och väljer klistra in.

 

Hoppas du begrep min snabba förklaring.

 

 

Edit:

var för sen med svaret :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Jag har gjort enligt anvisning och innan idag funkade det och jag fick upp en dialogruta att fylla i mitt lösenord i. Mycket fiffigt! Precis som jag vill ha det.

 

Nu har det dock uppstått ett problem. När man klickar på sin ikon för discimage så kommer det upp ett meddelande om att "discimages-helper" begär tillåtelse arr använda objektet "privata mappen.dmg" på min nyckelring. Jag har att välja på avbryt, en gång eller alltid. Väljer jag avbryt kommer lösenordsrutan upp men vad är vitsen om vem som helst kan klicka tillåt en gång... Det är ju det som inte skall gå. Vad jag vet använder jag inte nyckelringen och jag har INTE klickat i rutan för att lägga till "privata mappen" till nyckelringen.

 

Idéer om hur man löser detta? Vill alltså att det ALLTID skall frågas efter lösen.

post-9139-1149647611_thumb.png

post-9139-1149647964_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Nyckelringen är lite knepig, vet inte varför det kommer upp sådana frågor, gäller många program, jag klickar för Alltid, sen går det en tid så kommer frågan upp igen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skitskumt. Ändrade ju inget mellan när det funkade bra och när det blev såhär. Vill ju att det skall förbli så att den frågas efter ett lösen, annars är det ingen vits. Kan det vara någon .plist fil eller något liknande som fått spader? Har testat med omstart men utan nytta. Kanske datorn behöver "sova" lite på saken :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Tryck du på alltid, det förändrar inget, du kommer fortfarande att få ange lösenord.

 

Testa annars att köra reparation av Nyckelringen.

 

aj aj, den funktionen känner inte många till att den finns :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Verktygsmappen > Nyckelhanterare.

 

Detta gäller för 10.4.6 (annorlunda i Panther minns jag)

Öppna Nyckelhanterare, i menyn under Nyckelhanterare finns Nyckelringsreparation.

 

Ange ditt lösenord (inloggningsord) du kan kontrollera eller reparera.

 

Tidigare fick man gå in under "Fönster" för att se denna dolda funktion. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjadu, nu körde jag en nyckelringsreparation för en timme sedan typ och sedan lät jag datorn stå avstängd men nu trillar jag raka vägen in på "hemliga mappen" utan att det ifrågasätts alls... *Suckar djupt och lägger pannan i djupa veck* Allt är så lätt när det funkar som man tror att det skall funka... Dessvärre gör det inte alltid det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, hittade lösningen. Först bytte jag lösen på skivavbilden och då redde inte nyckelknippan på "privata mappen". Sedan snokade jag runt under "inloggning"-nyckelringen och hittade den där hjälpfilsmojen som hade med disc image att göra. Markerade den och radeerade den under "redigera" och gjorde en koll. Mappen krävde lösen som jag ville. Gick upp och ändrade till det lösenordet jag ville ha och nu funkar det som det är tänkt. Så länge det varar kanske man får säga :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
:D

 

Pippin hämtade jag bara från en bibba ikoner jag har.

 

Nu sitter jag vid en HP, så jag kan inte visa ex.

 

Välj Visa info om din bild du vill ha.

Då får du bilden som en liten bild i den rutan.

Markera bilden (ikonen) och välj kopiera.

 

Sedan markerar du hårddisksymbolen på samma sätt, väljer Visa Info.

Markerar den lilla hårddisksymbolen i rutan och väljer klistra in.

 

Hoppas du begrep min snabba förklaring.

Edit:

var för sen med svaret  :ermm:

208827[/snapback]

 

Jag får det inte att funka. :deppig:

Kan du visa med bilder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får det inte att funka.  :deppig:

Kan du visa med bilder?

398426[/snapback]

 

Får du det inte att funka, aj aj det som är så lätt :ThumbsUp:

 

Du har en ikon som du skulle vilja ha på en mapp eller på din HD-symbol.

 

Säg att din ikon är en av dessa:

 

 

post-113-1158043073_thumb.jpg

 

Markera en av dem så den blir skuggad:

 

post-113-1158043126_thumb.jpg

 

Välj Visa info om den under Arkiv i Menyraden

 

Då får du fram denna bilden:

post-113-1158043199_thumb.jpg

 

Markera då den lilla ikonen du ser överst i Visa info-rutan (ett klick)

Gå till Redigera i menyn och välj Kopiera

 

post-113-1158043342_thumb.jpg

 

Därefter går du till din Hårddiskikon och gör på samma sätt som jag beskrivit här ovan.

Markera den, välj Visa info, markera hårddiskikonen, gå till Redigera och där väljer du nu Klistra in.

Klart

 

post-113-1158043480_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...